Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ik probeer al een tijdje link aggregation failover aan de praat te krijgen maar dat lukt niet onder OSX.

Wat wil ik eigenlijk?
Ik wil een virtuele netwerkinterface maken (bv bond0) waarachter twee fysieke NICs zitten: en0 en en1 (respectievelijk ethernet en airport op mijn machine). Wanneer en0 uitvalt (ik trek de ethernetkabel eruit) dan gaat bond0 automatisch over op en1 (airport) en vice versa. bond0 presenteert zich naar buiten toe als 1 NIC met een eigen MAC adres en een eigen IP, en0 en en1 zijn afgeschermd.

En wat niet?
Wat ik niet wil is dat de doorvoersnelheden van en0 en en1 worden opgeteld, ik begrijp dat dat niet zonder meer mogelijk is.

Voordelen
  • downloads blijven gewoon doorlopen
  • één enkel MAC adres per computer, in plaats van per NIC (geen dubbele NAT regels meer in m'n modem, bv)
In de OSX netwerk-UI is het wel mogelijk om een Virtuele Interface te maken (klik het tandwieltje onder de verbindingen, Manage Virtual Interfaces) en om dan een Link Aggregate aan te maken. Dit is echter alleen mogelijk met bedrade NICs en niet met airport.

Onder Linux is het maken van een dergelijke failover mogelijk: http://www.cyberciti.biz/...-bonding-driver-howto.php en ik heb dit ook werkend gezien.

Ook onder BSD zou het mogelijk moeten zijn: http://www.freebsd.org/doc/handbook/network-aggregation.html

Ik heb gezocht op het internet en kan niet eens iemand anders vinden met dezelfde vraag.

Weet iemand wat de mogelijkheden zijn onder Snow Leopard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-10 14:54
Ik ben bang dat ik je vraag niet kan beantwoorden omdat ik het nog nooit op een Mac heb ingesteld, maar als toevoeging (heb het ooit op een linux server gedaan met twee eth interfaces) denk ik wel dat je een switch/router moet hebben die dit ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Dat gaat listig worden, de switch (voor de wired interface) en de AP (voor wlan) zijn soms niet eens hetzelfde apparaat. Daar gaat aggregation(het optellen van de interfaces) natuurlijk nooit mee werken.

Op m'n werk heb ik het onder linux aan de praat gezien, dat was ook met een losse AP en switch. Ik ga er van uit dat deze apparaten niet met elkaar communiceren en zo aggregation ondersteunen met z'n tweeën.

De grap is juist dat de "aggregation" in mijn voorbeeld door de client zelf wordt gedaan. De wlan en eth interfaces worden op de client al gebridged tot een bond0 interface. Daar achter zitten natuurlijk nog wel de normale hardware interfaces maar het OS communiceert over bond0, met 1 MAC adres en 1 IP, ongeacht welke hardware de eigenlijke verbinding maakt.

Kortom, stekker erin, downloaden over ethernet, stekker eruit en de download loopt gewoon door, zonder hickups, over wlan. Stekker er weer in en hij schakelt terug over op ethernet.

Wat de zaak en het zoeken bemoeilijkt is dat er niet een eenduidige naam is voor wat ik wil. Bridge, bond, link aggregation, failover, dit zijn allemaal termen die slaan op wat ik doe maar ook op bijvoorbeeld het normale optellen van twee eth nics.

[ Voor 11% gewijzigd door remmelt op 02-11-2010 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik vraag me af hoe de router in het netwerk dan weet naar welk IP of hardware adres hij zijn pakketjes moet sturen. Normaal gesproken houdt een NAT router bij naar welk IP adres een bepaald pakketje moet. Voor een normale router gebruik je twee IP adressen. Als je uit de ene de stekker trekt blijft de router alle pakketjes daarheen sturen tot er een time-out optreed. Ik zie niet hoe een gewone router dit voor je kan oplossen.
Overigens werken netwerkinterfaces sowieso transparant samen in OS X, alleen zullen alle TCP connecties wel kapot gaan als je een kabel lostrekt, maar vervolgens stapt het OS automatisch over op de volgende interface in de lijst.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Voor link failover hoeft je router of switch geen ondersteuning te hebben. Het gaat als volgt.
  • Virt. interface bond0 bevat eth0 en wlan0
  • Verkeer wordt verstuurd naar bond0, de kernel beslist dan waar het verkeer naartoe moet.
  • Als eth0 is aangesloten, dan zal deze (afhankelijk van de instellingen) als parent worden aangewezen, verkeer gaat dan naar eth0.
  • De fysieke interface eth0 wordt ontkoppelt, dit zorgt ervoor dat de interface wlan0 gaat announcen dat hij de owner van het ip is. Ook wel gratuitous ARP genoemd.
  • Dit wordt vanwege de werking van ethernet geaccepteerd en alle connecties zullen transparant van de ene interface naar de andere worden verplaatst.
Voor meer informatie is het handig om bonding.txt te lezen.

De techniek die hier wordt gebruikt is trouwens ook hetzelfde wat men doet om o.a. switched netwerken te sniffen.

@asaki
Voor link failover heb je geen speciale switch c.q. router nodig, pas als je echt gaat aggregaten.

@Digistorm
De router stuurt zijn pakketjes nog steeds naar hetzelfde mac address + ip. De switch die eraan hangt bepaald naar welk poortje het pakketje heen moet. De switch weet dat host A achter poortje 1 staat, vervolgens krijgt de switch te horen dat host A achter poortje 2 staat, dit wordt dan ook bijgewerkt in zijn mac table.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.