Toon posts:

Fallout: New Vegas - vraag over surround geluid

Pagina: 1
Acties:

• lord_eissens
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 06-09 22:27
Beste tweakers,

Een vraagje over het geluid in deze game; Toen ik laatst alt+tab vanuit het spel deed viel me op dat de ac3 decoder 8x openstond rechtsonder bij de klok. de game blijkt die te gebruiken voor geluidsweergave.
Ik heb toen in de opties van ac3 decoder 'prefer other decoder' gedaan zodat hij deze niet gebruikte, maar toen kreeg ik kleine stotters in het geluid en plopjes. Googelen op de oplossing daarvoor wees me weer naar de ac3 decoder.
Ik heb ac3 filter dus maar weer aangezet, en toen viel me op dat alleen de VU meters van front links en rechts oplichten bij input. Bij output werken wel alle 4 de kanalen (heb hem op quadro staan).
Bij decoder info zie je dan ook het volgende staan tijdens het spelen van de game:
Input format: PCM32 2/0 (stereo) 48000
User format: PCM16 2/2 (quadro) 48000
Output format: PCM16 2/2 (quadro) 48000

Ik dacht op basis hiervan dus geen positional surround te hebben, maar na wat testen ingame lijkt het daar gek genoeg wel op. Als ik met iemand praat hoor ik dat alleen uit de front speakers, en achter alleen ambient geluiden. Als iemand achter me aan het praten is hoor ik die ook netjes achter.
Zit alle kanaalinformatie in die 32bits stereo wave verpakt? Zo werkt het ongeveer bij dolby digital, maar dat word hier niet gebruikt.

Iemand uitleg?

Update:
Ik heb alchemy eens aangezet, mijn x-fi xtreme music op gaming mode, en hij gebruikt nu geen ac3 filter meer. Hoewel het geluid opzich al directioneel was (al snap ik niet hoe) is het nu duidelijk beter. Afstand/volume van geluiden kloppen nu beter, en de geluiden zijn anders verdeeld. Ingame muziek komt nu alleen uit de voorspeakers. Uit de achterspeakers komt enkel de ambient (krekeltjes enzo) en natuurlijk alle geluiden die zich achter je afspelen.
Toen ik geen alchemy gebruikte viel soms op dat geluiden op afstand soms te hard bleven terwijl je al een paar gangen verder was gelopen.
Nu nog hopen dat ik geen (extra) crashes krijg zoals ik overal lees door het gebruik van alchemy met deze game...

[Voor 21% gewijzigd door lord_eissens op 25-10-2010 23:34]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee