Toon posts:

Excel macro werkt half

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Ik zit met een probleem. Hier op werk is er een excel bestand dat gebruikt wordt om per medewerker een daglijst uit te draaien.

Het systeem draait per gebruiker een lijst met pagina's uit, die pagina's kopieert de gebruiker naar excel en een macro maakt er dan een overzichtelijk lijstje van.

De bron informatie die uit het systeem komt is nogal onhandig, veel verschillende soorten opmaken voor bepaalde bladzijdes. Dus er zijn veel cellen aanwezig die de benodigde informatie uit de broninformatie pakken, de macro zorgt er voor dat deze stap zich voor elke regel herhaalt en zet dit alles in een ander werkblad in een lijst die meteen uit te printen is.

Het plakken gebeurt met plakken speciaal, waarna de macro alles in aparte cellen zet.

Nou is het punt dus dat er bij bepaalde gevallen 4 cellen op een rij zijn, 2 met bedragen, 2 met data. Ik heb de 3e cel nodig, de eerste datum cel dus. Dit is lastiger dan gedacht omdat de positie van die cel af hangt van de hoeveelheid cellen links ervan, dus dat wisselt. Nou heb ik het teruggebracht tot 4 cellen waar de juiste datum mogelijk in staat. Met een formule zorg ik dat ik de juiste output krijg. Tot dusverre geen problemen met het excel bestand.

Echter als ik excel nog niet gebruikt heb, en ik voer dit alles uit, dan kloppen sommige data gewoon niet(in plaats van de formule uit die cel te draaien, pakt hij gewoon de eerste de beste cel van de MAX formule die erin zit), als ik het bestand dan afsluit(met kleine kruisje, dus excel wel open laten staan) en opnieuw open en de macro weer draai, dan klopt alles wel!

Nu is dit voor mijzelf geen probleem, ik vind het niet erg om dit elke ochtend twee keer te doen, maar er zitten nog 5 afdelingen in het land en veel oudere werknemers die al moeite hebben om dit excel bestand uberhaupt te gebruiken.

Optie 2 is om na het plakken speciaal handmatig Data >> Tekst naar Kolommen te doen, doe ik dit dan draait de macro wel goed! Maar in de macro zit dus al een geautomatiseerde versie hiervan!

Mijn vraag is dus waarom excel het de eerste keer niet goed doet, maar als ik het bestand opnieuw open hij het wel goed berekend, en waarom het met handmatig selecteren wel lukt, maar automatisch niet.

Het bestand kan ik hier vanaf werk niet uploaden. De broninformatie kan ik helaas niet aanleveren aangezien het om prive-informatie gaat.

• Marko_J
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 02-08 14:22
Ik weet niet waarom gegevens niet opnieuw berekend worden als je de macro gebruikt, maar wellicht is het opgelost door ergens in de code 'ActiveSheet.Calculate' toe te voegen.
Marko_J schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 14:04:
Ik weet niet waarom gegevens niet opnieuw berekend worden als je de macro gebruikt, maar wellicht is het opgelost door ergens in de code 'ActiveSheet.Calculate' toe te voegen.
Dat helpt dus ook niet, sterker nog, dan loopt ie op dat punt vast.

Ik blijf het vreemd vinden dat als ik handmatig de informatie na het plakken splits met "tekst naar kolommen" hij het wel gewoon goed doet, maar wanneer ik de macro met exact dezelfde settings dat laat doen dat hij uiteindelijk een formule in een bepaalde cel niet goed uit voert...
Ik heb het nu soort van opgelost door een aparte macro te maken met "Tekst naar kolommen" maar ook dit is niet echt handig omdat medewerkers nu een extra handeling moeten verrichten. Geen ramp maar toch ook niet bepaald handig. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden maargoed ik heb al een hoop dingen geprobeerd die niets hebben opgeleverd, dus ik ben blij dat ik in ieder geval iets werkbaars heb.

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
Tsja, zonder dat we het kunnen reproduceren kunnen wij er ook moeilijk wat van maken natuurlijk.. :p
bolleh schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:38:
Dat helpt dus ook niet, sterker nog, dan loopt ie op dat punt vast.
Hoe bedoel je precies? Krijg je een foutmelding, crashed excel, of ?? Welke excel-versie?

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

pedorus schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:04:
Tsja, zonder dat we het kunnen reproduceren kunnen wij er ook moeilijk wat van maken natuurlijk.. :p

[...]

Hoe bedoel je precies? Krijg je een foutmelding, crashed excel, of ?? Welke excel-versie?
Ik snap dat jullie me zo weinig kunnen helpen inderdaad. Maar ik heb geen tijd gehad om de broninformatie aan te passen. Anders geef ik namelijk privé-info weg. En mijn werkgever ligt al zo goed bij het huidige kabinet ;)

ik krijg gewoon een melding dat het script stopt omdat er iets niet goed zit.
Het is nogal lastig uitleggen want ik ben geen ster in excel en dit document is ook niet door mij ontwikkeld in eerste instantie. Ik heb het opgepakt omdat niemand er meer iets aan deed.

Ik zal maandag even de huidige excel naar mijn huismail sturen met een aangepast bronbestand.

We werken met excel 2002 op het werk.

• pedorus
  • Registratie: januari 2008
  • Niet online
bolleh schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 17:02:
We werken met excel 2002 op het werk.
Dit is een versie waar geen security-patches meer voor uitkomen, en die ik bijvoorbeeld dus ook al lang niet meer heb. :p Als het versie-specifiek is wordt het dus sowieso nogal lastig reproduceren.

Vitamine D tekorten in Nederland | Middelen tegen corona

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee