• hobbyist-pc
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 26-08 22:29
Beste,

Ik heb hier een computer met het moederbord ABIT SA7 REV 1.10. draait onder win XP
Ik kan maar niet het geluid onboard krijgen , een externe geluidkaard geen probleem (detekteerd ze direkt ) .Heb in de bios volgens de manuel SOUND AC97 op enable geplaatst.
Heb al van alles geprobeerd en ook al realtech AC97 gedownload maar geen resultaat .
Wat doe ik nu eigenlijk verkeerd? . DeIC die de sound onboard ondersteunt is een IT8705F (volgens mij toch )en in de beschrijving praten ze van C Media 9738 audio codex .
Maar ik begrijp er niets meer van . Kan mij iemand helpen .Heb nu internet in mijn labo .
Graag zou ik dat klaar krijgen.of ben ik nu echt zo dom .
Dank

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:52

Jimster

A State of Trance

Heb je op de website van Abit gekeken en de juiste driver daar gedownload? Ik zie 'm zo staan daar.

[Voor 3% gewijzigd door Jimster op 27-10-2010 13:56]

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je kijkt in je devicemanager, staat de geluidschip daar wel geïnstalleerd?
Voor zover ik kan zien zit er geen realtekchip op je bord, dus waarom zou je daar drivers voor downloaden? Probeer de driver van de Abitsite eens.

30" monitor te koop

• J.S. Bach
  • Registratie: september 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Als ik jouw was, dan geen gebruik maken van de Onboard geluidskaart. Gewoon externe (vraagje zit die extrene op een USB of op het moederbord vast geprikt? :P ) En heeft het geluid altijd gewerkt op de onboard? Hoe lang is dit al? Heb je dirvers voor gevonden en geprobeerd?

Johann Sebastian Bach

• prutser001
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:45

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Het kan zijn dat er een speaker in moet zitten voordat hij 'geactiveerd' wordt, is bij mijn moederbord wel iig.
Zonder speaker aangesloten te hebben krijg ik alleen het 'spdif' gedeelte geinstalleerd.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX2080, 32GB DDR4 3000, 1TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 8TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• hobbyist-pc
Devicemanager waar zit dat juist bij Win XP , Ik werk nog veel op Win 98 . Maar voor hobby en tijdverdrijf knutsel ik met afgedankte computers .Die helemaal defekt zijn .
Om te antwoorden op de vraag waar geen geluidskaart insteken ? , neen . ik wil die zaken goed kennen , heb tijd .Trouwens het is mijn hobby. Waar ik nog te weinig van weet , vandaar de soms wat domme vragen .
Nu dient er wel eigenlijk een driver geinstalleerd te worden , wannneer ik nu eens de computer volledig formateer en windows XP er terug op plaats zou het dan niet lukken ?.
Kijk uit .Hoop op begrip . Het is maar met vallen en opstaan en jullie raad dat ik er kom .

• Jimster

Jimster

A State of Trance

Windows heeft niet alle drivers dus voor veel apparatuur moet je aparte drivers downloaden. Heb je de driver op de website van Abit nou al geprobeerd?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hobbyist-pc schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 13:09:
Devicemanager waar zit dat juist bij Win XP , Ik werk nog veel op Win 98 . Maar voor hobby en tijdverdrijf knutsel ik met afgedankte computers .Die helemaal defekt zijn .
Om te antwoorden op de vraag waar geen geluidskaart insteken ? , neen . ik wil die zaken goed kennen , heb tijd .Trouwens het is mijn hobby. Waar ik nog te weinig van weet , vandaar de soms wat domme vragen .
Nu dient er wel eigenlijk een driver geinstalleerd te worden , wannneer ik nu eens de computer volledig formateer en windows XP er terug op plaats zou het dan niet lukken ?.
Kijk uit .Hoop op begrip . Het is maar met vallen en opstaan en jullie raad dat ik er kom .
rechtermuisknop op my computer en dan kiezen voor manage. Dan kun je daar de device manager kiezen en kijken wat geïnstalleerd is. In principe was dat bij 98 hetzelfde.

30" monitor te koop

• hobbyist-pc
Beste,
Heb daar net gekeken .
Er staat onder geluid en video
Audio codex
Legacy audiostuurapparaat
Media beheer apparaat
MPU 401

Telkens staat er een luister naast .
Maar in de configuratie kan ik alleen maar kiezen tussen MPU 401
Dank

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat voor ding staat ernaast?

Staan er verder geen onbekende apparaten? En heb je de driver van de Abitsite nu al geprobeerd?

30" monitor te koop

• hobbyist-pc
Ik bedoel er staat een luidspreker naast . (Kwestie van mijn taal te verzorgen )
Heb onder tussen ook de driver van Abid gedownload maar bij openen geeft hij fouten . cmedia 9738. audio codex zoals in de manuel op gegeven . (gezipte file ) Wel exe bij maar geeft fout ,die ik zou moeten doorsturen maar Microsoft .
Dank

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat voor fout krijg je dan? Wel handig om dat te weten.

30" monitor te koop

• hobbyist-pc
Gewoon probleem door sturen naar microsoft .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is natuurlijk geen melding.
Als je wil dat we je helpen bij foutmeldingen die je krijgt is het wel handig om te vermelden wat er nu precies fout gaat of waarom je die driver niet geïnstalleerd krijgt. Hier kunnen we je met de beste wil van de wereld niet mee helpen.

30" monitor te koop

• hobbyist-pc
Ik begrijp je wel best .
Er is een fout op getreden
Maar hij zegt gewoon "Rapport doorsturen naar Microsoft ". Onze ecuus voor het ongemaak
Je kunt natuurlijk wel kiezen tussen verzenden of niet verzenden .
Maar mijn vraag is kan ik zomaar de driver installeren op die manier , vanuit windows .
Want dit is eigenlijk iets dat bij het moederbord hoor of niet .
Ik begrijp het niet meer . Heb juist daarnet een geluidskaart ingestoken en die werkt prima .
Of kan die achteraf nog geinstalleerd worden onboard ?. Ik heb hier vele komputers met sound on board maar geen enkele die werkt na het installeren van het besturingds systeem . Weet je het zijn allemaal komputer die ik gekregen heb , Maar heb een grote interesse , wat kan en niet .

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een losse geluidskaart zal heel andere drivers hebben dan een onboardchipje, dus het is niet zo dat als je een losse kaart probeert en die werkt dat dan je onboard geluid het ook zal doen, als daar de drivers niet voor zijn geïnstalleerd. Dat zijn 2 zaken die volledig los van elkaar staan.

Daarom, kijk in je devicemanager of alles is geïnstalleerd, zo niet, installeer vanuit daar dan de nieuwe driver (en verwijs dan naar de .inf die je gedownload hebt). Dan zal hij de driver installeren en zul je het ding kunnen gebruiken, anders gaat het niet werken.

30" monitor te koop

• hobbyist-pc
Gekeken naar Computer beheer

Besturing geluid en video spelletjes
Audio codex
Legacy audio stuurapparaat
Legacy audio vastlegapparaat
Media beher apparaat
MPU- 401 compatibel MIDI apparaat
Daar staan telkens luidsprekers voor .

Media audio controllers
daar staan vraagtekens voor in het geel

Als ik naar geluid beheer ga kan ik enkel kiezen tussen MpU -401
De rest is niet actief in die folder

Wat ik begrijp is van die .inf en hoe installeren in de drive manager .
Ik hoop toch dat je mijn vragzen niet te belachelijk vind

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hobbyist-pc schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 15:32:
Media audio controllers
daar staan vraagtekens voor in het geel
Dus is de driver niet geinstalleerd en is het op zich niet zo vreemd dat je enkel de MIDIinterface kan kiezen.
Als je op dit item klikt kun je kiezen om de drivers te installeren. Doe dat en in plaats van het ding zelf te laten zoeken, verwijs je hem naar de locatie waar je de driver hebt gedownload (en dat moet een .inf-bestand zijn).

30" monitor te koop

• Jimster

Jimster

A State of Trance

Die zip die je hebt gedownload uitpakken en ergens op je PC zetten.
Dubbelklik op Media Audio Controller waar dat vraagtekentje voorstaat. Kiezen voor stuurprogramma installeren. Handmatig installeren, zoek naar de driver die je net hebt uitgepakt. Zo zou het moeten lukken.

• hobbyist-pc
Beste,
Bedankt iedereen . Het is gelukt door jullie toedoen . bedankt TERW_DAN en JIMSTER.
Heb leterlijk gedaan wat jullie gezegd hebben met de goeie drive . En zie het ging . Het geluid is onboard .
Nogmaals van harte bedankt . Jullie bezorgen mij een fijne avond , nu alles opschrijven zodanig dat ik het niet meer vergeet .
Toffe mensen op deze site hier
Goeie avond nog

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

hobbyist-pc schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 18:11:
nu alles opschrijven zodanig dat ik het niet meer vergeet .
Of je mikt dit topic in je bookmarks :)

30" monitor te koop

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het gaat over geluid ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee