Usenet downloads van Linux distro's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-07 08:34
Beste GoT-leden

Ik ga binnenkort een nieuwe website opstarten. De website gaat de releases van een reeks Linux distro's monitoren. Vervolgens worden deze releases (ISO-images) op usenet gepost, en zal op de website een NZB-bestand worden aangeboden.

Ik zit nog met één probleem: een goeie naam :+
Kan iemand mij helpen om een goeie naam te bedenken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
UseNix?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32
lupus9537 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:13:
Beste GoT-leden

Ik ga binnenkort een nieuwe website opstarten. De website gaat de releases van een reeks Linux distro's monitoren. Vervolgens worden deze releases (ISO-images) op usenet gepost, en zal op de website een NZB-bestand worden aangeboden.

Ik zit nog met één probleem: een goeie naam :+
Kan iemand mij helpen om een goeie naam te bedenken ?
Voegtnietstoe.nl ?

Nee, grapje. Ik ben wel benieuwd naar waarmee je een added value gaat maken? Aangezien alle linux distro's wel te vinden zijn op de website van de maker en ze meestal ook een leuk netwerk met mirrors hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:04
tuxnzb ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

TuxNet 8)?
UseTux

[ Voor 28% gewijzigd door Wiethoofd op 25-10-2010 13:26 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ow, nice. :D
Handig :D

Is er iets van een mail-me lijst voor als het af is?
MuddyMagical schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:16:
[...]

Voegtnietstoe.nl ?

Nee, grapje. Ik ben wel benieuwd naar waarmee je een added value gaat maken? Aangezien alle linux distro's wel te vinden zijn op de website van de maker en ze meestal ook een leuk netwerk met mirrors hebben.
Ik download ze toch liever via usenet dan via HTTP/FTP. Usenet weet ik zeker dat de snelheid volledig afhankelijk is van mijn usenet-abonnement en kom ik niet voor verassingen te staan met mirrors die down/traag zijn, al komt dat maar zelden voor. Bovendien, meer downloadmethodes kunnen geen kwaad toch?

[ Voor 86% gewijzigd door Gamebuster op 25-10-2010 13:21 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
GroupLinux
NZBLinux
NZBDistro
LinuxDistro

Doe wat leuks :D

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MuddyMagical schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:16:
[...]

Voegtnietstoe.nl ?

Sterker nog, ik ga echt geen linux ISO downloaden van Usenet. Dan ben je namelijk haast wel verplicht de MD5 te controleren voordat je er ook maar iets mee doet (in verband met malware). En de md5sum moet je dan toch van de site van de distributie halen om zeker te zijn van de echtheid.

Nee, ik zie het voordeel niet. Zeker niet omdat de meeste mirrors tegenwoordig wel snel zat zijn om de lijn dicht te trekken. Ubuntu haal ik hier met 5~6 MB/s op een 100Mbit bedrijfslijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 25-10-2010 13:24 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Room42 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:19:
[...]

Sterker nog, ik ga echt geen linux ISO downloaden van Usenet. Dan ben je namelijk haast wel verplicht de MD5 te controleren voordat je er ook maar iets mee doet (in verband met malware). En de md5sum moet je dan toch van de site van de distributie halen om zeker te zijn van de echtheid.

Nee, ik zie het voordeel niet. Zeker niet omdat de meeste mirrors tegenwoordig wel snel zat zijn om de lijn dicht te trekken. Ubuntu haal ik hier met 5~6 MB/s op een 100Mbit bedrijfslijn.
"Probeert positief te zijn"
Beter je best doen.

Als je zo paranoide voor malware bent moet je ze sowieso wel controleren; er zijn genoeg manieren om via HTTP/FTP hetzelfde te bereiken. MD5 sum kan hij op zijn site naast de link naar de .nzb zetten, er vanuitgaande dat je zijn site wel vertrouwt.

Bovendien zijn er meer distro's dan Ubuntu en niet altijd zijn alle mirrors even snel. Zoals ik al eerder zei, via usenet weet je zeker dat het altijd snel is en ontlast je de mirrors. Als het zo nutteloos is, waarom zijn er dan ook torrents voor linux distro's?

[ Voor 24% gewijzigd door Gamebuster op 25-10-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:23:
[...]

"Probeert positief te zijn"
Beter je best doen.
Maar ook realistisch ;)
Als je zo paranoide voor malware bent moet je ze sowieso wel controleren; er zijn genoeg manieren om via HTTP/FTP hetzelfde te bereiken. MD5 sum kan hij op zijn site naast de link naar de .nzb zetten, er vanuitgaande dat je zijn site wel vertrouwt.
Tja, maar op usenet hangt nou eenmaal meer rotzooi rond dan in officiële mirrorland. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Room42 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:30:
[...]
Maar ook realistisch ;)

[...]

Tja, maar op usenet hangt nou eenmaal meer rotzooi rond dan in officiële mirrorland. ;)
Wat bedoel je daarmee?

Hij upload de linux distro en maakt daar een .nzb van en plaatst die .nzb op zijn site. De distro's worden gedeeld tussen alle newsservers. Hoe kan daarmee gekloot worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
Wat de "added value" betreft:
Dit zegt alles: http://www.xpud.org/download.en.html (Op dit ogenblik staat hier te lezen: "Bandwidth Limit Exceeded") :P

Ik heb enkele dagen terug Xubuntu 10.10 gedownload van een mirror in Frankrijk (ik vond geen belgische) tegen 200 Kbps... Later vond ik hem terug op ftp.belnet.be, maar op deze mirror loop je eindeloos verloren. Deze staat ook niet in de lijst op de Xubuntu website...

Andere distro's (waaronder Mandriva) bieden ook torrents aan, maar dat vindt ik ook niet echt ideaal.

Ik geloof zeker dat ik een meerwaarde kan bieden, zeker aan kleinere distro's. En daarbij, aangezien de site momenteel toch gratis zal zijn, is de gebruiker volledig vrij om te kiezen via welke weg hij zal downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Gamebuster schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:38:
[...]

Wat bedoel je daarmee?

Hij upload de linux distro en maakt daar een .nzb van en plaatst die .nzb op zijn site. De distro's worden gedeeld tussen alle newsservers. Hoe kan daarmee gekloot worden?
Via de bekende index-sites is het opvallend makkelijk malware/virussen te downloaden. Daarom zou ik nooit een distro downloaden als ik hem daar tegenkom. Via de website van de TS zou het al iets vertrouwder zijn maar het liefst pluk ik hem gewoon van de officiële website af. En of het dan een torrent/nzb/iso is, maakt op zich niet heel veel uit dan, hoewel ik altijd voor de iso ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38

deadinspace

The what goes where now?

Room42 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:19:
Sterker nog, ik ga echt geen linux ISO downloaden van Usenet. Dan ben je namelijk haast wel verplicht de MD5 te controleren voordat je er ook maar iets mee doet (in verband met malware).
Als je slim bent, dan controleer je de SHA256 checksum, want MD5 is nauwelijks nog te vertrouwen ;)
En de md5sum moet je dan toch van de site van de distributie halen om zeker te zijn van de echtheid.
Maar dat is eigenlijk altijd een goed idee, ook als je download via bijvoorbeeld http, ftp, of bittorrent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Je hebt gelijk, ik bedoel 'de hash' in het algemeen :P En je moet ze inderdaad altijd controleren, maar ja. Je weet hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Gamebuster schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:38:
[...]

Wat bedoel je daarmee?

Hij doelt op het algemene probleem op Usenet zelf, vervuild enz.

Maar als poster zelf een correcte versie van Linux op Usenet zet en deze zelf NZB't is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Persoonlijk vertrouw ik Linux distro iso's afkomstig vanaf Usenet voor geen millimeter. Normaal zijn dit soort iso images gewoon via de gangbare kanalen te downloaden middels ftp/http enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
Anoniem: 58485 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:37:
[...]
Maar als poster zelf een correcte versie van Linux op Usenet zet en deze zelf NZB't is er niets aan de hand.
Het is inderdaad de bedoeling dat ik zelf de distributies ga posten. Natuurlijk weet je als bezoeker van de website niet dat ik zo'n eerlijke mens ben! >:)

Ik heb begrip voor de "wantrouwige" opmerkingen, maar iedereen moet dit maar voor zichzelf uitmaken.
Bij elke release zal een link aanwezig zijn naar de originele downloadpagina, waardoor de bezoeker makkelijk MD5 checksums kan controleren (ze zelf publiceren heeft weinig zin).

Op de eerste plaats wil ik op mijn eigen manier een steentje bijdragen aan de Linux community. Alle tips en suggesties zijn dus welkom!
(Op de 2e plaats is dit een mooie referentie op mijn CV, en misschien kan er via sponsoring of ads wel een centje bijverdiend worden.) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Anoniem: 58485 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:37:
[...]

Hij doelt op het algemene probleem op Usenet zelf, vervuild enz.

"Vervolgens worden deze releases (ISO-images) op usenet gepost, en zal op de website een NZB-bestand worden aangeboden."

Niets aan het handje dus.

Naam: (url)
linuxuse.net

[ Voor 3% gewijzigd door Gamebuster op 25-10-2010 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 17:32

DDC

Blijft alleen met het nadeel zitten dat je NZB's gebruikt, mensen moeten dus een account hebben of van de baggere servers van de providers gebruik maken.

Is FTP of een snelle Torrent share niet beter dan?
Met NZB's zit je ook weer met retentie te kijken, ben je alsnog bezig om de verschillende talen en verschillende versies te uploaden, kun je net zo goed Torrents gaan doen.

Ik denk ook wel dat er genoeg mirrors zijn over het internet, en (ik weet niet of dit mogelijk is, ik denk haast van wel) probeer die met een stukje software te combineren naar 1 snelle mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32925

Als het toegevoegde waarde/potentie zou hebben, waarom zijn er dan geen Linux distributies die het zelf op usenet plaatsen? Ik hier hier totaal geen heil in, maar ik wens je wel veel succes met je (eventuele) website :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
DDC schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:21:
Blijft alleen met het nadeel zitten dat je NZB's gebruikt, mensen moeten dus een account hebben of van de baggere servers van de providers gebruik maken.

Is FTP of een snelle Torrent share niet beter dan?
Met NZB's zit je ook weer met retentie te kijken, ben je alsnog bezig om de verschillende talen en verschillende versies te uploaden, kun je net zo goed Torrents gaan doen.

Ik denk ook wel dat er genoeg mirrors zijn over het internet, en (ik weet niet of dit mogelijk is, ik denk haast van wel) probeer die met een stukje software te combineren naar 1 snelle mirror.
Dit is uiteraard voor mensen die al een usenet provider hebben. Retentie is inderdaad een probleem, maar het gaat hier om releases en ik ga er vanuit dat het voornamelijk gaat om nieuwe releases: het heeft toch geen zin om een release van 700 dagen oud te downloaden, dus retentie is niet echt van belang.

Beetje usenet provider bied zo 120~300 dagen retentie, als niet meer. Het is een extra download-methode die
gegarandeerd altijd snel is, zolang je een goede usenet provider hebt. Geen ruzie met trage mirrors of trage torrent-downloads. Eventueel upload je de oude releases iedere 30/60/120 dagen opnieuw.
Anoniem: 32925 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:25:
Als het toegevoegde waarde/potentie zou hebben, waarom zijn er dan geen Linux distributies die het zelf op usenet plaatsen? Ik hier hier totaal geen heil in, maar ik wens je wel veel succes met je (eventuele) website :)
Dat moet je de linux distro vragen; misschien i.v.m. retentie? Het feit dat het nog niet gedaan is maakt het niet automatisch een slecht idee: voor alles is een eerste keer. Kan ik net zo goed andersom vragen: als usenet geen toegevoegde waarde heeft, waarom wordt het dan nog gebruikt?

[ Voor 20% gewijzigd door Gamebuster op 25-10-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zou je website enigzins winstgevend ook kunnen maken als je een NZB knop erbij zet, en een URL met een usenet-server inclusief refferal link om zo usenet toch aan de man te brengen.

Teminste, als je je niet volledig op usenet zelf wilt storten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:30
Ik weet niet hoeveel mensen die Usenet-capable zijn nog linux installeren door een ISO te downen en te branden, maar ik begin daar echt niet meer aan.. Men neme 512MB of meer op een USB stick, en voila, een USB-installer die alle packages direct van de repo's pakt. Alle voordelen: kleine initiele download, alles up-to-date, alleen dat wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32925

Gamebuster schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:26:
[...]

Dat moet je de linux distro vragen; misschien i.v.m. retentie? Het feit dat het nog niet gedaan is maakt het niet automatisch een slecht idee.
Nee, dat moet jij je afvragen.
Jij vraagt aan ons of iets een goed idee is. Wat ik probeer te zeggen dat als zoiets simpels een goed idee zou zijn het allang op grote schaal werd gedaan door de Linux-boeren zelf.
Kan ik net zo goed andersom vragen: als usenet geen toegevoegde waarde heeft, waarom wordt het dan nog gebruikt?
Dat is gewoon appelen en peren. Bovendien zeg ik niet dat usenet geen toegevoegde waarde heeft, ik zeg dat het plaatsen van Linux distributies op usenet geen toegevoegde waarde heeft.

Bijkomend: nzb-download programma's verwachten veelal rar bestanden, echte Linux die-hards hebben iets tegen dat closed-source program :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zeikerds, Rar is revolutionair tov Zip al vanaf Dos met Pkzip :P

Rar comprimeert beter ... Rar is gewoon een standaard.. Hoewel ik niemand een Distro van 3GB op maximale compressie zie comprimeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Maar in de Unix wereld is gzip de standaard, niet rar.

Ik weet niet of het heel erg revolutionair is om distro's op usenet te zetten. Ik heb maar 3 dagen retentie en een cap op 300 kbps. Ik zal er dan ook nooit gebruik van maken.

Wel zou ik je willen adviseren om de SHA256 en MD5 codes bij elke link te geven en een pagina te wijden aan hoe je je iso en je cd controleert op verschillende platformen. Die een à twee keer per jaar dat ik een distro download, moet ik elke keer weer googelen op hoe je het ook al weer checkt.

Om antwoord op je vraag te geven: Geen idee. Bedenk gewoon iets wat lekker in de mond ligt en nog niet gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Even een kick, is dit idee inmiddels al van de grond gekomen of is het doodgebloed?

Moest toevallig vandaag de Ubuntu 10.10 distro's hebben in x86 en x64, maar met max 1,1MB/s per iso waar ik 2,6MB/s kan halen zou een usenetoplossing niet verkeerd zijn :>

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Ben ook wel benieuwd; is hier nog wat van gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76287

Als het al van de grond is gekomen is het niet succesvol; ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er is eigenlijk ook geen goede reden om het te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lupus9537
Ik vrees dat het project voor onbepaalde tijd in de ijskast is gestopt.

Mijn home server (waarmee ik van plan was om de usenet uploads uit te voeren) is volledig dood, en vanwege mijn persoonlijke situatie is het niet opportuun om deze server onmiddellijk te vervangen.

Dat en tijdsgesprek zijn de voornaamste redenen dat dit nog niet eens de kans heeft gekregen om te bewijzen of dit zou werken of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Trage mirrors? In zo ongeveer elk land zit minimaal een universiteit of NREN die linux distro's mirrort. Ik zie ook de toegevoegde waarde niet echt.

Voorbeelden:
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/
http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 09-05-2011 15:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:48

Vuurvoske

Nunquam cede!

DistroNET
USEDistro

PS ze komen dan toch wel in alt.bin.dev.null he? ;)
CyBeR schreef op maandag 09 mei 2011 @ 15:00:
Trage mirrors? In zo ongeveer elk land zit minimaal een universiteit of NREN die linux distro's mirrort. Ik zie ook de toegevoegde waarde niet echt.

Voorbeelden:
http://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/
http://ftp.snt.utwente.nl/pub/linux/
Ik kan wat cyber zegt beamen, met het installeren van Netinstall's van bijv. Debian of Arch Linux wordt je dood gegooid met Mirrors. In 2003 had je iid nog wel trage mirrors, hier heb ik tegenwoordig echter nooit meer last van.

[ Voor 79% gewijzigd door Vuurvoske op 09-05-2011 23:36 ]

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Voordeel van distro's via usenet is dat je dan kunt argumenteren dat er niet alleen illegale content op usenet zit en dat het blokkeren van usenet dus een disproportionele maatregel tegen piraterij is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sir Isaac schreef op maandag 09 mei 2011 @ 23:53:
Voordeel van distro's via usenet is dat je dan kunt argumenteren dat er niet alleen illegale content op usenet zit en dat het blokkeren van usenet dus een disproportionele maatregel tegen piraterij is ;)
LOL! d:)b

Pagina: 1