• Capacitor
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15:02
Een goedemorgen allemaal.

Zoals er in de topictitel wel te lezen is zijn de mosfets van mijn Asus Commando ontploft.
Ik zal even kort uitleggen hoe het allemaal in elkaar steekt:
Momenteel ben ik bezig met het overklokken van een Intel Celeron 347 voor mijn profielwerkstuk. Daarbij werd er mij een Asus Commando gesponsord (tweedehands). Nu kreeg ik dit bordje al met moeite aan de praat maar uiteindelijk werkte het toch. Toen zijn er waarschijnlijk door de druk van de tube (waar vloeibaar stikstof in kan) een paar pinnetjes in de socket verbogen. Ik wist dus niet dat er dit aan de hand was maar daarna wou ik dus zo kaal mogelijk gaan opstarten om het probleem te achterhalen.
Wat ik dus deed was alleen het moederbord aanzetten (dus zonder proc, RAM, videokaart etc...)
Dit had tot gevolg dat de mosfets ontplofte en het plastic dus door de lucht vloog en er een brandlucht in huis hing.
De oorzaak van de ontplofte mosfets weet ik inmiddels: Enkele pinnetjes hebben kortsluiting gemaakt waardoor er enorm veel stroom door de mosfets ging en daarmee zijn ze dus ontploft (niet allemaal).

Wat ik intussen zelf al heb gedaan:
- 6 pinnetjes weer teruggebogen naar hun oorspronkelijke positie. Dit is redelijk gelukt, ze staan weer redelijk tot helemaal in de lijn met de rest van de pinnetjes in de socket.

- Ik heb geprobeerd om het moederbord weer aan te zetten maar dit levert helemaal niks op. De fan van de videokaart draait welgeteld 0,1 seconde...

Mijn vragen:
- Zijn de mosfets echt kapot? Zo ja, wat is er dan doorgebrand?
- Is het mogelijk om de mosfets er zelf weer op te solderen? (Op de mosfets staat het volgende: 2V150 S6382)
- Heeft er iemand anders nog goede ideeën in zo'n geval?

De gebruikte hardware:
Asus Commando
Intel Celeron 347/352, Pentium 4 630/631
Crucial Ballistix PC8500 2x1GB
Sapphire Radeon HD 3650

Foto's:

Zoals op de foto's te zien is, is dus bij de meeste mosfets het plastic weggevaagd.

Alvast bedankt voor het meedenken!

PS: Als dit een schopje nodig heeft naar EL, dan ga jullie gang, modjes.

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:38

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

het vervangen van de mosfets is wel mogelijk, alleen google is vandaag niet mijn vriend, in de eerste zoek poging niets gevonden, (60 sec search) dus er is volgens mij niet makkelijk aan te komen.

zoek naar de onderdelen, en je kan ze vervangen, gegarandeerd

*niet gegarandeerd dat je mobo niet nog meer schade heeft opgelopen!

...

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
gekke-gerrit schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:57:
*niet gegarandeerd dat je mobo niet nog meer schade heeft opgelopen!
En dat het ook schade aan de rest van de onderdelen kan brengen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heeft er iemand anders nog goede ideeën in zo'n geval?
Ja, hang 't geval tegen de muur. Als er kortsluiting is veroorzaakt dan kun je het bord gewoon wegmikken, dit gaat verder dan enkel een onderdeel dat stuk is. Ik heb vaker ontplofte mosfets gezien, en in dat geval is er vaak heel wat meer dan alleen de schade die je direct ziet. Ik denk niet dat het vervangen van die dingen nog enig effect zal gaan hebben.

30" monitor te koop

• Capacitor
Allemaal al bedankt voor de reacties.
Is wel even balen dan...
Ja, ik had ze ook al opgezocht op Google maar daar is inderdaad bar weinig over te vinden.

Dan zal ik dus op zoek moeten naar een nieuwe Commando (of een ander goed bordje met de P965 als chipset)

@ The Mask
Onderdelen zaten er op het moment niet in. Had alleen het moederbord en heb gekeken of de fans draaiden maar toen ontplofte de boel dus...

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Lars93 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:04:
@ The Mask
Onderdelen zaten er op het moment niet in. Had alleen het moederbord en heb gekeken of de fans draaiden maar toen ontplofte de boel dus...
Nee maar als je denkt het mobo gerepareerd te hebben, maar wat die dus stiekem niet is als je hem gaat testen kan die als nog je CPU bijvoorbeeld slopen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eens met Terw_Dan

1) theorie: op moment dat een mosfet het begeeft (door kortsluiting) kun je er je donder op zeggen dat veel minder robuuste onderdelen zoals chipset het al lang begeven hebben.
2) praktijk: ik heb tientallen moederborden met defecte onderdelen geprobeerd te repareren. Daar waar condensatoren bol stonden, lekten of zelfs explodeerden lukte het in zeker 50% van gevallen om die borden weer aan de praat te krijgen. Ik heb meermaals geprobeerd om borden met dode MOSFETs te repareren, steeds zonder resultaat.

Magische rook is er dus uit :'(

Soittakaa Paranoid!

• Capacitor
dion_b schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:45:
Eens met Terw_Dan

1) theorie: op moment dat een mosfet het begeeft (door kortsluiting) kun je er je donder op zeggen dat veel minder robuuste onderdelen zoals chipset het al lang begeven hebben.
2) praktijk: ik heb tientallen moederborden met defecte onderdelen geprobeerd te repareren. Daar waar condensatoren bol stonden, lekten of zelfs explodeerden lukte het in zeker 50% van gevallen om die borden weer aan de praat te krijgen. Ik heb meermaals geprobeerd om borden met dode MOSFETs te repareren, steeds zonder resultaat.

Magische rook is er dus uit :'(
Mag het dus vanaf nu helemaal duidelijk zijn dat ik een nieuwe Commando moet gaan vinden. Die dingen waren al zeldzaam en echt andere goede bordjes met p965 chipset zijn er niet...

EDIT:
Betekent het ook meteen dat er over andere delen van het moederbord zo veel spanning/stroom heeft gestaan? De oorzaak is namelijk de pinnetjes in de socket maar ik weet dan niet of meteen alles een dikke opdonder heeft gehad.

[Voor 12% gewijzigd door Capacitor op 26-10-2010 13:38]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom per se de p965? En het lijkt me dat er toch zat andere borden te vinden zijn?

30" monitor te koop

• Capacitor
Terw_Dan schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:38:
Waarom per se de p965? En het lijkt me dat er toch zat andere borden te vinden zijn?
De meest gangbare chipsets voor een socket 775 bordje ondersteunen geen 133 MHz FSB. Daar willen mijn Celerons dus niet op booten.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maar WTF geen andere "goede" borden met p965 :?

Definieer even "goed", want ik kan gelijk een stuk of tien borden noemen die ik goed zou vinden met die chipset...

Sowieso is mijn voornaamste herinnering van die Commando dat het de hele trend naar onnozele bling-bling boven daadwerkelijke technische kwaliteit inzette, dus ik zou juist stellen dat het helemaal niet zo'n denderende bord is :o

Soittakaa Paranoid!

• Capacitor
dion_b schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:15:

Definieer even "goed", want ik kan gelijk een stuk of tien borden noemen die ik goed zou vinden met die chipset...

Sowieso is mijn voornaamste herinnering van die Commando dat het de hele trend naar onnozele bling-bling boven daadwerkelijke technische kwaliteit inzette, dus ik zou juist stellen dat het helemaal niet zo'n denderende bord is :o
Ja nou wat er dus verstaan moet worden onder goed:
- Stabiele stroomtoevoer voor de procesor, dus het liefst zo veel mogelijk fases.
- Uitgebreide BIOS met alle instelbare opties die er dus maar zijn. (Niet helemaal waar, maar het gaat er dus om dat alle voltages aan te passen zijn en de timings van het geheugen dus ook)
- Goede chipsetkoeling (is ook zelf te monteren maar als het vooraf gedaan wordt is dat natuurlijk alleen maar handig)
- Verkrijgbaarheid en juist daar schort het hem aan bij de p965 borden.

Het is dus de bedoeling dat ik op die borden ga overclocken met LN2 dus er moet ook 2V op de processor gezet kunnen worden. Het makkelijkste is natuurlijk als dit gewoon via het BIOS kan maar een voltmod is ook een optie.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:15:

Die snap ik ook even niet inderdaad, de eis voor een p965 kan ik me voorstellen, maar er zijn toch zat borden te vinden die ook prima werken. Ik heb van de week nog een Gigabyte of MSI met 965chipset langs zien komen in V&A (staat er nu niet meer). Ik denk dat als je een ad plaatst je er binnen een paar dagen eentje te pakken hebt voor een mooi bedrag (zeker de standaard borden zonder al teveel bling bling vind je nu wel voor een paar tientjes).

30" monitor te koop

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee