Toon posts:

[France] van koperpaar tot dsl...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• xychix
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 24-01 18:08

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn franse telefoonlijn (met hierop een DSL aansluiting)

[oude situatie]
In frankrijk komt er een koperpaar ons huisje binnen waarop ik een constante 50 Volt meet. Er komt een 2 aderige lijn vanaf een paal naar mijn huis, er loopt een 2 aderige grijze koper-kern kabel vanaf mijn kastje onder de dakrand naar de 'hoofdaansluiting' in mijn woonkamer.
Vanuit het aansluitkastje in de woonkamer werd dit koperpaar doorgelust naar een 2e kastje waar een blokje in was gesoldeerd deze had vervolgens 3 lijntjes naar een oude France telecom telefoon. Ik vermoed dat deze derde aansluiting is gefabriceerd om een beltoon te kunnen geven. Dit schijnt bij oude telefoons nogal eens zo te zijn.

Deze oude setup werkte, een beetje krakend maar het werkte.

[werkaamheden]
Ik ben begonnen bij het eerste kastje om maar een zo zuiver mogelijk signaal te krijgen. Ik heb een bestaande RJ-11 kabel doormidden geknipt en de (in de stekker) middelste 2 kleuren aangesloten op de hoofdaansluiting. Deze in mijn modem geprikt, modem ziet echter geen lijn. Deze blijkft op initializing staan (doet de Speedtouch 510i ook als er geen lijn is). Polariteit omgedraaid, zelfde resultaat. Met een dsl splitter ertussen ook geen resultaat op beide polariteiten.
De oude telefoon krijg ik ook niet aan de praat op de 'nieuwe' stekker, maar dat kan logisch zijn aangezien deze in het verleden 3 aders gebruikte, 1,2,4 of 1,3,4 dus een van de 2 middelste niet. En nu staat het paar op de middelste 2 uit de RJ-11.

Op de middelste 2 aders van de RJ-11 meet ik nog steeds de constante 50 Volt.

[vraag]
- Kan iemand mij vertellen hoe ik een modem op een koperpaar dien aan te sluiten om het werkend te krijgen? (middelste 2 aders is toch correct?)
- Kan ik nog meer meten dan enkel de 50 Volt (ik zie geen spanningsval als ik naar mijn franse nummer bel!)?
- Is het niet vreemd dat mijn telefoon 'overgaat' als ik er met mijn gsm heen bel ook als er geen telefoon is aangesloten?

[Doel]
Natuurlijk een werkende ADSL aansluiting, en als dat niet lukt een werkende 'gewone' telefoon aansluiting zodat ik een monteur kan laten komen voor een specifiek probleem en niet een grote chaos waarbij alle afdelingen naar elkaar gaan wijzen. (dit lijkt men in FR graag te doen)

[Voor 17% gewijzigd door xychix op 27-10-2010 11:04]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
xychix schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 10:27:
- Kan iemand mij vertellen hoe ik een modem op een koperpaar dien aan te sluiten om het werkend te krijgen?
Middelste 2 aders op een RJ11. Maar welke kleurtjes van je hoofdaansluiting je moet hebben in FR? Geen idee.
- Kan ik nog meer meten dan enkel de 50 Volt (ik zie geen spanningsval als ik naar mijn franse nummer bel!)?
50V is puur voor analoge telefonie (hoeft niet eens DSL op te staan dus).
Is het niet vreemd dat mijn telefoon 'overgaat' als ik er met mijn gsm heen bel ook als er geen telefoon is aangesloten?
Dit hoort zo bij analoge telefonie.

Nu wat vragen van mij dan:
- Heeft telefonie en DSL al gewerkt?
- Foto van hoofdaansluitpunt/invoerkabel?

Ik lees net dit nog een keer:
xychix schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 10:27:
De oude telefoon krijg ik ook niet aan de praat op de 'nieuwe' stekker, maar dat kan logisch zijn aangezien deze in het verleden 3 aders gebruikte, 1,2,4 of 1,3,4 dus een van de 2 middelste niet. En nu staat het paar op de middelste 2 uit de RJ-11.
Je zou iig kiestoon moeten krijgen als je de goede 2 aders aansluit. Het kan wel zo zijn dat de telefoon niet overgaat als je erheen belt als je de 3e ader niet hebt.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
[b][message=34921674,noline]Kompaan schreef op woensdag 27 oktober 2010 @
[...]

Je zou iig kiestoon moeten krijgen als je de goede 2 aders aansluit. Het kan wel zo zijn dat de telefoon niet overgaat als je erheen belt als je de 3e ader niet hebt.
Dit krijg ik niet niet maar dat is vermoedelijk omdat er een oude France Telefcom telefoon staat die andere aansluitingen lijkt te hebben. wel een toon-toestel dus niet helemaal uit de middeleeuwen.
Ik had wel een werkende telefoon maar daar zat dus nog een kastje tussen de hoofdaansluiting en de telefoon met een blokje ingesoldeerd en 3 aangesloten lijntjes naar de telefooon. Die oude muk wil ik eigenlijk gewoon kwijt. Simpel koper is al moeilijk zat :)

Ik heb geen foto's van de aansluitingen maar na eea. te hebben opengewerkt komen er gewoon een 2-paar koper uit mijn plafond ;)

[Voor 28% gewijzigd door xychix op 27-10-2010 11:00]

• jasper1989
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 24-08 12:41
Klinkt een domme vraag maar je zegt dat je een Speedtouch 510i gebruikt. dit is voor zover ik weet toch een isdn-adsl Modem? Dan zou er toch echt iets van een soort nt1 of twin moeten staan...

en foto's zouden handig zijn

[Voor 10% gewijzigd door jasper1989 op 27-10-2010 22:15]

• haik01
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2018
Bel even France Telecom op. En vraag even wat voor lijn je hebt. Als het 50V is, lijkt het analoog. ISDN is namelijk hoger van spanning. Rond de 80 Volt.

• 108504
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Is het niet vreemd dat mijn telefoon 'overgaat' als ik er met mijn gsm heen bel ook als er geen telefoon is aangesloten?
Nee dit is normaal bij PSTN aansluiting (analoog). Verbind de draden maar eens met elkaar en bel je nr dan nogmaals, als het goed is moet het dan niet werken.

PSTN is 50v
ISDN is 90v

ST510i is een ISDN modem, dit gaat niet werken op een analoge lijn.

Is het een nieuwe verbinding? Dan kan het zijn dan de kruisdraden niet getrokken zijn in de wijkcentrale. Voor alle duidelijkheid: dit zijn de verbindingsdraden in de centrale. Deze zorgen er voor dat telefonie en ADSL uiteindelijk op hetzelfde aderpaar de centrale kunnen verlaten.

[Voor 8% gewijzigd door 108504 op 28-10-2010 00:17]

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Chris_17 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 00:15:
[...]

Nee dit is normaal bij PSTN aansluiting (analoog). Verbind de draden maar eens met elkaar en bel je nr dan nogmaals, als het goed is moet het dan niet werken.

PSTN is 50v
ISDN is 90v

ST510i is een ISDN modem, dit gaat niet werken op een analoge lijn.

Is het een nieuwe verbinding? Dan kan het zijn dan de kruisdraden niet getrokken zijn in de wijkcentrale. Voor alle duidelijkheid: dit zijn de verbindingsdraden in de centrale. Deze zorgen er voor dat telefonie en ADSL uiteindelijk op hetzelfde aderpaar de centrale kunnen verlaten.
De lijn is ERG oud en in het verleden al vaak door boeren stuk gereden.
mogelijk heb ik idd een isdn modem liggen :+ :X :F

Ik ga hier in amstedam een 2e hands PSTN modem scoren en een goedkope standaard telefoon en dan hups weer naar france eind van dit jaar.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee