Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Een aantal dagen geleden is mn moederbord er mee gestopt, dus ik heb nu een nieuwe.

Mijn oude was een Asus P5k, en ik heb nu weer precies dezelfde.

Moet ik nu ook mijn OS opnieuw installeren?

Gr

Collin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Nee. Volgens mij moet dit gewoon goed gaan.

[ Voor 86% gewijzigd door DeeJee op 28-10-2010 12:25 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:31

Bezulba

Formerly known as Eendje

bij exact dezelfde (inclusief revisie) zou het imho niet hoeven, maar ik doe het in de regel zelf altijd wel. Zul je zien, heb je net revisie B ipv A en is de driver net anders.

Daarom zeg ik, uit voorzorg, reinstall OS bij mobochange.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:19

D4NG3R

kiwi

:)

ALs hij precies hetzelfde is kan je in principe alles gewoon laten zoals het is, ook drivers ect mogen geen problemen opleveren.

Om zekerheid te hebben zou ik wel een schone install doen ja, maar dat is aan jouw.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk niet, misschien dat Windows wel opnieuw geactiveerd moet worden, maar die kans acht ik ook vrij klein bij vervanging door exact zelfde mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:03
eendje schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:25:
bij exact dezelfde (inclusief revisie) zou het imho niet hoeven, maar ik doe het in de regel zelf altijd wel. Zul je zien, heb je net revisie B ipv A en is de driver net anders.

Daarom zeg ik, uit voorzorg, reinstall OSbackup je data bij mobochange.
Zoo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nergens voor nodig, je HAL verandert niet, dus je OS zal gewoon werken.

Zorg er alleen wel voor dat je je hardeschijf controller goed hebt ingesteld (dus als die op de vorige op IDE stond, ga die dan nu niet in AHCI of RAID zetten, want dan krijg je gezeur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

Als het goed is moet alles gewoon nog werken, zelfde chipset kan je gewoon zelfde schijf gebruiken dacht ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Zolang je de zelfde processorarchitectuur hebt zullen de meeste linux versies hier geen problemen mee hebben. Reïnstall van je OS is dan ook niet nodig. :)

Case closed :+

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:09
Bij Windows 7 is dit helemaal niet meer aan de orde. mag een ander moederbord zijn en een andere chipset, windows 7 zal bijna altijd de juiste drivers installeren zonder blauwe schermen or crashes.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Visgek24 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:47:
Bij Windows 7 is dit helemaal niet meer aan de orde. mag een ander moederbord zijn en een andere chipset, windows 7 zal bijna altijd de juiste drivers installeren zonder blauwe schermen or crashes.
Je zal alleen Windows 7 opnieuw moeten activeren!

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Oke bedankt, dan laat ik het gewoon zoals het is. En als ik probleme krijg dan reinstall ik wel alsnog, het kan geen kwaad voor de hardware toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 14:19

D4NG3R

kiwi

:)

Een reinstall kan voor je hardware geen kwaad. Gewoon opnieuw installeren en de (juiste) drivers installeren en je kan het gewoon weer goed gebruiken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jackson6 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:23:
Een aantal dagen geleden is mn moederbord er mee gestopt, dus ik heb nu een nieuwe.

Mijn oude was een Asus P5k, en ik heb nu weer precies dezelfde.

Moet ik nu ook mijn OS opnieuw installeren?

Gr

Collin
Even een meer definitief antwoord:

1. Als het precies hetzelfde moederbord is (zelfde revisie): nee.
2. Als het hetzelfde moederbord is met een andere revisie: waarschijnlijk niet

In beide gevallen moeten de BIOS instellingen wel 't zelfde staan als bij je oude moederbord. Zoals eerder genoemd: AHCI/IDE instellingen kunnen irritante problemen geven.

Conclusie: er kan niet zo heel veel misgaan dus gewoon uitproberen. Je kan je OS altijd nog op een later moment herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkstrip
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-04-2024
Welk besturingsysteem heb je? Ik deed bij Vista en xp altijd een reinstall, omdat het anders niet wou opstarten.
Net een nieuw moederbord + proccesor geïnstalleerd op Windows 7 (p45 chipset naar p55) en dit verliep zonder problemen!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Voor het vervangen van hardware met identieke compomenten: Een eventuele verwisseling van serienummers maakt niets uit, geen probleem.

Voor het vervangen van hardware door andere componenten (ander type moederbord, andere processor, enz): Als je Windows gebruikt, Microsoft heeft er een Technet artikel over.

[ Voor 131% gewijzigd door Free rider op 31-10-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Alleen een vers geïnstalleerd OS, ivoelt meestal net ietsje sneller aan, het kan alleen ontzettend veel werk zijn, als je alles handmatig moet gaan instellen. En alvast een goede backup structuur maken, scheelt bij toekomstige OS installaties.

Overigens kun bijna altijd gewoon booten (winXP bij mij), met nieuwe onderdelen, je moet dan wel dus alle nieuwe drivers gaan installeren.
Pagina: 1