Toon posts:

Passieve koeling voor de Gigabyte GA-D525TUD (Atom D525)

Pagina: 1
Acties:

• Tubbietje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18-09 13:26
Ik ben in het bezit van een Gigabyte GA-D525TUD met Atom D525 chipset.
Op het moederbord zit een klein koelblok met een klein ventilatortje erbovenop welke mij toch net iets teveel geluid maakt.

Dit zou ik graag willen vervangen, maar ik heb echt geen idee wat voor koeling ik hierop kan plaatsen (lees: Wat voor socket zit hierop?) Ik heb zitten googlen, maar kom er niet uit.

Hoop dat iemand mij hier kan helpen :)

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

• itsalwaysme
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 14:18

itsalwaysme

Graast voor DB

het is volgens mij een micro-FCBGA8 559 socket
ik weet niet of er ook speciale koelers voor zijn.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:13

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

lijkt op een normale nb koeling

http://tweakers.net/pricewatch/cat/554/chipsetkoeling.html

[Voor 50% gewijzigd door gekke-gerrit op 28-10-2010 12:19]

...

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Dit bordje? http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/3549/3350.jpg

Het is inderdaad een afwijkend ding, maar wellicht kan je zelf een koelblok (passend) maken? Met zalman thermal adhesive krijg je de boel wel vast, maar beter zou het zijn die oorspronkelijke schroefjes proberen te gebruiken. Volgens de manual is dat wel de CPU, en mag je dat koelblokje niet verwijderen/veranderen ivm warranty. Wil je dat niet, zou je ook gewoon een grotere fan langzaam kunnen laten draaien (8cm tot 12cm) dmv een fancontroller.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• ramonlambal
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:20
mischien zou je anders zoiets kunnen gebruiken om er een grotere (=stillere) fan op te zetten?

http://www.highflow.nl/to...an-adapter-ak-m168-2.html

• gekke-gerrit

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

ramonlambal schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 13:21:
mischien zou je anders zoiets kunnen gebruiken om er een grotere (=stillere) fan op te zetten?

http://www.highflow.nl/to...an-adapter-ak-m168-2.html
super goed idee, ik meteen opzoek naar een 60 naar 120mm

ander idee,

http://www.highflow.nl/to...-fan-adapter-cfa-300.html

dus 60 ->80, 80->120 dan kan je dus een 120 fan erop zetten,

hoe hoog deze flat word weet ik niet volgens mij 4 cm alleen aan adapters

...

• Bas.
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:08
Wil je klein?

Kan je zoiets nemen:
http://highflow.nl/chipse...h-southbridge-cnb-s1.html

Wil je wat gaafs op een atom, neem dan deze 8)
http://highflow.nl/chipse...ermalright-hr-05-ifx.html

• gekke-gerrit

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

dat garandeert niets voor passief koelen, bovendien is dat ongeveer een copy paste van mijn conclusie dat het lijkt op een nb koeling, of kan jij garanderen dat deze past?

...

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 16:25

M2M

medicijnman

ik zou allereerst even checken waar de koeling op zit. Als je weet welk onderdeel het koelt, kun je nagaan hoeveel vermogen het vreet (TDP). Daarna kun je een koeler kiezen op basis van dat vermogen, waarbij de kans groot is, dat een iets grotere koeler voldoende zou zijn als het passief gekoeld wordt. Met voldoende airflow in de over het moederbord uiteraard.

-_-

• Bas.
gekke-gerrit schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:28:
dat garandeert niets voor passief koelen, bovendien is dat ongeveer een copy paste van mijn conclusie dat het lijkt op een nb koeling, of kan jij garanderen dat deze past?

[...]
Ja hoor! :) Als we dit plaatje erbij pakken, zie je dat de maten gewoon overeen komen met een chipset koeler.

• gekke-gerrit

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

welk plaatje?

...

• Bas.
Die heb ik in de post staan?

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21-09 17:03
Ow, dat plaatje wat het niet doet?

• gekke-gerrit

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

ja idd, oke mijn fout, hij doet het niet als ik image open in nieuw tabblad dan doet hij het wel,

edit:
(zit nu in m'n charge dus nu kan ik hem wel zien)

en ik had die ook al op google gevonden :) maar hij stond al in het topic noes heeft hem na mij geplaatst

[Voor 18% gewijzigd door gekke-gerrit op 28-10-2010 17:39]

...

• Bas.
Hmpf, vreemd... Maar ik kan het bevestigen ja! :)

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Ik gebruik het bordje met een Lian Li Bench kast (wat een k*t kast sorry hiervoor) maar die is helemaal open (heerlijk kan over bij) en ik hoor niets van de fan. Ik heb er een SSD ingezet. Als we dan over echt stilte praten dan zeg ik echt eerlijk ja ik hoor niets. Zet misschien eens je fan mode op silent eens aan in de bios. Dan moet het echt goed gaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• polli_
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 11:31
Iemand nog gelukt om dit bordje passief te koelen?

• AlteAlte
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 31-10-2011
Voor de record,

Ik heb na wat klussen de thermalright HR-05 erop gekregen. De gaten zitten op de goede plek voor een NB koeler, maar zijn te klein (2,5 mm) voor de meegeleverde boutjes (3mm). Die van het originele blok zijn helaas te kort. Met een M3 tapje voorzichtig het gat wat opgeruimd tot de bouten erin pasten. Voor de zekerheid nog op kortsluiting gechecked. Met AS-5 koelpasta de koeler erop gezet.

De koelerbodem is veel te groot voor de chip, positioneren was een beetje lastig. Om het geheugen erin te kunnen passen en rekening te houden met de omringende elcos en spoelen staat de TR een beetje scheef

Met de oude lawaaiige koeler was de temperatuur 44 graden idle, nu met een klein beetje flow van de 8 cm case fan op de bovenste vinnen (700rpm), 41 graden. Zonder fan is dit 42 graden, met een beetje surfen enzo wordt dit 44 graden. Een benchmark moet ik nog draaien.

Mijn HDD maakt royaal meer geluid dan de nexus fan op 5V, dus volledig passief is niet eens nodig. Ik ga de fan trouwens verplaatsen naar de koeler om ook in de zomer er zeker van te zijn van een werkende cpu. Die fan kan uit in de winter en in de zomer met minimale rpm draaien (<5V???).

Wat mij betreft een zeer geslaagd project.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik heb een atom330 bord in mijn servertje zitten. die had ook zo'n actief gekoelde chipset.

die heb ik vervangen door deze:

die staat ook diagonaal over de chip omdat dat beter uitkwam met de ramplank etc, maar het werkt prima

[Voor 3% gewijzigd door timberleek op 28-03-2011 17:27]

• AlteAlte
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 31-10-2011
De Thermaltake is redelijk overkill.

Op passieve ion boards is de CPU temperatuur rond de 60 graden idle (bij ogv 20 graden omgeving). Ik heb een half uurtje een cpu burner gedraaid en kwam niet verder dan een krappe 53 graden (open kast / kamertemp van 17 graden). Eigenlijk was deze al na 3 minuten bereikt, dwz er is sprake van een zeer 'snelle' warmteafvoer. De temp zakt ook weer als een speer na het uitzetten van de test.

Verder gelezen dat de cpu temperatuur sensor niet betrouwbaar is onder de 50 graden, in ieder geval kunnen we ook in de zomer nog passief, zelfs in een warme kast. Ik denk overigens wel dat je de grens gaat opzoeken als je bij tropische weer een burntest met gpu load houdt.

De nexus NB47 (hierboven) ook had ook wel gekund.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:12
de atoms hoef je niet echt anders te koelen lijkt me.

de meeste zijn al passief gekoeld. alleen de chipset vaak niet, daar zit vaker een fan op
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee