Verwijderd

Topicstarter
Vanaf het aansluitpunt in de huiskamer zal de coaxkabel gesplitst moeten worden naar:
1: lcd-tv
2: upc hd-box
3: htpc
4: andere pc met tv-kaart

Op punt 4 na staat alles binnen een meter van elkaar en binnen 2 meter van het aansluitpunt. Punt 4 staat 3 meter verder van de andere apparaten.

Kan ik nu volstaan met een serie eenvoudige splitters (zoals deze of betere van metaal, of moet er een versterker bij? Ik ben bang dat de versterker voor die korte afstanden te veel versterking en dus oversturing zal geven. Terecht?

Indien nee, heeft iemand ervaringen met deze versterkers:
König met retour op alle uitgangen
Hirschmann met retour op 1 uitgang
Ik weet dat Hirschmann ook nog een 4-voudige splitter/verterker heeft met retour op alle 4 uitgangen. Is Hirschmann beter dan König en rechtvaardigt dat de twee maal zo hoge prijs? Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Hirschmann zijn de beste. Zoek eens op Tweakers met de zoekfunctie op 'Hirschmann'. Je krijgt dan veel topics waar over dit onderwerp wordt gesproken. Van belang lijkt in elk geval dat je de versterking van de uitgangen individueel kunt regelen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Voor je HD box moet je versterker retourgeschikt zijn. Als ik je kabellengtes zo bekijk zou je niet direct een versterker nodig hebben, een fatsoenlijke 4-poorts splitter met F-connectors en fatsoenlijke kabel (Hirschmann koka799 bijvoorbeeld) kom je al een heel eind mee. Is uiteraard ook afhankelijk van je inkomend signaal, als die al zwak is, is elke splitter al uit den boze. Heb je een sterk signaal, dan doet een versterker vaak meer kwaad dan goed.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:39

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Een retourgeschikte versterker is inderdaad een pré en hoeven niet duur te zijn, kijk maar een beetje rond.

Voor de mate van versterking kun je natuurlijk altijd kiezen voor een versterker met een stelschroef, waardoor je de overversterking kunt vermijden :)

Goede dikke afgeschermde kabels, connectoren en een nette splitter zouden al genoeg kunnen zijn voor jouw 'projectje', aangezien het signaal uit de muur echt zonder veel moeite 15 meter over een gewone kabel kan overbruggen zonder versterking.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden tot dusver. Ik ga het dan maar eerst proberen met een 4-wegsplitter en goede kabels en connectoren. Mocht dat niet werken zet ik wel een versterker in.

Zijn er ook regelbare, retourgeschikte Hirschmann-versterkers? Ik heb gelezen dat zo'n splitter zo'n 7 dB dempt en een onregelbare versterker zou dat dan met 20 dB compenseren, veel te veel dus. Loop je dan trouwens het risico om dingen 'op te blazen'?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je noemt hier 7 dB demping. Klopt wel zo ongeveer bij zo'n splitter, een goede tweewegsplitter heeft nl.
zo'n 3,5 dB demping. Maar ben je er van bewust wat 7dB eigenlijk betekent? Niet echt gering namelijk, elke 3 dB demping is uiteindelijk een halvering van je signaalserkte, dus bij 6 dB demping heb je nog maar een kwart van je signaalsterkte over en 9 dB is daar weer de helft van enz.

.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:39

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Techneut schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:13:
Je noemt hier 7 dB demping. Klopt wel zo ongeveer bij zo'n splitter, een goede tweewegsplitter heeft nl.
zo'n 3,5 dB demping. Maar ben je er van bewust wat 7dB eigenlijk betekent? Niet echt gering namelijk, elke 3 dB demping is uiteindelijk een halvering van je signaalserkte, dus bij 6 dB demping heb je nog maar een kwart van je signaalsterkte over en 9 dB is daar weer de helft van enz.

.
De hirschman heeft al een standaard versterking van 21dB, vanuit Hirschman zelf kreeg ik het advies de demping totaal op te tellen en dat af te stemmen met je versterker. Zelfs met splitters en connectoren blijf je ver onder de 21dB, ik vraag me af of je op zo'n 'kleine' afstand uberhaubt een versterker nodig zal hebben.

Volgens mij is de demping op de multisplitters tegen de 8-12dB, dan nog een beetje draad erbij en connectoren, ik zou gewoon alles aansluiten en kijken hoe het beeld is, voordat je een versterker gaat halen.

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 29-10-2010 12:20 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Overigens zijn die tratec dingen ook prima, kosten de helft van Hirschmann en zijn ook gewoon kabelkeur gecertificeerd. Als dat troep zou zijn, zou Ziggo dat niet bij hun installatiepakketjes voor interactieve TV leveren.

Eigenlijk heb je dan 2 keuzes: de FRA784/D met 11,5dB versterking, dat heft de 7.5dB van je splitter wel op, of een FDU-44 met 4db per poort versterking. Die 2 meter verschil in kabellengte ga je met KOKA799 niet merken, dat heeft iets van 12dB per 100 meter verzwakking, met 2 meter ga je dat niet merken.

Ik weet niet in hoeverre die mediabox van UPC diagnose kan stellen over je kabelsignaal, als je daarin kunt achterhalen wat je sterkte is weet je ook wat je moet kopen. Is die sterkte flink hoog, dan zou ik voor een splitter met of zonder FRA784 gaan, is de sterkte nu al gemiddeld of laag, dan zou ik voor een FDU-44 gaan. Die laatste schijn je ook bij de UPC winkels te kunnen krijgen tegen een lagere prijs dan normaal.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:19:
[...]

De hirschman heeft al een standaard versterking van 21dB, vanuit Hirschman zelf kreeg ik het advies de demping totaal op te tellen en dat af te stemmen met je versterker. Zelfs met splitters en connectoren blijf je ver onder de 21dB, ik vraag me af of je op zo'n 'kleine' afstand uberhaubt een versterker nodig zal hebben.
...........
Dat hangt, zie reeds geplaatste berichten, niet alleen van de afstand af, maar van wel of niet splitters er tussen. Wederom, elke tweewegsplitter betekent halvering van de signaalsterkte en bij een vierweg is er weinig fantasie voor nodig om te beseffen dat er maar krap een kwart van de sterkte over is.

Even terzijde, dat komt overeen met heel wat metertjes kabel type C12 (12 dB per 100 meter). Dit ter vergelijking als je het over afstanden hebt.

Heb je meteen al bij binnenkomst al een dijk van een signaal, of is dit eigenlijk voor één apparaat net op het randje, dat is ook een enorm verschil.
Pagina: 1