Toon posts:

Extra magsafe adapter kiezen macbook pro 15"

Pagina: 1
Acties:

• oldsql
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23-06 19:28
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik een 15" macbook pro aangeschaft (unibody, 2009 versie). Destijds heb ik hierbij een 60w magsafe adapter ontvangen (model nummer A1330). Nu wil ik een extra adapter aanschaffen, alleen kom ik er niet echt uit wat wel kan en wat niet kan. Als ik bijvoorbeeld een adapter vind met vergelijkbare specs (voltage/ampere, heb hier vrij weinig verstand van) zou dit dan werken? Tevens heb ik gezocht naar adapters met hetzelfde model nummer maar dan vind ik alleen adapters voor 13" macbook pro's (vaak staat er dan bij dat ik de 85w versie nodig heb)... Als de eventuele nieuwe oplader wat langzamer oplaadt dan de oplader die ik nu heb maakt dat mij niet zo veel uit.

Graag zou ik wat duidelijkheid hebben over wat wel en wat niet kan of werkt(60w/85w etc).

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ga naar de Apple winkel. Zeg tegen 't mannetje (of vrouwtje) achter de kassa dat je een oplader zoekt. Hij zal vragen, 60 of 85 watt? Zeg 85*. Geef 'm geld en je bent klaar.

*) De prijs is hetzelfde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• oldsql
Ik was eerlijk gezegd niet van plan de adapter bij een apple reseller te kopen, op bijvoorbeeld e-bay zijn ze te koop voor de helft van de prijs. Bovendien zijn 85w duurder van 60w (volgens de pricewatch). Uit je reactie concludeer ik dus ook dat in mijn geval er geen verschil zit tussen een 60w of 85w adapter?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

oldsql schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:02:
Ik was eerlijk gezegd niet van plan de adapter bij een apple reseller te kopen, op bijvoorbeeld e-bay zijn ze te koop voor de helft van de prijs.
Je hebt een laptop van ruwweg 2000 euro, en vervolgens koop je, om een paar euro uit te sparen, een inferieur en potentieel gevaarlijk product om dat ding stroom te geven? (Als 't gaat om 2e hands originelen heb ik niets gezegd.)
Bovendien zijn 85w duurder van 60w (volgens de pricewatch). Uit je reactie concludeer ik dus ook dat in mijn geval er geen verschil zit tussen een 60w of 85w adapter?
Ik heb er vrij recent twee gehaald bij de iCentre en daar waren 60w en 85w dezelfde prijs. Voor een Pro heb je idd een 85W nodig. 60W werkt ook wel maar dan loop je het risico dat 'ie uitvalt als je even zonder batterij werkt, of dat de batterij toch gewoon leegloopt als je aangesloten bent omdat de oplader niet genoeg energie kan leveren.

• oldsql
Met het laatste heb ik eerlijk gezegd nooit een enkel probleem gehad: na een tijd in de trein te hebben gezeten en vervolgens de laptop aan het stroom te zetten was hij weel vol binnen 3uur (terwijl ik hem op dat moment gewoon gebruik). Maar het verschil tussen 60w en 85w is dus de oplaadsnelheid?

Overigens heb ik vrij goede ervaringen met bijvoorbeeld e-bay (zijn vaak gewoon orginele apple producten), en een verschil tussen 80 euro en 40-50 dollar vind ik toch aanzienlijk.

Maar hoe zit het dan met het voltage en ampere? Moet dat gelijk zijn aan dat van mijn huidige opladen of maakt dit ook niet veel uit?

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 21:02

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De output spanning ligt gelijk voor beide adapters. Het verschil zit hem dus in de (maximale) stroomsterkte.

Immers: P = U * I
waarbij P vermogen (in Watt) is, U spanning (in Volt) is, en I stroomsterkte (in Ampère) is.

[Voor 34% gewijzigd door Whieee op 26-10-2010 14:53]

Launching containers into space

• Canaria
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

CyBeR schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:06:
60W werkt ook wel maar dan loop je het risico dat 'ie uitvalt als je even zonder batterij werkt, of dat de batterij toch gewoon leegloopt als je aangesloten bent omdat de oplader niet genoeg energie kan leveren.
Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Een van de twee laders bij m'n 15" MBP is de reservelader van m'n MacBook en die levert ook onder zware belasting genoeg stroom. De batterij wordt ook langzaam opgeladen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

oldsql schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:28:
Met het laatste heb ik eerlijk gezegd nooit een enkel probleem gehad: na een tijd in de trein te hebben gezeten en vervolgens de laptop aan het stroom te zetten was hij weel vol binnen 3uur (terwijl ik hem op dat moment gewoon gebruik). Maar het verschil tussen 60w en 85w is dus de oplaadsnelheid?
Nee, het verschil is de 25W aan vermogen die de een er meer heeft. Dat uit zich in sneller opladen en de mogelijkheid de zwaardere MacBook Pro van voldoende stroom te voorzien.
Overigens heb ik vrij goede ervaringen met bijvoorbeeld e-bay (zijn vaak gewoon orginele apple producten), en een verschil tussen 80 euro en 40-50 dollar vind ik toch aanzienlijk.
Kijk, als 't originele producten zijn (en dan wel écht originele producten) is 't prima natuurlijk. Maar ik zou zelf 't risico niet nemen met nepproducten. Er is een reden dat die goedkoper zijn, zullen we maar zeggen.
Maar hoe zit het dan met het voltage en ampere? Moet dat gelijk zijn aan dat van mijn huidige opladen of maakt dit ook niet veel uit?
De spanning moet hetzelfde zijn. Hoeveel ampere 't ding levert is vervolgens afhankelijk van het vermogen.

• oldsql
Het aantal watt heeft dus te maken met wat je oplaad, als mijn laptop dus bijvoorbeeld maximaal 60watt kan trekken heeft het geen zin om een 85watt adapter aan te schaffen? Hoe zit dit dan precies met de spanning en de stroomsterkte: zit hier nog verschil in of valt dit te verwaarlozen?iets te sloom met reageren

Tot slot, heeft iemand ervaring met het kopen van deze adapters via ebay? Deze ziet er bijvoorbeeld vertrouwd uit.

[Voor 4% gewijzigd door oldsql op 26-10-2010 15:36]

• Maartenvs
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22-09 12:57

Maartenvs

For Sale

Ik heb er geen ervaring mee maar ik hoor het graag als hij goed werkt :) Meeste ervaringen die ik hoor van replica voedingen is toch vaak dat ze snel kapot gaan, of heel irritante pieptonen geven. Verder zal de aarde ook niet werken bij deze adapter aangezien plastic niet zo lekker geleidt.

MacBook Pro 11,4 | Mini Server | Mac Pro - 2x 30" Display | Xserve RAID | etc. etc.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

oldsql schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 15:34:
Tot slot, heeft iemand ervaring met het kopen van deze adapters via ebay? Deze ziet er bijvoorbeeld vertrouwd uit.
Dat is dus een nepding.

• oldsql
Dat is dus een nepding.
Lijkt me logisch ja.

Misschien dat ik iets dergelijks bestel omdat ik deze extra adapter toch niet intensief zal gebruiken, dank iedereen voor de reacties.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:34
CyBeR schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:06:
Ik heb er vrij recent twee gehaald bij de iCentre en daar waren 60w en 85w dezelfde prijs. Voor een Pro heb je idd een 85W nodig. 60W werkt ook wel maar dan loop je het risico dat 'ie uitvalt als je even zonder batterij werkt, of dat de batterij toch gewoon leegloopt als je aangesloten bent omdat de oplader niet genoeg energie kan leveren.
Bij de 15 inch Mid 2009 MBP unibody wordt standaard een 60 watt geleverd (heb nl. dezelfde MBP), dus het lijkt me niet dat hij problemen zal ondervinden als hij een 60 watt gebruikt. Ik heb regelmatig zelfs de 45 watt van m'n MBA gebruikt en dat leverde (uiteraard) ook geen problemen op. Bij de late 2008 MBP wordt overigens wel een 85 watt meegeleverd.

[Voor 7% gewijzigd door Jolly_Jumper op 26-10-2010 18:15]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jolly_Jumper schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:14:
[...]

Bij de 15 inch Mid 2009 MBP unibody wordt standaard een 60 watt geleverd (heb nl. dezelfde MBP),
Euh, nee hoor. Ik heb namelijk ook een mid-2009 MBPro en daar zat toch écht een 85W bij. Maar tegenwoordig zijn de 60W en de 85W adapters fysiek even groot en dus niet van elkaar te onderscheiden zonder te lezen wat er opgedrukt staat.

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 13:34
Bij de mijne (een 2,53 GHz) zat echt een 60 watt bij, die overigens wel kleiner was dan m'n huidige 85 watt. Welke er dan officieel bij hoort weet ik dan ook niet meer, maar ik gebruik gewoon een 85 watt aangezien de 60 watt al weg is.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jolly_Jumper schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:30:
Bij de mijne (een 2,53 GHz) zat echt een 60 watt bij, die overigens wel kleiner was dan m'n huidige 85 watt. Welke er dan officieel bij hoort weet ik dan ook niet meer, maar ik gebruik gewoon een 85 watt aangezien de 60 watt al weg is.
Interessant. Ik heb een 2.66GHz met 85W. Mischien zit 'm daar het verschil in dan.

Overigens zijn ze nu dus allemaal dezelfde grootte als die 60W adapter vroeger was. De 85W is dus wat gekrompen.

[Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 26-10-2010 18:32]

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 22-09 22:02
bij mijn macbook pro (13 inch) is ook een 60 watt adapter meegeleverd...

...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

koentjuh1987 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:50:
bij mijn macbook pro (13 inch) is ook een 60 watt adapter meegeleverd...
Bij de 13"-es was dat altijd al.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee