Led strip verlengen met telefoonkabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256718

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds gister een 5 meter lange rgb led strip.
Nu wil ik deze opdelen in stukken, en deze verbinden met een telefoonkabel (zo'n oude, 4-aderig).
Er komt 12V, 3x3A uit de controller, is dit niet teveel voor die kabel?

Alvast bedankt!

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Waarom niet stroomkabels gebruiken ? lijkt me het veiligste en zo duur zij die niet.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Omdat ik nog heel wat van dat kabel had liggen, en het mij afvroeg.
Ook past de strip zelf bijna precies in een gleuf, waar nog wel een telefoonkabel bijpast, maar een stroomkabel wordt al snel te dik denk ik.

Maar ik denk dat ik jouw advies evengoed maar op ga volgen, maakt het voor stroomkabels trouwens nog uit hoelang ze zijn? (wordt waarschijnlijk wel 15-20 meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:58
Telefoonkabel zou ik niet gebruiken. Het kan misschien wel maar de kans dat het te warm wordt is sterk aanwezig.

Ik zou zoals je zelf al aangeeft electra draad nemen. Je hebt diverse diktes let daar goed op. Je geeft aan 15- 20 meter te willen doen. Neem dan geen hele dunne kabel ook al is dat misschien makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben net in de Media Markt geweest, maar jammer genoeg hadden ze daar alleen kabels met 3 en 2 aders.
Misschien moet ik maar twee kabels van 2 aders trekken?

Het probleem is alleen, twee dikke kabels nemen waarschijnlijk al zoveel ruimte in, dat de strip niet meer mooi in de gleuf past..

Ik vraag me alleen af; de kabeltjes die van de controller naar de led strip gaan, zijn van die kleine dunne draadjes, ongeveer net zo dun als in die telefoonkabels.. waarom kan telefoonkabel dan minder hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als je je nou eerst eens gaat verdiepen in hoeveel je LED-stripje nou eigenlijk aan stroom trekt; dat zal cast minder zijn dan die 3 Ampére per kanaal die je voeding kan leveren.
Dan zul je ook zien dat je makkelijk uit de voeten kunt met dunner draad dan het standaard 0,75qmm elektriciteitsdraad wat hierboven voorgesteld wordt, wat zwaar overkill is voor de meeste LED-toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:33

D4NG3R

kiwi

:)

Standaard loopt er over een telefoondraad ook al 50v, dus ik neem aan dat die paar volt voor LED lampjes niks uit gaan maken :P..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:47
Kan prima, ik heb van die strips van Dealextreme, en heb meerdere stukken verlengd met zo'n witte telefoonkabel met 4 aders erin. 3A gaat je strip echt niet trekken, tenzij het er eentje van 10 meter lang is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
D4NG3R schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:46:
Standaard loopt er over een telefoondraad ook al 50v, dus ik neem aan dat die paar volt voor LED lampjes niks uit gaan maken :P..
Het gaat om de combinatie A en V. Een kabel kan max x Watt hebben.

Bijvoorbeeld de kabel kan 3520Watt hebben ( 220 * 16 )
Dan kan er ook 32 A over op 110 V zonder te warm te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

geforce5_guy schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:50:
[...]

De meeste ledje's trekken amper 10w bij elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

geforce5_guy schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:50:
[...]

Dus volgens jou kan er over zo'n kabel dan ook 3520A bij 1V?
Dat werkt dus niet zo.

De maximum stroom wordt bepaald door de dikte van het koper, de maximum spanning wordt bepaald door de isolatie.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-04 21:32

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

D4NG3R schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:52:
[...]

De meeste ledje's trekken amper 10w bij elkaar..
Alles hangt natuurlijk af van welke soort leds, maar de klassieke variant verbruikt maar 30-60mW en de modernere (commercieel interessante) nog minder. Dus als je aan de 10W geraakt heb je (ruw geschat) tussen de 150 en 500 ledjes ;)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat bedoelde ik ook :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0c/Ledkarakteristieken.png/800px-Ledkarakteristieken.png

Voor 10W aan LED's zit je in het minst ideale geval aan een streng van~:

10 / (0,020 x 12) = 41 LED's.

Rekening houdend met de weerstand die zelf ook nog stroom verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:38
harold65 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:55:
[...]

Dus volgens jou kan er over zo'n kabel dan ook 3520A bij 1V?
Dat werkt dus niet zo.

De maximum stroom wordt bepaald door de dikte van het koper, de maximum spanning wordt bepaald door de isolatie.
Helemaal gelijk, de warmte die in de kabel word opgenomen is :
P = I^2 * R
Met I de stroom door de kabel, en R de weerstand van de kabel.

R = p * l / A

met p specifieke weerstand van de kabel, l de lengte van de kabel, en A de oppervlakte.

A = r^2 * pi

Met r de straal van de kabel

De specifieke weerstand van koper is 0.0172

Als je een beetje doorrekent komt je er op uit dat de dikte van je aders minstens 0.8mm moet zijn voor 3A omdat ze anders door smelten. En je telefoon kabel heeft adertjes van nog geen 0.5mm

[ Voor 3% gewijzigd door djexplo op 28-10-2010 14:25 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

p, oftewel Rho = soortelijke weerstand, met als eenheid Ohm*meter, als je het dan ook nog helemaal correct wil zeggen ;)

Daarna mag je overigens met P = U * I ook nog bepalen wat de spanning is die je over de kabels verliest. Stel, je hangt er 20 meter aan telefoonkabel aan, dan komt er geen 12V meer aan bij de LED strip...

[ Voor 58% gewijzigd door Fid3lity op 28-10-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb ergens nu een tweede controller gekocht, die op dezelfde afstandsbediening werkt.
Op deze manier hoeft er iig niet zoveel kabel getrokken te worden (paar meter maar)!
Voor de kabel leg ik dan twee stukjes verlengsnoer naast elkaar, dat moet dik genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:13
Je hebt bij de lokale bouwmarkt meer kans op goede kabels dan bij een Media markt..

kabel van 4x 0.75mm2/0.8mm2 kan je ook gebruiken.

en kijk niet op van de 10w voor een ledstrip. de simpelste ledstrip met 5050 SMD leds erop, 30 per meter heeft al een wattage van 6.7 per meter. dan heb je ook nog een variant van 60 leds per meter, waarbij het vermogen ook nog eens verdubbelt.

Je kunt echter niet overal de ledstrip doorknippen. dit kun je doen om de 3 leds, anders verlies de laatste paar leds van je streng.

Welke controller heb je gekocht? Ebay?

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu deze controller erbij gekocht (ziet er bijna hetzelfde uit als de andere).
De led strip zelf is trouwens gewoon een waterdichte 5 meter led strip met 30 leds per meter (die je idd om de 3 leds kan knippen).

Vandaag ga ik de controller ophalen en even naar de bouwmarkt voor de draden.
Trouwens nog even een heel andere vraag (zonde om daarvoor een heel nieuw topic aan te maken..):
Als ik de strip dim, komt er een zoemend geluid uit de adapter (12V adapter, 1,67A) en flikkert de strip een beetje (behalve bij rood), ligt dit aan de adapter?
Pagina: 1