Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 05:05
Gebruik het eigenlijk nooit, daarom ben ik het vergeten. Maar weet dat het mogelijk is om een bestand te maken in Photoshop, te importeren in Illustrator, en dan alsnog de kleur veranderen.

Dus;

Ik maak een vlak in Photoshop bestaande uit 1 kleur. Die sla ik op als een, volgens mij, EPS. Dan plaatsen/koppelen in Illustrator. Het vlak selecteren en dan een CMYK/PMS kleur eraan hangen.

Ben dus vergeten of het daadwerkelijk een EPS moet zijn, en wat ik voor de rest in Photoshop nog moet doen om een bruikbaar bestand te maken.

Iemand enig idee?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 00:32

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Waarom begin je eerst in Photoshop? Waarom maak je het vlak niet direct aan in Illustrator?

Photoshop en Illustrator zijn twee programma's voor verschillende doeleinden; PS is gericht op pixels en fotowerk, en Illustrator is goed in vectorwerk, waarbij je dus niet met pixels rekent. De twee combineren levert waarschijnlijk kwaliteitsverlies op in je eindresultaat.

Misschien heb je al 'n Photoshopbestand en heb je daar gewoon geen keus in. In dat geval kun je hem in Illustrator openen / importeren en dan met Edit -> Edit Colors -> [scala aan opties] wel de kleuren aanpassen. Maar het beste open je het bestand, mits het pixelwerk is, gewoon in Photoshop en bewerk je het daar. In Illustrator zul je de kleur alleen voor het hele object kunnen veranderen, bijvoorbeeld met Hue of Saturation. In Photoshop kun je per kleur, per pixel, de waardes wijzigen, dat is veel nauwkeuriger.

Misschien kunnen we je beter helpen tot een goed (kwalitatief ook) eindresultaat als we wat meer weten waar het om gaat. Misschien kun je ook een voorbeeldplaatje posten?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 05:05
Ik "begin" niet in Photoshop, maar krijg de bestanden zo aangeleverd.
Het verschil tussen PS en AI begrijp ik maar al te goed (ben grafisch aapje bij reclamebedrijf), maar ben afhankelijk van de bestanden die ik krijg.

Wat het einddoel is : Het moet voor zeefdruk in 1 PMS kleur op een film komen om daarna in een zeef gezet te worden.

Nu heb ik dus een pixelbestand die ik niet even in Illustrator aan kan passen. Ik moet in Photoshop dus eerst een monotoon bestand aanmaken. Maar nu komt dus het hele gezeur; hoe kan ik dat bestand in Illustrator plakken en ook mijn PMS-waarde behouden?

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

kaos- schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:20:
Nu heb ik dus een pixelbestand die ik niet even in Illustrator aan kan passen. Ik moet in Photoshop dus eerst een monotoon bestand aanmaken. Maar nu komt dus het hele gezeur; hoe kan ik dat bestand in Illustrator plakken en ook mijn PMS-waarde behouden?
Het maakt toch helemaal niet uit of je een PMS waarde behoudt? Maak het gewoon zwart wit (grijswaarden als je wil, al is raster in zeefdruk maar matig) en zeg tegen de drukker dat hij ipv zwart PMS huppelepup moet gebruiken. Hoef je ook niet naar illustrator want dat is onzin. En als je persé wil dan maak je gewoon een Photoshop multichannel bestand met 1 kanaal en zet die in de PMS, maar ook dat is onzin. Gewoon ff goede instructies mee naar de drukker.

[ Voor 3% gewijzigd door OzBoz op 01-11-2010 21:22 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn