SATA schijf zorgt dat DVD drives niet meer werken??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28
Ik heb een tijd terug in een oud systeem een SATA schijf bijgestoken. Deze is puur bedoeld voor opslag en wordt gedeeld via een netwerkje zodat ik via mijn laptop bij deze bestanden kan komen.

Het gaat om het volgende systeem
Pentium 4, 2.4ghz
1gb ram (2x512)
ASUS p4p800se moederbord.
1x maxtor 80GB IDE/PATA schijf als systeem schijf
1x SAMSUNG 500gb SATA schijf waar dus alleen films/foto's etc. op staan
1x pioneer dvd drive
1x asus dvd brander

Nu is het geval dat sinds ik de sata schijf er bij heb gezet de dvd drives beide niet meer werken. De lampjes branden nog ze gaan op en en dicht, hij herkend dat er iets in zit. Maar zodra ik de schijfjes wil openen in de verkenner, of de cd's wil uitvoeren (dubbelklikken zeg maar) loopt het systeem vast.
Wanneer ik dan de SATA schijf los haal, stroom eraf + SATA stekkertje eruit dan werken de dvd drives wel weer gewoon. Ik denk dus dat het een probleem is met de controller van het moederbord? Maar de andere hdd die via IDE is aangesloten werkt wel prima, dus alleen de dvd drives lijken een probleem te hebben.

Iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:22
sata controllers van de oude p4 zijn niet heel geweldig,(imo) makkelijkste oplossing is een goedkoop sata controllertje erbij prikken,

zoiets pricewatch: Sweex 2 Port Serial ATA PCI Card

[ Voor 34% gewijzigd door gekke-gerrit op 27-10-2010 10:41 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk is dat moederbord gewoon gaar. De P4P800 planken van Asus zijn dramatisch slecht met hele vage problemen tot gevolg. Het probleem zoals jij beschrijft ben ik ook wel tegengekomen op die planken, de IDE controller werkte gewoon niet meer fatsoenlijk, waardoor opticals gewoonweg niet werkten.
In dit geval is het wel vaag dat het alleen komt als je je SATAschijf hebt aangesloten.

Mocht je verder willen kijken, zorg er dan voor dat je schijf op SATA 1.5Gbps loopt en niet op 3Gbps, dat geeft nog wel eens problemen met oudere controllers zoals op jouw bord zitten. De voeding vervangen kun je ook altijd nog proberen, al lijkt het me sterk dat een schijfje erbij net teveel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
Ik heb het deels opgelost, als ik de IDE hardeschijf en één dvd drive bijde op de primaire aansluiting doe dan werkt het wel. Dus heb ik er maar een dvd drive uitgesloopt en er eentje aangesloten. Het heeft voor mij geen zin om nog geld uit te geven aan dit systeem. En het is nu volgens mij opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
Nevermind, nu boot hij niet meer vanaf een cd :? En ik was van plan windows opnieuw te installeren dus dat is wel lastig.

Dat lag aan de cd.

[ Voor 52% gewijzigd door dewil1990 op 27-10-2010 11:43 ]