Toon posts:

Ubuntu installeren op USB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik loop al een tijdje met het plan in mijn hoofd om Ubuntu 10.10 te installeren op een 8GB USB-stick (Ubuntu is +- 3,2GB groot dus opslag is geen probleem).

Nu weet ik dat USB-sticks na 100.000 keer overschrijven "dood" zijn. Wanneer er een OS opstaat, worden er dan niet constant bestanden overschreven waardoor de USB-stick na een korte tijd al zal sterven?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Je hebt inderdaad gelijk dat een OS het een en ander zal blijven wegschrijven zoals log files. Verder natuurlijk de write acties die de gebruiker direct zelf veroorzaakt zoals het wegschrijven van documenten etc. Echter valt dit allemaal wel mee.

Het gevaar zit 'm vooral in een journalling file system. Deze kan constant (meta)data wegschrijven. Als je hier op voorhand rekening mee houdt door bijvoorbeeld het ext2 filesystem te gebruiken (deze doet niet aan journalling) kom je al een heel eind. Als laatste doe je er verstandig aan om géén swap partitie te maken, omdat dat vrij hard kan gaan in write acties.

Ik draai zelf Ubuntu Server 10.04 op een USB stick om zo de hard disk met data zoveel mogelijk te kunnen laten slapen. Dit bespaard geld, geluid en warmte!

[ Voor 10% gewijzigd door Lawrentium op 28-10-2010 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor je snelle reactie! Je helpt me weer een heel eind verder.
Ik zal de USB-stick formatteren naar ext2 en géén swap-partitie maken.
Heb jij een indicatie hoelang die USB-stick normaliter zou kunnen meegaan op die manier?

• Lawrentium
Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:06:
Hartelijk bedankt voor je snelle reactie! Je helpt me weer een heel eind verder.
Ik zal de USB-stick formatteren naar ext2 en géén swap-partitie maken.
Heb jij een indicatie hoelang die USB-stick normaliter zou kunnen meegaan op die manier?
Dat zou ik niet weten. Ik gebruik een oude stick van een paar jaar oud en die doet het nu na 2 maanden nog prima. Ik wil je wel aanraden om nog verder te kijken. Er zijn vast nog meer tips. Zo zijn er speciale flash file systems onder Linux. Hier zaten echter een aantal nadelen aan.

Kijk hier voor de grap eens.

Ik vergeet helemaal te vertellen dat het verstandig kan zijn om ext2 te mounten met de 'noatime' optie. Dit zorgt er voor dat er niet steeds wordt weggeschreven wanneer een bestand het laatst was gelezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Lawrentium op 28-10-2010 23:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, interessante uitgebreide tabel :)
Ext2 creëert echter nog veel metadata :S Ik zal dit weekend eens kijken wat Ubuntu zelf zegt, welke opties ik kan kiezen :)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:47
Wat dacht je van een livecd van ubuntu op de stick te zetten. Die dingen zijn zo gemaakt dat ze het meeste in het geheugen doen. Eigenlijk alles behalve bij de boot, dan wordt nog wat HD ruimte gebruikt dacht ik.
Check vooral dit artikel even..

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel de bedoeling dat ik permanent kan werken met programma's, als ik het build-essential pakket installeer, moet ik dat na elke boot opnieuw doen dacht ik? :S

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Waarom niet gewoon een usb harddisk kopen dan ? Die zijn denk ik net zo duur als een usb-stick en volgens mij sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik ook,
Maar die worden veel sneller warm...
Kan een USB-HDD sneller zijn dan een USB-stick? :S zitten beide niet op maximale (in de praktijk) USB 2.0-snelheid?

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:13
kan, als je appels met peren gaat vergelijken, beste hdd vs slechste blokker usb,

als je het eerlijk houd kan het niet.

ze hebben beide gewoon een max, corsair heeft een 128 gb stik die alles uit je usb2.0 trekt

Laden doe je met je zonnepanelen

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-03 17:37
Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:41:
Die heb ik ook,
Kan een USB-HDD sneller zijn dan een USB-stick? :S zitten beide niet op maximale (in de praktijk) USB 2.0-snelheid?
Een snelle usb stick, dus die snel kan lezen en snel schrijven(meestal is dit langzaam), is tamelijk prijzig, dus een externe hd is veel beter.
Een hd gaat langer mee, kan meer data op, is sneller.

Nog een tip:
Laatst was er een bericht dat telebankieren, het bij mensen thuis hacken, dus tussen gebruiker en bank gaan zitten, 7x hoger was dan vorig jaar.
Gebruik dus bijv ubuntu om te telebankieren(of online bestellen), via usb stick of externe hd of een aparte pc.
Hierdoor heb minimale kans dat er virussen of spyware op je pc staat, tijdens telebankieren, natuurlijk wel alleen voor telebankieren of online bestellen gebruiken. Ook altijd eerst updaten.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
jan99999 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 06:50:
Nog een tip:
Laatst was er een bericht dat telebankieren, het bij mensen thuis hacken, dus tussen gebruiker en bank gaan zitten, 7x hoger was dan vorig jaar.
Gebruik dus bijv ubuntu om te telebankieren(of online bestellen), via usb stick of externe hd of een aparte pc.
Hierdoor heb minimale kans dat er virussen of spyware op je pc staat, tijdens telebankieren, natuurlijk wel alleen voor telebankieren of online bestellen gebruiken. Ook altijd eerst updaten.
Offtopic:
Ik vind dat soort dingen nog steeds een gevalletje PEBKAC. Mensen die op fake emails ingaan enzo, het browseradres niet controleren, of attachments openen van mailtjes van mensen die ze niet kennen of die ineens in het (gebrekkig) engels zijn.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Die sticks gaan toch stuk. Koop er twee en zet ze in RAID 1. Of koop gewoon een laptop schijfje voor 30 euro en gebruik die als boot, evengoed zuinig en wat betrouwbaarder kwa schrijf levensduur.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:41:
Die heb ik ook,
Er zijn enorm weinig USB sticks die aan het maximum van USB 2.0 zitten. Om 480Mbit te halen moet je echt een zeer rappe USB stick hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:55:

Nu weet ik dat USB-sticks na 100.000 keer overschrijven "dood" zijn. Wanneer er een OS opstaat, worden er dan niet constant bestanden overschreven waardoor de USB-stick na een korte tijd al zal sterven?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
Denk dat die korte tijd wel mee valt , als ik me flash kaartjes test heeft alleen de 16mb smartmedia flash kaart beschadigde sectoren http://www.toshiba.co.jp/about/press/1996_04/pr2501.htm Valt me ook op dat sommige flashkaarten een lage acces time met een mooie constante data toevoer hebben, en ander kaarten hebben weer een hoge acces time en een instabiele doorvoer. Degradatie in snelheid van de flash kaart is wel enorm . Dat zal wel de grootste moeilijkheid zijn , het op snelheid houden van de stick waarintegen een ssd allerlij herstel mogelijkheden heeft om hem weer in optimale conditie te krijgen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/10/31/1288500308-790.jpg

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:38

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 15:33:
Het is wel de bedoeling dat ik permanent kan werken met programma's, als ik het build-essential pakket installeer, moet ik dat na elke boot opnieuw doen dacht ik? :S
Ik gebruik zelf een persistant install op een USB stick. Dat is een soort LiveCD-USB mét onthouden van settings en programma's. Misschien is dat wat?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 17:05

Zjemm

...

Ik draai al een jaar op een 8 gb sub stick. Ubuntu ext4 met Xbmc. Nooit geen problemen gehad. En met een usb clone tool maak ik een backup. Als ie stuk gaat zet ik het op een reserve stick

opensecure.nl

Verwijderd

Topicstarter
Pff ik geef het op... Ik heb ubuntu viermaal proberen te installeren op mijn USB HDD en heb telkens een andere foutmelding gekregen bij het booten... Van Google wordt ik ook niet veel wijzer, toch bedankt allemaal :)

• Lawrentium
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:05:
Pff ik geef het op... Ik heb ubuntu viermaal proberen te installeren op mijn USB HDD en heb telkens een andere foutmelding gekregen bij het booten... Van Google wordt ik ook niet veel wijzer, toch bedankt allemaal :)
Staat je boot sequence in het bios wel goed? Je moet aan het einde van de installatie GRUB op de juiste disk/partitie zetten. Er kan nog wel eens verwarring ontstaan omdat Ubuntu GRUB op de eerste schijf in de boot sequence plaatst. Dit kan een andere schijf zijn dan waar je op installeerd.

hd(0,0) is de eerste schijf + partitie in de boot sequence
/dev/sda is een absoluut pad

Verwijderd

Topicstarter
Bij het installeren van ubuntu kan je op het einde kiezen waar je GRUB wil installeren. Ik had 2 keuzes:
SDA en SDA1. Ik heb beide geprobeerd en beide pogingen zijn mislukt :S

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 17:05

Zjemm

...

Was de usb stick de enige disk in het systeem?

opensecure.nl

• Lawrentium
Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:06:
Bij het installeren van ubuntu kan je op het einde kiezen waar je GRUB wil installeren. Ik had 2 keuzes:
SDA en SDA1. Ik heb beide geprobeerd en beide pogingen zijn mislukt :S
Ik denk dat het aan de boot sequence ligt. Mogelijk dat / niet is waar GRUB verwacht dat het is.

Probeer hier eens mee te stoeien. Zorg er wel voor dat de USB disk als eerste in de boot sequence van je moederbord staat als je dit doet.

Ik heb er in het verleden ook wel eens problemen mee gehad.

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 12:44
Probeer eens andere usb bootopties. usb-cd ipv usb-disc heb ik wel eens succes mee gehad. Al is dat een jaar of 2 a 3 terug en is usb booten al zoveel verbeterd dat dat soorrt dingen niet meer voorkomen. Maar dat hangt natuurlijk ook helemaal van je bios af.

Heb je wel eens gedacht aan die ide-flashdisks?
Zoiets bijvoorbeeld: pricewatch: Transcend IDE Flash Module TS2GDOM40V 2GB
En die zal zeker wel booten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik zal de tips eens proberen en mijn bootvolgorde aanpassen.
De bedoeling was om een goedkoop en werkend systeem te hebben. 25€ voor 2GB vind ik wel wat veel :S en daar past mijn 3,2GB Ubuntu ook niet op :(

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 19:40

Matis

Rubber Rocket

Ik heb gewoon een doodsimpele Kingston Datatraveler van 8 GB aangeschaft en daarop Ubuntu 10.04 geïnstalleerd.
Ik heb de Ubuntu-installer de partitie's laten indelen. Gewoon CD er in en installeren op de USB-stick. Ik heb het idd ook gemount met het noatime argument.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:26

Sebazzz

3dp

Wat is er mis met de USB Installer waarbij je de rest van je vrije ruimte als persistent storage opgeeft? Werkt prima hier.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
De installatie op mijn 8GB USB-stick is gelukt... Echter zou ik niet weten wanneer je de stick moet mounten met de noatime-optie... kan dat achteraf nog na de installatie? Of is het aangeraden dat ik opnieuw installeer en eerst mount met noatime-optie?
Ook nog; waar kies je dat je de USB aangeeft als persistent? :S
Ik snap nog steeds niet waarom de installatie op een USB-stick van de eerste keer zonder problemen werkt, en een installatie op een externe HDD totaal NIET werkt :S

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 19:40

Matis

Rubber Rocket

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Matis!
Ik ga me er een van de dagen mee bezig houden... Om die bestanden aan te passen heb je speciale rechten nodig zeker?

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Nvm, las niet goed :X

[ Voor 73% gewijzigd door blobber op 14-11-2010 14:22 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Pagina: 1