Toon posts:

Moederbord probleem

Pagina: 1
Acties:

• Stef42
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:26
Een aantal weken geleden heb ik een MSI P7N Platium (750i) opgestuurd naar Alternate want m'n pc werkte na een reboot niet meer. Onderdelen:

Intel Q9550
4 x 1GB 800Mhz geheugen
GTX460
CM Silent Pro M600 Watt

Na 4 weken kwam het moederbord terug met de mededeling dat het gewoon werkte, het zou getest zijn bij Alternate en daarbij werden me 25,45 in kosten gebracht. Ondertussen een P5Q SE gekocht en daarop werkten alle onderdelen prima.

Ik heb de proef op de som genomen, alles opnieuw aangesloten en nog steeds werkte de pc niet! Tijdens de boot blijft het hangen, waarbij geen enkele toets etc. werkt. Nou heb ik een dual-core (E6300 1,86Ghz) in het systeem gestopt en dan werkt het geheel opeens wel.
Dat is ook wat Alternate zal hebben getest...

Ik heb nu eigenlijk twee vraagjes:
1.) Waarom werkt een dual-core wel i.p.v. Quad-core terwijl het moederbord ervoor is gemaakt, standaard uit de fabriek (BIOS is geupdate)?
2.) Hoe zou het dit met Alternate kunnen oplossen, geld terugvragen, opnieuw opsturen?

• ResuCigam
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17:03
Misschien ligt het niet aan je moederboard maar aan je quadcore aangezien het bord wel werkte met die duo-core. En aangezien je moederbord wel werkt zijn de kosten alternate terecht in mijn optiek.

[Voor 27% gewijzigd door ResuCigam op 25-10-2010 12:10]

We do what we must because we can.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:21

M2M

medicijnman

ik weet niet of de kosten terecht zijn. Het ligt er een beetje aan, of het moederbord (voorzien van de laatste bios), hardwarematige en softwarematige ondersteuning bied voor de CPU. Als dat zo is, en het moederbord werkt niet met een Q9xxx, terwijl dat wel zou moeten is het bord defect en mag alternate geen kosten in rekening brengen.

Edit: hardwarematig is er support voor de Q9550 (link), softwarematig moet je bord een bios hebben van 7380v12. Heeft die een bios die lager is, dan zal het allemaal niet werken.

Maargoed, het moederbord heeft gewerkt, dus de kans is redelijk groot dat er een gesupporte bios op stond. Ik zou terug gaan naar alternate en zeggen dat het bord niet werkt met jouw cpu, terwijl die dat vroeger wel gedaan heeft. En uiteraard de kosten niet betalen.

[Voor 44% gewijzigd door M2M op 25-10-2010 12:17. Reden: linkje vergeten]

-_-

• Stef42
Diezelfde quad-core werkt gewoon prima in het andere moederbord, zoals boven vermeld.

• Nixy
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 25-07 02:00
Wat ik mis is of de PC met de quadcore gedraait heeft voordat je het moederbord terug gestuurt hebt naar Alternate, of dat het systeem al vanaf het begin niets doet.

Als de PC niet gewerkt heeft lijkt het mij aan de BIOS versie te liggen. Het is een oud moederboord met een nieuwere CPU. De upgrade van de BIOS zal dus support geven voor jouw quadcore waardoor deze wel zal moeten werken. (Softwarematig dan)

Als de PC wel gewerkt heeft voordat je het bordje terug gestuurd hebt is het best raar.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23-09 22:09

epic_gram

undercover moderator

Stef42 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 12:05:
Ik heb de proef op de som genomen, alles opnieuw aangesloten en nog steeds werkte de pc niet! Tijdens de boot blijft het hangen, waarbij geen enkele toets etc. werkt.
linux live cd-tje geprobeerd? Verder vind ik dat alternate gelijk heeft, als het moederbord werkt met een dualcore zou het probleem ergens anders moeten zitten.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Stef42
@Nixy: Zoals hierboven al genoemd werkte de PC niet meer na een reboot. In de tussentijd had de pc een paar dagen uitgestaan. Dus het heeft eerst gewerkt bij de Q9550

@epic_gram: Live-CD werkt toch niet als het bord niet langs zijn eigen boot kan komen...
Alternate heeft geen gelijk, want volgens de doos is het moederbord: 'Designed for Intel Core 2 Extreme/Quad/Duo/Pentium and Celeron'. Dan zou mijn CPU het ook gewoon moeten doen, maar nu niet meer.

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 23-09 22:09

epic_gram

undercover moderator

Stef42 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 14:07:
@epic_gram: Live-CD werkt toch niet als het bord niet langs zijn eigen boot kan komen...
Alternate heeft geen gelijk, want volgens de doos is het moederbord: 'Designed for Intel Core 2 Extreme/Quad/Duo/Pentium and Celeron'. Dan zou mijn CPU het ook gewoon moeten doen, maar nu niet meer.
Oh, ik dacht dat je wel door je bios kwam, omdat je zei "tijdens het booten blijft ie hangen". Ik ging ervanuit dat hij tijdens de windows boot bleef hangen.

Probeer je geheugen anders in te stellen, je fsb van je nieuwe CPU is veel hoger dan die van je oude CPU, misschien ligt het daar aan.

clear cmos, enz.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Gytax
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18-09 17:19
Volgens MSI is BIOS 7380v13 voor de Q9550S en BIOS 7380v12 voor de Q9550. Het heeft eerder gewerkt, zoals je vermelde, maar heb je de BIOS versie wel gecontroleerd?

Kijk ook eens of jouw geheugen hier tussen staat?

Ik neem aan dat alle pinnetjes van de processor gewoon nog goed zijn aangezien hij op het andere moederbord wel gewoon werkte.

Alternate heeft geen defect aan het moederbord geconstateerd, in principe zijn de kosten dan terecht. Als jij aan kunt tonen dat het wel degelijk aan het moederbord ligt, dan zijn de kosten natuurlijk onterecht.

• Stef42
@epic_gram: Helaas kan ik niet in de BIOS komen, hoevaak ik ook de CMOS clear.
@Gytax: Het geheugen staat in de lijst, ik gebruikte v1.3 voor de BIOS.

Ik vind het onterecht dat Alternate niet heeft geluisterd naar wat ik had opgeschreven. Zij geven aan dat ik zo duidelijk mogelijk moeten opschrijven wat er aan de hand is. Dat heb ik gedaan maar zij hebben (waarschijnlijk) niet getest met een Quad-core.

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:36
Stef42 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:08:
@epic_gram: Helaas kan ik niet in de BIOS komen, hoevaak ik ook de CMOS clear.
@Gytax: Het geheugen staat in de lijst, ik gebruikte v1.3 voor de BIOS.

Ik vind het onterecht dat Alternate niet heeft geluisterd naar wat ik had opgeschreven. Zij geven aan dat ik zo duidelijk mogelijk moeten opschrijven wat er aan de hand is. Dat heb ik gedaan maar zij hebben (waarschijnlijk) niet getest met een Quad-core.
Alternate heeft toch geluisterd? Jij geeft aan dat het mobo kapot is. Zij hebben het mobo getest, en het werkt.
Nu blijkt dat het mobo niet werkt met JOUW q9550. Dan zou de oorzaak daar dus liggen. Immers met JOUW 6300 werkte het mobo toch ook ?

Een BIOS update voor het mobo is waarschijnlijk de oplossing. . Dit doe je dus door de e6300 in de socket te stoppen. De biosupdate kan niet met de q9550. Daarna de bios defaults laden.

Je kan je bios ook clearen met een jumper op het mobo..

EDIT; Bovenstaande heb je dus al gedaan..

[Voor 9% gewijzigd door mcsluis op 25-10-2010 15:18]

• Stef42
Het klopt dat het moederbord werkte, maar dan enkel met een dual-core. Een Quad werkt dus niet, maar die zou het wel moeten doen. Ik gebruik al de laatste BIOS versie. Overigens was ik niet van plan om de BIOS te flashen in Windows, aangezien ik dan ook de licentie kwijtraak (andere hardware-id's etc.)

Het is misschien een rare vergelijking maar zie het zo: Een auto die 140km/h kan maar op een gegeven moment nog maar 70 kan breng je ook terug naar de dealer. Dan zegt de dealer toch ook niet: 'Ja, hij rijdt nog, dus is het niet kapot!'. Dat klopt, maar niet op de manier waarop het zou moeten werken.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:21

M2M

medicijnman

mcsluis schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:15:
[...]

Alternate heeft toch geluisterd? Jij geeft aan dat het mobo kapot is. Zij hebben het mobo getest, en het werkt.
Nu blijkt dat het mobo niet werkt met JOUW q9550. Dan zou de oorzaak daar dus liggen. Immers met JOUW 6300 werkte het mobo toch ook ?

Een BIOS update voor het mobo is waarschijnlijk de oplossing. . Dit doe je dus door de e6300 in de socket te stoppen. De biosupdate kan niet met de q9550. Daarna de bios defaults laden.

Je kan je bios ook clearen met een jumper op het mobo..

EDIT; Bovenstaande heb je dus al gedaan..
alternate heeft niet geluisterd. Feit is dat het moederbord gewerkt heeft met een quad core. De juiste bios versie is geinstalleerd, en hardwarematig ondersteund het moederbord, intel quad core processors. Als het niet meer werkt met die quad core processor en de processor werkt wel in een ander moederbord, dan is het moederbord stuk. Het heeft dan verder vrij weinig te maken met welke overige processor je in dat moederbord stopt, behalve een andere Q9550.

Werkt het moederbord dan wel, dan is het dus de vraag of de processor stuk is, of het moederbord. In alle gevallen hoeft de TS in ieder geval niets te betalen. Het product (mobo) hoort naar behoren te werken, met alle ondersteunde hardware mits de juiste bios versie geïnstalleerd is.

-_-

• CQC AnacondA
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 10:00
Gewoon alternate bellen (afhankelijk of je nog wat met het bordje wil)
uitleggen wat je probleem is, dan kom je in ieder geval van dat geeltje onderzoekskosten af.

Daarbij even zeggen dat je dit zo geen manier van doen vind en praat naar oplossingen.

Alternate heeft gewoon een ernstig waardeloze manier van klacht afhandelingen (traaaaaaaaaaaggggggg)
Maar goed we accepteren het met zijn allen (we blijven er kopen) dus moeten we het er maar mee doen.

Het is een prima webwinkel maar als er wat stuk gaat is de prullenbak de verstandigste en snelste optie.

• Stef42
Ik ga morgen eens met Alternate bellen, zien wat zij te zeggen hebben hierover.
Over de klantenservice ben ik ook niet te spreken, mede vanwege dit maar ook hoelang het bord al niet weg was. Als ik geen nieuwe had gekocht bij een andere winkel was ik het bord nu al bijna 8 weken kwijt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee