Toon posts:

ISDN verbinding D kanalen bezet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rainstarr
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 02-07 14:27
Hallo allen,

Ik moet binnenkort een verbinding via ISDN gaan maken met een extern bedrijf. Maar vooraf moet ik uitzoeken of dit wel mogelijk is.

Wat ze hebben is een ISDN lijn met 4 D-kanalen en 2 B-kanalen, de D-kanalen zijn in gebruik en de 2 B-kanalen beschikbaar.

Weet iemand of je een verbinding tot stand kan brengen zonder de D-kanalen? De verbinding komt van buiten af en belt dus naar de ISDN lijn toe.

Zover ik weet, is het D-kanaal nodig voor het "bel signaal" en zou je dan dus niet kunnen inbellen? Maar het is allemaal erg lang geleden dat ik dit gebruikt heb... ik weet het niet meer.

Bedankt vast!

Aanvulling:
De remote-site heeft straks ISDN "draaien", als het kan zonder de D-kanalen natuurlijk. Kan je dan ook vanaf de externe locatie met een analoge modem inbellen op de ISDN router? Je kunt tenslotte ook met een analoge telefoon een ISDN telefoon bellen... of denk ik nu helemaal verkeerd?

[Voor 19% gewijzigd door rainstarr op 28-10-2010 15:49. Reden: Aanvulling over inbellen analoog/digitaal]

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:28
D-kanaal is "signalisatie" dat je gebruikt voor oa call-setup en tear-down en neen, ISDN "zonder" D-channel bestaat eigenlijk niet eens.
De B-kanalen (B=Bearer) zijn gewoon 64kbits/sec "pijpen" puur voor de data.

4 D-channels en 2 B-channels ?? Nog nooit van gehoord.

Het D-kanaal is iets "virtueels" en geen aparte stekker oid, geen "echt" kanaal btw. Gewoon een logische definitie.

Als je een ISDN router hebt met een DSP-resource dat een "analoge" modem kan emuleren kan je met een gewone modem bellen naar zo'n ISDN nummer.
Kleine ISP's gebruikten vaak ISDN PRA links (30 B-kanalen samen) waarop je kon inbellen met je modempje, daarachter zat een access-router met modem "chips" als het ware (simpel uitgelegd)

Heeft die remote site een "kastje" van de locale telco hangen ? (NT) of heb je daar een PBX waar je een aftakking van krijgt ?

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-07 14:54
4 D-kanalen en 2B kanalen? Is dat niet andersom? Dan heb je vermoedelijk gewoon 2 BRI's liggen (2x een NT1 kastje).

Wat bedoel je met "De D-kanalen zijn in gebruik"? Zit er digiaccess op? Dit beinvloed de mogelijkheid om te bellen namelijk niet.

Een B-kanaal opzetten zonder D-kanaal kan niet.

Met een PSTN-modem een ISDN-aansluiting bellen kan alleen als het ISDN-modem dit aankan. Als dit modem bijvoorbeeld is voorzien van DSP's die een modem emuleren, dan kan dat. In Cisco-routers kunnen modembanken geplaatst worden om PSTN-calls aan te kunnen. ik weet echter niet of deze er ook voor BRI's of enkel voor PRI's zijn.

• OzBoz
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 28-02 23:42

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik dacht even dat ik 15 jaar terug in de tijd gewarped was. Maar je vraag doet me denken aan de tijd dat ik bij de KPN stage liep en nog gebak heb gegeten voor de 1000ste klant en een verslag heb gemaakt over ISDN. En nog aan mijn werk in een DTP studio waar je zo de bestanden heen en weer stuurde.

Je hebt niets aan mijn antwoord, maar wat de bovenstaande zeggen klopt helemaal. Denk ook dat je 2 d-kanalen en 4 b-kanalen bedoelt.

Maar wel nieuwsgierig waarom je in hemelsnaam nog ergens iets met 128kbit/s heen wil sturen :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:03

Gé Brander

MS SQL Server

Onder welke steen ben jij vandaan gekropen? Tegenwoordig leven we met VPN verbindingen over internet etc.

Is licht sarcastisch bedoeld natuurlijk ;)

[Voor 22% gewijzigd door Gé Brander op 28-10-2010 21:27]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:28
c70070540 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 21:26:
Onder welke steen ben jij vandaan gekropen? Tegenwoordig leven we met VPN verbindingen over internet etc.

Is licht sarcastisch bedoeld natuurlijk ;)
Sommige remote sites etc hebben echt geen "internet" klaar liggen om te connecteren hoor :9
Je mag dan inderdaad blij zijn dat er al PSTN of ISDN ligt...

point taken ;-)

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Soms is het handig om op een remote router in te kunnen loggen via modem / ISDN,
wanneer de internet lijn plat ligt.

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• rainstarr
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 02-07 14:27
jvanhambelgium & Bloodshot:

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb doorgegeven wat ik door heb gekregen en door tekort aan ISDN kennis wist ik eigenlijk ook niet dat dat niet mogelijk zou kunnen zijn.

Wat voor type aansluitingen daar zijn kan ik dan ook nog niet zeggen.

Ik ben bang dat alle lijnen daar gewoon bezet zijn en dat ze inderdaad B kanalen bedoelden ipv D kanalen.

OzBoz & c70070540:

Haha toen ik het verzoek kreeg om hier eens naar te kijken dacht ik ook dat het een grapje was. Maar in verband met beveiliging en het niet aanwezig mogen zijn van Internet, is ISDN de ideale oplossing.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en de duidelijke uitleg!

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-07 14:54
Beveiliging? Klinkt inderdaad als digiaccess.
Niet om je bang te maken, maar de dienst digiaccess (met als grootgebruikers PIN-verkeer en beveiliging) zal op relatief korte termijn (1 a 2 jaar) uitgefaseerd worden door KPN.

Het kan geen kwaad om nu alvast rustig op zoek te gaan naar een alternatief.

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:52
Remote access via ISDN is nog veel in gebruik.
Ik doe dit bijna dagelijks om in te bellen op een PBX.
Waarom ? omdat er bijna altijd ISDN gebruikt wordt en RAS standaard aanwezig is.
Er is in dit geval dus geen VPN nodig voor remote access.

Een beetje kort door de bocht dat remote access via ISDN ouderwets is.
Dit kan men dan ook zeggen over seriele verbindingen die ook nog steeds veelvuldig gebruikt worden.

Om terug te komen op de vraag.
Probeer het gewoon dan weet je het meteen.

• OzBoz
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 28-02 23:42

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

tlpeter schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:01:
Een beetje kort door de bocht dat remote access via ISDN ouderwets is.
Wel een beetje begrijpelijk toch. Ik weet niet hoeveel b-kanalen je dan gebruikt maar het is natuurlijk alleen maar te gebruiken in een text-based omgeving. Ik word zelf al gestoord als iemand me 'hulp op afstand' vraagt en ze hebben 1mbit up. Nee, ik hou het wel bij glas, al was het maar om de torenhoge rekeningen die ik elke twee maanden kreeg van de KPN in mijn ISDN tijdperk :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:52
Remote access kan ook via een server of pc die op de zaak staat.
Daar is bijna altijd wel een vpn router waar je verbinding op kan maken.

Telefooncentrales of alarmsystemen hebben niet zoveel bandbreedte nodig.
Maar ik ben het met je eens dat sommige zoniet de meeste situaties nooit genoeg bandbreedte kunnen hebben :)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee