Toon posts:

Intel vs AMD, hitte en mogelijkheden voor passieve koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views

• Gonzalioz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-05 11:29
Ha mensen,

Ik wil een stille (kleine) desktop pc samenstellen, maar heb mij al 2 jaar niet meer verdiept in hardware en loop dus een beetje achter. Ik weet nog dat Athlon 64 heel veel warmer werd dan de core 2 duo. Hoe zit dit nu met de nieuwe Athlon II en de Intel Pentium E series? Ik zou namelijk ook graag een passieve koeler hebben en daarom heb ik een koel draaiende cpu nodig.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

• TheMe
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 19-09 14:18
Vrij open vraag met veel mogelijkheden.
Ik zou eerst eens gaan beginnen te kijken naar welke hardware je zou willen, gebasseerd op de taken die jouw systeem moet gaan verrichten (icm je budget).
Dan misschien een voorbeeld setup, of drie maken, en dan eens kijken naar de mogelijkheden van passieve koeling.

Er is niet echt een lijst te geven van 'koele' processors. INTEL heeft vrij overzichtelijk de MAX TDP bij de processors geplaatst, maar dat zegt weinig over de temperatuur die je proc zal hebben.

De taken van het systeem, omgeving waarin het systeem staat en andere hardware zijn medebepalend.

[Voor 32% gewijzigd door TheMe op 25-10-2010 12:51. Reden: toevoeging]

There is no place like 127.0.0.1

• Lawrentium
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 20-09 18:48
De huidige processoren worden ook wat minder warm dan de generatie die jij noemt. Zelfs stock koelers zijn amper hoorbaar naar mijn ervaring. Of je moet écht een hele stille kamer hebben. Misschien is het beter om te investeren in een stille kast?

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Bedenk wel even dat bij Intel de TDP meestal een "Gemiddeld max" is. En niet de ECHTE max.

Daarnaast is 100% passief eigenlijk al onmogenlijk. Of je moet een singlecore sempron nemen.. 1 stille fan op low is zo goed als altijd wel nodig.

neem anders een pricewatch: Scythe Ninja 3 deze is erg stil, en doet het ook goed op lage airflow.

• Gonzalioz
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-05 11:29
Ok, dankjewel iedereen. Ik zal inderdaad is proberen wat systemen samen te stellen. Een sempron wordt wel heel erg slecht :). Ik zit momenteel te kijken naar de Athlon II X2 250. Heel goedkoop, maar toch goede prestaties. Alleen ondersteunt hij helaas geen DDR3-1333mhz maar 1066. Ik weet niet of dit veel uitmaakt?

Gewoon een degelijke kast is inderdaad ook een idee. Maar ik wil graag een kleine kast en als je daar iets van 3 fans in stopt, dan hoor je de luchtverplaatsing heel goed. Dat is mijn ervaring althans. Daarom wil ik graag passief. Maar goed, ik begrijp dat passief voor een processor lastig gaat worden.

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
D4NG3R schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 12:58:
Bedenk wel even dat bij Intel de TDP meestal een "Gemiddeld max" is. En niet de ECHTE max.

Daarnaast is 100% passief eigenlijk al onmogenlijk. Of je moet een singlecore sempron nemen.. 1 stille fan op low is zo goed als altijd wel nodig.

neem anders een pricewatch: Scythe Ninja 3 deze is erg stil, en doet het ook goed op lage airflow.
En waarom is 100% passief onmogelijk? Kennisje van mij heeft een TRUE op zijn E8500 (gewoon stock, natuurlijk) geplaatst, zonder fan. Temps blijven gewoon binnen de perken, bij een passieve opstelling.

Als je met 100% passief bedoelt dat er geen intake/outlet fans in mogen, ja, dan wordt het lastig. Dan warmt de lucht in de kast redelijk snel op. Je kan dan altijd voor 1 intake en 1 outlet low-RPM fan gaan.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Daar heb ik het dus ook over.. Passief = Geen bewegende onderelen in de koeling.

• Bolletje
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:28

Bolletje

Moderator Harde Waren
Gonzalioz schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 13:19:
Ok, dankjewel iedereen. Ik zal inderdaad is proberen wat systemen samen te stellen. Een sempron wordt wel heel erg slecht :). Ik zit momenteel te kijken naar de Athlon II X2 250. Heel goedkoop, maar toch goede prestaties. Alleen ondersteunt hij helaas geen DDR3-1333mhz maar 1066. Ik weet niet of dit veel uitmaakt?
Doet die wel hoor :)

Ik draai om precies te zijn nu met een X2 240 met 1333 MHz eheugen :P

• Visgek82
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 25-09 07:36
AMD Athlon64 heet? nou.. daar had ik die tijd geen last van hoor. in de zomer tikte ie met moeite 40c aan.

Ik denk dat je met die x2 250 heel goed zit, dat is een prima cpu en die loopt ook nog eens lekker koel. en zou snel genoeg moeten zijn voor wat jij ermee wilt doen.

Gigabyte Aorus B550 Pro / Ryzen 5 3600 / 6800 XT / 1 TB NVME / 16 GB 3600 C15

• Aapenootjes
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 24-09 16:06
Ik heb zelf hier een zelfgebouwd server systeempje staan met een Phenom II X3 705e. Die houd ik koel met een Prolimatech Megahalems in combinatie met een nexus real silent fan op 7v ofzo. Eigenlijk is dat absoluut niet het luidruchtigste onderdeel, verre van zelfs. Voor in de kast zitten 3 120mm fans op 7v, ook nagenoeg onhoorbaar. De tagan voeding is ook erg stil kan ik je zeggen. De 12 harde schijven in de raid array gaan netjes uit als ze niet worden gebruikt, als ik ze wel gebruik is geluid ook niet zo'n issue. Echter, die ene schijf waar het OS op draait, die hoor ik als ik wil slapen ;)

Wat ik dus wil zeggen, je CPU passief koelen is leuk enzo, let wel op dat er nog meer mee speelt :)

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 24-09 12:07

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

je kan stil actief koelen, zelfs zo stil dat je onder het omgevingsgeluid blijft, beter voor je hardware en veel minder gedoe,

tenzij je een andere reden hebt om passief te koelen,

mijn vriendin heeft nu een mugen 2 en die gaat pas draaien als de temp wat hoger word,
dan gaat de 120mm fan van 0 rpm naar 500 rpm, nog steeds onhoorbaar,

als je een willekeurig toetsenbord typt maakt dat meer lawaai dan de computer(want die is stiller dan de omgeving)

...

• Aapenootjes
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 24-09 16:06
Nou vind ik een toetsenbord ook niet erg stil over het algemeen, dat hoor ik nog door mijn muziek heen :p
Maar voor de rest klopt dat wel, een echt stil actief systeem is nagenoeg onhoorbaar. Ook passieve koelers hebben nog enige airflow nodig, zonder fans red je het niet.

Nu klopt dat niet helemaal, maar andere opties lijken mij of te duur, of wel heel erg traag.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-09 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maar heb mij al 2 jaar niet meer verdiept in hardware en loop dus een beetje achter.
Wil niet veel zeggen, maar wordt het dan niet eens tijd om je eerst erin te verdiepen voordat je een topic hier opent? :o

Sowieso zeg je hier nergens wat die "kleine desktop" precies moet kunnen doen, en dat bepaalt vooral het verschil tussen een Atom die 2W verstookt en een zware quadcore die het veertigvoudige daarvan nodig heeft onder load (en dus ook veertig keer meer afvoer van warmte nodig heeft).

Lijkt me handiger als je minimaal de moeite neemt om na te gaan wat je exact minimaal nodig gaat hebben, en vervolgens gaat kijken naar wat de mogelijkheden om aan die minimum te komen allemaal verbruiken. Als je dat weet kun je kijken of dat wel of niet passief te koelen is.

Kom je daar niet uit, dan mag je een topic openen, maar laat aub wat meer eigen inzet zien...

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee