• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:54
Nou als eerste ik zit niet bij een vakbond dus ik kan het daar ook niet laten uitzoeken :P Maar gezien de tweakers kennis zal ik er hier ook vast wel uit komen.
De vraag gaat dus vooral over het salaris verhaal icm "vrije roosteruren" (volksmond ADV dagen)
Artikel 4.5 – Salariëring / Salariëring
1. De werkgever komt met de werknemer die de pensioengerechtigde leeftijd nog niet
heeft bereikt een salaris overeen, dat ten minste gelijk is aan de persoonlijk mini-
mum maandverdienste welke in dit artikel is vastgesteld, rekening houdende met:
- de salarisgroep waarin hij is ingedeeld;
- zijn leeftijd resp. het hem toegekende aantal functiejaren.
2. Het persoonlijk minimumsalaris bij 0 functiejaren zal ten minste worden toegekend:
in salarisgroep A op 23-jarige leeftijd;
in salarisgroep B op 24-jarige leeftijd;
in salarisgroep C op 24-jarige leeftijd;
in salarisgroep D op 25-jarige leeftijd;
in salarisgroep E op 25-jarige leeftijd;
in salarisgroep F op 26-jarige leeftijd;
in salarisgroep G op 26-jarige leeftijd;
in salarisgroep H op 27-jarige leeftijd
òf, indien dit op hogere leeftijd het geval is, vanaf het tijdstip van indeling in de desbetref-
fende salarisgroep.

In de salarisgroepen J en K zal het persoonlijk minimumsalaris gelden bij 0 functiejaren
vanaf het tijdstip van indeling ongeacht de leeftijd.
3. Het persoonlijk minimum functiesalaris behorende bij het hieronder vermelde
maximum aantal functiejaren per salarisgroep dient ten minste te worden toegekend
aan de werknemers ingedeeld in:
salarisgroep A bij 1 functiejaar;
salarisgroep B bij 2 functiejaren;
salarisgroep C bij 3 functiejaren;
salarisgroep D bij 4 functiejaren;
salarisgroep E bij 5 functiejaren;
salarisgroep F bij 6 functiejaren;
salarisgroep G bij 7 functiejaren;
salarisgroep H bij 8 functiejaren;
salarisgroep J bij 9 functiejaren;
salarisgroep K bij 10 functiejaren.

Algemene toelichting bij artikel 4.5 lid 7:
Bij of krachtens MB-CAO kan:
- worden afgeweken van de systematiek van een hogere minimum persoonlijke
maandverdienste bij meer functiejaren volgens onderstaande tabel. Wordt alleen
afgeweken van deze systematiek en worden de 10 salarisgroepen van onderstaande
tabel gehandhaafd, dan zullen het laagste en het hoogste bedrag van de persoonlijke
minimum maandverdienste in elk van de 10 salarisgroepen dienen te worden geres-
pecteerd;
- (ook) worden afgeweken van de indeling van 10 salarisgroepen. Voor de overeen te
komen salarisverhoudingen geldt dan dat het laagste en het hoogste bedrag van de
overeen te komen salarisgroepen worden bepaald in verhouding tot het laagste en het
hoogste bedrag van de salarisgroepen in onderstaande tabel.
7. De persoonlijke minimum maandverdienste per 1-1-2010 bij voltijdarbeid bedraagt:
Voor 1-1-2011 gelt gemiddeld gezien dat elk loon/ functiejaar + €25,- is (scheelt weer een afbeelding) ;)

Maar nu mijn geval.
Qua leeftijd val ik over ruim 2 weken in categorie H (27 jaar) en ik januari zou ik eigenlijk 5 jaar bij de zaak zijn maar door me kleine uitstapje 2 jaar geleden is dat volgens me loonstrook dus 2 jaar en hier focus ik me dus maar op, meer is mee genomen ;) Eerst 2jaar en 10maanden er gewerkt, wou toen weer terug de IT in maar dat was niet zo'n gunstige tijd. Toen na 2 maanden weer begonnen bij dezelfde werkgever
Maar op dit moment zit ik dus nog in G maar ik verdien minder dan dat de cao me aangeeft.
Nou dan zou ik snel na dat ik dit alles gelezen heb denken van vent wat zeur je om die paar euro verschil.
Nou daarvoor de volgende quote
Artikel 3.1 – Aanpassing van het aantal roostervrije uren
1. Het aantal vrije roosteruren bedraagt per kalenderjaar 104.
2. De werkgever kan in afwijking van het vorige lid in overleg met de ondernemings-
raad voor de gehele onderneming, één of meer afdelingen of één of meer groepen
werknemers het aantal roostervrije uren voor een kalenderjaar vaststellen op een
lager aantal dan 104 uren (13 dagen), maar niet lager dan op 56 uren (7 dagen). Gaat
de werkgever daartoe over, dan wordt het feitelijk salaris van de desbetreffende
werknemers voor dat kalenderjaar verhoogd met 0,383% voor elke roostervrije dag
(8 uren) die de werkgever lager vaststelt dan het aantal van 13 roostervrije dagen (104
uren) per 1 januari van dat kalenderjaar.
Vakantiedagen zijn gewoon de standaard 25 bij mij en de cao bepaalde 13 dagen "vrije roosteruren" bestaan niet.
Volgende de vorige quote zou dat betekenen dat 7*0,383% bij me salaris zou moeten komen. Is 2.68% = Bij H2 1-7-10 weer 60euro. Wat straks al bij al toch een best groot gat gaat worden tov me huidige salaris. Zo'n 200 euro per maand. En nu is het niet zo dat het qua werk mensen te kort komen, het is eerder eigenlijk een beetje rustig maar om nou ONDER cao niveau te verdienen vind ik wat overdreven.

Dus in hoeverre is dit redelijk om te vragen (los van de band die ik wel of niet heb met me werkgever ;) )

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• The-Source
*kick*
Misschien is de vraag stelling uit de TS wat ongelukkig maar wat ik me vooral afvraag is of ik het gedeelte wat ik aanhaal dus zelf goed begrijp of dat ik dingen door elkaar haal :P

Mijn V&A adv.

• trenza
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:26
Afhankelijk van je functieniveau word je ingedeeld in een salarisgroep. Leeftijd is hierbij niet relevant. Je verandert van salarisgroep als je een andere functie gaat uitoefenen die qua zwaarte afwijkt van je huidige functie.

Binnen die salarisgroep krijg je ten minste het salaris dat is opgenomen bij de functiejaren. Heb je een bepaalde leeftijd of aantal functiejaren bereikt, dan moet je minimaal het in de tabel genoemde bruto salaris ontvangen.

Het aantal vakantiedagen in de CAO metaal en techniek (kleinmetaal) bedraagt 24 bij voltijds dienstverband. Het gemiddelde aantal werkuren per week is 38.

• The-Source
Nou zolang ik in deze tak werk (5 jaar met 2maanden onderbreking) was het de 1e 3 jaar 25 vakantiedagen en sinds januarie 2009 27dagen. Dat vanwege de pensioenleeftijd verhoging oid :P

Mijn V&A adv.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee