Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Leden,

Een vriend van mij heeft gevraagd of ik voor hem een huisstijl wil ontwerpen. Ik ben best handig met photoshop
en wil dit dus zeker eens proberen. Nu zit ik alleen met één ding: Ik moet een ontwerp maken voor briefpapier,
een envelop en visitekaartjes. Waar ergens kan ik sjablonen vinden om dit op te gaan ontwerpen? Ik heb namelijk
geen idee van de standaard formaten?

Alvast bedankt!
Sander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Briefpapier is meestal in het standaard formaat A4, wat betreft visitekaartjes zou je eens contact op moeten nemen met een bedrijf die ze voor jou kan drukken. Op deze manier kun je het makkelijkst te weten komen welke afmetingen zij hanteren. Daarnaast kun je de "standaard" hier ook nog vinden: Wikipedia: Visitekaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Misschien een beetje sarcastisch, maar heb je Google wel is gebruikt? : http://www.google.com/help/features.html

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Wikipedia: Papierformaat
Basis DTP kennis, na 10 jaar ken ik nog het hele zwikkie uit mijn hoofd. :P

btw, een sjabloon maak je toch zelf? Een briefpapier is basicly een sjabloon, ga je dan nog wat zelf doen?
een magere topicstart verder, persoonlijk doe ik dat soort zaken liever met QuarkXPress. Maarja ik ben ook nog van de oude stempel.

[ Voor 43% gewijzigd door BAS80 op 28-10-2010 13:18 ]

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een huisstijl doe je bij voorkeur niet in Photoshop maar in (bijv.) Illustrator.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-09 08:58
Photoshop is pixel based waardoor omhoog schalen van de resolutie lelijk kan zijn.
Mocht je niks anders hebben zorg dan dat je minimaal op 300dpi werkt en op het grootste formaat dat je wil gaan drukken.

Maar zoals eerder genoemd gaat de voorkeur uit naar een vector based programma zoals Illustrator of Freehand.

edit: google rgb/cmyk ook eens :) bespaart je een hoop ellende (hopelijk)

[ Voor 10% gewijzigd door phex op 28-10-2010 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Een huisstijl is een complex geheel wat natuurlijk meer is dan alleen een logootje en een briefpapiertje. Je dient echt alles te definiëren, en zoveel mogelijk in vector en lossless formaten aan te leveren. RobIII geeft je een goede pointer door te zeggen: ga voor illustrator. Daar ga ik ook in mee. Maar er is meer, en er is een reden dat sommige bedrijven er miljoenen aan budget tegenaan gooien:

• Lettertypen: Serif, sans serif? Welk lettertje? Wat zijn de rechten op het lettertje? Hoe groot? Wat gebruik je voor kopjes, wat niet?
• Logo's: groot, klein, variaties, icoon + tekst, icoon zonder tekst, bedrijfsnaam met hoofdletter, zonder hoofdletter, of zelfs: alles caps?
• Kleurgebruik: welke kleuren bij elkaar? Kopjes in kleur, en "vlakken" op documenten in wat voor kleur? Zijn er eventueel variaties waaruit mensen mogen kiezen? Bepaalde stijl elementen?
• Vlakken: zet je take outs in vlakken en zo ja: wat voor kleur vlakken? Een quote in een vlak is stijlvol, maar moet het een vijfhoek zijn, zeshoek, rechthoek, vierhoek met hoeken onder X-graden?
• Alinea stijl: doorgaans schrijf je in een tekstverwerker door totdat je naar de volgende alinea wilt, en dan geef je één return: een alinea einde. Vanaf office 2007 is dat standaard met een halve regel tussenstand (sommige mensen die enters gebruiken voor layout of twee enters tussen alinea's gooiden flipten hierdoor en zette het terug), maar hoe stel je dat in in de huisstijl? Halve regel? Hele regel? Eerste regel met tab inspringen?
• Hoofdstuknummering. Sommige bedrijven hebben in hun huisstijl hoofdstuknummering in de kantlijn.
• Kolommen. Gebruiken of niet?
• Presentaties: alles flashy of geen animaties?
• Verschillende documenten: tempplates voor interne brieven, externe brieven, e-mail handtekeningen, e-mail bodies, rapporten, reclamemateriaal, presentaties, intern, extern

Kortom: een huisstijl is nogal veel werk, er is een bepaalde basis, en je kunt een scope bepalen van: wat doe ik, wat doe ik niet, maar wees vooral specifiek. Niets zo irritant als binnen één bedrijf allemaal mensen die zelf maar wat e-mail handtekeningen in elkaar flatsen en soms zelfs Comic Sans MS gebruiken (Zoals de Q-Buzz bushaltes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

phex schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:42:
Photoshop is pixel based waardoor omhoog schalen van de resolutie lelijk kan zijn.
Mocht je niks anders hebben zorg dan dat je minimaal op 300dpi werkt en op het grootste formaat dat je wil gaan drukken.
300dpi is voor foto's voldoende, niet voor strakke logo's en teksten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Illustrator heb ik hier ook liggen, dus dit is geen enkel probleem. Heb ik ook enige ervaring mee. Van het CMYK/RGB probleem was ik (gelukkig) ook al op de hoogte anders kan dit een hoop problemen veroorzaken inderdaad. Ik heb gelukkig duidelijk aangegeven dat ik enkel een ontwerp maak voor zijn briefpapier/visitekaartjes/evelop, dit is dan ook geen 'gehele' huisstijl. (Had ik misschien wat beter aan mogen geven in de startpost.

@Ventrigo, jazeker, maar jammer genoeg vind ik daar nergens precies wat ik zoek.

Mijn probleem is dat ik ook weet van enige ruimte die je over moet laten aan de zijkanten van je ontwerp
omdat daar afgesneden wordt, maar ik heb geen idee hoeveel ik hiervoor moet pakken. Ik kan dus
het beste contact op nemen met een drukker, naar zijn advies luisteren en die vriend van mij vervolgens
ook die drukker aanraden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:14:
Mijn probleem is dat ik ook weet van enige ruimte die je over moet laten aan de zijkanten van je ontwerp
omdat daar afgesneden wordt, maar ik heb geen idee hoeveel ik hiervoor moet pakken. Ik kan dus
het beste contact op nemen met een drukker, naar zijn advies luisteren en die vriend van mij vervolgens
ook die drukker aanraden?
Wanneer je drukt en dus niet print kun je echt wel gewoon een aflopend ontwerp hebben. Dus je moet zorgen dat je beeld (als dat er is) juist wat uit steekt (afloop) mocht je willen dat het tot de rand geprint wordt. Bij de envelop werkt het wel anders omdat daar bij standaardenveloppen vaak 'grijpwit' nodig is. Wanneer je custom enveloppen laat maken is dat het probleem niet meer maar ik gok dat jij het met bestaand formaat zal moeten doen :)

Ik heb het idee dat het allemaal niet teveel mag kosten en denk dat ze geen enveloppen doen maar goedkoop en goed is http://www.oble.nl (als de mod het spam vindt, lekker deleten vraag het me dan maar in een PM). Maar die drukken met heel fijn raster en voor niet veel geld. Probleem zijn dan wel de enveloppen zeker als je dat bij een andere drukker doet heb je weer kans op kleurverschil wat vrij sullig staat. Nu zijn enveloppen in de regel toch van ander papier dus echt voorkomen doe je het bijna niet.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1