vpn vs vlan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44530

Topicstarter
Hallo Tweakers,

ik ben op zoek naar informatie en ervaringen over het koppelen van netwerken over internet.
een klant van mij heeft een lokatie in spanje en in nederland, beide lokaties heb ik met vpn aan elkaar geknoopt. In spanje ligt een 100mb en in nederland een 5 mb sdsl verbinding.

ik ben nu in gesprek met eurofiber om de nederlands lokatie op glas over te zetten.
Eurofiber heeft in haar portofolio een optie om lokaties die binnen hun dekkingsgebied vallen d.m.v een vlan connectie aan elkaar te knopen. (spanje valt hier buiten) m.a.w je zet een switch neer en en beide lokaties zitten in hetzelfde netwerk.

Rijst bij mij de vraag wat nu de voor en nadelen zijn van beide technieken: een lokatie koppeling op basis van vpn of op basis van een vlan.

ik kan mij voorstellen dat via een leveracier vlan koppeling sneller is en een lage latency heeft . maar is dat ook zo?

Frans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik denk dat je beheerstechnisch een stuk makkelijker uitbent wanneer je het uitbesteedt aan een dergelijke partij. Je hebt geen zorgen mer over routering, en je kan een SLA afsluiten. (Probeer dat maar eens op een VPN over Internet :P )
Maar kostentechnisch denk ik dat je een stuk duurder uit zal zijn.

Overigens is VLAN waarschijnlijk een foutieve benaming. Het zal meer een MPLS cloud zijn welke speciaal voor dat bedrijf wordt aangemaakt. Zo worden er en heleboel kantoren in nederland aan elkaar geknoopt. Zoek maar eens op Epacity van KPN :)

offtopic:
Ja, natuurlijk zijn er leveranciers die gewoon een keurige SLA leveren bij hun business DSL oplossingen, maar er zijn zo veel hops in de keten.. Vooral als je dan nog met 2 providers zit, waarvan 1 in spanje..

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-06 13:25

MagicTempest

Fly pig!

Een vlan zou veel sneller moeten zijn dan een vpn over het internet. De reden hiervoor is dat er minder gerouteerd zal hoeven te worden (in theorie zelfs helemaal niet). Daarnaast blijft al het verkeer binnen één netwerk in plaats van de meerdere hops van het internet.

Zelf zou ik er wel nog voor kiezen om een VPN tussen de verschillende locaties op te zetten ook al gaat het over een vlan heen. De reden hiervoor is dat je waarschijnlijk bedrijfsgegevens wel versleuteld wil versturen over een netwerk dat je niet zelf in de hand hebt.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 187361

Kijk eens naar een E-vpn van KPN, dan heb je je eigen ethernet wolk waarin je geheel vrij bent qua routering :). Zo heb ik al diverse netwerken gebouwd (100Mbit op alle locaties en dan een 50Mbit internet aansluiting + firewall op de hoofdlocatie bijvoorbeeld).