Toon posts:

[osx] bin / etc verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Jrz
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 20:43
Help.

Ik kan inloggen op mijn macbook (10.6), maar ik ben alle unix tools kwijt (en mn laptop doet raar)
Ik kan mijzelf root maken, maar /bin, /var, /opt, /private etc zijn allemaal leeg.

Ik kan dus ook geen dmesg doen:
bash: /bin/dmesg: operation not permitted.

ls -al /bin -> leeg

Nou kan ik wel onder singleusermode inloggen en fsck doen.. heb nog niet gekeken of ik in single user mode bij die andere dirs kan.. maar ik heb dus een dik probleem :/

Ennnnnnnnnn laat losssssssss....

• Noisia
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:16
ik ben niet zo'n expert maar misschien kunnen andere tweakers je beter helpen als je een vraag stelt.

(en ik weet dat het arrogant klinkt maar ik bedoel het goed)

Niet gehinderd door enige kennis van zaken

• Jrz
Ja ik begrijp het..
Ok.. ik ben nu verder:

Ik kan via guest en via mn eigen account inloggen.
Als ik een bestand wil kopieren van partitie1 naar partitie2, dan werkt alles nog.
Na ca 15 seconden kopieren via de finder krijg ik de strandbal (heb dan wel al voor de zekerheid een terminal met root open), en zijn ineens mijn dirs weg, en nog wat vage zaken gebreuren er (airport interface laat keys zien ipv locale labels, dus: kAirPortTurnOff).

Dit is op beide accounts., op 2 macs (disk via usb, maar dit probleem was ook via sata hoor.), en ook 2 hardeschijven (deze schijf is een clone)

In dmesg (staat gelukkig nog in cache mem op dit moment) krijg is een hele reeks messages over apple fs:
media not present.

Nou zou ik eerst denken aan omdat het usb is, maar dit was ook toen hij nog intern zat, + ik heb net 230gb gekopieerd zonder enige hickup (op andere mac).

Ik ben bang dat mijn oude schijf kuren had, en nu mn installatie over de zeik is.. Ik hoop het niet natuurlijk.

Ik zou graag willen weten:

1) Is dit mss een rootkit / virus achtig iets?

2) Kan het filesystem corrupt zijn, en hoe kan ik dit oplossen (fsck werkte gewoon)

3) Als ik osx opnieuw installeer, kan ik dat ook doen over de bestaande installatie heen, een beetje zoals windows dat doet? Dus dat je alles behoudt?

4) heeft iemand enig idee wat er an de hand is, of wat het handigst is om te doen?

• Jrz
Update: via install cd in de terminal gegaan
ls -al op bin geeft alle files, maar 0 bytes...

• Whieee
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 21:03

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Boot eens in de installer, en start daar een terminal. Als je dan nog steeds een lege /bin aantreft op /Volumes/<jouwharddisk> is een herinstallatie waarschijnlijk de meest eenvoudige oplossing. De oorzaak kunnen we met de beschikbare informatie eigenlijk enkel naar gissen.

Launching containers into space

• Jrz
Ga maar reinstalleren inderdaad :(
Echt supergaar... altijd timemachine backups. Nu effe afgelopen maand wat andere hardware enzo -> geen time machine..
Kan ik weer al die 10000en rot apps installeren

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee