OCZ vertex 2 60GB

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views

• sammie27
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-02-2024
hey allemaal,

heeft het zin om een OCZ vertex 2 60GB in mijn systeem te bouwen, de configuratie van mijn systeem is als volgt:

asus m2n mx se plus moederbord (OUD DUS!!)
amd athlon 64 X2 5600+
nvidia 8800GT
2GB aenon RAM op 800MHZ geklokt

word de ssd gebotlleneckt door bijvoorbeeld de s-ata controller op mijn moederbord of maakt dat helemaal niks uit?

alvast bedankt!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:28
Een ssd heeft altijd zin: zeer snelle toegang tot en overdracht van data t.o.v. een hdd.

Deze sata interface is geen bottleneck, want geen enkele ssd komt nog aan de limiet die de betreffende (3 Gb/s) interface meebrengt.

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-03 01:49
ParkOverall schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 01:06:
Een ssd heeft altijd zin: zeer snelle toegang tot en overdracht van data t.o.v. een hdd.

Deze sata interface is geen bottleneck, want geen enkele ssd komt nog aan de limiet die de betreffende (3 Gb/s) interface meebrengt.
Je zegt dat je nog niet aan het limiet komt maar ik vind dat de vertex 2 zo goed als tegen het limiet komt met zijn 285 read en 275 write.

Heb trouwens deze schijf vandaag gekocht en moet zeggen als of je een kompleet nieuw pc koopt :9

Maar voor de rest ben ik met ParkOverall eens dat je er zonder meer baat bij heb. Ik ga er zelf van uit dat pcs die nog veel ouder zijn, nog steeds heelveel baat bij heeft aan een ssd. Ik vind dan ook dat de ssd het beste is dat in de laatst 10jaar is uit gekomen.

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb ook nog een klein Atom1.6ghz-1gb ram systeempje staan met een SSD erin.
En ik merk dat de SSD leuk compenseert en zorgt dat het systeem toch nog redelijk lekker reageert ondanks de trage Atom.

Dus sowieso kan ik een SSD alleen maar aanraden :)

Pas heb ik trouwens een OCZ vertex 2 60GB ingebouwd in de pc van mijn moeder's i7 PC.
Echt aan te raden, en na de installatie van windows 7 nog ruimte zat over.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je zal er wel een beetje baat bij kunnen hebben echter als het een ouder moederboard is zit er waarschijnlijk nog s-ata 1 op hetgeen betekend dat ie maar max tot 1,5 Gb kan gaan. Dus dat betekend dat hij maar max tot 150 Mbps read en write kan gaan en je dan in feite de helft van de werkelijke snelheid gaat missen. In die zin is je idee goed wat je schrijft dat de ssd deels gebottlenecked word en de prestatie ietwat tegen zal vallen in vergelijk met een s-ata 2 controller.

[ Voor 20% gewijzigd door Roel1966 op 27-10-2010 03:08 ]

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
Roel1966 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 03:06:
Je zal er wel een beetje baat bij kunnen hebben echter als het een ouder moederboard is zit er waarschijnlijk nog s-ata 1 op hetgeen betekend dat ie maar max tot 1,5 Gb kan gaan. Dus dat betekend dat hij maar max tot 150 Mbps read en write kan gaan en je dan in feite de helft van de werkelijke snelheid gaat missen. In die zin is je idee goed wat je schrijft dat de ssd deels gebottlenecked word en de prestatie ietwat tegen zal vallen in vergelijk met een s-ata 2 controller.
Een computer met ssd reageert vooral sneller doordat een ssd een zeer lage access-time heeft.
Dus ookal zouden de read/write snelheden afgekapt worden naar 150 Mbps, dan maakt het nog steeds een behoorlijk verschil.
De snelheid zal in benchmarks misschien wel gehalveert worden maar voor het snelheidsgevoel zal het echt niet zo extreem veel uitmaken.

Maar misschien kun je wel beter naar de OCZ Onyx 64Gb kijken.
Iets meer ruimte voor minder geld en een leesnelheid van 135MB/s en schrijfsnelheid van 70MB/s.
Dus de read/write snelheden zijn wel wat minder maar op sata1 presteert deze ssd bijna hetzelfde als de onyx (theoretisch).

http://tweakers.net/price...-ii-25-inch-ssd-64gb.html

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:50
drijfhout schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 04:04:
Maar misschien kun je wel beter naar de OCZ Onyx 64Gb kijken.
Het is een ouder systeem, dus waarschijnlijk geen trim, wat de Onyx eigenlijk wel nodig heeft (ze kunnen anders extreem degraderen).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Roel1966 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 03:06:
sata 1 en sata 2 zijn niets, het is SATA 1.5Gbps en SATA 3GBps.

Die plank heeft anders gewoon een SATA 3Gbps controller, dus daar zal die disk echt niet op gaan bottlenecken hoor.
SATA 1.5Gbps kom je alleen op de echt oude borden tegen, zoals socket A bordjes en dergelijke. Er is al vrij snel de overstap gemaakt naar SATA 3Gbps toen het zaakje in chipsets werd geïntegreerd.

Verwijderd

Zelf in bezit van OCZ 3.5" Agility 2 90 GB. Reageert zeer snel, is volledig stil en produceert nauwelijks warmte. Normale harde-schijf is normaal de bottleneck (qua snelheid en reactietijd), welke met SSD volledig is opgeheven. Aanrader voor elk systeem.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Geen enkele eigen inzet van de topic starter, want deze info. is toch met enige eigen initiatief toch echt terug te vinden hier op het forum, ervaring topics genoeg lijkt mij. Met andere woorden deze gaat op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.