Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:31
Wegens het niet bevallen van mijn huidige opleiding wil ik graag Informatica doen op HBO niveau. Maar ik had vandaag een gesprek met een decaan en die waarschuwde dat Wiskunde voor mensen die Informatica volgen een groot probleem is en daardoor zakken.

Het gaat om de opleiding informatica op de NHL in Leeuwarden

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
En wat is je vraag nu precies? Het kan inderdaad voorkomen dat Wiskunde een probleem is op Informatica op de HBO.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 13:24
Wat voor opleiding deed je eerst eigenlijk? Wiskunde? Of is wiskunde een probleem voor mensen die informatica gaan studeren?

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:45
Mijn ervaring is dat de wiskunde op het HBO erg verschilt per instelling. Daarbij is het wel de basis van programmeren. Dan niet zo zeer het kunnen rekenen, maar wel het kunnen zien en begrijpen van abstracte probleemstellingen.

Strava

• Amdwarrior
Woy schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 16:40:
En wat is je vraag nu precies? Het kan inderdaad voorkomen dat Wiskunde een probleem is op Informatica op de HBO.
Of ik problemen krijg iemand met weinig wiskunde ervaring

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 10:30
Wiskunde KAN een probleem zijn. Wat voor opleiding doe je NU? Wat is je achtergrond? Je profiel laat anders ook niet veel los.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa je kunt de Fontys gaan doen... ik kreeg via wat andere alumni te horen dat ze daar wiskunde uit het pakket halen omdat er teveel mensen op blijven steken.

Buiten dat:echt heel veel discrete wiskunde krijg je niet. Je bent er wel even zoet mee, maar het is heel goed te doen, zeker op HBO.

Wbt wiskunde: het ligt er ook aan wat je zelf al kunt he ;).

• Amdwarrior
LinuX-TUX schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 16:43:
Wiskunde KAN een probleem zijn. Wat voor opleiding doe je NU? Wat is je achtergrond? Je profiel laat anders ook niet veel los.
Cmd kort gezegd beetje websites bouwen en fotoshoppen en banners maken creatieve kant :'(

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Tja beetje lastig om hier antwoord op te geven. Ik heb dezelfde opleiding gedaan en ik vond de wiskunde prima te doen. Maar goed dat ben ik en wie ben jij, zogezegd ;)
Ik vermoed dat de wiskundevakken waar je decaan op doelt, 'Lineaire algebra' en 'Statistiek' zijn. Er vallen wel meer mensen over, maar met wat inzet (veel oefenen!) is het goed te doen op 't HBO. Zelfs als je (zoals ik destijds) geen ster bent in wiskunde.

Discrete wiskunde krijg je natuurlijk ook en dit is wat mij betreft de belangrijkste vorm van wiskunde die je gaat krijgen, om dat er een directe toepassing binnen het programmeren voor is. Althans, het leert je de manier van denken, die je later nodig gaat hebben. Ook hier vallen mensen over en dit zijn vaak ook de mensen die later in de opleiding problemen met de programmeertechnische zaken krijgen. Of jij dit ook zal zijn is erg lastig te zeggen, omdat niets wat je op de middelbare school krijgt lijkt op discrete wiskunde.

Wat is je vooropleiding eigenlijk?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• hehaaa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:06
Zelf doe ik HBO Technische Informatica en heb wiskunde hier nooit als moeilijk ervaren.
En ik kan niet zeggen dat ik op de middelbare school altijd even goed was in wiskunde.
Het is hier minder moeilijk dan de wiskunde dat je op de HAVO kreeg.
Voornamelijk logisch nadenken, denk dan aan vakken zoals logica, discrete wiskunde.

• Amdwarrior
Cloud schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 16:48:
Tja beetje lastig om hier antwoord op te geven. Ik heb dezelfde opleiding gedaan en ik vond de wiskunde prima te doen. Maar goed dat ben ik en wie ben jij, zogezegd ;)
Ik vermoed dat de wiskundevakken waar je decaan op doelt, 'Lineaire algebra' en 'Statistiek' zijn. Er vallen wel meer mensen over, maar met wat inzet (veel oefenen!) is het goed te doen op 't HBO. Zelfs als je (zoals ik destijds) geen ster bent in wiskunde.

Discrete wiskunde krijg je natuurlijk ook en dit is wat mij betreft de belangrijkste vorm van wiskunde die je gaat krijgen, om dat er een directe toepassing binnen het programmeren voor is. Althans, het leert je de manier van denken, die je later nodig gaat hebben. Ook hier vallen mensen over en dit zijn vaak ook de mensen die later in de opleiding problemen met de programmeertechnische zaken krijgen. Of jij dit ook zal zijn is erg lastig te zeggen, omdat niets wat je op de middelbare school krijgt lijkt op discrete wiskunde.

Wat is je vooropleiding eigenlijk?
MBO informatica.

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dan zal het, in mijn ervaring, aanpoten worden. De MBO instroom die wij destijds hadden, heeft ook voor een goed deel de opleiding afgerond. Maar niets is onmogelijk en alles hangt af van je eigen inzet en aanleg voor dit soort dingen. Is moeilijk om zo een definitief antwoord op te geven via een medium als deze. :)

Zoiets zou je eigenlijk met iemand op de betreffende opleiding op moeten nemen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je met het vernieuwde onderwijs nog wel vakken als discrete wiskunde en logica? In veel andere opleidingen die je dat dit soort zaken die vroeger hele vakken waren zijn teruggebracht tot enkele workshops. Het lijkt me dat je dat wel moet kunnen halen.

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Als je het echt wilt weten dan vraag je die decaan toch of je het 1e jaars wiskundeboek/-dictaat even in mag kijken? Dan zie je wat er behandeld wordt en of dat er als abacadabra, of als iets wat je wel zou moeten kunnen oppakken uitziet.

Dat lijkt mij de meest zekere methode, zelf zien wat er behandeld gaat worden i.p.v. de inschatting aan een ander over laten.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
Bij ons is er niks van wiskunde (Informatica - HAN Arnhem), ja we hebben een keer binair <> decimaal gedaan maar echt niks van wiskunde.

Learn to forget...

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Ik ben er na drie jaar ook achtergekomen dat Wiskunde echt wel belangrijk is, ik heb hiervoor HAVO gedaan met Wiskunde A12, maar dat was/is echt onvoldoende.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-11 23:19
Cubic X schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 17:42:
Ik ben er na drie jaar ook achtergekomen dat Wiskunde echt wel belangrijk is, ik heb hiervoor HAVO gedaan met Wiskunde A12, maar dat was/is echt onvoldoende.
Bij mijn opleiding, HBO Informatica Avans 's-Hertogenbosch, ben ik het hier dan weer totaal mee oneens. Je moet echter wel wiskundig inzicht hebben. Echter met de vele informatie op internet kun je jezelf wel door zaken als lineaire algebra heenslepen hoor. Zoals mensen boven mij al zeiden, het ligt vooral aan jouw persoonlijke inzet!

• Raku
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

EMP schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 17:23:
Als je het echt wilt weten dan vraag je die decaan toch of je het 1e jaars wiskundeboek/-dictaat even in mag kijken? Dan zie je wat er behandeld wordt en of dat er als abacadabra, of als iets wat je wel zou moeten kunnen oppakken uitziet.

Dat lijkt mij de meest zekere methode, zelf zien wat er behandeld gaat worden i.p.v. de inschatting aan een ander over laten.
Afhankelijk van de soort wiskunde kan dat 'even doorkijken' erg demotiverend werken. Er wordt immers overal notatie gebruikt waarvan je waarschijnlijk eerst de definities moet weten. Indien je dan allerlei 'rare symbolen' ziet staan kan dat overweldigend zijn, terwijl het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. Sowieso is het lezen van wiskundeboeken niet een kwestie van simpelweg lezen, maar definities erbij pakken, soms dingen uittekenen en vaak meermaals lezen. Nu zal dat bij de gemiddelde HBO opleiding wel meevallen, maar verkijk je er niet op.

Overigens is dit wel afhankelijk van de opleiding. Krijg je lineare algebra dan is, met name de basis, goed te doen. Krijg je calculus (wat volgens mij op het HBO niet aan informatici gegeven wordt) dan wordt het voor een MBO instromer erg aanpoten. Discrete wiskunde is echter in het algemeen net als lineare algebra goed te doen (de basis in ieder geval) op het HBO.
Probeer er dus achter te komen wat er precies aan wiskunde gedaan wordt en, belangrijker, welke voorkennis er wordt verwacht. Neem dus contact op met de opleiding.

Raku

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja wiskunde is hoe je het ook wendt of keert wel echt relevant om een goed, volwaardig, informaticus te worden, want je hebt het nodig voor dingen als:

- Dijkstra's algoritme (alles van Dijkstra zo'n beetje, de beste man was zelf trouwens wiskundige)
- Rekenen aan databases (indices, performance, b-trees, hashes etc)
- 3D dingen (Lineaire algebra)
- Basale dingen als Venn diagrammen
- Het fatsoenlijk opzetten van een kwantitatief onderzoek?
- Bewijzen: proposities, predicaten, postcondities etc (met name Logica dan)
- Cryptografie
- Zelfs iets simpels als een netwerk goed indelen met IP blokken ...
- Functioneel programmeren? Lambda functies goed toepassen, slim met recursie werken et cetera.

Imo is Informatica bijna (!) toegepaste wiskunde en kun je dat ook niet doen zonder Wiskunde. Als je alleen windows installeert tijdens je opleiding heb je het niet nodig, maar vraag ik me ook af wat voor opleiding je doet (cursus!).

Bovenstaande is trouwens geen flame, maar ik vraag me wel af waar het informatica onderwijs in NL naartoe gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 25-10-2010 17:54 ]

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
alex3305 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 17:45:
[...]

Bij mijn opleiding, HBO Informatica Avans 's-Hertogenbosch, ben ik het hier dan weer totaal mee oneens. Je moet echter wel wiskundig inzicht hebben. Echter met de vele informatie op internet kun je jezelf wel door zaken als lineaire algebra heenslepen hoor. Zoals mensen boven mij al zeiden, het ligt vooral aan jouw persoonlijke inzet!
Oh uiteraard, het verschilt ook per instelling heb ik het idee ;). Ik bedoelde met mijn post ook niet te zeggen dat het onmogelijk is, alleen om aan te geven dat HAVO niveau wiskunde te laag is. Als je zelf gemotiveerd genoeg bent kan je wiskunde inderdaad ook zelf leren, zij het via internet dan wel (vwo)boeken :) .

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:36
Op de Hogeschool Utrecht is het voor mij echt aanpoten met Wiskunde. Ik heb drie vakken wiskunde:
Wiskunde 0: Basale vaardigheden van Wiskunde (vrijstelling als je Wiskunde B hebt gehad)
Wiskunde 1: Deel 1 van de theorie
Wiskunde 2: Deel 2 van de theorie

Met mijn Wiskunde A1/2, 2 jaar HBO verkloot (geen wiskunde gehad) + 3 jaar MBO ICT Beheer (geen wiskunde gehad), is het echt een zware domper. Ik heb alleen Wiskunde 2 gehaald tot nu toe en ben druk bezig om Wiskunde 1 te halen. Als ik die gehaald hebt, probeer ik vrijstelling voor Wiskunde 0 te krijgen want ik ben immers capabel genoeg dat ik Wiskunde 1 en 2 heb gehaald :P Dan ben ik er hopelijk vanaf, vind het echt draken van vakken.

Zeggen dat het nodig is, vind ik nogal ver gaan. Al mijn andere vakken, op een na, heb ik wel gehaald. Van databases, tot programmeren, van sociale vakken tot computer en informatiesystemen.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik ben het met Boudewijn eens: Wiskunde is in essentie de basis van informatica. Omdat ik niet zo'n ster ben/was in wiskunde, al menig jaar ben afgestudeerd en het toch knaagt, heb ik maar eens een standaardwerkje (nou ja, "je", iets van 1200 pagina's) aangeschaft (CLRS, wordt over het algemeen goed ontvangen en leest prettig weg, zelfs de wiskundige zaken worden voor mij in begrijpelijke eenheden aangeboden). Ook een wat gefundeerder werk aangeschaft waar ik me nog in moet verdiepen (Elements of Programming van Stepanov (o.a. C++ STL) en McJones), wat de basis toch weer wat moet verstevigen.

Mijns inziens is wiskunde erg belangrijk in informatica. Je hoeft er geen ster in te zijn, maar als het je angst inboezemt, dan kun je beter een niet-beta studie oppakken.
martieadams schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 17:35:
Bij ons is er niks van wiskunde (Informatica - HAN Arnhem), ja we hebben een keer binair <> decimaal gedaan maar echt niks van wiskunde.
Mijns inziens, en niets ten nadele van de mensen die de opleiding gedaan hebben, daar kunnen nog steeds een hoop goede mensen tussenzitten, onderstreept dit wel een beetje het failliet van Nederland kennisland. De mensen niet slimmer maken (want oei oei, er zullen eens wat meer studenten afvallen die de tijd niet willen investeren), maar gewoon de eisen omlaag. Zo maak je van je poetsjuffen interieurverzorgsters.

Sorry voor de rant. :) Een studie met voldoende gewicht in het curriculum zorgt ervoor dat studenten goed beslagen ten ijs komen bij het betreden van de arbeidsmarkt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• writser
  • Laatst online: 18-11 12:05
Hillie schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:49:
Ik ben het met Boudewijn eens: Wiskunde is in essentie de basis van informatica.
Dit. Als je geen wiskunde kan kun je beter een andere studie gaan doen. Of stevig bijleren.

Onvoorstelbaar!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik kon persoonlijk Schaum's outline of discrete mathematics aanbevelen. Niet moeilijk HBO-1 boekje over discrete wiskunde, en als je hier het meeste van snapt (danwel in staat bent het te snappen) dan kom je een heel eind.

Sure, je moet altijd je schouders eronder zetten en je hebt niet alles meegepakt (logica etc) maar je komt beter beslagen ten ijs. Boekje is ook erg leesbaar wat mij betreft (wel in EN ,maar dat is voor mij vrij standaard).

• Amdwarrior
Wat ik nou niet snap mensen met niveau 4 worden toegelaten terwijl die op het MBO amper wiskunde hebben gehad.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Omdat er in het huidige hoger onderwijs ook telkens minder wiskunde komt? Vinden ze 'te moeilijk' enzo...
Een negatief, zichzelf versterkend, effect.

• Hillie

Hillie

Met een introducerende opfrisser kan iedereen toch op hetzelfde niveau getrokken worden? Om het niveauverschil tussen MBO, HAVO en VWO te beperken.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Amdwarrior schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 22:17:
Wat ik nou niet snap mensen met niveau 4 worden toegelaten terwijl die op het MBO amper wiskunde hebben gehad.
Ik heb op het MBO geen wiskunde gehad. Toegelaten op het HBO, geef mij een reden waarom dat anders zou moeten zijn?
Boudewijn schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 17:52:
Nou ja wiskunde is hoe je het ook wendt of keert wel echt relevant om een goed, volwaardig, informaticus te worden, want je hebt het nodig voor dingen als:

- Dijkstra's algoritme (alles van Dijkstra zo'n beetje, de beste man was zelf trouwens wiskundige)
- Rekenen aan databases (indices, performance, b-trees, hashes etc)
- 3D dingen (Lineaire algebra)
- Basale dingen als Venn diagrammen
- Het fatsoenlijk opzetten van een kwantitatief onderzoek?
- Bewijzen: proposities, predicaten, postcondities etc (met name Logica dan)
- Cryptografie
- Zelfs iets simpels als een netwerk goed indelen met IP blokken ...
- Functioneel programmeren? Lambda functies goed toepassen, slim met recursie werken et cetera.

Imo is Informatica bijna (!) toegepaste wiskunde en kun je dat ook niet doen zonder Wiskunde. Als je alleen windows installeert tijdens je opleiding heb je het niet nodig, maar vraag ik me ook af wat voor opleiding je doet (cursus!).

Bovenstaande is trouwens geen flame, maar ik vraag me wel af waar het informatica onderwijs in NL naartoe gaat.
Alles wat je hier noemt wordt gewoon gegeven op het HBO (in ieder geval op mijn opleiding/school). Dus dan gaat het informatica onderwijs toch nergens naartoe? :+

Ik vraag me af hoeveel van Tweakers die jou het advies geven om iets anders te doen zelf van het MBO komen. Ik kom van het MBO - Informatica (geen wiskunde gehad, letterlijk 0,0). Op het HBO heb ik inderdaad even wat extra's moeten doen. Dat is misschien 10 uurtjes per maand dat jij harder moet knokken dan de rest (ik zit met VWO'ers in de klas). Er zijn begrijpelijke boeken speciaal voor de MBO'er die naar HBO - Informatica gaat. Als je de wilskracht hebt dan is het gewoon goed te doen.

[ Voor 78% gewijzigd door battler op 25-10-2010 23:47 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:26

Twazerty

AVCHDCoder developer

Op Avans Hogeschool in Den Bosch inderdaad geen Wiskunde. Ik heb op Havo wiskunde B12 gedaan en had er nooit echt problemen mee en vond dat ik best goed in ben/was. Ik vind het juist wel fijn om geen wiskunde te hebben nu. Nu kan ik mij tenminste richten op het echte werk: leren ontwikkelen van software.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• battler
Twazerty schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:45:
Op Avans Hogeschool in Den Bosch inderdaad geen Wiskunde. Ik heb op Havo wiskunde B12 gedaan en had er nooit echt problemen mee en vond dat ik best goed in ben/was. Ik vind het juist wel fijn om geen wiskunde te hebben nu. Nu kan ik mij tenminste richten op het echte werk: leren ontwikkelen van software.
Hoe in hemelsnaam ontwikkel je software zonder Wiskunde. :? Je krijgt geen wiskunde op een Informatica opleiding? Als dat zo is dan heeft Boudewijn groot gelijk!

[ Voor 4% gewijzigd door battler op 25-10-2010 23:48 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
Hmm, uit mijn tijd op de NHL had je eigenlijk 3 vakken wiskunde:
- discrete wiskunde, wat eigenlijk gewoon functioneel programmeren in een taaltje genaamd "Amanda" was
- Lineaire algebra, best pittig, en al helemaal als je een universitaire docent hebt die in 10 minuten een heel bord volschrijft, dat ding uitwist en meteen weer volschrijft. Wiskunde B op VWO-niveau is eigenlijk een pre wil je hem vlekkeloos kunnen volgen
- Statistiek, op zich niet moeilijk, alhoewel Wiskunde A kennis wel handig is

Geen idee hoe Wiskunde A en B tegenwoordig heten, ik ben nog van het oude stelsel. Op discrete wiskunde in het eerste jaar blijft eigenlijk niemand hangen. Op lineaire algebra en/of statistiek blijven bakken met studenten hangen. Ik heb tig hertentamens gedaan voor Lineaire algebra, heb het met het laatste tentamen in het 2e jaar weten te halen. Tijdens dat hertentamen zat het lokaal vol met studenten die allang van school zijn maar elk jaar eventjes terugkomen om hun statistiek of lia-tentamen proberen te halen :X.

Behalve deze vakken eigenlijk helemaal niks met wiskunde tijdens de hele opleiding.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:26

Twazerty

AVCHDCoder developer

battler schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:48:
[...]

Hoe in hemelsnaam ontwikkel je software zonder Wiskunde. :? Je krijgt geen wiskunde op een Informatica opleiding? Als dat zo is dan heeft Boudewijn groot gelijk!
Ik bedoel natuurlijk Wiskunde als extra vak naast de andere vakken. Onze opleiding is van mening dat een extra vak wiskunde niet nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Twazerty op 25-10-2010 23:56 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Hillie

Hillie

Twazerty schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:55:
Ik bedoel natuurlijk Wiskunde als extra vak naast de andere vakken. Onze opleiding is van mening dat een extra vak wiskunde niet nodig is.
Dat kan als de andere vakken een voldoende forse wiskundige/formele onderbouwing bieden, maar dat hangt natuurlijk van het hele onderwijsplaatje af. Misschien is de achterliggende motivatie de eerdergenoemde drempelverlaging, wat m.i. jammer zou zijn.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

battler schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:41:
Alles wat je hier noemt wordt gewoon gegeven op het HBO (in ieder geval op mijn opleiding/school). Dus dan gaat het informatica onderwijs toch nergens naartoe? :+
Dat is juist waarom ik aanvoer dat wiskunde van belang is! Zonder wiskunde kun je eigenlijk bijna niets in de informatica ... op wat veredeld MBO werk na.
Ik vraag me af hoeveel van Tweakers die jou het advies geven om iets anders te doen zelf van het MBO komen. Ik kom van het MBO - Informatica (geen wiskunde gehad, letterlijk 0,0). Op het HBO heb ik inderdaad even wat extra's moeten doen. Dat is misschien 10 uurtjes per maand dat jij harder moet knokken dan de rest (ik zit met VWO'ers in de klas). Er zijn begrijpelijke boeken speciaal voor de MBO'er die naar HBO - Informatica gaat. Als je de wilskracht hebt dan is het gewoon goed te doen.
Ik heb nooit MBO gehad... ben ik ook niet rouwig om.
battler schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:48:
[...]

Bij de Fontys waren er vergevorderde plannen om het af te schaffen. Die plannen werden niet overal even goed ontvangen ;).
_JGC_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 23:51:
Hmm, uit mijn tijd op de NHL had je eigenlijk 3 vakken wiskunde:
- discrete wiskunde, wat eigenlijk gewoon functioneel programmeren in een taaltje genaamd "Amanda" was
- Lineaire algebra, best pittig, en al helemaal als je een universitaire docent hebt die in 10 minuten een heel bord volschrijft, dat ding uitwist en meteen weer volschrijft. Wiskunde B op VWO-niveau is eigenlijk een pre wil je hem vlekkeloos kunnen volgen
- Statistiek, op zich niet moeilijk, alhoewel Wiskunde A kennis wel handig is

Geen idee hoe Wiskunde A en B tegenwoordig heten, ik ben nog van het oude stelsel. Op discrete wiskunde in het eerste jaar blijft eigenlijk niemand hangen. Op lineaire algebra en/of statistiek blijven bakken met studenten hangen. Ik heb tig hertentamens gedaan voor Lineaire algebra, heb het met het laatste tentamen in het 2e jaar weten te halen. Tijdens dat hertentamen zat het lokaal vol met studenten die allang van school zijn maar elk jaar eventjes terugkomen om hun statistiek of lia-tentamen proberen te halen :X.

Behalve deze vakken eigenlijk helemaal niks met wiskunde tijdens de hele opleiding.
Mwa ik noem hierboven een aantal toepassingsgebieden. Heb je die dan helemaal niet gehad in je opleiding?
Dingen als Dijkstra's alg. is discrete wiskunde en imo toch echt wel een van de basics. Ik mis ook zoiets als cryptografie, of uberhaupt handig rekenen met grote getallen (wat je ook in databases nodig hebt).

Imo heb je eea gemist dus :). Geen persoonlijk aanval, maar louter een droge constatering.

• Hillie

Hillie

Boudewijn schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:19:
Mwa ik noem hierboven een aantal toepassingsgebieden. Heb je die dan helemaal niet gehad in je opleiding?
Dingen als Dijkstra's alg. is discrete wiskunde en imo toch echt wel een van de basics. Ik mis ook zoiets als cryptografie, of uberhaupt handig rekenen met grote getallen (wat je ook in databases nodig hebt).

Imo heb je eea gemist dus :). Geen persoonlijk aanval, maar louter een droge constatering.
Het probleem met wiskundig onderwijs is vaak dat er weinig tot geen link gelegd wordt met toepassingsgebieden. Da's lastig voor wiskundige kneuzen als ik. Toen ik vers op de UT startte stond daar een kerel met een enorme aerdappel in z'n keel te leuteren over lineaire algebra en allerlei begrippen en als er dan een moment kwam in z'n relaas dat het licht potentieel begon te schijnen, omdat een bewijs wat meer werd uitgewerkt kwam al snel de dooddoener "....en de rest van het bewijs is triviaal". Niet iedereen is een talent, maar het wordt de mindere goden niet makkelijker gemaakt linken te leggen. Terugkijkend vind ik het jammer dat dat zo gaat, maar het is wiskundigen eigen om vooral de schijn van exclusiviteit hoog te houden.

Neemt niet weg dat ik het belang er dus wel van inzie, en me jaren later toch eens wat meer ga verdiepen in een en ander. Het gaat me, gelukkig, makkelijker af.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja ik verwacht (!) van een academicus (of HBOer) dat hij dingen kan leren waar hij niet direct het nut van inziet. Zonder die wiskunde basis kun je een hele berg 'leuke' dingen later niet doen (zie de dingen die ik hierboven noem).
Het vergt wellicht een stukje discipline... maar dat mag toch best van een academicus in spe gevraagd worden? :)
Dat je docent daarin mischien didactisch niet de meest begaafde persoon is helpt inderdaad niet mee.

offtopic:
Eerlijk gezegd vond ik mijn studie informatica wat dat betreft een stuk duidelijker qua concreet nut dan mijn huidige studie Rechtsgeleerdheid...

• Hillie

Hillie

M'n titel zegt dat ik het in ieder geval in voldoende mate op kon brengen. Het didactisch verschil met veel (voor mij) "vakinhoudelijke" docenten was in mijn ervaring enorm. Die stonden misschien dichter bij onze praktijk, maar het lukte ze wel om theorie grijpbaarder te maken.

Nu kan ik me voorstellen dat het voor een gepromoveerde wiskundige bolleboos niet direct het academisch hoogtepuntje van de week is om weer wat kennis in de weke grijze massa van een treinlading van die sjaarsen te pompen. :+

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
Boudewijn schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 00:19:

Dingen als Dijkstra's algoritme worden idd bij discrete wiskunde behandeld. Cryptografie wordt totaal niet behandeld, en het rekenen met gekke of grote getallen wordt bij computerorganisatie gegeven. Dat cryptografie niet behandeld wordt is idd een grote misser, dat hoort gewoon thuis op een beetje informaticaopleiding.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

In mijn tijd moest je geloof ik een 8 of hoger voor wiskunde B op het VWO hebben, anders moest je een toelatingstest doen. Maar ik geloof dat het tegenwoordig allemaal niet meer zoveel uitmaakt, als er maar mensen afstuderen :P

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Boudewijn schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 01:18:
Nou ja ik verwacht (!) van een academicus (of HBOer) dat hij dingen kan leren waar hij niet direct het nut van inziet. ...
Ik zou juist verwachten van een academicus dat hij ziet wat het nut is van dingen die hij verkiest te leren, en ervoor kiest dat te leren wat nut heeft. Slaafse volgzaamheid om diploma's te halen is IMHO niet iets dat moet worden beloond.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 26-10-2010 10:44 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

begintmeta schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:42:
[...]

Ik zou juist verwachten van een academicus dat hij ziet wat het nut is van dingen die hij verkiest te leren, en ervoor kiest dat te leren wat nut heeft. Slaafse volgzaamheid om diploma's te halen is IMHO niet iets dat moet worden beloond.
Als je geen enkele basiskennis hebt weet je nog niet wat nuttig en leuk is.

Buiten dat: Je gaat er vanuit dat alles leuk is en dat je er het nut van in ziet. Neen dat is niet zo, er zijn ook vakken waar dat niet geldt. Je zult echt wel een stukje discipline op moeten brengen om die te halen.

Ik heb bijvoorbeeld een vak over databases gehaald (indexen berekenen, b-tree's etc) ... tsja de kans dat ik er verder wat mee ga doen is niet heel groot. Ook lijkt die kennis in abstracte zin me niet 1-2-3 nuttig voor wat ik 'later' wil gaan doen.
Zo'n vak dient toch gewoon behaald te worden, en daar is dat stukje discipline voor. Iedereen heeft ergens wel een (of meerdere) vak(ken) in zijn curriculum zitten dat gewoon veel discipline vergt tov andere vakken.

En ja in de diverse opleidingen die ik van dichtbij heb mogen bekijken zitten vakken die niet aansluiten bij mijn ambities en doelen. Dat houd je, je kunt niet alleen maar het 'pretpakket' doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 26-10-2010 11:14 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Boudewijn schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:11:
Als je geen enkele basiskennis hebt weet je nog niet wat nuttig en leuk is.
Die basiskennis hoor je wellicht al te hebben als je academicus wil zijn, en anders is het goed dat in te zien en die basiskennis te willen opdoen ;) Leren wat zinvol is te leren is nooit weg lijkt me.
Buiten dat: Je gaat er vanuit dat alles leuk is en dat je er het nut van in ziet. Neen dat is niet zo, er zijn ook vakken waar dat niet geldt. Je zult echt wel een stukje discipline op moeten brengen om die te halen.
Nee hoor je kan ook best inzien dat dingen niet allemaal leuk zijn, maar niet leuk en niet nuttig is IMHO gewoon over het algemeen niet zo'n zinvolle combinatie.
Ik heb bijvoorbeeld een vak over databases gehaald (indexen berekenen, b-tree's etc) ... tsja de kans dat ik er verder wat mee ga doen is niet heel groot. Ook lijkt die kennis in abstracte zin me niet 1-2-3 nuttig voor wat ik 'later' wil gaan doen.
Zo'n vak dient toch gewoon behaald te worden, en daar is dat stukje discipline voor. Iedereen heeft ergens wel een (of meerdere) vak(ken) in zijn curriculum zitten dat gewoon veel discipline vergt tov andere vakken.

En ja in de diverse opleidingen die ik van dichtbij heb mogen bekijken zitten vakken die niet aansluiten bij mijn ambities en doelen. Dat houd je, je kunt niet alleen maar het 'pretpakket' doen.
Het kan natuurlijk heel zinvol zijn om dingen te doen om je discipline te oefenen of te testen. Maar wat je dan precies doet in dan minder belangrijk, als het je discipline maar oefent of test.

Dingen doen om een papiertje te halen is simpelweg onzin die op de universiteit niet thuishoort. (Maar wel thuis is natuurlijk ;) ) En inzicht dat je wellicht niet in staat bent 123 de zin ergens van in te zien (terwijl die er toch is) is op zich ook niet slecht, maar, zoals je zelf ook wel aangeeft, niet alles hoeft 123 te gaan. Verder is het 'omdat het nu eenmaal zo werkt in de wereld' misschien wel nuttig tijdens je studie nog wat te kunnen wennen aan slap gelul en niet kunnen doen wat je wil (al kan je daar natuurlijk wel weer over discussieren) of wat goed is.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 26-10-2010 11:40 ]

• Amdwarrior
Bedankt allemaal voor jullie nuttige informatie ik zat er aan te denken aan bij les wiskunde in vrije uurtjes. Iemand suggesties?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 09:36

racoon

mooowwww

Amdwarrior schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:33:
Bedankt allemaal voor jullie nuttige informatie ik zat er aan te denken aan bij les wiskunde in vrije uurtjes. Iemand suggesties?
Kan dat niet via de instelling zelf?

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• battler
Neem even contact op met de school. Vraag hoeveel mensen er problemen mee hebben, of er bijles is of een instaptoets etc.

• Amdwarrior
Ja goed idee Maandag zal ik even een afspreek regelen dan horen jullie meer ;)

• writser
  • Laatst online: 18-11 12:05
Amdwarrior schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 11:33:
Vraag eens na bij de universiteit wiskunde / informatica. Genoeg studenten die voor een schappelijk bedrag jou wel individueel willen begeleiden.

Onvoorstelbaar!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:15
Ik ben zelf van het MBO (Friesland College, ICT) naar de NHL gegaan ( Commerciele economie). Ik heb op het MBO ook geen wiskunde gehad maar vrienden die ongeveer dezelfde stap maakten (dan naar Informatica van de NHL) moesten op het MBO extra lessen wiskunde volgen. Voor mij niet omdat ik later aan mijn HBO begon (21+). De lessen die zij destijds volgden duurden, ik meende, een uur per week, laat het twee zijn.... Dit was voldoende om het wiskunde gedeelte op het HBO af te sluiten en daar hadden ze verder geen grote problemen mee (in de zin van je moet er wel voor werken maar het is te doen)

Voor mij persoonlijk blijkt het achteraf een zwaar gemis dat ik geen wiskunde heb gehad. Ik studeer nu toegepaste economische wetenschap en daar is wiskunde de rode draad door de opleiding zeg maar.... door mijn achtergrond had ik dus nooit met echte wiskunde te maken gehad, hierdoor gaat het allemaal wat langzamer dan de gemiddelde student. Verder nog opmerkelijk dat de Belgische studenten (ik studeer in Antwerpen) allemaal een vrij hoog nivo wiskunde hebben, zij kregen circa 4 - 8 uur wiskunde in de week op de vooropleiding! Zeer veel Nederlandse studenten hebben hier ook moeite met de wiskunde.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ik doe zelf Technische Informatica op de TU in Eindhoven. Daar krijg ik relatief veel wiskunde en logica, maar heb dan ook wel het idee dat deze stof zeer nuttig is, aangezien een groot deel van de stof ook direct weer te gebruiken is bij het programmeren. Zoals Boudewijn het zegt zie ik het ook, zonder wiskunde *geen* goede kun je bijna geen goede informaticus zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik acht dit wel essentieel in elke ICT-opleiding.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:23
Bij mij op de HvA kon je in de zomer een cursus wiskunde volgen waardoor je een voorsprong had op de stof die je in het schooljaar krijgt, of dat je het zelfs kon overslaan. Zelf heb ik dit niet gedaan maar aangezien wiskunde ook niet echt mijn ding is was het best goed geweest.

• battler
Gleighton schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 10:49:
Ik doe zelf Technische Informatica op de TU in Eindhoven. Daar krijg ik relatief veel wiskunde en logica, maar heb dan ook wel het idee dat deze stof zeer nuttig is, aangezien een groot deel van de stof ook direct weer te gebruiken is bij het programmeren. Zoals Boudewijn het zegt zie ik het ook, zonder wiskunde *geen* goede kun je bijna geen goede informaticus zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik acht dit wel essentieel in elke ICT-opleiding.
Voor de opleiding is het relevant maar hoeveel systeem/netwerk beheerders hebben nu wiskunde nodig in het dagelijks leven?

• Darkwings
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-11 13:13
battler schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 11:21:
[...]

Voor de opleiding is het relevant maar hoeveel systeem/netwerk beheerders hebben nu wiskunde nodige in het dagelijks leven?
Hoeveel studenten TI aan een universiteit worden netwerkbeheerder denk je?

• battler
De TS'er wil naar het HBO als hij naar de Uni gaat mag hij een nieuw topic openen. Daarbuiten heeft Gleighton het over elke ICT-Opleiding.

[ Voor 29% gewijzigd door battler op 28-10-2010 11:58 ]

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Volgens mij raken we een beetje van het onderwerp af, ik lees namelijk nergens dat de TS
  • van plan is systeem- of netwerkbeheerder te worden.
  • van plan is Technische Informatica te doen i.p.v. Informatica.
En sowieso is de universiteit altijd theoretischer dan 't HBO, dus die vergelijking gaat inderdaad niet op :) Ben het wat dat aangaat wel met de mensen eens dat wiskunde wel degelijk belangrijk is voor een Informaticus. Misschien niet altijd direct één op één in de praktijk, maar wel de logica/denkwijze die ervoor vereist is.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op Fontys in Eindhoven krijg je ook niet of nauwelijks wiskunde. Ik doe daar dan HBO ICT (Software Engineering / IMS) maar het enige wat we hier aan "wiskunde" doen is een beetje algoritmiek (als onderdeel van Software Engineering) en wat cryptografie (onderdeel van IMS). En dan nog wat binair rekenen.

Maar echt lastig / uitgebreid is dat allemaal niet. Ik kan het prima volgen zonder er moeite voor te doen in ieder geval. Dat terwijl ik als vooropleiding VWO met wiskunde A1, 2 heb gehad en wiskunde nou ook niet echt mijn hobby was / is :P

[ Voor 13% gewijzigd door ik222 op 28-10-2010 12:38 ]

• battler
Het grote verschil is dat jij;

1: Wel wiskunde hebt gehad voor dat je aan de opleiding begon. MBO'ers hebben vaak 4 jaar lang geen wiskunde gehad voor ze naar het HBO gaan.
2: Het niveau van wiskunde ligt op het VWO hoger dan op het VMBO (logisch). Dus vrijwel alle informatie is nieuw.

De combinatie van deze twee factoren zorgt ervoor dat het in best pittig kan zijn voor een MBO'er.

Pagina: 1