Transparante OLEDS en informatievoorziening in het OV
Een korte introductie is op zijn plaats, wie ben ik, en waar gaat dit over? Ik ben een Business & ICT student, en ik loop stage bij een groot ICT bedrijf met een aparte afdeling “innovatie” vanuit mijn opleiding bij de NHL Hogeschool in Leeuwarden. Boven alles ben ik echter een Tweaker, ik kom alleen lang niet zo veel toe aan posten en GOT-ten als dat ik wil
Dit heeft echter een reden: een geweldige opdracht met prachtig speelgoed. Transparante beeldschermen!
Mijn opdracht gaat uit van het feit dat we een stuk ‘glas’ krijgen wat zonder enige vorm van beamer beelden kan weergeven. Of ik kan gaan kijken naar de mogelijkheden en toepassingen voor dit zogenaamde multimediale glas.
Voor dit topic ben ik dankbaar voor de toestemming die Zeef en LuNaTiC mij gegeven hebben.
Inhoudsopgave
1. De Technologie2. De Opdracht
3. Het onderzoek
4. De online Enquête
5. Discussiepunten
De technologie
Om een kort beeld te geven van waar ik het over heb:nieuws: Samsung toont transparante lcd van 46 inch
nieuws: CES: Samsung toont laptop met doorzichtig oled-scherm
TDK’s transparante OLED
Mijn opdracht
Een korte oriëntatie leert me dat deze opdracht zich focust op transparante OLED schermen. Wat kan er met een transparant scherm wat er niet kan met een gewoon scherm? De opdracht moet immers wel innovatief zijn. In overleg met de interne stakeholders kwam ik al snel achter het idee om het openbaar vervoer aan te breken, en dan specifiek: een stuk openbaar vervoer wat nog niet bestaat. Hoewel het belangrijk is om op te merken dat mijn project zich niet exclusief tot mijn “richtpunt” hoeft te beperken, is mijn hoofdfocus komen te liggen op de ramen voor de regiotram die in 2016 in Groningen moet gaan rijden.Mijn opdracht bestaat uit twee fases:
- Onderzoek
- Bouwen
Het Onderzoek
Het onderzoek heeft twee richtingen: Stakeholders, en technologie. De technologie richt zich voornamelijk op de volgende vragen:- Hoe bouw ik een “device” inclusief OS en input/output wat zich aanpast aan de unieke eisen die een transparant scherm met zich meebrengt?
- Wat voor software ga ik mee ontwikkelen?
Online reizigersenquête
Om “het standpunt” van de reiziger te bepalen heb ik een online enquête opgezet. Mijn doel hierbij is om zo veel mogelijk te weten te komen, maar ook: om ideeën op te doen! Wat willen jullie? Wat denken jullie dat kan?Mijn enquête is hier te vinden: http://www.thesistools.com/web/?id=155147. Jullie deelname zou mij ontzettend helpen!
Deelname is volledig vrijwillig en gegarandeerd anoniem. Het enige wat het je kost, is ongeveer 5 minuten van je tijd! Onder de deelnemers verloot ik een bioscoopbon van €15. Om mee te laten kun je in de laatste stap van “mijn” gedeelte je e-mail adres achterlaten. Dit is zowel in mijn enquête als in het algemene stuk van Thesistools niet verplicht. Ik garandeer dat je email adres alleen bij mij bekend wordt, en zodra ik de bon uitgereikt hebt, permanent ge-shift-delete wordt, zelfs zonder recycling van de elektronen waar het in opgeslagen was. Zowel mijn opdrachtgever als de NHL Hogeschool komen het niet te weten!
Discussiepunten
Mijn doel is om jullie zoveel mogelijk up to date te houden over mijn projectvoortgang, en wat er gaat gebeuren. Openheid van informatie is iets wat ik vanaf het begin af aan mijn streven heb gemaakt. Ik ben tweaker, en de tweakers zijn een geweldige bron van informatie en discussie, en uiteraard: mensen die graag over nieuwe dingen praten.Mijn uiteindelijke doel met het project is om een demonstratiemodel/prototype neer te zetten van een ruit die in een stuk openbaar vervoer neergezet kan worden. Uiteraard is het OV een té algemene noemer, dus de focus zal liggen op stadsvervoer. Bijvoorbeeld tussen het Centraal Station van een stad en een Campus/Ziekenhuis. Hoewel mijn prototype nu gebouwd wordt, richt ik mijn prototype op een introductie in 2016. Wie weet wat er dan in de ICT sector speelt? Het proof of concept zal dan ook vooral dat zijn wat het is: een proof of concept. Maar binnen mijn stagebedrijf is er wel een ideaal platform om zoiets neer te zetten, en het gebeurt ook regelmatig dat iemand een klant al die sci-fi dingen laat zien, waarop de klant zegt: wat kost dat?
Een tramsetting heeft veel problemen die een unieke benadering zoeken waarover gediscussieerd kan worden:
- Wat voor informatie willen we?
- Wat voor bediening willen we?
- Wat voor problemen komen we tegen?
- Wat bestaat er al?
- Wat willen we aan advertenties?
- Augmented reality?
- Ergonomie?
- Informatie overflow voor ritjes van 10 minuten?