Toon posts:

Data van wachtwoord beveiligde hdd halen

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 22:03
Mijn laptop is zojuist defect gegaan, en ik wil graag de harde schijf op een andere pc aansluiten en daar de data afhalen.

De laptop was een 1 jaar oude Samsung R519, ik heb in de BIOS van de laptop een password ingesteld voor de harde schijf. Die moest ik dan ook elke keer invoeren als ik de laptop opstart.

Zodra ik de harde schijf op een andere pc aansluit dan krijg ik de melding "Fourth Master Hard Disk error, press F1 to resume". De harde schijf van mijn laptop komt in Apparaatbeheer wel terug als "External Disk 0", maar in Schijfbeheer kan ik hem niet zien.

Weet iemand hoe ik nog toegang krijg tot deze harde schijf? De enige manier die ik op dit moment weet is een andere Samsung (r519) laptop zoeken en deze hierop aansluiten, maar ik ken niemand die zo'n laptop heeft ... dus dat schiet niet op.

De laptop heeft nog garantie en wordt weggebracht, maar het probleem is dat ik mijn data "snell" nodig heb en ik wil niet het risico lopen dat ik dadelijk een geformatteerde schijf terug krijg.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat dit password niets van doen heeft met je harde schijf en alleen een beveiliging was dat niet iedereen zomaar in je laptop komt. Althans mij is dat systeem qua beveiliging niet bekend en aan de hand van de foutmelding die je in een andere pc krijgt denk ik dat je harddisk defect is. Denk dat het belangrijk is als je ook even schrijft wat je laptop wel of niet meer deed zodat een mogelijke oorzaak/oplossing toch wel ietwat gemakkelijker te vinden valt.

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05-09 22:03
Harde schijf is niet defect (ben ik 99,9% zeker van), ik heb de harde schijf al eens een half jaar eerder proberen aan te sluiten en toen kreeg ik dezelfde foutmelding. Daarna deed de harde schijf het in mijn laptop gewoon.

Tsja mijn laptop: ik was even bezig met mijn telefoon en opeens hoor ik mijn laptop uitgaan (alsof de stroom er in een keer af was). Zodra ik hem aanzet gaat er alleen 1 blauw ledje branden en hoor ik de dvd drive een seconde opspinnen, daarna blijft het ledje branden en gebeurd er niks (geen piep, geen beeld, geen draaiende fan, etc). Het oranje ledje dat aangeeft dat de adapter is aangesloten brandt ook (als er een adapter is aangesloten).
Volgensmij is het moederbord defect, maar dat is een ander punt wat Samsung mag uitzoeken.

Ik wil alleen mijn toegang tot mijn harde schijf hebben. Ik had een boot password EN een hdd password ingesteld op mijn laptop.

[Voor 6% gewijzigd door ImmortalSoul op 29-10-2010 01:48]

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
En over wat voor schijf praten we precies? Welk mobo van je laptop, en welke van je PC? Welke chipsets? Is de laptop schijf IDE? (lijkt me niet..) of gewoon SATA2?

Password op je hardeschijf zetten is nooit handig vanuit de BIOS in ieder geval. Meestal wordt dit dus niet herkend in een andere PC/Chipset, en zit je met de spreekwoordelijke gebakken peren.

Klinkt misschien raar, maar probeer het eens als je je dvd reader/brander los koppelt en die SATA kabel in je laptop schijf propt (of IDE, als beide IDE zijn). Kan wellicht helpen.

Mocht je je gevoelige data willen beschermen raad ik TrueCrypt aan. Dit (freeware) programmatje kan je gebruiken om containers aan te maken waar je je gevoelige data in kan zetten. Het is ook mogelijk om gehele partities te encrypten, om zo je hele systeem veilig te stellen. (Je zal dan een bootable USB key nodig hebben met wat master settings en het password etc. als je je boot partitie wilt beveiligen). Voordeel is wel dat je dit op iedere PC kan gebruiken, omdat het niet BIOS/Chipset afhankelijk is.

[Voor 4% gewijzigd door Nixy op 29-10-2010 08:30]

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 15:02

DataGhost

iPL dev

Als je ergens een Linux live-cd hebt kan je wellicht wat met hdparm:

# hdparm --security-help

ATA Security Commands:
 Most of these are VERY DANGEROUS and can KILL your drive!
 Due to bugs in most Linux kernels, use of these commands may even
 trigger kernel segfaults or worse.  EXPERIMENT AT YOUR OWN RISK!

--security-freeze           Freeze security settings until reset.

--security-set-pass PASSWD  Lock drive, using password PASSWD:
                                  Use 'NULL' to set empty password.
                                  Drive gets locked if user-passwd is selected.
 --security-unlock   PASSWD  Unlock drive.
 --security-disable  PASSWD  Disable drive locking.
[...]

Nu kan je kiezen tussen unlock (totdat de power van de schijf gaat) of het volledig weghalen van het wachtwoord van de schijf. Ik raad het laatste aan. Om iets met de security-commando's van hdparm te kunnen doen moet je schijf dan niet frozen zijn (wat veel BIOSsen wel doen). Of hij al dan niet frozen is kan je zien met
# hdparm -I /dev/SCHIJF
[...]
Security: 
        Master password revision code = 65534
                supported
        not     enabled
        not     locked
                frozen
        not     expired: security count
                supported: enhanced erase
        256min for SECURITY ERASE UNIT. 256min for ENHANCED SECURITY ERASE UNIT.
[...]

Meestal kan je unfreezen door de stroomkabel en/of de datakabel van je harde schijf los te trekken (terwijl de computer aan staat dus) en deze weer in te pluggen. De schijf is dan gereset, niet meer 'frozen' en het BIOS stuurt het freeze-commando doorgaans enkel na de POST.

Oja, ik neem aan dat het een SATA-schijf betreft, PATA hotpluggen wordt niet officieel ondersteund en drives kunnen het heel erg on-tof vinden, hoewel het ook kan lukken, op je eigen risico natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 29-10-2010 08:43]

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-07 06:17
Nixy schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:28:
Password op je hardeschijf zetten is nooit handig vanuit de BIOS in ieder geval. Meestal wordt dit dus niet herkend in een andere PC/Chipset, en zit je met de spreekwoordelijke gebakken peren.
Volgens mij ondersteunt bijna elke BIOS deze wachtwoordvorm. Je moet alleen het master password van de schijf weten. Aan het user password heb je niet genoeg.

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 04:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

Trommelrem schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:00:
[...]

Volgens mij ondersteunt bijna elke BIOS deze wachtwoordvorm. Je moet alleen het master password van de schijf weten. Aan het user password heb je niet genoeg.
Ik had er anders nog nooit van gehoord, en ook nog geen 1 bios tegegekomen dat dat kon.
Let op TS heeft het niet over gewoon een wachtwoord voor je pc. dat versleuteld namelijk geen gegevens.

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 12-07 06:17
heuveltje schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:20:
[...]

Ik had er anders nog nooit van gehoord, en ook nog geen 1 bios tegegekomen dat dat kon.
Let op TS heeft het niet over gewoon een wachtwoord voor je pc. dat versleuteld namelijk geen gegevens.
Hard Disk Password
Zo te lezen zou het omwisselen van de printplaat niet werken hebben daar het wachtwoord dan een mismatch wordt.

[Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 29-10-2010 09:27]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee