Toon posts:

[Testcase] Jordanië, Wadi Rum

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Markie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 20:53

Markie

Voorheen BBE

Topicstarter
Pasgeleden heb ik een rondreis door Jordanië gemaakt. Een hoogtepunt in de reis was het bezoek naar Wadi Rum; een gigantische vallei in de woestijn met machtige rotsformaties.
Hieronder enkele foto's. Het is niet echt een samenhangende (of thematische) serie, maar gewoon een verzameling vakantiekiekjes om jullie te laten zien hoe bijzonder de natuur in Jordanië is.

1]

2]

De woestijn is alleen goed bereikbaar mbv een 4x4.

3]

De schaal van het landschap is lastig vast te leggen. De rotsformaties vele honderden meters hoog.

4]

Op sommige plekken is het net een marslandschap. Het verschil in kleuren zand is echt fascinerend.

5]

Een gigantische natuurlijke brug.

6]

7]

De zon zakt snel, vlug op zoek naar een mooie plek om de zonsondergang te bezichtigen.

8]

En daar hoort natuurlijk een kopje thee bij.

9]

10]

Met behulp van een luchtballon vroeg in de ochtend het landschap overzien.
De vlieghoogte is hier ongeveer 400m.

11]

Circa 1km hoogte (in NL gaat een luchtballon meestal max. 300m hoog ivm het luchtverkeer).
Op deze foto kun je ook een klein beetje de verschillen in kleuren zand zien.

12]

Sporen van vegetatie (de 'groene' meanderende strook).

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Wow, dit zijn mooie foto's! Goed gebruik gemaakt van je groothoeklens. Nummer 2, 3, 4, 6, 9, 10 en 11 vind ik het mooist. Van de natuurlijke brug had je denk ik nog veel mooiere foto's kunnen maken. Jammer dat er zoveel mensen op staan, hoewel bij nummer 6 de persoon in het midden (in het zwart) er wel weer heel goed bij past. De timing is perfect, deze persoon kijkt zelf naar de brug en een persoon in een foto die ergens naar een onderwerp kijkt, helpt altijd. Goed gepositioneerd ook. Goede consistente kleuren verder. Top! Het is (bijna) showcase-waardig imo.

• magicstar
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-09 11:46
Had 10 al eerder voorbij zien komen volgens mij. Geweldige plaat was en ben erdoor geïntrigeerd.

Mooie serie, 1, 4, 9, 10 en 11 springen er uit voor mij.
Die brug heeft denk ik inderdaad teveel mensen erbij.

• 26779
  • Registratie: september 2021
  • Niet online
10 is absoluut mijn favoriet. Misschien kan je de schaduw van de ballon er nog uit shoppen?

• Arlani
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 26-06-2016
Voor "vakantiekiekjes" zien ze er erg mooi uit. Nummer 9,10 en 11 absoluut mijn favorieten. Top serie.

• TranceSetter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:30
Ik heb niet vaak dat als ik een test/showcase bekijk dat ik dan denk van daar moet ik naar toe, maar jou is het gelukt om mij deze plek op aarde op mijn 'verlanglijstje' te zetten.

Schitterende platen, met idem dito landschappen. Mijn favorieten zijn 3, 4, 6 en 10.

3: De wolken in de lucht zijn meer aanwezig dan in de andere foto's, de lagen in de foto zijn erg prettig om naar te kijken en de auto's geven redelijk aan hoe hoog alles wel niet is. En de route-sporen geven lekker diepte en eindigen beide precies in de onderhoeken.
4: De kleur van het zand is lekker 'warm', de 'kleine' stenen in combinatie met de ligging van het zand geeft de foto beweging, en de schaduwen die worden veroorzaakt door die stenen versterken dat effect. Erg mooi!
6: Op foto 5 heb je wel lekker de details te pakken van de brug, maar op 6 zie je pas hoe groot deze wel niet is. De berg in de achtergrond wordt dan ook lekker gekadert door deze brug.
10: Foto 11 is té hoog waardoor het landschap plat wordt en de lucht fletser. Op foto 10 daarentegen zie je het immense landschap wat echt indruk op me maakt. Je ziet hoe groot de bergen zijn en je ziet hoe ver dit landschap zich uitstrekt. Misschien dat het de foto beter maakt als je de schaduw van de luchtballon weghaalt, maar zo is hij ook erg sterk.

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Topicstarter
Dank allen. nr 10 heb ik bewust met ballon d'r in gelaten. Het geeft a) een onderwerp aan de foto en b) een extra lading.
Ik zal morgen nog even naar wat andere foto's van de brug kijken (alhoewel mensen + factor tijd vaak het probleem zijn). Daarnaast vind ik de menselijke schaal bij dit soort beelden wel belangrijk (waarbij het idd ook teveel aan mensen kan zijn).

[Voor 20% gewijzigd door Markie op 28-10-2010 22:16]

• Nordlys
  • Niet online
Ik had persoonlijk de mensen (op die ene met het zwarte shirt in nr. 6 na) gewoon weggesoept. Gaat heel makkelijk met content awareness verwijderen in Photoshop.

[Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 28-10-2010 22:27]

• TranceSetter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 24-09 13:30
Ik vind de mensen op de meeste foto's niet eens zo storend. En jah, wegsoepen, weet niet of dat het beter maakt.

• Nordlys
  • Niet online
Het is maar net de boodschap die je wilt overbrengen. Het is een bijzonder verschijnsel en nu lijkt het een toeristische trekplijster met de mensen en auto's erbij. Bij de meeste foto's van professionele natuurfotografen zie je er geen mensen in terug, ze willen de focus puur leggen op het verschijnsel zelf. Als dat niet de bedoeling is, dan is dat natuurlijk een reden om ze niet weg te soepen.

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:59

Polariteit

Testende fotografeur

Mooie serie, ziet er uit als een indrukwekkend gebied!

#1 - Jammer dat de autosporen niet wat verder doorlopen, dan had ik wat meer gevoel van diepte gehad.

#2 - Gave plaat! Jammer dat de auto onderin niet in het midden van het beeld zit, en jammer dat de andere auto niet wat meer stofwolken opwerpt ;)

#3 - Mooi! Dieptewerking is ok, lucht oogt wel wat flets.

#4 - Topper van de serie, heerlijke kleuren. De stukken steen in het zand geven de foto net dat beetje extra.

#5/#6 - Deze vind ik niet zo speciaal. Deze 2 vind ik teveel neigen naar 'vakantiekiekjes' door de aanwezigheid van de mensen. Ze trekken teveel de aandacht.

#7 - Hier vind ik links de lucht te fel belicht, jammer!

#8 - Gave plaat, alleen jammer dat de zwarte auto er maar half opstaat en dat het vuurtje zo krap tegen de rechter kant ligt. Als je rechts wat meer ruimte had gehad had ik hem nog stukken beter gevonden!

#9 - Mooie luchtstralen, en de silhoeutten van de bergen geven mooie diepte aan de plaat. kleuren mogen wat mij betreft wel wat knallender.

#10/#11 - Allebei hele gave foto's, niks op aan te merken!

#12 - Deze vind ik wat minder. De autosporen vind ik te weinig opvallen, en de 'vegetatie' vind ik te ver weg richting de horizon om goed op te vallen.

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• Markie

Markie

Voorheen BBE

Topicstarter
^ Thnx! Van 7 heb ik nog wel eentje met de zon achter de berg, maar daardoor wordt de plaat wel wat minder spannend.

UPDATE

Minder mensen:
13]

14]

15]

Vanuit de lucht zonder schaduw van de ballon:
16]

16]

En nog wat landschappen:
17]

18]

19]

Alles trouwens geschoten met een 30D + 10-22

• Nordlys
  • Niet online
Nummer 14 is echt zoveel beter. Misschien was het nog mooier geweest als je iets meer naar linksonder de foto nam, maar het idee is goed om vanuit een hoek een lijn naar binnen te hebben. Nummer 16, 17 en 18 zijn ook erg mooi. Je had met de juiste keuzes (de beste foto's uit je collectie) makkelijk een showcase hier van kunnen maken ;)

• Servertje
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-05 15:47
Ik vind het erg mooie foto's!
Staat zeker nog op de lijst om ook te doen. Prachtig landschap daarzo en dat heb je ook mooi in beeld gebracht!

Just living my happy life! Young beginning entrepreneur

• magicstar
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09-09 11:46
De nieuwe serie van de brug is inderdaad beter.

Heb wat moeite met 15 want die lijkt bijna op een strand geschoten en dan recht naar beneden, haal de omvang van de dingen er niet meer uit.
16 is een mooie plaat maar ik ben het met je eens dat de ballon juist iets toevoegt voor mij.

18 weet niet waarom maar de boom stoort me?

• Aikon
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik vind het erg mooie foto's, iets minder (1 per onderwerp) foto's had ze nóg beter laten uitkomen denk ik. :) In 2, samen met 8, komt de snelheid en het gevoel van de reis goed naar voren. In 17 en 18 prachtig de gigantische afmetingen en eenzaamheid, maar 19 is weer gewoon een vakantiekiekje. Ik zou hier graag een compacte serie met misschien wat meer nabewerking van zien.

• Xaero
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-09 10:11
Super vette foto's! Echt gaaf om te zien! Ben nu ook wel benieuwd of je de foto's zou willen uploaden met een wat hogere kwaliteit. Zoek nog een gave wallpaper!

• Joosie200
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Hé, dat herken ik! :) Was daar vorig jaar rond dezelfde tijd. Vond het op sommige punten ook veel weg hebben van een mars landschap. Heb je ook Petra/Dode Zee/Aqaba bezocht? En overnacht in een tentenkamp in Wadi Rum? :P Enfin, over de foto's...

4, 9 en 10 springen er uit de TS voor mij. En verder 16 en 17. Met name 17 vind ik erg mooi abstract met het lijnenspel van het woestijnzand i.c.m. de horizon. 16 geeft een mooi overzicht weer met reliëf. Krijg je echt het idee van hoogteverschillen in Wadi Rum. 4 is een mooi samenspel van het gekleurde zand met de stenen. 9 is een geslaagde zonsondergangfoto en 10 doordat de luchtballon er met schaduw opstaat geeft dat de foto iets extra's mee. Daarnaast heeft het dezelfde werking als foto 17, verschil in hoogte weergeven.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee