Is het mogelijk meerdere accu's aan 1 back-UPS 650 koppelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 17:32
Ik heb binnenkort een busje op mijn oprit staan en nu komen de nodige vragen bij mij boven :)

Ik heb namelijk thuis een BackUPS 650 van APC staan. Ik heb ook nog een doos met 16 nieuwe accu's staan.
Nu volgt de vraag of ik deze parallel aan elkaar aan kan sluiten zodat ik langer van de 400w dat het ding uitstoot gebruik kan maken.

Ik denk persoonlijk dat het gedeelte dat van de 12 volt 220 maakt het wel kan slikken, ik maak me met name zorgen over de omvormer en dus ook lader van 220 naar 12. Die heeft volgens mij niet echt de kracht om 16 7,2ah accu op te laden. Moet ik nou om het uur een andere accu in het ding stoppen of zijn er ook andere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
Volgens mij kun je al die accu's prima parallel zetten. Dus alle +en en -en aan elkaar. Het duurt alleen langer om het geheel op te laden. Als ze eenmaal opgeladen zijn, kun je er ook langer mee doen.

Het enige nadeel is dat het ding misschien niet meer goed aangeeft hoelang je nog met je accu's kunt doen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-07 16:10
Zorg van te voren wel even dat alle accu's een beetje de zelfde spanning hebben, anders krijg je bij het aansluiten vuurwerk. Ook zou ik de accu's parallel schakelen door middel van een ster schakeling. Hierbij zorg je er voor dat alle kabels even lang zijn ( en ook alle kabels het zelfde type ) en samen komen op een enkel punt. Als je dit doet heb je namelijk niet dat de voorste accu in je keten sneller ontlaad dan de andere accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDC
Okee dus het is geen probleem dat de lader van het ding maar bedoeld is voor een 7.2ah accu? Want 7,2 of 86,4ah scheelt nogal namelijk xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 09:46
Die lader laadt met iets van 13.8V bij een bepaald amperage. Stel hij laadt met 1A, dan is je accu in 7.2 uur vol. Bij die grotere accu duurt het dan gewoon 86.4 uur ;).

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb mijn 1500VA UPS'je ook wel eens voorzien van 3x 17AH,24V parallel, i.p.v. de standaard 2x17Ah, 12V in serie.

Daar doet ie echt niet moeilijk over hoor. Het laden duurde alleen wat langer i.d.d., maar dan kon je wel een uurtje of 6 zonder stroom achter je PC zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:43

casemodder

--->

Ik heb hier op mijn smart ups ook andere accu's hangen.

Standaard was 2x 12v 7Ah in serie.
Nu 2x 12v 60Ah

Het laden gaat een stuk langzamer maar ik kan er dan ook langer mee doen.

Maar als je accu's paralel gaat schakelen gaat bij het laden de interne weerstand ook omlaag.
Zelfde als je 2 weerstanden paralel zet (wet van ohm)

Ik weet niet of dit je laadcircuit leuk gaat vinden.
Misschien trekt hij het gewoon of is extra koeling vereist.

Wil je de ups voor onderweg voor 230volt voorziening gaan gebruiken in je busje?
Dan moet je even kijken of je ups zonder 230volt spanning wil starten. Mijn APC smart upc doet dit namelijk niet.

Verder suc6 met je projecktje. Het is ideaal als het lukt. Had in mijn vorige bedrijfsbus een 1000watt omvormer hangen met tractie accu en ik kan je vertellen: het is ideaal of af en toe 230 bij de hand te hebben.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 109% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJTE
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09-2022
@casemodder: Smart-UPS'en willen wel degelijk opstarten zonder netspanning, als je 't truukje kent. Eerst de aan-knop een seconde of vijf ingedrukt houden, de UPS geeft dan n pieptoon. Als die komt laat je de knop los en druk je m nog een keer in. Dan gaat 'ie wel aan ;)

(Of in ieder geval, zo werkt het op mijn Smart-UPS 1500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27
DP Kunst schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:39:
Die lader laadt met iets van 13.8V bij een bepaald amperage. Stel hij laadt met 1A, dan is je accu in 7.2 uur vol. Bij die grotere accu duurt het dan gewoon 86.4 uur ;).
Hij kan wel meten met een multimeter op ampere stand, als je die even tussen de UPS en de accu hangt (ene draad van multimeter aan + pool van UPS, andere draad van multimeter aan + van accu) en dan kijken hoeveel ampere de UPS levert aan de accu als hij de accu vanaf lege toestand moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
Je bedoelt het goed, maar zet het fout neer.
Je wilt namelijk alle +en aan elkaar.
Ook wil je alle -en aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDC
Deze heeft een "Test" knop, als je die indrukt terwijl die aangaat gaat ie gelijk op batterij. Een fan erin bouwen zal ik ook wel doen ja. Denk ook niet dat ik ze alle 16 er aan hang, worden ze alleen maar lui van en ritjes van 2~5 uur kan die ook wel op 4 accu's doen denk ik.
Wil er een klein TFT schermpje of een oude kleine TV aan hangen, met een SNES of een gamecube, misschien een klein computertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDC
gisteren geprobeerd alleen hij gaat piepen als ie van netstroom af is, ook al heb ik aangegeven dat hij dit niet moet doen. Eventjes het knopje voorop met "niet piepen" vast tapen en we kunnen weer verder testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 21:55

Infant

It's a floating Dino!

Ik weet niet hoe dat bij de BackUp UPS'jes zit, maar met de software van APC kun je bij de SmartUPS-en onder andere instellen dat hij niet piept als de UPS van accu werkt.

Kwam ik ook achter nadat ik er bij eentje de zoemer er uit had gesoldeerd....

[ Voor 3% gewijzigd door Infant op 02-11-2010 09:09 ]

Pagina: 1