Geen wlan-verbinding met Debian 5.0.6

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 23:09
Op mijn netbook heb ik naast Windows Debian 5.0.6 geïnstalleerd, de enige distributie die met de grafische kaart van de netbook om kan gaan.

Standaard deed Debian niets met de geïntegreerde PCI WLan-kaart, maar na wat firmware binnenhalen etc kwam de kaart tot leven. Echter lukt het niet om verbinding met mijn netwerk te krijgen (in Windows gaat dit wel goed). Alle netwerken in de buurt zijn zichtbaar. Linksklikken op het verbindingssymbool laat ze allemaal zien, net als via iwlist eth1 scan. Maar de verbinding komt niet tot stand.

WLAN-kaart: Intel Pro Wireless 2200 BG.

Vraag is of ik verder binnen Debian moet zoeken en waarnaar ik moet zoeken. Netwerksleutel, beveiligingsprotocol etc zijn allen goed ingesteld, dus daar kan het eigenlijk niet in zitten. Blijft toch problemen binnen Debian over?

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 12:17

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Aangezien het onder Windows wel werkt kunnen we wel concluderen dat we het aan de Debian kant moeten zoeken.
Zonder informatie over foutmeldingen die je krijgt gaat het verder lastig worden.
/var/log/syslog en /var/log/kern.log zijn goede plekken om te beginnen met zoeken.
Het command iwlist heb je al gevonden, iwconfig kan ook erg nuttig zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke versie module heb je van de wifi kaart? Misschien dat een nieuwere beter werkt. Kijk hiervoor eens op www.linuxwireless.org.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ik zou zeggen upgrade naar squeeze, die is toch inmiddels bevroren, dan ga je gelijk naar kernel 2.6.32 en nieuwere firmware bestanden. of probeer de kernel van backports als je nog niet naar squeeze wilt.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125473

Het zou ook kunnen liggen aan je network manager. Bij mij kan bijv. de standaart gnome-network-manager geen verbinding met het schoolnetwerk maken, maar kan bijv. wicd het weer wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Allen bedankt voor de reacties.

Wat betreft upgraden, dat durf ik niet aan. Ik heb vele distributies geprobeerd, inclusief Debian alpha 6.0, maar alleen Debian 5.x.x geeft een werkend resultaat met mijn videokaart. Kleine aanpassingen in xorg.conf, maar verder uitstekend.

De laatste tip was de gouden tip!! Bedankt. Met wicd had ik meteen verbinding. Vraag me niet waarom. Het enige is dat het verbindingssymbool in de taakbalk weg is.

Groet,
M.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Kleine update.
Na een tijdje viel de verbinding uit en lukt het verbinding maken wederom niet. Wicd geeft aan IP-adres verkrijgen, schijnbaar lukt dat niet en houdt het verhaal weer op.

Ga even een statisch IP-adres proberen, maar e.e.a. blijft erg vaag.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Een statisch IP-adres werkt. Maar geregeld kan de browser de pagina niet vinden en moet ik binnen wicd een <disconnect> en <connect> doen. Lastig en waarom het gebeurt is mij onduidelijk.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mogelijk dus een gare driver. Heb het met mijn iwl3945 ook een paar keer gezien. Toen ik een nieuwere versie gebruikte, was de verbinding een stuk stabieler. Overigens gebruikte ik al wicd, die gnome-network-manager vind ik maar troep.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyF
Een beetje Windows-achtig, zal ik maar zeggen. Maar na 2 keer opnieuw opstarten is de verbinding nu stabiel.

Het probleem waar ik nu nog mee zit is dat opstarten van Debian erg lang duurt, o.a. doordat er wordt gezocht naar een verbinding (DHCP) voor de GUI is opgestart. Iemand een idee hoe ik dat kan uitschakelen? Verder blijft het opstarten lang hangen bij iets wat MTA heet, moet ik ook nog uitzoeken.

Tenslotte gaat het uitschakelen niet goed, ook afmelden etc. gaat niet goed. Krijg een zwart scherm en er gebeurt verder niets meer. Bij het opstarten heb ik in een script VGA=771 verwerkt omdat Debian zich anders verslikt in de grafische aansturing. Misschien moet ik ook zoiets doen in een aflsuitscript, als dat bestaat.

A77II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:43
Ik zit op Arch, maar ook met wicd. Wicd heeft zijn eigen routines, en onder Arch roept wicd dhcpcd aan. Geen idee of dat onder Debian ook zo werkt hoor. Misschien kan je op een of andere manier dhcpcd even laten ' wachten' ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

MartyF schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 17:24:
Een beetje Windows-achtig, zal ik maar zeggen. Maar na 2 keer opnieuw opstarten is de verbinding nu stabiel.

Het probleem waar ik nu nog mee zit is dat opstarten van Debian erg lang duurt, o.a. doordat er wordt gezocht naar een verbinding (DHCP) voor de GUI is opgestart. Iemand een idee hoe ik dat kan uitschakelen? Verder blijft het opstarten lang hangen bij iets wat MTA heet, moet ik ook nog uitzoeken.

Tenslotte gaat het uitschakelen niet goed, ook afmelden etc. gaat niet goed. Krijg een zwart scherm en er gebeurt verder niets meer. Bij het opstarten heb ik in een script VGA=771 verwerkt omdat Debian zich anders verslikt in de grafische aansturing. Misschien moet ik ook zoiets doen in een aflsuitscript, als dat bestaat.
MTA is een Mail Transfer Agent, oftewel een mailserver programma, zoals postfix, exim of sendmail. Omdat je op Debian zit zal het wel Exim zijn.

Luctor et Emergo || specs

Pagina: 1