Toon posts:

[ Jetway 939turbo-G] sata controller pakt hdd niet

Pagina: 1
Acties:

• misterm90
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 24-09 17:37
Ik heb een probleem met een pc die ik hier nog had staan
hier had altijd een IDE schijf in gehangen maar die heeft het helaas begeven.
nu heb ik een nieuwe s-ata schijf gekocht (samsung HD322GJ 320 gb s-ata 2)
deze doet het probleemloos in mijn eigen pc ( am3 mobo) maar de sata controller van de jetway wil hem helaas niet pakken.
ik heb de bios al geupdate ( van a04 naar a12) maar helaas.
ook heb ik hem op beide poorten geprobeerd (sata1 en sata2).
Heb al verschillende kabels geprobeerd en de hardeschijf start ook wel gewoon op.

Wat kan hier het euvel zijn ?

• KeDeShCh
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Zonder te weten over welk mobo we praten, kunnen we alleen maar gissen.
Het kan zijn dat je de drivers voor de sata controller nog moet installeren, deze zouden op de cd van het mobo moeten staan en anders zijn ze wel te halen op de site van de fabrikant, dit werkt echter alleen als je al een schijf met Windows of Linux hebt draaien of je moet ze slipstreamen op een installatiecd waar ook Windows op staat. Ook kan het zijn dat deze controller alleen Raid 0 en 1 ondersteunt en dan heb je dus 2 identieke schijven nodig, maar dat lijkt me stug. Misschien is het wel nodig om deze schijf als JBOD te configuren via de controller, de meeste controllers ondersteunen dat wel. Kijk eens rond in je bios of je wat kan vinden over de sata controller, hij zou ook simpelweg disabled kunnen zijn en dan kom je niet ver. Vermeld even in je volgende reactie over welk mobo we praten, dan kunnen we verder advies geven.

[Voor 4% gewijzigd door KeDeShCh op 25-10-2010 21:59]

• misterm90
KeDeShCh schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:57:
Zonder te weten over welk mobo we praten, kunnen we alleen maar gissen.
Het kan zijn dat je de drivers voor de sata controller nog moet installeren, deze zouden op de cd van het mobo moeten staan en anders zijn ze wel te halen op de site van de fabrikant, dit werkt echter alleen als je al een schijf met Windows of Linux hebt draaien of je moet ze slipstreamen op een installatiecd waar ook Windows op staat. Ook kan het zijn dat deze controller alleen Raid 0 en 1 ondersteunt en dan heb je dus 2 identieke schijven nodig, maar dat lijkt me stug. Misschien is het wel nodig om deze schijf als JBOD te configuren via de controller, de meeste controllers ondersteunen dat wel. Kijk eens rond in je bios of je wat kan vinden over de sata controller, hij zou ook simpelweg disabled kunnen zijn en dan kom je niet ver. Vermeld even in je volgende reactie over welk mobo we praten, dan kunnen we verder advies geven.
tsjah staat wel in de titel. de jetway 939turbo-g.. de schijf moet sowieso gezien worden in het begin schermpje wat na de bios komt ( het stukje van de s-ata controller) dus het kloten met drivers hoeft gelukkig nog niet.
in de bios kan ik alleen kiezen voor RAID of sata mode, deze staat op sata mode.
ik zie wel op de schijf een plek waar ik jumpers kan opzetten. helaas staat er verder niet wat ze doen.

[Voor 3% gewijzigd door misterm90 op 25-10-2010 22:10]

• KeDeShCh
Ok, sorry, overheen gelezen blijkbaar.

Een jumper op een sata harddisk betekent over het algemeen dat je kan switchen tussen 1.5 Gbps (Sata 1) en 3.0 Gbps (Sata 2). Missien dat je mobo niet om kan gaan met Sata 2 schijven en dat je de jumper om moet zetten om een level lager te gaan, zodat het mobo er wel mee kan werken.

• misterm90
maar heb de hele handleiding doorgespit maar geen uitleg daarover gevonden ( wel over een programma op samsung.com die dat voor je regelt)
ik zal wel even wat proberen met jumpertjes..

• KeDeShCh
Het kan op 2 manieren. Of met een jumper of met software, de eerste lijkt mij het makkelijkste als je de schijf verhuist naar een systeem die wel met Sata 2 om kan gaan.
Staat de jumperinstelling ook niet op de harddisk zelf? Dat is meestal wel het geval.

• misterm90
die jumpersettings heb ik allemaal al geprobeerd ( zijn in totaal 4 pennen dus ook 4 mogelijkheden)
schijf verhuizen naar een andere pc is helaas niet zo makkelijk.. zal ik morgen even proberen.
settings staan niet op de hdd zelf nee.

• KeDeShCh
Ik heb geprobeerd om op internet te achterhalen welke jumpersettings je kan maken, maar helaas is mijn zoektocht onvruchtbaar gebleken en heb ik verder ook geen idee hoe dit simpel opgelost kan worden. Het enige wat ik nog kan aanraden, is een losse sata controller, deze zijn al goedkoop te krijgen.

• misterm90
schijf op sata1 zetten heeft helaas ook niet geholpen. software of hardware matig maakte niet uit.
de schijf zit nu in een andere pc..dan maar weer een trage IDE schijf. hartelijk bedankt !

• KeDeShCh
Jammer dat het niet gelukt is, had dat eigenlijk wel verwacht. Misschien toch eens kijken voor een goedkoop controllertje? Dan heb je wel de volledige snelheid. Als je nog eventueel hulp nodig hebt bij het zoeken naar een leuk controllertje, laat het me dan via DM even weten.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee