Welk midi-keyboard i.c.m. Apple?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-03 23:10
Ik speel nu al een lange tijd gitaar, en wil nu ook een beetje leren omgaan met een keyboard (i.c.m. met een computer), ik heb zelf 2 computers waarop het keyboard moet werken namelijk een iMac 27" en een MacBook Pro 2010 model

Ik wil gewoon rustig beginnen met garageband want ik weet dat daar veel maar toch simpele functies in zitten waar ik mee kan beginnen.

Ik heb zelf al wat rond zitten zoeken naar naar wat keyboards rond 100 a 200 euro en dan kwam ik voornamelijk M-Audio, E-MU xboard, CME m & u key tegen, minimaal 49 keys lijkt mij, want wil er ook gewoon echt fatsoenlijk op kunnen spelen, ik ben helemaal onbekend wat betreft keyboards en computer editing, dus misschien dat sommige wat ervaring hebben met deze hardware of tips wat ik wel of niet moet doen?

Ik hoor graag jullie meningen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:39
Je kunt ook kiezen voor een goedkoper keyboard met een USB > Midi converter.
Heb ook zo'n converter (en een duur Technics keyboard ;)) en dat werkt super!

Converter heb ik ooit 's ergens online gekocht.

[ Voor 14% gewijzigd door Rivanov op 25-10-2010 14:02 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Zou je mij aub willen uitleggen wat daar het verschil tussen is, en wat midi of usb nou eigenlijk doet, ik heb er echt de ballen verstand van:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:39
De USB > MIDI converter zorgt ervoor dat je geluid van je keyboard omgezet wordt naar je computer.

Afbeeldingslocatie: http://www.synthtopia.com/content/wp-content/uploads/2007/07/usb-midi-cable.jpg

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Ja maar ik koop dus een keyboard dan kan ik dus kiezen uit USB keyboards OF midi keyboards? En wat is daar het verschillen tussen de computer kan toch van beide het signaal opvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Ik weet van horen zeggen dat M-Audio keyboards een hele degelijk prijs kwaliteit verhouding hebben.
Bijvoorbeeld: http://www.bax-shop.nl/mi...oard/product-details.html
49 toetsen
Zit ook Ableton Live bij (Y)

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thesulac
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
Verschil tussen USB en MIDI is dat USB het geluid pakt en MIDI de aanslagen van de toetsen.
Bij MIDI kun je later ook een ander instrument (of geluid) of de laag met MIDI aanslagen zetten, en je hoeft dus niet het gehele stuk opnieuw in te spelen. Wat bij een USB keyboard wel zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
USB uitgang op een keyboard is altijd MIDI, nooit audio. Het eenvoudigst is het dus om gewoon een midi-keyboard te kopen. In combinatie met de (redelijk goede) software-instrumenten die in standaard in GarageBand zitten zal je dan best even vooruit kunnen. Aan M-Audio doe je inderdaad geen miskoop. Hier heb je zelfs 88 toetsen voor 200 euro: http://www.feedback.nl/co...n/m-audio/keystation-88es

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
Midi signaal kan ook gewoon door een USB kabel. Wat je het beste kan doen is een keer bij een leuke keyboardwinkel gaan kijken wat er allemaal te koop is en lekker wat overleggen met de verkoper over wat je van plan bent, en wat proberen met de keyboard die daar staan.

Of je keyboard midi heeft of USB boeit niet. Je hebt voor max een paar tientjes een verloop van midi naar usb.

Wat midi is daar kan google je wel bij helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 25-10-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:38

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Pimzm schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:46:
Aan M-Audio doe je inderdaad geen miskoop. Hier heb je zelfs 88 toetsen voor 200 euro: http://www.feedback.nl/co...n/m-audio/keystation-88es
M-Audio is inderdaad een goed merk, maar prijs-per-toets is meestal niet het criterium daarvoor :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimzm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-09-2024
Hertog schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 16:28:
[...]

M-Audio is inderdaad een goed merk, maar prijs-per-toets is meestal niet het criterium daarvoor :P
Nee, ik bedoelde meer te zeggen dat ook meer toetsen nog wel mogelijk zijn binnen zijn budget. 49 toetsen vind ik zelf te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:51
-

[ Voor 199% gewijzigd door Jesse op 25-10-2010 18:51 . Reden: opm. was eigenlijk gewoon off-topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Oke laat ik het nu anders vragen:

Ik heb deze keyboards in mijn gedachten:
• M-Audio KeyRig 49 USB MIDI keyboard --> €99
http://www.m-audio.jp/ima..._hqpics/KeyRig_49_Top.jpg

• M-Audio Oxygen 49 (3e gen) USB MIDI controller --> €172
http://www.production-roo...oducts/large/oxygen49.jpg

• CME M Key 49 --> €89
http://www.midikeyboard.o...943d5c39094ef29492731.jpg

• CME U Key 49 --> €149
http://www.sweetwater.com...ms/1800/UKey49-xlarge.jpg

En ik zie de Axiom ook wel erg vaak voorbij komen maar die is wel erg prijzig voor mij als beginner?

Wat is heeft het beste, prijs/kwaliteit/functionaliteit verhouding?

[ Voor 65% gewijzigd door rbrouwers123 op 25-10-2010 18:15 . Reden: axiom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasW
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 13:07

BasW

Non omnia possumus omnes

Ik heb zelf de keystation 88 keys en de semi weighted toetsen voelen fijn aan. I.c.m. een sustain pedal is het fijn spelen. Ik vind de response op de Mac een verademing t.o.v. Windows bak. Garageband is zeker in het begin een goede oplossing.

Zij die weten, spreken niet; zij die spreken, weten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 11:26
Deze is ook nog een optie: http://www.feedback.nl/keyboards/behringer/umx-610

Heeft ook nog eens een goede prijs/kwaliteit/functionaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Ik ben toch maar in een duurder segment gaan zitten zoeken omdat ik daar erg veel goede reactie over hoor. En ik liever iets meer investeer in een beter product met een betere kwaliteit toetsen,

De M-Audio Axiom 49 en 61 MKII --> €279 & €309
De M-Audio Axiom 61 Pro --> €360

Ik twijfel tussen de Pro en de Normale en het aantal toetsen,

wie helpt mij over de drempel met advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cum Grano Salis
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:07
Ik heb zelf de Yamaha KX49, hoeveel toetsen denk je nodig te hebben? Wil je echt piano spelen, of is het meer voor beats?

Gaude et aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
denk 60% spelen en 40% creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 12:08
Wat je ook kan doen is in de 2e hands wereld zoeken, ik heb zo zelf een CME UF-8 op de kop getikt, 88 gewogen toetsen, maar dan ook met "echt" hamer mechanisme zoals een echt piano dat heeft, speelt net ff wat anders dan andere masterkeyboards.

Enig nadeel, ding weegt een kilo of 20 geloof ik dus je zal 'm wel even op moeten halen :)

jammer dat ik wegens plaats gebrek al m'n spullen de deur weer uit kan doen nu,maar goed je kan niet alles hebben, ik ben bezig voor een 27" imac en dan moet er eea wijken

[ Voor 21% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 27-10-2010 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-08 15:20
Betere piano? iets duurder (480 euro) en hebt een yamaha P85!
Geweldig klinkende piano (zie youtube), waarbij je via dat kabeltje midi to usb hem ook op de pc kan aansluiten.
Ik krijg hem waarschijnlijk voor Sinterklaas :P

Kijk eens voor de grap in Engeland, men vader vertelde dat de pond gunstig staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
rbrouwers123 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:04:
Ik ben toch maar in een duurder segment gaan zitten zoeken omdat ik daar erg veel goede reactie over hoor. En ik liever iets meer investeer in een beter product met een betere kwaliteit toetsen,

De Axiom heeft in ieder geval prima semigewogen toesten (een beetje tussen simpele plastic toetsen + piano-gevoel in). De drumpads zijn wel wat minder (je moet ze bv in het midden raken en echt induwen om geluid te krijgne), maar niet onbruikbaar. De Axiom Pro heeft voornamelijk betere software, de vraag is of je dit gaat gebruiken. In principe kun je met de Axiom ook prima alles aansturen.

Overigens waren er een paar jaar terug wel veel verhalen over (binnen de garantie) falende Axiom's, maar misschien is dit inmiddels verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

rbrouwers123 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:04:

Om je keuze wat moeilijker te maken :P : AKAI MPK 49
Filmpjes

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrouwers123
Nee ik wil mezelf niet verleiden om zo;n duur product te kopen, ik kan echt nog helemaal NIKS op een piano spelen, ik ben wel muzikaal en speel goed gitaar, maar om nu voor een beginner gelijk een keyboard van 400+ te kopen is erg zonde, ik zelf dat de M-Audio Axioms wel goed zijn, het enige waar ik me wel aan zou ergeren zijn klikkende piano toetsen, weet iemand of dat zou is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Er zijn een hoop USB keyboards waarbij de toetsen klikken. En dan ook nog eens niet gewogen zijn. Zeker bij keyboards is het echt belangrijk om even te spelen en te voelen. Ga eens naar een feedback bijvoorbeeld. Staan veel instrumenten opgesteld kun je allemaal uitproberen. Geluid is een tweede. Zeker als je met garageband, (of ableton live!!!) vervolgens je piano-sound bepaalt.
Een usb-keyboard is overigens wel het makkelijkste. Denk aan latency en de ondoorgrondelijke wegen van MIDI. Bespaar jezelf die ellende, zeker als het nieuw voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

rbrouwers123 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 17:40:
Nee ik wil mezelf niet verleiden om zo;n duur product te kopen, ik kan echt nog helemaal NIKS op een piano spelen, ik ben wel muzikaal en speel goed gitaar, maar om nu voor een beginner gelijk een keyboard van 400+ te kopen is erg zonde, ik zelf dat de M-Audio Axioms wel goed zijn, het enige waar ik me wel aan zou ergeren zijn klikkende piano toetsen, weet iemand of dat zou is?
€400+? €327 :)
Maar als ik jou was zou ik de betere muziekzaken opzoeken om eens wat modellen uit te proberen.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er 2 (3 als je nonkeyboardmidiconrolsurfaces meeteld:P) aan mn macje hangen:). Ik werkt meer een edirol pcr-800 als master, deze heeft schuiven en knoppen voor geavanceerde programmas. Note dat, dat niet werkt in een programma als garageband maar als je later verder wilt is het heel relaxt. Als beginners bordje had ik een maudio keyrig. Werkte prima. vier octaven is alleen een beetje weinig, vijf is wel prima. Zoek wat in dat budget. Midi werkt altijd eigenlijk een bijde zijn beste merken.
Pagina: 1