Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb altijd al veel thuis gewerk, maar heb nooit een echte werkplek ingericht. Aangezien ik vanaf 1 januari in mijn nieuwe functie nog maar 2 dagen naar de zaak ga, en de rest thuis zit of in het buitenland, wordt het voor mij tijd om een echte werkkamer in te richten. De benodigdheden zijn grofweg:
  • Goed bureau
  • Goede stoel
  • 1-2 monitoren
  • Printer
  • Docking station
Bovenstaand rijtje is zeg maar de basis vaneen werkplek.

Mijn nieuwe werkgever wil hier best aan bijdragen, maar dan moet ik wel even uitzoeken hoe het zit. Ik weet dat de overheid thuiswerken wil stimuleren, en hier ook maatregelen voor heeft. Info op internet spreekt elkaar echter tegen. Dus:
  • Hoeveel, en tegen welke voorwaarden mag mijn werkgever belastingvrij bijdragen?
  • Zijn er voor mij mogelijkheden zaken af te trekken van de belasting voor zo'n werkplek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-07 19:25
http://www.loonwijzer.nl/home/vrouwenloonwijzer/thuiswerken
Vergoeding onkosten thuiswerken
Je werkgever kan je een vergoeding geven voor de voorzieningen die je nodig hebt om thuis te werken. Zo’n vergoeding rekent de belastingdienst tot de zogenaamde vrije vergoedingen en verstrekkingen, wat betekent dat je er geen belasting over hoeft te betalen. De volgende regels gelden:
• vergoedingen voor communicatiemiddelen zijn onbelast als je die voor meer dan 10% voor je werk gebruikt. De belastingdienst rekent tot communicatiemiddelen: internetabonnement, telefoon en apparaten als smartphone of BlackBerry. Een vergoeding voor telefoon- en internetkosten is dus als je thuis wilt werken meestal gewoon belastingvrij!
• een vergoeding voor een computer is onbelast als je de computer minstens voor 90% voor je werk gebruikt. Een vergoeding voor je computer is dus alleen belastingvrij als je bijna elke dag thuis werkt.
• een vergoeding voor de inrichting van je werkruimte thuis is onbelast tot maximaal € 1815 per 5 jaar. Voorwaarden zijn wel: een schriftelijk contract tussen jou en je werkgever waarin de dag of dagen in de week staat waarop je in de werkruimte thuis werkt. Je moet er ten minste eenmaal per week gedurende de gebruikelijke werktijd werken, zonder dat je op die dag ook naar je arbeidsplaats buiten de woning reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-07 14:26

Wish

ingwell

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209360

Vergoeding onkosten thuiswerken

Je werkgever kan je een vergoeding geven voor de voorzieningen die je nodig hebt om thuis te werken. Zo’n vergoeding rekent de belastingdienst tot de zogenaamde vrije vergoedingen en verstrekkingen, wat betekent dat je er geen belasting over hoeft te betalen. De volgende regels gelden:

* vergoedingen voor communicatiemiddelen zijn onbelast als je die voor meer dan 10% voor je werk gebruikt. De belastingdienst rekent tot communicatiemiddelen: internetabonnement, telefoon en apparaten als smartphone of BlackBerry. Een vergoeding voor telefoon- en internetkosten is dus als je thuis wilt werken meestal gewoon belastingvrij!
* een vergoeding voor een computer is onbelast als je de computer minstens voor 90% voor je werk gebruikt. Een vergoeding voor je computer is dus alleen belastingvrij als je bijna elke dag thuis werkt.
* een vergoeding voor de inrichting van je werkruimte thuis is onbelast tot maximaal € 1815 per 5 jaar. Voorwaarden zijn wel: een schriftelijk contract tussen jou en je werkgever waarin de dag of dagen in de week staat waarop je in de werkruimte thuis werkt. Je moet er ten minste eenmaal per week gedurende de gebruikelijke werktijd werken, zonder dat je op die dag ook naar je arbeidsplaats buiten de woning reist.

Meer informatie vind je in de lijst met bijzondere vormen van loon bij de belastingdienst.

Bron
1815,- dus en de computer kan niet meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
En ik maar zoeken op "werkkamer thuis" e.d., maar het simpele thuiswerken kwam ik niet op.

1815,- is op zich een prima bedrag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 23:18

artificial_sun

Mazda Rx7

Zegt er iemand iets over een computer. De TS heeft duidelijk een laptop van de zaak dus dit is geen Issue.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07 21:35
PWM schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:50:
1815,- is op zich een prima bedrag natuurlijk.
Even opletten of de werkgever de werkkostenregeling al gaat invoeren (overgangsregeling tot 2013). Dit kan per 1-1-2011 en het totale bedrag aan vergoedingen is max. €1440 per werknemer als ik het wel heb. Over het meerdere betaalt de werkgever 80% (!) belasting. Ga je e.e.a voor die tijd nog regelen, dan is het bedrag van €1815 wel gewoon van toepassing. Ook als de werkgever nog niet 'om' gaat per 2011 blijft alles voorlopig zoals het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Had daar al iets over gelezen inderdaad. Die 1,4% van het fiscaalloon is wel jammer, aangezien ik nu gewoon de volle mep krijg.

Zal eens vragen hoe ze dat daar doen. Voor de zekerheid kan ik natuurlijk altijd die 1440,- aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-07 21:35
PWM schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:26:
Had daar al iets over gelezen inderdaad. Die 1,4% van het fiscaalloon is wel jammer, aangezien ik nu gewoon de volle mep krijg.

Zal eens vragen hoe ze dat daar doen. Voor de zekerheid kan ik natuurlijk altijd die 1440,- aanhouden.
Excuses, ik maakte de fout om een voorbeeldbedrag als maximumbedrag te noemen (mijn geheugen maar wat minder gaan vertrouwen...). De werkgever heeft een vrij besteedbaar budget van 1,4% van de fiscale loonsom (bovengrens 1). Daarnaast verdient de werknemer bijvoorbeeld (mea culpa) 100.000 euro, dit maal 1,4% = 1400 euro voor de specifieke werknemer (bovengrens 2).

Ook kan de werkgever tot en met 2013 opteren voor overgangsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
ceelcoumans schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:35:
[...]

Excuses, ik maakte de fout om een voorbeeldbedrag als maximumbedrag te noemen (mijn geheugen maar wat minder gaan vertrouwen...). De werkgever heeft een vrij besteedbaar budget van 1,4% van de fiscale loonsom (bovengrens 1). Daarnaast verdient de werknemer bijvoorbeeld (mea culpa) 100.000 euro, dit maal 1,4% = 1400 euro voor de specifieke werknemer (bovengrens 2).

Ook kan de werkgever tot en met 2013 opteren voor overgangsregeling
Ik kende die 1.4% inderdaad als zijnde onkostenvergoeding, zoals die er nu is. Ik krijg nu 140,- per maand netto, en dat wordt 1.4% van totaalsalaris, zo'n 1200,- voor mij. (Bij fiscale loonsom zit volgens mij ook bijtelling? Dan ga je wel snel richting het maximum)

Ik dacht/hoop dat de thuiswerkplek vergoeding daar wel los van staat, anders is het totaal niet interessant, aangezien ik die 1.4% toch wel krijg.

Dan zal ik mijn werkgever adviseren de regeling nog niet te starten, dan krijg ik namelijk veel meer :P Maar voor hem zullen er wel weer voordelen liggen in het nieuwe systeem.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 29-10-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379455

Let Op: Een thuis werkplek valt <b>niet</> onder de werkkostenregeling. De 1,4% van de loonkosten die besteedbaar zijn mogen niet toegepast worden voor thuiswerkplekken. Deze worden namelijk onder de nieuwe definitie niet als werkplek gezien. Ik heb dit zelf ook uitgezocht voor mijne eigen situatie en klote maar jammer
Linkje naar uitleg werkkostenregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-07 22:37
Noxious schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 10:43:
• een vergoeding voor een computer is onbelast als je de computer minstens voor 90% voor je werk gebruikt. Een vergoeding voor je computer is dus alleen belastingvrij als je bijna elke dag thuis werkt.
Die laatste zin snap ik niet helemaal, het lijkt me zelf dat de PC 90% van de tijd voor zakelijke doeleinden moet worden gebruikt, niet dat je 90% van je werktijd achter die PC moet zitten om in aanmerking te komen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

NoepZor schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:58:
Die laatste zin snap ik niet helemaal, het lijkt me zelf dat de PC 90% van de tijd voor zakelijke doeleinden moet worden gebruikt, niet dat je 90% van je werktijd achter die PC moet zitten om in aanmerking te komen.
Bij de PC lijkt me dat nog wel duidelijk, je moet minstens 90% van de tijd dat je die computer gebruikt met werk bezig zijn, maar hoe reken je een internetabonnement? In dataverkeer of in tijd?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 01-11-2010 19:10 ]

Pagina: 1