Toon posts:

Hoe geheugen nuttig voller krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:09

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik zit momenteel met 12GB Ram in mijn pc. De meeste mensen zitten altijd te klagen dat er zoveel geheugen wordt gebruikt, maar ik zie dat anders (niet in alle gevallen). Prop dat geheugen maar zover mogelijk vol zodat alles wat sneller gaat. Nu staat mijn windows task manager op 7,5GB. Prima. Nu dat de DDR3 geheugenprijzen gedaald zijn en ik vandaag nog 8 minuten jarig ben wou ik misschien naar 24GB ram overstappen. Dit zou mij hoogstens 200 euro gaan kosten. Nu moet dit geheugen natuurlijk wel gebruikt gaan worden.

Wat zou ik kunnen doen om windows en applicaties nog meer te versnellen? Kan ik bv nog meer windows onderdelen in het geheugen laden? Ik kan namelijk niet echt iets vinden om dat geheugen nuttig voller te krijgen. Iemand ideeën?

Ik heb al een Intel 160GB SSD. Ik doe enorm veel multi-tasken. Programmeren valt ook onder de activiteiten.

[Voor 6% gewijzigd door Twazerty op 25-10-2010 23:53]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

Zoekt parttime Front-end development ZZP opdracht

• SenZatioN
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-09 17:23

SenZatioN

Improvise...

Nog gefeliciteerd in ieder geval! :D
24GB RAM lijkt mij wat overkill aangezien de 7.5GB die nu in gebruik is waarschijnlijk voor het grootste gedeelte word gebruikt door de systemcache maar dat is natuurlijk een aanname.

Het eerste idee wat bij mij opkomt is om een RAMDisk te gaan gebruiken voor alle temp-files en IE en/of FireFox cache, die van DataRAM is gratis tot een max. RAMDisk van 4GB.

Daarnaast is het misschien handig om de complete windows kernel persistent in RAM te hebben wat voor een verdere performanceverbetering zorgt...

[Voor 20% gewijzigd door SenZatioN op 26-10-2010 00:05]

My software never has bugs, it just develops random features...

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
RAMDisk lijkt mij idd wel wat. Helaas: The FREE License promotion is available to U.S.A, Canada and Great Britain customer only. 10 dollar wil ik er wel voor betalen. Naast de upgrade van 200 euro is 10 dollar ook niks natuurlijk. Uitschieters naar 10-11GB is geen uitzondering. PC staat eigenlijk nooit uit hier.

Dan kan ik inderdaad bij veel apps de temp verplaatsen naar zo'n ramdisk. Er zullen apps blijven waarbij de Temp groter als 50GB gaat worden. Wat is er in zo'n geval mogelijk?

En de Windows 7 kernel kan ik zonder problemen in het geheugen laden?

[Voor 6% gewijzigd door Twazerty op 26-10-2010 00:09]

• SenZatioN

SenZatioN

Improvise...

Even iets beter lezen, want er staat echt het volgende onder het kopje download:
Dataram RAMDisk is freeware (up to 4 GB disk size). Disks larger than 4 GB require registration and a license which can be purchased for $9.99 USD. Registration and license are not required for disks under 4 GB.
bron: http://memory.dataram.com...services/software/ramdisk

Verdere ideeën heb ik niet direct voor je helaas, wel eentje voor mijzelf: slapen ;)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
SenZatioN schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:18:
Even iets beter lezen, want er staat echt het volgende onder het kopje download:

[...]

bron: http://memory.dataram.com...services/software/ramdisk

Verdere ideeën heb ik niet direct voor je helaas, wel eentje voor mijzelf: slapen ;)
Moest inderdaad gewoon de file downloaden. Ik klikte die link erboven aan :) waar stond dat het niet ging. Ramdisk van dataram nu aangemaakt en dat is inderdaad bloedjesnel. 24 GB gaat nu zeker nuttig gebruikt worden. Die gaan we dan nu bestellen :)

• mbr01
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 09:14
Ik kwam dit topic ook toevallig, maar dat gaat inderdaad wel snel. In Atto benchmark schiet hij zo over de 3GB/s heen, kun je vast even een keertje oefenen met de harde schijven van 2020.

• kluyze
  • Niet online
Wat ik in het verleden gedaan heb en aan het twijfelen ben om dit niet terug te gebruiken is het volgende.

Ik heb ook 12GB aan ddr3 ram dus een ramdisk met de http://www.superspeed.com/ software. 4GB aan ramdisk of zo. Deze software kan een image op je disk laden om tussen een reboot door je content niet kwijt te geraken. Nadeel hiervan is dat het booten heel lang kan duren en nog langer bij een grotere ramdisk.

Ik heb dan in Windows de readyboost op deze ramdisk ingeschakeld. Ik moet zeggen, mijn pc reageerde indertijd veel sneller als nu met een 160GB intel ssd. Opstarten van veel gebruikte software (in mijn geval bv outlook) was ongelooflijk snel.

Ik ben dan ook aan het zoeken of ik niet die readyboost kan forceren aangezien Windows dit standaard onmogelijk maakt op het moment dat er een ssd als systeemschijf gedetecteerd wordt. Ik heb nog niets kunnen vinden hiervoor, alleen om te forceren op volumes waar Windows denkt dat deze te traag zijn.

Ik kan je momenteel geen snelheidsmetingen laten zien maar de ramdisk haalde op een gegeven moment in crystaldiskmark een 4k read/write van 1GBps en (nu moet ik liegen) dacht ik 150000iops. Sequentiële snelheden tot 7GBps.

• Bombtrack
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-09 21:42

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Zou ik daar nog een ander vraagje doorheen mogen gooien?
Ik heb win7 64 draaien met 8 gig ram, maar er staat eigenlijk altijd maar rond de 2gig vol.
Is er een simpele manier om daar meer gebruik van te maken, of gewoon tegen windows te zeggen dat ie meer in de ram moet preloaden?

Thanks

Casual Critic op YouTube

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-09 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aparte software nodig voor ramdisk :?

* dion_b wordt oud en denkt met smart terug aan de dagen van ramdisk.sys onder DOS 4.2

Sowieso is dit geen hardwarevraag maar een softwarevraag (RAM heb je, de vraag is hoe het vol te krijgen), dus verplaats ik het richting OS forum.

Move PMG -> WC

Soittakaa Paranoid!

• kluyze
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 14:52:
Aparte software nodig voor ramdisk :?

* dion_b wordt oud en denkt met smart terug aan de dagen van ramdisk.sys onder DOS 4.2
Je geheugen wordt er ook niet beter op :p
dion_b in "Minimale systeemeisen AVCHD (afspelen en..."

• SenZatioN

SenZatioN

Improvise...

Lol! Dat kwaaltje schijnt bij meer oudere mensen te spelen ;) No offense, ben van dezelfde generatie geloof ik...

@Twazerty: fijn dat je nu meer uit jouw systeem weet te halen, enjoy!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee