Wake on lan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:30

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nu ook eens aan de slag gegaan met wake on lan na veel op internet te hebben gelezen. Nu heb ik in windows 7 ingesteld dat hij hem mag weken bij lan connectie en in mijn router staat UDP poort 7 en 9 open.

Als ik een pakket verstuur als de pc aanstaat ontvang ik wel een magic pakket dit controleer ik met WireShark. Maar als de pc uitstaat en ik verstuur het pakket gaat die niet aan. In de bios staat wake on PCI etc aan.

Ik heb het Asus p5k/epu moederbord een echte wake on lan functie staat niet in de bios.

Wie kan mij helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Apparaatbeheer dubbelklik je op je netwerkkaart en daarna ga je naar de tab 'Energiebeheer'. Daar vink je vervolgens alle vinkjes uit. Als je nu de PC afsluit blijft het lampje van je netwerkkaart branden en moet Wake on LAN werken als de PC volledig afgesloten is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:06:
In Apparaatbeheer dubbelklik je op je netwerkkaart en daarna ga je naar de tab 'Energiebeheer'. Daar vink je vervolgens alle vinkjes uit. Als je nu de PC afsluit blijft het lampje van je netwerkkaart branden en moet Wake on LAN werken als de PC volledig afgesloten is.
Moeten die vinkjes niet juist aan gevinkt zijn, dit apparaat mag computer uit slaapstand halen, alleen magic pakket mag de computer uit slaapstand halen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, die moeten allemaal uit. Gebruik het zelf ook en heb ze hier ook allemaal uit moeten zetten voordat het werkte. Kijk trouwens ook even bij tablad 'Geavanceerd' of daar nog iets staat van Wake on LAN opties wat je nog aan moet zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:37

D4NG3R

kiwi

:)

WoL haalt je PC uit de slaapstand, letterlijk WAKE on lan.

Je PC moet dus in de slaapstand staan voor dit om te werken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:17:
WoL haalt je PC uit de slaapstand, letterlijk WAKE on lan.

Je PC moet dus in de slaapstand staan voor dit om te werken.
Dus het is niet mogelijk de pc uit te zetten, terwijl er nog stroom op het moederbord staat. En deze dan op te starten zo stond het wel op internet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee hoor :)
Je kunt hem gewoon helemaal afsluiten, zolang de netwerkkaart maar niet uit gaat bij het afsluiten. En dat kun je met die opties regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 15:30

Thapous

Nee toch niet.

Ik heb het gewoon in de BIOS ingesteld. Werkt als een tiet.
En ik heb niks geen opties in mijn OS ingesteld.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:19:
Nee hoor :)
Je kunt hem gewoon helemaal afsluiten, zolang de netwerkkaart maar niet uit gaat bij het afsluiten. En dat kun je met die opties regelen.
Dit kan dus bijna nooit bij consumenten PC's :+ Zijn Mobo ondersteunt het bijv niet als de PC geheel uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar staat dat dan dat zijn mobo dat niet ondersteund? Hij heeft een Asus mobo en daar heten die opties vaak wake on PCI of wake on PCI-E. Afhankelijk of zijn NIC via PCI of PCI-E loopt moet 1 van die opties dan aan. Daarna werkt het gewoon als je ook de opties in Windows goed hebt staan (van de netwerkkaart in apparaatbeheer).

En waar haal je het vandaan dat het bijna niet kan bij consumenten pc's? Een kennis van mij heeft nog een oude Dell Dimension van 4 jaar terug beneden staan. Daar zit nog een DIR-655 tussen, maar die kan ik vanaf hier gewoon opstarten met de juiste udp forwards in de router en de juiste bios/netwerkkaart settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:31:
Waar staat dat dan dat zijn mobo dat niet ondersteund? Hij heeft een Asus mobo en daar heten die opties vaak wake on PCI of wake on PCI-E. Afhankelijk of zijn NIC via PCI of PCI-E loopt moet 1 van die opties dan aan. Daarna werkt het gewoon als je ook de opties in Windows goed hebt staan (van de netwerkkaart in apparaatbeheer).

En waar haal je het vandaan dat het bijna niet kan bij consumenten pc's? Een kennis van mij heeft nog een oude Dell Dimension van 4 jaar terug beneden staan. Daar zit nog een DIR-655 tussen, maar die kan ik vanaf hier gewoon opstarten met de juiste udp forwards in de router en de juiste bios/netwerkkaart settings.
Klopt, maar ik weet niet precies wat ik in de BIOS aan moet zetten hier is veel onduidelijk over, en of mijn router goed staat weet ik niet heb poort UDP 7 en 9 openstaan en pakket gaat via poort 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:31:

Kijk online in de manual en zoek maar.. Ik vind noppes, of ik kijk er overheen. heel de bios paginas doorgelezen. Echt nada.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:18:
[...]

Kijk online in de manual en zoek maar.. Ik vind noppes, of ik kijk er overheen. heel de bios paginas doorgelezen. Echt nada.
Klopt ik zelf vond er ook weinig van alleen wat power settings iets met S1 en S3 ofzo iets en power up on PCI etc.

Als de computer uitstaat blijft op het moederbord wel het groene lampje branden maar achter bij de internet kabel brand alleen een oranje lampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat S1 S3 ect zijn powerstates

Wikipedia: Advanced Configuration and Power Interface, als jij ergens "G2" kan vinden. Kan je WoL doen vanuit een bijna uitstand. Bedenk je wel dat in deze modus je PC zo'n 5w p/u gaat trekken. Als hij uitstaat trekt een PC ongeveer 0.5w p/u.

Dat je lan poort oranje/groen of welke kleur licht blijft geven is omdat er op een cat kabel stroom staat (vanuit je modem/router whatever) en de lampjes hierdoor blijven branden. Doet mijn PC ook als de stroomkabel van de PC zelf niet ingeplugt zit.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 26-10-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:29:
Dat S1 S3 ect zijn powerstates

Wikipedia: Advanced Configuration and Power Interface, als jij ergens "G2" kan vinden. Kan je WoL doen vanuit een bijna uitstand. Bedenk je wel dat in deze modus je PC zo'n 5w p/u gaat trekken. Als hij uitstaat trekt een PC ongeveer 0.5w p/u.

Dat je lan poort oranje/groen of welke kleur licht blijft geven is omdat er op een cat kabel stroom staat (vanuit je modem/router whatever) en de lampjes hierdoor blijven branden. Doet mijn PC ook als de stroomkabel van de PC zelf niet ingeplugt zit.
Ik vind het niet echt, mijn moederbord zal het wel moeten doen denk ik is een vrij modern moederbord dus maar ik vind zelf niks in de handleiding. Ik heb de handleiding even voor jullie online gezet: dwain.nl/moederbord.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Jouw mobo ondersteunt dus (zoals ik al dacht/zij) alleen WoL vanuit S3 (slaapstand).

Kijk maar eens op Pagina 90 :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:06:
Jouw mobo ondersteunt dus (zoals ik al dacht/zij) alleen WoL vanuit S3 (slaapstand).

Ja vanuit slaapstand werkt het wel, jammer dat het dan niet mogelijk is als hij helemaal uit staat waarvoor ik het eigenlijk wilde gebruiken maarja. Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dw1-nl schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:27:
[...]

Klopt ik zelf vond er ook weinig van alleen wat power settings iets met S1 en S3 ofzo iets en power up on PCI etc.

Als de computer uitstaat blijft op het moederbord wel het groene lampje branden maar achter bij de internet kabel brand alleen een oranje lampje.
Ik heb het ff nagekeken in de Manual van jou mobo:

In de BIOS ga je naar 'Power' -> 'APM Configuration'

Daar zet je deze optie op Enabled:

'Power On By PCI-E Devices'

Vervolgens in Windows bij Apparaatbeheer klik je op je netwerkkaart (Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet-controller), ga je naar het tablad 'Energiebeheer' en zorg je dat deze optie uitgevinkt is: 'De Computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen'

(Als je deze optie aanlaat zal het lampje van je netwerkkaart niet blijven branden als je de PC volledig hebt afgesloten (ook niet als er een netwerkkabel in zit) en zal het Wake On LAN pakketje niet aankomen bij je mobo).

Ik neem aan dat je de Marvell Yukon drivers al geupdate hebt naar de laatste versie? Dat is namelijk bepalend voor hoe de volgende opties heten. Met de laatste drivers moet je de volgende opties aanpassen in het tablad 'Geavanceerd' (nog steeds bij je netwerkkaart in Apparaatbeheer):

'Herstart-opties' stel je in op 'Magisch Pakket'
'Herstarten vanuit Afsluiten' stel je in op 'Aan'

Dat is alles en nu kun je Wake on LAN gebruiken als de PC VOLLEDIG afgesloten is!
D4NG3R schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:06:

Die Suspend Mode optie staat echt helemaal los van WOL. Als je in Apparaatbeheer bij het tablad 'Energiebeheer' de optie 'De Computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' uitvinkt, dan blijft er gewoon stroom op je netwerkkaart staan bij een volledig afgeloten pc (netwerklampje blijft branden, wat normaal uitgaat), ongeacht hoe die Suspend Mode optie in de BIOS staat ingesteld.
D4NG3R schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:29:
Als ik mijn netwerkkaart in apparaatbeheer zo instel dat hij uitgaat bij het afsluiten, dan brand ook het lampje op de router niet meer van de die port waar de pc in zit. Oftewel: de router geeft hem hier geen stroom.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2010 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:46:
[...]

Ik heb het ff nagekeken in de Manual van jou mobo:

In de BIOS ga je naar 'Power' -> 'APM Configuration'

Daar zet je deze optie op Enabled:

'Power On By PCI-E Devices'

Vervolgens in Windows bij Apparaatbeheer klik je op je netwerkkaart (Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet-controller), ga je naar het tablad 'Energiebeheer' en zorg je dat deze optie uitgevinkt is: 'De Computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen'

(Als je deze optie aanlaat zal het lampje van je netwerkkaart niet blijven branden als je de PC volledig hebt afgesloten (ook niet als er een netwerkkabel in zit) en zal het Wake On LAN pakketje niet aankomen bij je mobo).

Ik neem aan dat je de Marvell Yukon drivers al geupdate hebt naar de laatste versie? Dat is namelijk bepalend voor hoe de volgende opties heten. Met de laatste drivers moet je de volgende opties aanpassen in het tablad 'Geavanceerd' (nog steeds bij je netwerkkaart in Apparaatbeheer):

'Herstart-opties' stel je in op 'Magisch Pakket'
'Herstarten vanuit Afsluiten' stel je in op 'Aan'

Dat is alles en nu kun je Wake on LAN gebruiken als de PC VOLLEDIG afgesloten is!

[...]

Die Suspend Mode optie staat echt helemaal los van WOL. Als je in Apparaatbeheer bij het tablad 'Energiebeheer' de optie 'De Computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen' uitvinkt, dan blijft er gewoon stroom op je netwerkkaart staan bij een volledig afgeloten pc (netwerklampje blijft branden, wat normaal uitgaat), ongeacht hoe die Suspend Mode optie in de BIOS staat ingesteld.

[...]

Als ik mijn netwerkkaart in apparaatbeheer zo instel dat hij uitgaat bij het afsluiten, dan brand ook het lampje op de router niet meer van de die port waar de pc in zit. Oftewel: de router geeft hem hier geen stroom.
Super bedankt het werkt nu :)
Pagina: 1