Toon posts:

[Showcase] IJsland Take Two

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• PowerUp
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 26-09 11:24
Alweer een jaar geleden ben ik op rondreis door IJsland geweest. Veel foto's gemaakt, en in eerste instantie alleen van de watervallen werk gemaakt ([Testcase] Watervallen in IJsland). Omdat ik vond dat er tussen de rest ook wel mooie dingen zaten heb ik mij nu op de landschappen gericht. Deze serie laat hopelijk de diversiteit van de IJslandse landschappen zien. Alle foto's zijn klikbaar naar 1024px en gemaakt met een Sony A200 + 18-70 kitlens.

1. Zonsondergang bij Skaftafell

2. Kussenlava

3. Punt waar basaltisch (zwart) en rhyolitisch (gekleurd) gesteente bij elkaar komen

4. Uitzicht op Lagarfljót (Loch Ness van IJsland)

5. IJslandse binnenweg

6. Uitzicht bij Dettifoss, bij de grootste waterval van IJsland

7. Regenbuien nabij Mödrudalur

8. Riviertje bij Landmannalaugar

9. Uitzicht over Landmannalaugar

10. Rondweg 1 bij Hverir (stinkt verschrikkelijk naar zwavel daar)

11. Fleurige bergen bij Landmannalaugar

12. Uitzicht bij Hljódaklettar

[Voor 3% gewijzigd door PowerUp op 27-10-2010 21:45]

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Mooie serie. Ik vind je foto's over het algemeen wel donker. Ook jammer van de grijze luchten die in elke foto bijna voorkomt. Bij foto 11 vind ik de lucht bijvoorbeeld weinig toevoegen. De bergen met een erg mooie structuur zijn veel interessanter, deze kun je naar mijn mening dan ook meer vullen in de frame. Foto 10 is ook erg mooi, maar wederom voegt de lucht weinig toe. Zo geld het dus eigenlijk voor de meeste foto's, op nummer 1 na.

Deze foto's had je misschien beter kunnen nemen +/- 60 minuten voor of na zonsondergang/-opgang met statief.

• PowerUp
Bedankt voor je commentaar :)
De rondreis was een excursie, dus ik had geen mogelijkheid om ergens langer te blijven dan de rest van de groep. Het weer had ik dus ook helaas geen invloed op, het was het grootste deel van de week bewolkt. Ik heb die bewolkte lucht er wel ingelaten om de verhoudingen in de foto's in stand te houden. Met de ND-grad functie in Lightroom heb ik geprobeerd om er meer detail in te krijgen, maar het blijft grijs natuurlijk :)

Ik heb er overigens nog een foto 12 aan toegevoegd, die was ik vergeten erbij te zetten :$

Sony A6500 || Sigma 8-16 f/4.5-5.6 || Sony 16-70 f/4 OSS || CZ 24 f/1.8 || CZ 55 f/1.8 || Sony 55-210 f/4.5-6.3 OSS

• Nordlys
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Oke, dat verklaart natuurlijk wel wat ;) Foto 12 is ook een mooie toevoeging! Voor een excursie (op één dag?) vind ik dat je toch een hele aardige serie hebt weten neer te zetten :)

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:24

Nomad

a.k.a. Martijn

Foto 1 en 5 mis ik een beetje een onderwerp of rustpunt in de foto. Verder veelal nette composities, maar niet heel spectaculair. Je hebt heel behouden nabewerkt ook, maar daardoor zijn sommige foto's wat grauw (misschien wel een goede representatie van hoe het daar is).
Bij foto 5,6, en 7 bijvoorbeeld zou ik nog even kijken naar het histogram en of je hier nog wat extra bereik wilt toevoegen naar het wit en het zwart toe.

Verder wel mooie serie :), 6 en 10 zijn mijn favo's.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 25-09 18:01

Falcon10

Hit it i would !

Mooie reeks PowerUp !
Ze maken mooi duidelijk hoe Ijsland is.

Ik ga er begin januari heen, en ben ook van plan men fototoestellen mee te nemen.
Trouwens enig idee, of je in de warmwaterbronnen kan met camera en onderwaterhuis ? Of is het water in die bronnen niet echt gezond voor je behuizing ? Heb zo het idee dat dat anders wel eens een aantal leuke fotos kan opleveren.

-| Hit it i would ! |-

• jvanhambelgium
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
Falcon10 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:06:
Mooie reeks PowerUp !

Ik ga er begin januari heen, en ben ook van plan men fototoestellen mee te nemen.
Trouwens enig idee, of je in de warmwaterbronnen kan met camera en onderwaterhuis ? Of is het water in die bronnen niet echt gezond voor je behuizing ? Heb zo het idee dat dat anders wel eens een aantal leuke fotos kan opleveren.
Zijn er 2 jaar geleden geweest. Er zijn niet zo veel PUBLIEKE warmwaterbronnen waar je persé onderwateropnames wil maken? ;-) In principe zijn er links en rechts wel wat beekjes waar het ook lekker warm vertoeven is, maar om daar al je materiaal voor mee te zeulen...

Opppassen met sommige poelen aangezien de temperatuur kan schommelen ! 1 van de poelen daar was een jaar eerder een aangename 35°C en nu een onaangename 55°C !! en dus verboden terrein (zonder waarschuwing!)

En sommige plasjes staan gewoon lekker te koken bij 100°C dus dan weet je het wel _/-\o_

Januari ?? Het zullen korte dagen zijn kwa daglcht hoor...neem maar een goede lichtsterke lens mee ;-)

Begin januari zon op rond 11:30u en zonsondergang voor 16u
Einde januari zon op rond 10h en zonsondergang rond 17h

• PowerUp
jvdgeest schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:52:
Oke, dat verklaart natuurlijk wel wat ;) Foto 12 is ook een mooie toevoeging! Voor een excursie (op één dag?) vind ik dat je toch een hele aardige serie hebt weten neer te zetten :)
Het was een week, wat ook wel het minimum is om rond het eiland te reizen en nog wat te zien :)
Nomad schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 00:28:
Foto 1 en 5 mis ik een beetje een onderwerp of rustpunt in de foto. Verder veelal nette composities, maar niet heel spectaculair. Je hebt heel behouden nabewerkt ook, maar daardoor zijn sommige foto's wat grauw (misschien wel een goede representatie van hoe het daar is).
Bij foto 5,6, en 7 bijvoorbeeld zou ik nog even kijken naar het histogram en of je hier nog wat extra bereik wilt toevoegen naar het wit en het zwart toe.

Verder wel mooie serie :), 6 en 10 zijn mijn favo's.
Nu je het zo zegt missen 1 en 5 inderdaad houvast. Het land is inderdaad overwegend grauw, wat met bewolking niet zo meehelpt. Misschien dat ik onbewust de foto's wat donker heb gelaten om de kleuren beter over te laten komen.
Falcon10 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 09:06:
Mooie reeks PowerUp !

Wij hebben in Landmannalaugar in warmwaterbronnen gezeten, dat was gewoon helder niet stinkend water. Drinken kon vooral niet omdat het water warm was wat gevaar voor bacteriën oplevert. Maar die bronnen liggen in het binnenland die in de winter niet bereikbaar zijn. Hoe het met de rest van de bronnen zit weet ik niet, sommigen stinken behoorlijk naar zwavel.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 25-09 17:41

qadn

Pinnacle of Perversion

Het begint voor mij nogal matig. Veelal met een voorgrond die voor mijn gevoel volledig losstaat van het landschap waardoor het er voor mij niet uitkomt.
6,7,8,9, en 10 vind ik wel erg fijne platen. (vooral 6 en 10) . Ook doorkijkjes, maar met een voor mij werkende voorgrond.
11 en later vind ik dan weer te afstandelijk.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Kapiteiniglo
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

Bij foto 10. komt de geur van die plek weer naar boven bij me.. knap dat je het zonder mensen hebt gefotografeerd.. Ik kon het er zelf niet lang genoeg volhouden om geduldig te wachten tot er geen mensen waren.

Scientia potentia est

• Markie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:16

Markie

Voorheen BBE

6 is mooi. Voor de rest eens met Nomad en quadn. Ik denk dat meer dynamiek/groothoek de beelden pakkender had kunnen maken.
IJsland staat nog wel op mijn hot-list. Zeker na het zijn van deze foto's.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Polariteit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23:25

Polariteit

Testende fotografeur

Over het algemeen een fijne serie met mooie landschapjes om te zien. Wat betreft belichting sluit ik me aan bij een aantal voorgangers die het ook al gezegd hebben: overall is je serie aan de donkere kant.

#1 - Mooi licht bovenop de berg, de rest vind ik eigenlijk te donker om het verder een fijne plaat te vinden. Wat hier bijv. ongetwijfeld erg grote toevoeging was geweest was een reflectie van de berg.

#2 - Hier weet ik niet waar ik naar moet kijken. In het echt zal dit ongetwijfeld best gaaf en mooi zijn om te zien, maar op de foto vind ik dit hier niet echt tot uitdrukking komen.

#3 - Deze vind ik erg gaaf. Dieptewerking is ok, enerzijds door het lage deel; anderzijds door de bergen+wolken.

#4 - Hier mis ik de dieptewerking een beetje, en dat is jammer!

#5 - Jammer dat de regenboog niet wat opvallender is; dan had hij DE blikvanger in de plaat kunnen zijn ;)

#6 - Heel erg mooie plaat. lekker dreigend landschap met dito lucht erboven. hier heb ik niks over te zeuren :D

#7 - Deze vind ik door de regen/wolken ook erg fijn uitpakken. Hierdoor lijken in de verte een aantal bergen waziger waardoor er weer mooie diepte in komt.

#8 - Op zich mooie foto, alleen de lucht vind ik hier niet meewerken. Ook heb ik het idee dat je een redelijk hoog standpunt hebt en dat pakt wat mij betreft ook niet zo geweldig uit.

#9 - Mooi! Wel vind ik dat rood/bruine deel op de voorgrond er niet echt bijpassen.

#10 - een van de gaafste platen van de serie door de dieptewerking, de auto en de zwavelwolken. Lucht had iets meer eraf gekund!

#11 - Mooie patronen, zou hier een stukkie lucht eraf snijden!

#12 - Mooie kleuren, maar de compositie vind ik minder geslaagd. De berg staat te pontificiaal in beeld.

IJsland is zo te zien iig een schitterend land voor landschapsfotografen, toch maar eens op het lijstje zetten _/-\o_

Apparatuur: Canon 6d, Canon 24-70f4.0, Sigma 150-500, Sigma 105 mm, canon 16-35f4.0, canon 40f2.8 | Mijn website | Flickr fotostream

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 21:59

Deathchant

Don't intend. Do!

IJsland staat ook zeer hoog op mijn verlanglijstje, maar ik wil dat liever niet met een groep doen. Ik krijg er echt dikke eieren van om steeds zo gebonden te zijn aan de groep en het humeur/welwillendheid van een chauffeur om te stoppen voor fotostops.

Ik mis toch eigenlijk een waterval en een geiser of zoiets....zoiets typisch IJslands zeg maar.
Voor de rest inderdaad een beetje grauw inderdaad. Maar ja, slecht weer kun je niks aan doen. Slecht weer is goed weer om sfeerfoto's te maken en dat is vooral gelukt bij 6 en 7.

1: Tja een verlichte bergtop....verder is er niet erg veel spannends aan eigenlijk...

2: Hmmm, deze lijkt ook op groter formaat nergens echt scherp. Idee en compositie is wel goed.

3: voorgrond van gras leidt af van waar het om gaat: de berg en het gesteente.

4: ik vind de focus meer liggen op de voorgrond dan het uitzicht naar beneden toe. Dit had iets verder
ingezoomd mogen worden (of gecropped natuurlijk ;) )

5: Erg goed moment; de regenboog lijkt gewoon uit de weg te ontstaan. Leuk gedaan, maar ik vind em niet echt bij de serie passen.

6: Lekker grimmig, hou ik wel van! En toch ook hier ligt de focus teveel op de voorgrond. Ik snap ook wel waarom je dit erop gezet hebt. De weg NAAR die waterval toe (en de omgeving) is natuurlijk te jammer om niet vast te leggen :) Maar in een test/showcase zou ik net wel de ingezoomde foto posten zodat de nadruk meer op dat weggetje en die bergen met de waterval zou komen te liggen.

7: Grimmig!! ja mooie plaat hoor!

8: Hmmm, ik weet niet goed wat ik van deze moet vinden. Het landschap is natuurlijk uniek en het weer maakt niet zoveel uit vind ik. Misschien inderdaad een te hoog standpunt ofzo, net zoals marcel zegt.

9: Ook lekker grimmig. Ik zou em aan de onderkant croppen.

10: eens met marcel. Deze plaat legt sfeer vast, diepte en grimmigheid van het landschap. De stoom op de voorgrond maakt het wel af.

11: weer eens met marcel. ik zou ook iets meer lucht weghalen voor de diepte werking (hehe volgens mij zei iemand dat ook tegen mij in mijn schotland case en nu zeg ik het zelf :) )

12: (ik ben het wel veel eens met marcel dit keer). De kleuren zijn erg mooi, maar verder mist het spanning.

Je foto's hebben meer variatie en je hebt meer diversiteit van het landschap vastgelegd, maar om eerlijk te zijn vond ik de watervallen serie prettiger om naar te kijken.
Ik zou ook proberen iets meer tele-foto's te maken om juist die blikvanger goed te krijgen. Ik merk zelf altijd dat ik steeds meer afwijk van het UWA concept bij landschapsfotografie. Ik zit nu in een fase dat ik het interessanter vind om dingen dichterbij te halen, ookal legt het dan geen wijds landschap vast. Het valt niet mee om in dat soort weer spectaculaire plaatjes te krijgen; ook ik vind dit erg moeilijk.

6, 7, 10 en 11 zijn wel de uitschieters in deze serie en behoren tot mijn favorieten!

Canon: 6D | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

• PowerUp
Wederom iedereen bedankt voor het commentaar :)
martijn--g schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 18:45:
Bij foto 10. komt de geur van die plek weer naar boven bij me.. knap dat je het zonder mensen hebt gefotografeerd.. Ik kon het er zelf niet lang genoeg volhouden om geduldig te wachten tot er geen mensen waren.
Er stonden mensen in het beeld O-)
De geur was echt verschrikkelijk, rotte eieren x1000, wel grappig om de verschillen in het groepje te zien. Een aantal mensen vond het allemaal wel mee vallen, anderen deden een natte sjaal voor het gezicht omdat ze bijna over hun nek gingen. Ik zat daar ergens tussenin, maar sindsdien ruik ik zwavel wel een stuk beter :P
Deathchant schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 11:07:
IJsland staat ook zeer hoog op mijn verlanglijstje, maar ik wil dat liever niet met een groep doen. Ik krijg er echt dikke eieren van om steeds zo gebonden te zijn aan de groep en het humeur/welwillendheid van een chauffeur om te stoppen voor fotostops.
Dat is zeker zo, maar dit was officieel ook geen fototrip, maar een geohydrologische excursie vanuit de universiteit. Daardoor was het wel (extreem) betaalbaar, anders had ik er niet naartoe kunnen gaan en al helemaal niet de plekjes gevonden in het binnenland. Dan is afhankelijk zjin van een groep een acceptabel nadeel :)
Ik mis toch eigenlijk een waterval en een geiser of zoiets....zoiets typisch IJslands zeg maar.
Voor de rest inderdaad een beetje grauw inderdaad. Maar ja, slecht weer kun je niks aan doen. Slecht weer is goed weer om sfeerfoto's te maken en dat is vooral gelukt bij 6 en 7.
De foto's van watervallen staan in de vorige testcase, meer goede platen had ik niet echt. Geisers hebben we wel bezocht (Strokkur en Geysir), maar daar stonden erg veel mensen omheen.
6: Lekker grimmig, hou ik wel van! En toch ook hier ligt de focus teveel op de voorgrond. Ik snap ook wel waarom je dit erop gezet hebt. De weg NAAR die waterval toe (en de omgeving) is natuurlijk te jammer om niet vast te leggen :) Maar in een test/showcase zou ik net wel de ingezoomde foto posten zodat de nadruk meer op dat weggetje en die bergen met de waterval zou komen te liggen.
Ehm, welk weggetje? Wat je in het midden ziet is de rivier met daar achter een kleine waterval. De grote waterval ligt linksachter de foto :)
8: Hmmm, ik weet niet goed wat ik van deze moet vinden. Het landschap is natuurlijk uniek en het weer maakt niet zoveel uit vind ik. Misschien inderdaad een te hoog standpunt ofzo, net zoals marcel zegt.
De foto is inderdaad staand genomen, een lager standpunt was misschien beter geweest.
11: weer eens met marcel. ik zou ook iets meer lucht weghalen voor de diepte werking (hehe volgens mij zei iemand dat ook tegen mij in mijn schotland case en nu zeg ik het zelf :) )
Ik wilde de verhoudingen een beetje behouden, wat minder lucht zou de nadruk wel meer op de bergen kunnen leggen ja.
Je foto's hebben meer variatie en je hebt meer diversiteit van het landschap vastgelegd, maar om eerlijk te zijn vond ik de watervallen serie prettiger om naar te kijken.
Ik zou ook proberen iets meer tele-foto's te maken om juist die blikvanger goed te krijgen. Ik merk zelf altijd dat ik steeds meer afwijk van het UWA concept bij landschapsfotografie. Ik zit nu in een fase dat ik het interessanter vind om dingen dichterbij te halen, ookal legt het dan geen wijds landschap vast. Het valt niet mee om in dat soort weer spectaculaire plaatjes te krijgen; ook ik vind dit erg moeilijk.

6, 7, 10 en 11 zijn wel de uitschieters in deze serie en behoren tot mijn favorieten!
Als ik nog een keer terug ga neem ik een groter arsenaal mee dan body + kitlens en houd ik iedereens commentaar natuurlijk in het achterhoofd :)
Ik denk dat in IJsland zowel UWA- als telelandschappen goed uit de verf kunnen komen. En ja het weer moet je gewoon geluk mee hebben, in NW-Europa is dat gewoon het hele jaar door erg veranderlijk.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee