Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikske
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een Laptop: AMD Athlon Neo X2 Dual Core 1.60 GHz (64-bit support), 500 GB harddrive, 4GB ram. Zelf gebruik ik vaak zowel Ubuntu (10.10) als Windows 7, beide 64-bit. Nu is er redelijk wat gevoelige informatie aanwezig op deze laptop, dat ik het meeste data op de harde schijf wil encrypteren.

Nu dacht ik eerst aan TrueCrypt, aangezien ik daar in het verleden positieve ervaring mee heb, maar als ik me niet vergis werkt TrueCrypt wel in Linux, maar kan TrueCrypt Linux als een OS niet encrypteren.

Dus ben ik opzoek gegaan op internet naar een handleiding die een oplossing zou bieden voor mijn probleem: Dual boot met Ubuntu en Windows, beide geëncrypteerd.

Ik kwam deze handleiding tegen:
http://www.steve-oh.com/b...ncryption-with-truecrypt/

In het volgen van die stappen liep ik vast: Ik slaag er niet in om LVM te vinden in de installatie van Ubuntu 10.10 (desktop edition). Ik vermoed dat ik de Alternate CD van Ubuntu moet gebruiken hiervoor. Ik lees hier en daar iets van LVM-on-LUKS om Ubuntu te encrypten.

Mijn eerste vraag om een stap dichter bij mijn oplossing te komen: wat is de gangbare methode om een volledige systeem (Ubuntu) te encrypteren? LVM-on-LUKS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Kan je niet beter Ubuntu gewoon volledig encrypted installeren via ecryptfs (geen N!)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Inderdaad, om een non-dual-boot Ubuntu volledig te encrypten gebruik je LVM binnen een encrypted volume wat je het makkelijkst met de Alternate CD kunt doen (het kan ook met de desktop editie doen, maar dan moet je handmatig eerst wat packages binnen halen in je Live-OS en zelf wat dingen instellen).

Beter gezegd, ik heb dit vorig weekend juist gedaan op mijn werklaptop. Maar geen dual boot binnen de encrypted container overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikske
  • Niet online
Oké, voordat ik mijn definitieve dual boot setup doe, ga ik eerst het encrypten van Ubuntu onder de knie proberen krijgen. Ik heb enkele instructies gevonden, welliswaar al meer dan een jaar oud maar dat moet wel lukken denk ik: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1205372.html

Maar die maakt dan geen gebruikt van ecryptfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzkizz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-07 07:34

wizzkizz

smile...tomorrow will be worse

Bij het encrypten van je system-disk onder Windows kun je toch aangeven of het systeem single-boot of multi-boot is? Dan houdt de Truecrypt bootloader hier rekening mee. Afgaande hierop zou ik zeggen dat een "standaard" multiboot config en dan onder windows met Truecrypt de systeemschijf versleutelen moet werken.

Zelf had ik hetzelfde probleem alleen met 10.04. Ik heb besloten om (via de alternate installer) de fulldisk encryptie in te stellen, idd LUKS-op-LVM, en mijn windows 7 installatie via Virtualbox te draaien. Werkt voor mij (beperkt windows gebruik, office-taken en nog wat niet grafisch veeleisende programma's) als een tierelier. Ik heb een core i3 350M processor, 4GB werkgeheugen en 500GB hdd, vergelijkbaar met de jouwe dus.
frederikske schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:01:
Oké, voordat ik mijn definitieve dual boot setup doe, ga ik eerst het encrypten van Ubuntu onder de knie proberen krijgen.
Kan heel eenvoudig via de alternate CD: aanvinken dat je encyptie wilt en een passphrase opgeven. That's it.

[ Voor 25% gewijzigd door wizzkizz op 28-10-2010 13:07 ]

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Real programmers don't document. If it was hard to write, it should be hard to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frederikske
  • Niet online
Thx! Dat ga ik nu eens even doen zie. Ik post mijn bevindingen als het gelukt is of ik een probleem ben tegen gekomen.

[ Voor 52% gewijzigd door frederikske op 28-10-2010 13:21 ]

Pagina: 1