Toon posts:

[Win7] Laptop loopt regelmatig vast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• AmonJo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-12-2010
Hallo,

Sinds ongeveer 2 weken loopt mijn laptop regelmatig vast (ongeveer 1x in 3/4 dagen).
Het begint met de muis, die ineens heel veel lagg krijgt, zodat ik onmogelijk iets kan aanklikken.
Dit duurt enkele seconden, waarna windows vastloopt.
Toenjuist, toen hij weer vastliep, kreeg ik een geel scherm (heb ook al blauw, zwart en rood gehad, als ik het mij goed herinner).
Dan moet ik dus de Power knop inhouden tot de laptop uitvalt.

Ik heb mijn laptop enkele weken terug heel opnieuw geïnstalleerd met Windows 7 64-bit, met de juiste drivers.
Ik weet wat goed en wat niet goed is qua downloaden (heb al jaren geen virussen meer gehad).
Ik zal binnenkort toch maar eens een scan laten bollen voor de zekerheid.

Ook had ik vaak photoshop of illustrator van CS5 openstaan, toen hij vastliep. Maar dit draait mijn laptop met gemak dus ik denk dat het daar niet aan ligt.

Nog wat details:

Acer Aspire 6935G
- intel core 2 duo P8400 2,26GHz
- 4GB ddr3 ram geheugen
- nvidia geforce 9600M GT 512MB
- 320GB hardeschijf (nog ruimte zat)
- Windows 7 Ultimate 64-bit

Heb de laptop al bijna 2 jaar. En heeft toch al heel wat uurtjes aangestaan.
Gemiddeld 8u per dag, denk ik. En hier en daar 2 dagen aan een stuk.
Zou hij gewoon versleten zijn? Een echte performance-drop merk ik toch niet hoor... behalve dit probleem dus :p

Wat moet ik hiermee? (Nogmaals opnieuw Windows 7 installeren, na zo'n korte tijd?)

Bedankt.

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Klinkt als videokaart.
Doe daar eens wat flinke testen tegenaan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AmonJo
alt-92 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:48:
Klinkt als videokaart.
Doe daar eens wat flinke testen tegenaan?
Heb eergisteren de nieuwe Medal of Honor gespeeld, alles op Medium, 4xAA (ik kon niks hogers instellen). Bolde best goed, zonder crash. (ongeveer 3 kwartiertjes gespeeld)

En de drivers van de videokaart heb ik al enkele keren bijgewerkt.. :/

[Voor 13% gewijzigd door AmonJo op 26-10-2010 21:07]

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
Staat er iets in de Windows logs? Was die nieuwe installatie van Windows vanwege dit probleem of is het ontstaan na de herinstallatie?

Desktop | Server | Laptop

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:09
Ik denk dat het je videokaartdrivers zijn die niet goed zijn geinstalleerd. Ik had hetzelfde probleem maar ik kwam er ook moeilijk achter.
Windows gebruikt zijn eigen standaard driver en het komt vaak voor dat hij de driver van je nvidia/ati wel installeert maar niet gebruikt.

Als het goed is krijg je ook een BSOD dat er iets niet klopt met nvlddmkm.sys.

http://www.vistax64.com/g...vlddmkm-sys-problems.html

Je moet de drivers handmatig installeren. Hieronder zie je de procedure daarvoor.

Je kan ook verder googlen met: http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Ik heb dit probleem op mn eigen pc en een paar nieuwe pc's op mn werk gehad. Het komt voor bij ati en nvidia.

[Voor 5% gewijzigd door com2,1ghz op 27-10-2010 09:04]

• AmonJo
@ Rupie: Het is pas na de laatste installatie van Windows dat dit voor komt.
Voorheen had ik ook Windows 7 64-bit, en had ik helemaal geen vastlopers...

@ com2,1ghz: bedankt, dat zal ik van't weekend eens toepassen!

EDIT: heb de tip van com2,1ghz inmiddels al toegepast, m.b.v deze website http://www.computertipsfr...-bsod-error-in-windows-7/

Aangezien ik "de oplossing" nog maar net heb toegepast, zal ik pas over een dikke week hier weer posten of het inderdaad geholpen heeft.

[Voor 37% gewijzigd door AmonJo op 27-10-2010 21:37]

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16:09
AmonJo schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 15:18:
@ Rupie: Het is pas na de laatste installatie van Windows dat dit voor komt.
Voorheen had ik ook Windows 7 64-bit, en had ik helemaal geen vastlopers...

@ com2,1ghz: bedankt, dat zal ik van't weekend eens toepassen!

EDIT: heb de tip van com2,1ghz inmiddels al toegepast, m.b.v deze website http://www.computertipsfr...-bsod-error-in-windows-7/

Aangezien ik "de oplossing" nog maar net heb toegepast, zal ik pas over een dikke week hier weer posten of het inderdaad geholpen heeft.
Ik weet wel dat ik in games nog nooit een vastloper heb gehad maar wel terwijl ik aan t browsen was op internet of gewoon bezig was met iets. Wel vreemd

• TomWij
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 01-02 21:27
Toenjuist, toen hij weer vastliep, kreeg ik een geel scherm (heb ook al blauw, zwart en rood gehad, als ik het mij goed herinner).
Als je scherm kleuren begint te geven mag je software matige problemen zo goed als uitsluiten,
de kans dat een driver zoiets zou doen is hoogst onwaarschijnlijk.
Heb de laptop al bijna 2 jaar. En heeft toch al heel wat uurtjes aangestaan.
Na 2 jaar heeft dat beest normaal gezien een matras stof verzameld,
begin best eens met de fans uit te kuizen en eventueel nieuwe koelpasta te plaatsen.

Controleer voor en na schoonmaak de temperatuur ook eens van zowel CPU (CoreTemp) als GPU (RivaTuner).
Gemiddeld 8u per dag, denk ik. En hier en daar 2 dagen aan een stuk.
In het slechste geval is je GPU aan de slechte kant aan het geraken door meerdere keren overhit te zijn,
RMA of downclocken kan nog wel helpen om het instabiel zijn tegen te gaan.

Controleer ook je RAM eens met Memtest86+ en je VRAM eens met BurnInTest of Video Memory Stress Test.

• AmonJo
@TomWij: ik zou hem graag willen schoonmaken, maar om een laptop uit elkaar te halen, ben ik bang dat ik iets kapot zal maken. (zoo handig ben ik niet :p)

En koelpasta? Nog nooit van gehoord... is dat echt nodig?

Kan ik de temperaturen meten met het programma Everest?

In het weekend zal ik eens een paar controlechecks doen.. dus, tot dan! :)

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-09 18:44

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Je zult toch wat moeten.. En als je het zelf niet kan moet je het door de professional laten doen :/ .

Temps met Everest zijn niet 100% accuraat. Gebruik Coretemp en Speedfan en Open Hardware Monitor

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Of voor de lol, allemaal en maar er screenshots van en post ze hier :P

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• AmonJo
Hier de resultaten :p

CoreTemp:

Speedfan:

Open hardware monitor:

Wat denken jullie? :)

ps: laptop staat wel alweer ongeveer 24h aan :p

[Voor 8% gewijzigd door AmonJo op 28-10-2010 14:05]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Nu nog de temps met Stress ;) gebruik hiervoor IntelBurnTest.
http://downloads.guru3d.c...t-v2.3-download-2047.html

Deze geeft ook de temp weer als het goed is.

• AmonJo
Hier de IntelBurnTest:

----------------------------
IntelBurnTest v2.50
Created by AgentGOD

Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8400 @ 2.26GHz
Clock Speed: 0,77 GHz
Active Physical Cores: 2
Total System Memory: 4092 MB

Stress Level: Maximum (2842 MB)

Testing started on 28/10/2010 14:46:31

Time (s)                  Speed (GFlops)      Result
[14:51:58] 296.311         14.8118        3.143885e-002
[14:57:20] 294.878         14.8838        3.143885e-002
[15:03:00] 308.512         14.2261        3.143885e-002
[15:11:27] 460.131          9.5384        3.143885e-002
[15:19:41] 451.165          9.7279        3.143885e-002

Testing ended on 28/10/2010 15:19:41

Test Result: Success.

ps: vanaf "run 3" heb ik wel op youtube gezeten, vandaar dat de speed verminderd is, lijkt mij.

Na de test kreeg ik een kadertje dat alles met succes is verlopen en dat mijn systeem stabiel bleef.

Maar dit is dus enkel voor de CPU geloof ik, eh?

[Voor 26% gewijzigd door AmonJo op 28-10-2010 16:05]

• D4NG3R

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Dat is geen temperatuur uitlezing wat je daar hebt :+.. Er staat tijdens het testen als het goed is een temperatuur. Die moeten we even hebben.

Daarna moet je even Furmark draaien, en ons even aangeven welke temperatuur je videokaart haalt na zo'n 15 mins.

• AmonJo
D4NG3R schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 16:05:
Dat is geen temperatuur uitlezing wat je daar hebt :+.. Er staat tijdens het testen als het goed is een temperatuur. Die moeten we even hebben.

Daarna moet je even Furmark draaien, en ons even aangeven welke temperatuur je videokaart haalt na zo'n 15 mins.
Ik kan met intelburntest enkel dat doen, wat ik gepost heb.

Ik zal Furmark eens doen..

Resultaat Furmark:

Aan het resultaat te zien, zou er dus niks mis moeten zijn met mijn grafische kaart?

[Voor 14% gewijzigd door AmonJo op 29-10-2010 00:15]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee