Toon posts:

Hoe heet dit? Quadcopter dus

Pagina: 1
Acties:

• sebasmac
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23:39
Beste medetweakers,

Afgelopen week liep ik in het also bekende harods in engeland, in een flits zag ik een radio grafische bestuurbaar beest wat er een soort vierkant achtig uitzag en dan aan alle voer de hoeken 1 fan die ervoor zorgde dat het ding kon vliegen zegmaar en dat allemaal ingebouwd in een stukje piepschuim, nu ben ik van plan dit zelf na te gaan bouwen dus zoon soort figuur uit te zagen netjes te vijlen en er dan 4 gaten in te maken, maar dan de fans nog.... kan ik hier gewoon PC fans voor gebruiken en dan full speed zodat het opstijgt?

Alvast bedankt iedereen!

• pickboy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:03
je bedoelt gewoon een quadrocopter neem ik aan?

Lijkt mij dat pc fans hier veel te zwak voor zijn, maar succes met het idee.

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 02:44

DataGhost

iPL dev

Nee. Je moet flink sterke fans hebben aangezien je ook accu's op moet tillen enzo. Computerfans zijn dat doorgaans niet, behalve wellicht serverfans. Ga eens naar specs van fans kijken, hoeveel lucht ze verplaatsen vooral, en bereken van daaruit hoeveel N opwaartse kracht kunnen leveren. Zodra dat groter is dan je apparaat + elektronica + accu + fans zit je goed.

• Mr Alfabet
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 17:58

Mr Alfabet

Je Moeder!

Ik heb nog nooit een computer/serverfan uit zichzelf op zien stijgen als ie los op een bureau lag... zelfs niet de papst turbo fans ed die oc'ers gebruiken. Denk dus echt dat je naar iets anders op zoek moet.

Core i7 950. DFI DK x58-T3eH6. 6GB OCZ RAM. 5850@1000/1200. Disks: OS: OCZ Vertex3 MAXIO 120GB, DATA: 12x1.5TB WD15EARS RAID6 op Areca 1231ML.Koeling: 2x 240 rad, 3x Eheim 1048, 5850@WC, 8800GT@WC, CPU@NexXxos XP, NB@WC

• sebasmac
pickboy schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:54:
je bedoelt gewoon een quadrocopter neem ik aan?

Lijkt mij dat pc fans hier veel te zwak voor zijn, maar succes met het idee.
Kijk bedankt voor de hint, heel stom dat ik daar niet op gekomen den ;)
DataGhost schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:56:
Nee. Je moet flink sterke fans hebben aangezien je ook accu's op moet tillen enzo. Computerfans zijn dat doorgaans niet, behalve wellicht serverfans. Ga eens naar specs van fans kijken, hoeveel lucht ze verplaatsen vooral, en bereken van daaruit hoeveel N opwaartse kracht kunnen leveren. Zodra dat groter is dan je apparaat + elektronica + accu + fans zit je goed.
Bedankt voor je info, zou je misschien kunnen vertellen hoe ik dat uit zou kunnen rekenene misschien wel een stomme vraag :?

• Hufter
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 07-06 16:26
Over dat berekenen heb ik ook zitten nadenken... Maar dat is nog wel redelijk lastig. Mijn eerste gedachte was ook dat ze niet sterk genoeg zouden zijn trouwens... Maar misschien een paar 200mm fans?

Wat wel kan werken is een paar servo's van Dealextreme of Conrad.

• stereohead
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21-09 15:47
Computer fans gaan nooit genoeg lucht verplaatsen, ook snap ik niet wat je met servo's moet?

Zie volgende linkjes voor meer informatie:

* http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=768115
* http://www.circuitsonline.net/forum/view/85491

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je heb inderdaad niks aan een pc fan, je hebt een propeller nodig en die stem je af op je kracht en toerental van je motors, bepaalde hoek en lengte. Vraag me niet om de berekening die weet ik zo niet, moet je maar even opzoeken. ;)

Hoe het zit met het motortje van een fan weet ik verder niet, maar vermoed dat die ook niet bruikbaar zijn hiervoor.

-Andere hobby- -

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mr Alfabet schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:59:
Ik heb nog nooit een computer/serverfan uit zichzelf op zien stijgen als ie los op een bureau lag... zelfs niet de papst turbo fans ed die oc'ers gebruiken. Denk dus echt dat je naar iets anders op zoek moet.
Het is mij wel eens gelukt met een 120mm papst model en een labvoeding die op 40V stond. Ik meen dat ze rond de 30 langzaam beginnen op te stijgen. Of het ook daadwerkelijk genoeg stuwkracht levert voor jouw plannen is een tweede...

Helaas is dat spul te duur om er verder mee te stunten.

[Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 26-10-2010 01:28]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 16:21
Ik heb laatst met de fan uit een oude föhn zitten spelen. Spanning op de motor bleek maar iets van 20volt te zijn normaal, toen ik er 30 volt op gooide stoof dat ding als een idioot de lucht in. Hoop lol mee gehad. Probleem was alleen dat ie niet stabiel bleef als ie opsteeg. Alleen trok die ene fan dan wel 1 ampere of zo. En dan wordt het een beetje veel om allemaal aan accu's in de lucht te krijgen... Zoveel opwaartse kracht had die fan ook niet eens.

Doe jezelf een lol en bestel een RC helicoptertje bij dealextreme ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Oyster
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Oyster

Perpetual

Het gaat inderdaad om een quadcopter/quadrotor. Maar is het de bedoeling dat hij nog moet vliegen ook? Dat gaat namelijk niet heel erg eenvoudig worden. Er zit een mooi stukje regeltechniek in dat het apparat stabiel houdt. Twee motoren draaien tegen elkaar in zodat het moment stationair opgeheven wordt. Het minimale dat je nodig hebt om het apparaat stabiel te krijgen zijn toch wel 3 accelerometers en 3 gyro's in combinatie met een Kalmann filer gegoten in een PID oid. Yaw wordt geregeld door een paar motoren sneller te laten draaien. Pitch door een contra-paar te vertragen en versnellen. Ik wilde er ooit nog eens een project van maken, maar helaas liggen de borstelloze moteren, lipo's, CCW/CW rotors al een tijdje in de kast.

[Voor 21% gewijzigd door Oyster op 26-10-2010 01:46]

Officially certified

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Boudewijn schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 01:28:
[...]

Het is mij wel eens gelukt met een 120mm papst model en een labvoeding die op 40V stond. Ik meen dat ze rond de 30 langzaam beginnen op te stijgen. Of het ook daadwerkelijk genoeg stuwkracht levert voor jouw plannen is een tweede...

Helaas is dat spul te duur om er verder mee te stunten.
Ja en motor binnen paar minuten kapot en de lager binnen paar seconden al verkloot, en gigantisch instabiel, ja echt bruikbaar voor een zoiets als dit. :P

-Andere hobby- -

• steffex
  • Laatst online: 15-09 09:49

steffex

Dev nerd

je kunt ook even hier een kijkje nemen: http://aeroquad.com/

Freelance developer - Gadget freak - Motorrijder

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mad_max234 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 04:27:
[...]

Ja en motor binnen paar minuten kapot en de lager binnen paar seconden al verkloot, en gigantisch instabiel, ja echt bruikbaar voor een zoiets als dit. :P
Daar reageerde ik ook niet op... het kan dus wel, of het verstandig is is een tweede.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Of je moet een auto die van een hoge klif laten afrijden ook vliegen noemen dan geef ik je gelijk, dan kan een auto vliegen en een pc fan als quadcopter motor gebruikt worden. :D :P

-Andere hobby- -

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:03

AlexanderB

7800 rpm

kortom, pc fans vliegen niet, en voor de prijs van een goedkopo pc fan heb je al een brushless motortje met propje, 4 stuk (waarvan 2 counter-rotating moeten zijn), 4 controllertjes, een accutje (lipo) en een zender/ontvanger setje, en je kan aan de slag :) succes! (of je koopt een kant-en-klare set en upgraded die evt, dat is een slimmer idee)

• hoyvoy
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 17-08 18:54

hoyvoy

Prutser

Die fans van zo'n radiografisch vliegtuigje van silverlit ofzo. Sommige daarvan liften zichzelf ook omhoog.

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 06:48
AlexanderB schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:09:
kortom, pc fans vliegen niet, en voor de prijs van een goedkopo pc fan heb je al een brushless motortje met propje, 4 stuk (waarvan 2 counter-rotating moeten zijn), 4 controllertjes, een accutje (lipo) en een zender/ontvanger setje, en je kan aan de slag :) succes! (of je koopt een kant-en-klare set en upgraded die evt, dat is een slimmer idee)
+ nog een gyro's en accelerometers en nog een micrcontroller om dat ding een beetje bestuurbaar te maken ;)

@ ts waaschijnlijk heb je de silverlit x-ufo gezien

• Bert2000
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23-09 18:42
Ik wens je veel succes, maar als je een vliegend iets wilt maken, zeg ik "GOOD LUCK".

Gaat je waarschijnlijk niet lukken dus bespaar je zelf de moeite :)

Je hebt namelijk te maken met stabilisatie problemen, waarbij de ene fan sneller moet draaien dan de andere als de helikopter niet meer stabiel hangt.

Overigens wel een leuk idee, dus als je het echt graag wilt, gewoon doen, maar denk er niet te makkelijk over :)

[Voor 15% gewijzigd door Bert2000 op 26-10-2010 16:51]

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 01:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Rmg schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:47:
[...]

+ nog een gyro's en accelerometers en nog een micrcontroller om dat ding een beetje bestuurbaar te maken ;)

waaschijnlijk heb je de silverlit x-ufo gezien
Het basis principe is ook te doen zonder gyro's etc.
YouTube: Walkera UFO 8 Quadcopter

Deze werkt 'out of the box' redelijk, maar enige vorm van wind/invloed en het is afgelopen. Met een trimmer kan je 1 van de 2 'gekoppelde' fans nog iets sneller/langzamer laten gaan, maar principe is gewoon 4 fans op dezelfde snelheid laten gaan en kruislings sneller/langzamer voor bewegingen, het gewicht van de ontvanger/accu zorgt nog voor kleine correcties op stabiliteit.

[Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 26-10-2010 16:59]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• hoyvoy

hoyvoy

Prutser

Rmg schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:47:
[...]

waaschijnlijk heb je de silverlit x-ufo gezien
Nee, ik heb zelf de X-twin Jet ofzoiets en daar zooi ik wel ns mee.

Opzig wel een leuk ideee... een quadcopter (proberen te) maken....
Als je ermee klaar bent, zet het dan maar hieronder↓.

[Voor 21% gewijzigd door hoyvoy op 26-10-2010 17:02]

• steffex
  • Laatst online: 15-09 09:49

steffex

Dev nerd

Bert2000 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:49:
Ik wens je veel succes, maar als je een vliegend iets wilt maken, zeg ik "GOOD LUCK".

Gaat je waarschijnlijk niet lukken dus bespaar je zelf de moeite :)

Je hebt namelijk te maken met stabilisatie problemen, waarbij de ene fan sneller moet draaien dan de andere als de helikopter niet meer stabiel hangt.

Overigens wel een leuk idee, dus als je het echt graag wilt, gewoon doen, maar denk er niet te makkelijk over :)
Klik eens op de link die ik heb gegeven! De website geeft aan wat je nodig hebt en hoe je het moet bouwen... dus onbegonnen werk is het echt niet!

Freelance developer - Gadget freak - Motorrijder

• Rmg
hoyvoy schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:57:
[...]

Nee, ik heb zelf de X-twin Jet ofzoiets en daar zooi ik wel ns mee.
sebasmac schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:51:
in een flits zag ik een radio grafische bestuurbaar beest wat er een soort vierkant achtig uitzag en dan aan alle voer de hoeken 1 fan die ervoor zorgde dat het ding kon vliegen zegmaar en dat allemaal ingebouwd in een stukje piepschuim,

Dit is bijna exact wat TS beschrijft... xtwin jet is een straaljager van silverlit
SinergyX schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:56:
[...]

Het basis principe is ook te doen zonder gyro's etc.
YouTube: Walkera UFO 8 Quadcopter

Deze werkt 'out of the box' redelijk, maar enige vorm van wind/invloed en het is afgelopen. Met een trimmer kan je 1 van de 2 'gekoppelde' fans nog iets sneller/langzamer laten gaan, maar principe is gewoon 4 fans op dezelfde snelheid laten gaan en kruislings sneller/langzamer voor bewegingen, het gewicht van de ontvanger/accu zorgt nog voor kleine correcties op stabiliteit.

op de walkera zitten ook gyro's ;) en een regelaar

ik ben er zelf nu 1tje aan het maken met als controller een arduino mega, mikrokopter frame en een razor 9dof IMU (motoren en esc's liggen bij de douane -_-) :+ helaas mag ik hem niet houden :+ werk projectje. voor mezelf wil ik nog wel eens een tricopter bouwen ooit :+

[Voor 7% gewijzigd door Rmg op 26-10-2010 17:08]

• hoyvoy

hoyvoy

Prutser

stef-o schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:01:
[...]

Klik eens op de link die ik heb gegeven! De website geeft aan wat je nodig hebt en hoe je het moet bouwen... dus onbegonnen werk is het echt niet!
Als ik dit zo zie........
Dat kan nog wel eens wat worden!!

tjaaa.... quadcopter hoe verzinnen ze het allemaal tegenwoordig?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Quadcopters zijn er al paar jaar, ook tri en hex zie je zo nu en dan voorbij komen, kijk maar eens op youtube hoeveel DIY drones erop staan. Maar reken maar op een paar honderd euro voor simpele versie, en paar duizend voor een hele uitgebreide krachtige versie. Goede motors kost je al gauw 50 a 100 euro. Ben ook rond aan het kijken voor onderdelen maar begin toch wat terug te krabbelen laatste paar weken. kan beter een andere project zoeken voor de winter wat wat minder kost. :D

Hex
http://www.wimp.com/thehexacopter/

-Andere hobby- -

• sebasmac
mad_max234 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:04:
Quadcopters zijn er al paar jaar, ook tri en hex zie je zo nu en dan voorbij komen, kijk maar eens op youtube hoeveel DIY drones erop staan. Maar reken maar op een paar honderd euro voor simpele versie, en paar duizend voor een hele uitgebreide krachtige versie. Goede motors kost je al gauw 50 a 100 euro. Ben ook rond aan het kijken voor onderdelen maar begin toch wat terug te krabbelen laatste paar weken. kan beter een andere project zoeken voor de winter wat wat minder kost. :D

Hex
Iedereen allereerst bedankt voor zijn reacties, maar dat filmpje is echt tegek dat die dat beeld switcht ook echt ontzettend mooi, maar om zoon camera op te tilen heb je daar hele dure motors voor nodig of kan ik ook af met het volgende project:?
Ik ga zeker alle updates posten in dit topic ;)

Bedankt allemaal weer

• Oyster
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Oyster

Perpetual

mad_max234 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:04:

Hex
Dan zoek je toch echt op de verkeerde plaatsen. Een geschikte motor heb je al vanaf 6e. Een eenvoudige versie bouw je eenvoudig voor 200e. Dat is inclusief 2.4GHz transmitter, motoren, speedcontrollers, lipo's, simpele omgebouwde regeleenheid, propellors, etc. Het enige wat dan nog nodig is, is elektrotechnische kennis, soldeerbout en een frame.
sebasmac schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:29:
Ik ga zeker de updates bij houden in dit topic ;)

Bedankt allemaal weer
Wij gaan jouw updates bijhouden, toch?

Officially certified

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Welke bedoel je dan. Want ik heb zat goedkope gevonden hoor, maar de meeste tussen de 5 a 10 euro leek me niks. Je heb er vier nodig dan zit je al snel op 50 euro.

En 200 euro is toch precies de ondergrens van wat in aangaf, een paar. :P maar denk dat het al snel dubbele word als je bezig gaat, is altijd met dit soort projecten, ook omdat er zo nu en dan iets fout gaat,

Of je moet naar speelgoed dingen gaan kijken.

Edit/
Oja had trouwens bij hobbyking.com gekeken daar zijn zat goedkope motors te vinden.

[Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 27-10-2010 02:08]

-Andere hobby- -

• onedutch
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-09 03:06
sebasmac schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:29:
Ik ga zeker alle updates posten in dit topic ;)
Na oktober 2010 zijn er geen updates meer.. dure hobby volgens mij ben ook aan het kijken, ben er niet ove ruit of ik direct een dure aanschaf om zo ook met een cam te vliegen, of eerst een speelgoed ding.

Greetz

• Rmg
onedutch schreef op zondag 27 maart 2011 @ 12:54:
[...]

Na oktober 2010 zijn er geen updates meer.. dure hobby volgens mij ben ook aan het kijken, ben er niet ove ruit of ik direct een dure aanschaf om zo ook met een cam te vliegen, of eerst een speelgoed ding.

Greetz
Als het goed is krijg ik volgende week onderdelen voor mijn tricopter binnen d:)b kzal dan updates bijhouden ^^

Voor mijn werk heb ik al een mikrocopter (quad) mogen bouwen met wii sensoren (aeroquad + wii) zelf wil een tri met wii sensoren bouwen (multiwii)

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-09 16:21
onedutch schreef op zondag 27 maart 2011 @ 12:54:
[...]

Greetz
ar.drone en dan met je iphone bedienen ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee