Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12
Beste medetweakers.

Het opzetten van een geschikte mailserver geeft mij wat hoofdbrekens, wellicht dat jullie mij wat nieuwe inzichten kunnen geven.

Ik moet voor iemand een mailoplossing maken. Het is voor een klein bedrijf. Ze gebruiken een e-mail adres info@domein.nl Nu maken meerdere gebruikers op verschillende pc's op 2 locaties gebruik van dit account. Probleem is dat men nu niet kan zien welke mails er al geopend zijn en waar al op gereageerd is.

Dit is op te lossen met een mailserver. (moet iig onder linux) dus dan zou je denken aan citadel of zimbra. Deze vereisen echter dat je met dns de mx records naar de server laat verwijzen. Hier wil ik echter niet aan omdat er daar niet echt goed voor de computers gezorgd word. Er kan zomaar iemand besluiten een nieuw internet abbonnement af te sluiten of er gaat iemand aan de router rommelen en dan komt de mail in zijn geheel niet meer binnen. De huidige manier moet dus als backup blijven!

Nu wil ik dus een server die de e-mail binnen haalt en vervolgens doorstuurt naar de andere computers. Op het moment dat iemand iets verstuurd gaat dit ook eerst via de server. En deze neemt dan weer contact op met de normale e-mail hosting.

Heeft er iemand ervaring met iets dergelijks opzetten? Er is op het gebied van e-mail zoveel te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

mvg. Dekaasboer.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

je zou de email kunnen laten oppikken via pop3, en dan lokaal weer in de mailboxen droppen.
(in linux b.v. via fetchmail)
Dan is de email dus "onafhankelijk" van de router, isp etc.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 50683 op 26-10-2010 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:53
Serverloos, maar kan wat je wil: Gmail voor het domein! Simpel de boxjes aanmaken en alles werkt. Voordeel is dat er ook geen server of wat dan ook lokaal draait. Eventueel kan je backuppen door automatisch alle mails naar een backup adres te laten sturen.

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:12
Bedankt!

Via fetchmail ben ik uitgekomen op courier mail. Deze heeft iets meer opties. Ik installeer er gelijk de webadmin bij want ik ben nog niet zo'n console held.

Ook kijk ik nu naar gmail... recent mode toch? Eens kijken hoe dat werkt.

[ Voor 18% gewijzigd door Dekaasboer op 26-10-2010 16:04 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 00:15
Google Apps Standard is gratis. Kun je toch volledig gebruik maken van je eigen domein zonder dat je met de rompslomp van een eigen server zit.

http://www.google.com/apps/intl/en/group/index.html

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

hans_lenze schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:13:
Google Apps Standard is gratis. Kun je toch volledig gebruik maken van je eigen domein zonder dat je met de rompslomp van een eigen server zit.

http://www.google.com/apps/intl/en/group/index.html
wel ff de voorwaarden van google erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 00:15
Anoniem: 50683 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 23:11:
[...]
wel ff de voorwaarden van google erbij nemen.
En dat zijn er nogal wat, inderdaad.
http://www.google.com/apps/intl/nl/terms/standard_terms.html

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:53

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dekaasboer schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:55:
Beste medetweakers.

Het opzetten van een geschikte mailserver geeft mij wat hoofdbrekens, wellicht dat jullie mij wat nieuwe inzichten kunnen geven.

Ik moet voor iemand een mailoplossing maken. Het is voor een klein bedrijf. Ze gebruiken een e-mail adres info@domein.nl Nu maken meerdere gebruikers op verschillende pc's op 2 locaties gebruik van dit account. Probleem is dat men nu niet kan zien welke mails er al geopend zijn en waar al op gereageerd is.

<knip>

Nu wil ik dus een server die de e-mail binnen haalt en vervolgens doorstuurt naar de andere computers. Op het moment dat iemand iets verstuurd gaat dit ook eerst via de server. En deze neemt dan weer contact op met de normale e-mail hosting.
doorsturen? ga je op die andere computers ook een mailserver draaien dan?

Ik zou IMAP installeren op die server (bv Dovecot), iedere gebruiker z'n eigen mailbox geven en 1 gesharede mailbox opzetten voor het "info" adres. Gebruik vervolgens (zoals al eerder aangegeven) fetchmail om de mail binnen te hengelen en door te geven aan de lokale mailserver.

Courier is geen alternatief voor fetchmail. Die twee doen heel verschillende dingen.
Courier is een volledige mailserver met alles er op en er aan (smpt, pop3, imap).
Fetchmail is een downloader die mail uit een pop3/imap server zuigt en de mail aanbiedt aan de lokale SMTP server (of het eventueel zelf in een mailbox zet).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik gebruik nu zelf hmailserver, werkt wel aardig imho kan de meeste dingen wel

Iperf

Pagina: 1