Toon posts:

Welke aansluitmogelijkheden CRT tv+Z5500

Pagina: 1
Acties:

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Z-5500 en wil deze aansluiten op mijn 30" CRT. Het probleem is alleen dat mn tv alleen een 9mm plug heeft voor een headset en de bekende rood/wit tulp aansluiting. Mijn Z-5500 heeft alleen optical en digitale coax en 3x 9mm voor surround geluid.

Is het mogelijk om vanuit deze aansluiting een surround geluid te krijgen? of gaat dat niet lukkken met deze 10 jaar oude tv?

Ik heb geprobeerd om te zoeken naar (actieve of passive) omvormers, maar kon deze zelf niet vinden. Ik zou het ook via mijn pc kunnen laten lopen, maar wil liever ook dat het geluid beschikbaar is als mn computer uit staat.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / eGolf

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:33

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

9 mm jack is nieuw voor me. 3,5mm of 6,35mm jacks bestaan wel.
Als je Google eens naslaat op termen als "RCA" en "3,5mm jack" kom je al een stuk verder. Er zijn namelijk gewoon verloopjes van RCA naar 3,5mm jack zodat je gewoon van de audio out van de TV naar de ingang van de Z-5500 kan gaan.

Surround geluid ga je nooit krijgen overigens. De twee maal RCA is maximaal 2.0 stereo en dus geen surround. Maar met je Z-5500 heb je wel de mogelijkheid om van 2.0 stereo een soort van 5.1 geluid te maken door middelen als Dolby Pro Logic II.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• skoozie
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16-09 13:40
Zolang je tv geen surround sound levert kan je versterker/boxenset er geen suround van maken.
je kan slechts stereo geluid eruit krijgen.
daar ik geen ervaring heb met de Z-5500 weet ik niet of deze stereo geluid over alleboxen kan spelen.
als je ander apparatuur hebt (DVD/Bluray/media speler) kan je misschien het geluid rechtstreeks daarop aansluiten.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Deveon
  • Niet online
Bedankt voor jullie hulp en snelle reacties! 9mm zou ik dan wel verkeerd hebben :p ik bedoelde mini-jack.

Het probleem dat dan alleen overblijft is of ik vanuit die uitgang wel mogelijk is om alle 5+sub aan kan spreken, dan is het misschien geen surround, maar komt wel overal geluid vandaan. De Z-5500 moet daarvoor namelijk 3x mini jack voor hebben.
Dus dat zou er dan op neerkomen dat ik van 1x mini jack moet gaan splitsen naar 3x mini jack, toch?

sidequestion: Wat is de goeie benaming voor 3x mini jack kabels bij elkaar?

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:33

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Deveon schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:59:
Dus dat zou er dan op neerkomen dat ik van 1x mini jack moet gaan splitsen naar 3x mini jack, toch?
Nee. Die 3 x 3,5mm jack zijn voor als je analoog 5.1 aan wilt sluiten. De ingangen zijn als volgt:
  • Groen: ronft left en right
  • Zwart: rear left en right
  • Oranje: center en subwoofer
Bij de Z-5500 heb je dus de keuze:
  • Je sluit op bovenstaande manier een pc o ander medium analoog aan (het uitgaande apparaat moet dan ook 3 x 3,5mm jack hebben of zes maal RCA).
  • Je sluit drie apparaten stereo aan.
Jij moet voor de laatste optie gaan aangezien je maar stereo verstuurt. Niet vergeten het knopje achterop de Z-5500 in te stellen op "Stereo 1-3" en niet op "6 Ch Direct".

Als je de ene 3,5mm jack gaat splitsen dan stuur je naar elk kanaal gewoon stereo. Ik weet niet waar het in gaat resulteren, maar mooi zal het zeker niet worden. Je gebruikt dan ingangen waar ze niet voor bedoeld zijn. Zo ga je dan front left over de center sturen en front right over de subwoofer. Niet doen dus.

Je moet gewoon deze kabel kopen. Witte en rode stekker gaan in de TV, de zwarte gaan in één van de ingangen van de Z-5500. Je TV zal maximaal 2.0 stereo sturen en dat ontvangt de Z-5500 dan ook. Maar op de Z-5500 zit een optie genaamd Dolby Pro Logic II. Deze maakt van inkomend stereo een soort van 5.1. Dus je hebt dan wel geluid over alle speakers alleen het is een upmix.

3 x 3,5mm jack bij elkaar is geen benaming voor. Is ook geen standaard of wat dan ook.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Deveon
  • Niet online
Oh oke hardstikke bedankt! Zal thuis er gelijk naar kijken, heb dat kabeltje nog wel liggen ergens :p Ik heb nu mn computer op 2x minijack aangesloten waarbij de achter speakers dus niet gebruikt worden. Beetje zonde om een 5.1 setje als 3.1 setje te gebruiken, maar ik ben bezig met een nieuwe geluidskaart voor optical.

• Deveon
  • Niet online
Het is gelukt :) heb mn computer aangesloten via 2x mini jack naar mn Z5500 en 1x mini jack vanaf mn tv. Bedankt voor de hulp :) Die optie Dolby Pro Logic II heet in de Z5500 blijkbaar "Panaroma", beetje vreemde benaming...

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee