• -Edwin-
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 25-09 18:05
Hallo tweakers,
Ik heb op dit moment een Asus P5QL Pro moederbord met een HD4850 512mb erin. Ik kan voor een aardig prijsje een HD4870 1gb aanschaffen. Maar kan ik deze dan in crossfire opstellen? Mijn HD4850 zit in een lange blauwe aansluiting (PCI-E 2.x 16×??). Verder zie ik alleen maar witte aansluitingen (PCI-E 1.0?) Als dit zo is dan kan ik zeker geen crossfire toch?

Alvast bedankt.

• Wouter.S
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 03-09 23:24

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Crossfire gaat op dat moederbord niet lukken. Je hebt maar 1 pci-e slot, de andere sloten zijn pci sloten.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• -Edwin-
Wouter.S schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:30:
Crossfire gaat op dat moederbord niet lukken. Je hebt maar 1 pci-e slot, de andere sloten zijn pci sloten.
Heel erg bedankt. Hier was ik al bang voor. Ik weet dat het niet hier echt thuis hoort, maar zelfs een enkel HD4870 1gb zal veel verschil maken t.o.v. een HD4850 512mb toch?

• Sebedees
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23-09 15:17
-Edwin- schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:38:
[...]

Heel erg bedankt. Hier was ik al bang voor. Ik weet dat het niet hier echt thuis hoort, maar zelfs een enkel HD4870 1gb zal veel verschil maken t.o.v. een HD4850 512mb toch?
Het verschil is ongeveer 20%, en wordt steeds groter op grotere resoluties door het extra geheugen.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

• -Edwin-
Ik heb toch even gekeken in de pricewatch: http://tweakers.net/price...us-p5ql-pro.html#tab:info
Hier staat toch echt dat ik 2 PCI-e sloten heb, en maar 1 PCI-e 2.0. Kan zo'n HD4850 dan niet in die normale PCI-e (witte aansluiting) en die HD4870 in de PCI-e 2.0 (blauwe aansluiting)?

• Dramatic
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-09 18:57
Bord heeft toch echt maar 1 pci-e 16x poort

info van de door jou gegeven link:
3x PCI, = de lange witte
2x PCI-e 1x = de korte witte
1x PCI-e 2.x 16x = de lange blauwe

Je zou een 2e kaart in zo'n korte (PCI-e) kunnen zetten. Echter moet je dan wel de achterkant van die poort weg zagen en zal de snelheidswinst niet even groot blijven.

[Voor 32% gewijzigd door Dramatic op 01-11-2010 20:12]

• -Edwin-
Dramatic schreef op maandag 01 november 2010 @ 20:11:
Bord heeft toch echt maar 1 pci-e 16x poort

info van de door jou gegeven link:
3x PCI, = de lange witte
2x PCI-e 1x = de korte witte
1x PCI-e 2.x 16x = de lange blauwe

Je zou een 2e kaart in zo'n korte (PCI-e) kunnen zetten. Echter moet je dan wel de achterkant van die poort weg zagen en zal de snelheidswinst niet even groot blijven.
Zo zit het dus, nou dat doe ik maar niet :P

• -Edwin-
Ik ben een beetje moeilijk aan het doen, maar ben gewoon nieuwsgierig:P
http://tweakers.net/price...2/msi-r4850.html#tab:info
Dit is dus mijn kaart, aan de linkerbovenkant (op de foto gezien). Zie je een andere aansluiting op de kaart. Is dit voor de gewone PCI-e 1.0 poort? (Die korte witte dus).

• Dramatic
nee, die aansluitingen gebruik je voor je crossfirex brug XD

bij het plaatsen van de videokaart in een 1x slot hangt er dus een heel stuk in de lucht. vandaar ook een beetje prestatieverlies.

[Voor 52% gewijzigd door Dramatic op 01-11-2010 21:52]

• -Edwin-
Dramatic schreef op maandag 01 november 2010 @ 21:50:
nee, die aansluitingen gebruik je voor je crossfirex brug XD

bij het plaatsen van de videokaart in een 1x slot hangt er dus een heel stuk in de lucht. vandaar ook een beetje prestatieverlies.
Oh ja tuurlijk 8)7
Maar zou een crossfire opstelling dan veel prestatiewinst opleveren? Of kan ik het maar beter achterwege laten en over een jaar bijvoorbeeld een betere videokaart kopen? Ik zit namelijk ook nog krap met de PSU.

• Dramatic
Aan de ene kant is het natuurlijk gaaf om een crossfire opstelling te gebruiken maar zeker in dit geval is de prestatiewinst /het stroomgebruik/de aanschafprijs/de additionele geluidproductie/het gedoe/ niet waard in mijn ogen.

• -Edwin-
Dat dacht ik ook. Ach, ik kan wel ff verder met een HD4870 1gb. Bedankt trouwens!

• MPeek
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:39
Dramatic schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:31:
Aan de ene kant is het natuurlijk gaaf om een crossfire opstelling te gebruiken maar zeker in dit geval is de prestatiewinst /het stroomgebruik/de aanschafprijs/de additionele geluidproductie/het gedoe/ niet waard in mijn ogen.
Lekker objectief antwoord.

Ja, het geeft prestatiewinst en de drivers worden nog steeds verder geoptimaliseerd voor Crossfire (en voor tegenhanger SLi net zo goed). Toch verschilt het van game tot game hoe hoog deze winst is. Soms heb je veel winst, soms is de winst 0. Het is een kwestie van benchmarks kijken van games om te zien of ze het daadwerkelijk ondersteunen en of het zin heeft.

[Voor 12% gewijzigd door MPeek op 01-11-2010 22:37]

• Dramatic
MPeek schreef op maandag 01 november 2010 @ 22:36:
[...]

Lekker objectief antwoord.

Ja, het geeft prestatiewinst en de drivers worden nog steeds verder geoptimaliseerd voor Crossfire (en voor tegenhanger SLi net zo goed). Toch verschilt het van game tot game hoe hoog deze winst is. Soms heb je veel winst, soms is de winst 0. Het is een kwestie van benchmarks kijken van games om te zien of ze het daadwerkelijk ondersteunen en of het zin heeft.
Merk op dat hij wel een PCI-e 1x slot gebruiken moet en misschien ook wel een PSU zou moeten kopen.

• -Edwin-
Dat van de PSU weet ik bijna wel zeker, ik heb maar 450W. Maar goed, daar heb ik een ander topic over lopen.

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020

nedernakker

Team HWI Pro OC

dan nog... de chipset van je moederbord ondersteunt geen crossfire.. het werkt dus niet.. bespaar jezelf de moeite, want al maak je de kaart fysiek passend, hij gaat het niet doen.

Hardware.info Overclock Team

• Dramatic
nedernakker schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 06:41:
dan nog... de chipset van je moederbord ondersteunt geen crossfire.. het werkt dus niet.. bespaar jezelf de moeite, want al maak je de kaart fysiek passend, hij gaat het niet doen.
Oh dom }:O Vergeten te checken.

• -Edwin-
nedernakker schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 06:41:
Jammer, toch wel raar dat er zo veel verkeerd informatie wordt gegeven op andere fora. Ik zocht namelijk op Google en ik zag veel topics waarin stond dat een P5QL Pro werkt met CF. Ach, als het niet kan, dan maar niet. Zo een ramp is het niet.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee