Alcoholkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 761 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
Tsja, zou iemand me kunnen uitleggen waarom je geen alcohol in een waterkoelingssysteem zou gooien? Da's toch handig, want:

1. Het geleidt voor geen reet dus geen kortsluiting bij lekkage (ook geen fik want voor die fik is eerst kortsluiting nodig, en die alcohol verdampt op een oppervlakje van 45 Celsius hardstikke snel weer)
2. De soortelijke warmte is lager, het neemt dus sneller warmte op.
3. Geen oxidatie bij lekkage. Nou pakken jullie allemaal je BINAS erbij om te kijken hee is dat wel waar ja, ondanks de hogere V0 is dat inderdaad waar want in pure alcohol zijn de voor oxidatie benodigde H+ionen niet aanwezig.
4. Als het gaat lekken ruikt het superlekker naar weekend. En je weet meteen dattie lekt dan.

Als je niet kan uitleggen waarom dit niet wordt gedaan dan mag je me nog altijd feliciteren met dit briljante idee. Afbeeldingslocatie: http://www.animfactory.com/animgifs/misc/food/drinkBgWHT.gif

Quoten is geweldig... - boer Krelis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:24

Sharky

Skamn Dippy!

volgens zit er wel wat in, alleen hoe houd je die alcohol zo puur?
en ik denk dat er teveel bij komt kijken. water komt gewoon uit de kraan en pure alcohol kom je niet zomaar aan en het goedje verdampt volgens mij veel te snel dus moet je een goed gesloten circuit hebben..
stel voor dat je het zelf eerst test

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1697

Hoe wil je aan puur alcohol komen? Is volgens mij niet erg makkelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer Krelis
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
da's waar, je moet heel goed afsluiten. Tupperware-dekseltje van je reservoir dichthouden dus, maar dat lijkt me niet het grootste probleem. En zolang het niet lekt geeft die oxidatieve werking van alcohol niet, en tsja, water mag ook niet lekken dus het is geen nadeel van alcohol t.o.v. water. Trouwens als het lekt verdampt het dus weer snel, oxidatie duurt wel even. Pure alcohol kun je geloof ik niet zo makkelijk kopen, bij mij op school hadden ze het wel. Je kunt het altijd verder destilleren. daarmee bedoel ik natuurlijk niet het destilleren zoals bij whiskey maar de scheikundige destillatie met zo'n lange buis.
Och, kon ik maar verder overklokken, ik draai nu een Deschutes op 3,5 * 133 en het mobo kan niet hoger. Als ik hoger kon zou ik zeker die alcoholkoeling proberen.
De problemen die jij noemt zijn zeker niet onoverkomelijk. Desnoods kun je de alcohol "drogen" met een blokje natrium, dan krijg je alleen wel een beetje NaOh-neerslag in je buizen (lost niet op). Zolang je het blokje nog kan zien liggen op de bodem van het reservoir is het systeem watervrij.
Ik zoek nog echt een reden zodat ik me voor m'n kop kan slaan omdat ik er niet opkwam........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
2. De soortelijke warmte is lager, het neemt dus sneller warmte op.
Dat maakt geen ruk uit, alleen de alcohol wordt veel sneller warm, en heeft dus veel minder capaciteit dan gewoon water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Gedachte 1:
Dat het warmer wordt bij een zelfde aantal watt's wat er in gepompt wordt, is jammer. De koeler wordt daarmee ook warmer, en dus de processor ook. Maar als de stroomsnelheid hoger ligt, is dat probleem (deels) te ondervangen.

Gedachte 2:
Alcohol is een soort van aggressief. Ik weet niet of de slang en de rubber ringetjes er tegen kunnen (bij langdurige blootstelling). Vooral de pomp baart mij zorgen. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

Gedachte 3:
Alcohol en elektronica: Een van de lessen van modelzeilen: Als je zender in het water is gevallen, trek dan de accu eruit, spoel de zender dan direct met gedestileerd water of nog beter: alcohol. Dit verdrijft het water, en beschadigt de elektronica niet.

Gedachte 4:
De watredichtheid moet gewaarborgD worden. Mijns inziens niet zo moeilijk.

Gedachte 5:
Alcohol oxideert de metalen niet, en voorkomt elektrolyse corrosie, mits de alcohol watervrij is.

Al met al dus het proberen waard. Nu nog aan zo puur mogelijke alcohol komen, en een blokje natrium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Even wat uitleg over soortelijke warmte en temperatuur.

De temperatuur van een stof geeft alleen de gemiddelde snelheid aan van de moleculen. Om moleculen een snelheid te geven is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. De energie die hiervoor gebruikt wordt heet warmte en de hoeveelheid die je nodig hebt voor 1 graad temp stijging heet soortelijke warmte.

Wat wil een lagere soortelijke warmte dus zeggen: dat je veel minder warmte nodig hebt voor een graad temperatuurstijging. Hierdoor ben je dus gedwongen je alcohol sneller rond te pompen en af te koelen om dezelfde hoeveelheid energie (warmte) uit je systeem te halen.

Verder nog wat praktische bezwaren van pure alcohol:
1) pure alcohol bestaat niet (tenminste niet voor de gewone mens :)). 'zuivere' alcohol die je koopt bij de apotheek is 96%, de overige 4% is water.
2) Alcohol is hygroscopisch; dwz dat het water aantrekt, je 'zuivere' alcohol verdund zichzelf dus op den duur.
3) Alcohol sloopt rubber en andere afdichtingen. Voor een deel door 2) , maar ook door andere oorzaken. Leg maar eens een kraanleertje een paar dagen in de alcohol en kijk wat er gebeurd. De remedie hiertegen is Viton of Kalrez afdichtingen te gebruiken, maar die zijn niet te betalen.

Verder nog even iets om over na te denken: water zelf geleid niet, het zijn de zouten erin die de geleiding verzorgen. Gedestilleerd water heeft geen zouten meer en geleid dus ook niet....
Als je het verder eerst ontgast (paar minuten koken op zacht pitje) voordat je het in je systeem gooit dat heb je ook nog minder last van oxidatie.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

Hadden wij even tegelijk hetzelfde te zeggen... :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
Haha gelijk gepost.
Herman> wat wil je met dat natrium doen als ik vragen mag? Toch niet de laatste restjes water uit de alcohol halen hop ik he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:45

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Hmmmzz.. en wat dachten jullie van koelvloeistof wate je ook gebrukt in een auto?? Verdampt niet zo gek snel en de soortelijke warmte is (naar mijn mening, kan er naast zitten) lager dan dat van water. :)

Kosten: ƒ8,50 per liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:45

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Gebruik zelf ook gewoon water hoor, maar ik dacht er ineens aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Niet online

php

De soortelijke warmte van water is lager dan dat van koelvloeistof. Eigenlijk zouden we gewoon kwik moeten gebruiken, maar ik geloof dat we dan tegen wat praktische probleempjes aanlopen. :)

Wat ik met het natrium wil doen? Beetje water weghalen. Lijkt mij te werken, uit mijn scheikunde lessen te herinneren.

Heb trouwens liever Lithium, geeft minder heftige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1642

Er zijn nog wat probleempjes: Demiwater geleid inderdaad niet, maar er lost snel genoeg wat koper in op, en andere rotrooi uit je systeem (dit geld ook voor alcohol). Als je alhohol gebruikt, moet je als je je comp uitzet, de koeling nog even laten lopen omdat de stilstaande alcohol tegen de processor gaat verdampen(ik hoef hier niet over uit te weiden).
Verder klopt het dat je systeem niet tegen alcohol is opgewassen, tenzij je dure gasslangen neemt.
He chemist, ook student aan de HLO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
Nee scheikunde gestudeerd, nu post-doctoraal onderwijs op TU/e

Herman> Natrium reageerd inderdaad met water, maar heeft twee problemen: 1) het reageert ook met je alcohol, 2) het vormt natriumhydroxide en dit vreet dus al je slangen en koelblokken op ... lijkt me niet de bedoeling.

Verder iedereen> snappen jullie nou nog niet dat je iets moet hebben met een HOGE soortelijke warmte; dan heb je namelijk minder temperatuurstijging van je koelvloeistof terwijl je evenveel energie uit je systeem haalt en dus hoef je minder rond te pompen !!!
Koelvloeistof is trouwens isopropanol of een glycoloplossing. Beide hebben volgens mijn geen grote bezwaren ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaser
  • Laatst online: 26-06 16:46
Natrium Lithium en Cesium zijn heel leuk als wc blokjes te gebruiken.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boer Krelis
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Topicstarter
Sjees jullie zijn wel bezig geweest zeg :-)

Chemist: Gooi eens water van 20 C over je hand. Mwoah, best koel. Gooi nu alcohol van 20 C over je hand. Oeioeioei, KOUD!!! Dit lijkt inderdaad de soortelijke warmte-eigenschappen van alcohol tegen te spreken, maar het is echt zo, probeer maar.

Maar misschien heeft het betere koelende effect ook wel te maken met een andere warmtegeleiding van alcohol (warmtegeleidingscoefficient). Deze is lager dan die van water, 0.16 tegenover 0.60, BINAS tabel 11. Ik heb de formule hiervoor nog niet gevonden, heb ik nog niet gehad. Mogen ze wel eens mee opschieten ik zit nou in de 6e en ik heb al bijna examens. Dus misschien weet meneer Chemist wel wat dit betekent. Het is zeker niet zo gek om hier eens naar te kijken. Lucht isoleert enorm goed en heeft een warmtegeleidingscoeffiecient van maar liefst 24!

De dichtheid van alcohol is ook minder, maar dit zou de warmteopnamecapaciteit juist moeten verminderen.... toch?

Verder wat betreft aantasting van het leidingstelsel: Zodra je je systeem helemaal vrij van water kan houden, heb je daar geen last van. Chemist: NaOH kan geen kwaad zolang het maar niet is opgelost in water. In alcohol lost het niet op, het vormt geen schadelijke OH- ionen.

Sorry, ik heb een fout gemaakt wat betreft alcohol als oxidator. Ik zag HCOOH aan voor ethanol, ethanol is natuurlijk H3COH. En die staat niet in tabel 48 van Binas, dus dat zou geen oxidator/reductor zijn? Dat zou kunnen verklaren waarom Herman zijn zenders in het water gooit en ze dan met alcohol spoelt.

Chemist, zou je de reactie van ethanol met natrium kunnen geven, ik kom er niet uit met oxidatiegetallen... jij bent de chemicus toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
Dat alcohol kouder voelt op je hand komt doordat het verdampt. Dit kost energie (warmte) en die wordt uit je hand gehaald.

Na + EtOH -> EtONa + H2 (EtONa is een in ethanol oplosbaar zout)

NaOH lost wel op in alcohol onder vorming van EtONa en water.

Hierdoor krijg je dus ook Oh- ionen en los je je buizen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Lijkt of ik een aflevering van Tita-tovenaar aan het kijken ben.

Wij zijn geen poppen wij zijn grobbebollen.

:)

Willen jullie er af en toe wat andere termen doorheen gooien? Zoals Mb, proc, HD, en Intel en AMD want ik vind dit een beetje eng. :)

Heb trouwens wel een keer een site gezien waar iemand het geprobeerd had met alcohol, maar het werkte niet (VRAAG ME NIET WAAROM NIET :) )

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2488

Als we toch bezig zijn stem ik voor vloeibare stikstof :P

Alleen zo lastig bij het opendoen van het cd-rom laadje... blijven je vingers zo plakken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Welja,
waarom dan niet meteen vloeibare helium?

Een cliche is ooit origineel begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-07 23:47
Volgens mij is alcohol nogal brandbaar en ontvlambaar en VLUCHTIG. Lijkt mij niet handig om het te gebruiken om er iets heets mee af te koelen, wèl?

Maar correct me if i'm wrong, want IK heb er niet voor gestudeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnifex
  • Laatst online: 12:52

Carnifex

auch

TE koud lijkt me ook niet gezond, toch? Als we het absolute nulpunt naderen staat alles zowat stil... is je CPU straks bevroren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4320

Als gedemineraliseerd water NIET geleid, wat is er dan op tegen om je hele moederbord ( inclusief CPU, exclusief drives) onder water te leggen ? Geen getrut meer met slangen, koppelingen, doosjes, ventilatoren etc. Laat iemand hier eens serieuze bezwaren tegen inbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3123

Is maar een ideetje hoor, maar zou het misschien wel kunnen werken als je een systeem maakt waarbij de alcohol verdampt, en daardoor de warmte ontrekt aan de proc? Dan laat je het bij de pomp weer condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Laatst online: 26-10-2022
Heeft een andere gast ook al gedaan. Moet je alleen olie gebruiken, heeft lager nul punt.
hij had een piep schuimbak met moederbord erin, dikke laag olie en het vrieselement van een airconditioning.
werkte wel goed geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4041

Als je dat board in gedemineraliseerd water legt zullen er waarschijnlijk wel opeen of andere manier toch ionen in oplossing komen vermoed ik. En water geleid trouwens altijd wel een heel klein beetje stroom omdat er een evenwicht is tussen:
2xH2O ----> OH- + H3O.+ (die punt slaat nergens op , maar anders verandert het ion in een verliefde smiley...)
de ionen die rechts staan kunnen je pc dan als nog slopen...

Dat idee van die verdampings warmte wordt ook toegepast in koelkasten en vriezers.
Daar wordt freon (bij normale druk een gas) samengeperst, en daarna laten ze het verdampen door de druk weg te nemen, op die manier wordt er wel redelijk hard gekoeld.

In ijsbanen gebruiken ze meestal amoniak, alleen dat is niet zo lekker als het lekt (basisch, het tast trouwens ook koperen leidingen aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Carnifex:
een processor onder het vriespunt kan best hoor. Het is niet zo dat er water in zit en als dat bevriest je processor plat ligt.
De kryotech (of hoe heet dat ook al weer) verkochten al een paar maand geleden een amd athlon 1 gigahertz...dat kregen ze voor elkaar doordat de processor -40 graden was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01-07 23:47
Tiethoff: Dat water wordt toch opgewarmd door de processor? Dan ben je toch weer nèt zo ver?

IRBaboon: Het lijkt me (nog steeds) geen goed idee om een brandstof als koelvloeistof te gebruiken...

Grimreaper: jouw verhaal klinkt wel okay, hoewel het me niet zal verbazen als er ook nog een (circulatie)pomp inzat om te hoge verhitting rond de processor te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:47
Begin nu ook eens zo'n chemische discussie over de mogelijkheden van petroleum. Er zijn meer mensen die dat spul gebruikt hebben.

En, ik loop al zo'n anderhalf jaar met het idee rond om mijn bord+CPU+kaarten in een bak 3M Fluorinert te hangen en dat met een oude koelkast compressor en element te gaan koelen. Maar die specs zeggen me allemaal niet genoeg... Verdampt vrijwel niet, niet giftig, niet geleidend, hoge doorslag spanning, goede warmtegeleiding en tot -120 graden celsius te koelen >:) , maar schijnt peperduur te zijn. Er was een Nederlandse gast (student scheikunde ofzo) die z'n bord tot -60 had gekoeld. Kan sneller dacht ie, bord eruit en jumpers wisselen. Krak, bord vol haarscheuren door het abrupte verschil in temperatuur... Kortom, expertise gevraagd :
http://www.3m.com/market/industrial/fluids/refheat/refheat.html

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 11:16

The Wizard

Moderator Mobile
Hmmm, even mijn geheugen raadplegen :) Ik zit op de MLO, welliswaar geen HLO, maar ik zit er nu ook al 5 jaar, dus weet er al genoeg van ;)

1) Er worden hier twee dingen door elkaar heen gehaald, nl. gedestilleerd water en gedemiraliseerd water (demiwater in vaktermen). gedestilleerd bevat wel ionen, wel minder dan gewoon water, en veel irri stoffen zijn er uitgehaald (zoals kalk). Demiwater bevat bijna geen ionen, staat ook in de naam, gedemiraliseerd water, dus geen mineralen. (Mg, Fe, Cu enz.)

2) 96% alcohol is niet het zuiverste, op school hebben we ook 99 % alcohol, alleen je moet dan niet naar de prijs kijken :)

3) Alcohol is zo hygroscopisch als de pest, dus het verliest heel snel zijn zuiverheid.

4) Alcohol is ook zeer brandbaar, dus 1 klein vonkje is genoeg, je koelt toch ook niet met benzine??

The Wizard

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3316

hmmm, 't klinkt allemaal leuk die plannen met alcohol te gaan koelen, maar ben toch enigszins sceptisch. Afgezien van het brandgevaar en de kosten (a 15,- per liter)van het gebruiken van "pure" ethanol (96%). Ik denk persoonlijk dat geen van de door de meesten gebruikte pompen (centrifugaal pompjes: fontein/dompel-pompjes) een behandeling met ethanol niet lang zullen overleven: met zuivere ethanol kan je goed olie verwijderen...dus denk maar na hoelang je lagers het uit zullen houden. Zelf ben ik van plan om ultra-puur water te gaan gebruiken, evt. in combinatie met glycerol. Het water heeft een soortelijke weerstand van 18 Mohm....en kost me geen cent! Verder ben ik nu aan het uitzoeken hoe ik dit water zo keol mogelijk krijg (zit te denken aan een mini koelkast of zo'n koelbare koelbox, waarin het waterreservoir wordt geplaatst....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 10:27

4POX

Everybody is wired

Een processor te koud. Een processor werkt pas optimaal bij -200 of lager. Dit heeft te maken met supergeleiding... Als jij je processor kunt terugbrengen naar 0 kelvin dan heb je theoretisch een processor met een weerstand van 0 ohm...

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3939

Stuur je foto's als het je gelukt is? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Eigenlijk is de discussie over het vervangen van een koelvloeistof die zeer ruim voorradig is opmerkelijk.

Als je kijkt na hoe goed de automotor door water gekoelt wordt en dat vergelijkt met de computer die de 80 Graden Celsius niet eens mag halen !? De warmteafgifte van een automotor is gigantisch vergeleken met een computer.

Maar misschien is koelen met zoiets gewoons als water te makkelijk en dus geen uitdaging?

Daarom denk ik ook dat als ik een autoradiateur als passiefe koeltoren ga gebruiken ik vet bezig ben...

Als je toch gek wil doen gebruik vloeibare stikstof (hebben die Jappen gedaan).

Of sluit je vrieskist koelsyteem op je computer of het koelsysteem van een Koelkast.

(Maakt wel herrie maar ben benieuwd naar de resultaten als die er zijn anders ga ik het misschien zelf wel proberen maar dat vergt wel enige kennis over die koelkast vloeistoffen......

Nog effe doorlezen duzzz....

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-07 12:55
een reactie na meer dan 5 jaar is ook vrij opmerkelijk :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Allemaal oud nieuws dus ;) Voor de meer recente zut, check Die-Hard Overclocking & Cooling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.