• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter

Transparante OLEDS en informatievoorziening in het OV

Een korte introductie is op zijn plaats, wie ben ik, en waar gaat dit over? Ik ben een Business & ICT student, en ik loop stage bij een groot ICT bedrijf met een aparte afdeling “innovatie” vanuit mijn opleiding bij de NHL Hogeschool in Leeuwarden. Boven alles ben ik echter een Tweaker, ik kom alleen lang niet zo veel toe aan posten en GOT-ten als dat ik wil ;(.

Dit heeft echter een reden: een geweldige opdracht met prachtig speelgoed. Transparante beeldschermen!
Mijn opdracht gaat uit van het feit dat we een stuk ‘glas’ krijgen wat zonder enige vorm van beamer beelden kan weergeven. Of ik kan gaan kijken naar de mogelijkheden en toepassingen voor dit zogenaamde multimediale glas.

Voor dit topic ben ik dankbaar voor de toestemming die Zeef en LuNaTiC mij gegeven hebben.
Inhoudsopgave
1. De Technologie
2. De Opdracht
3. Het onderzoek
4. De online Enquête
5. Discussiepunten

De technologie
Om een kort beeld te geven van waar ik het over heb:

nieuws: Samsung toont transparante lcd van 46 inch
nieuws: CES: Samsung toont laptop met doorzichtig oled-scherm
TDK’s transparante OLED

Mijn opdracht
Een korte oriëntatie leert me dat deze opdracht zich focust op transparante OLED schermen. Wat kan er met een transparant scherm wat er niet kan met een gewoon scherm? De opdracht moet immers wel innovatief zijn. In overleg met de interne stakeholders kwam ik al snel achter het idee om het openbaar vervoer aan te breken, en dan specifiek: een stuk openbaar vervoer wat nog niet bestaat. Hoewel het belangrijk is om op te merken dat mijn project zich niet exclusief tot mijn “richtpunt” hoeft te beperken, is mijn hoofdfocus komen te liggen op de ramen voor de regiotram die in 2016 in Groningen moet gaan rijden.

Mijn opdracht bestaat uit twee fases:
  • Onderzoek
  • Bouwen
Het Onderzoek
Het onderzoek heeft twee richtingen: Stakeholders, en technologie. De technologie richt zich voornamelijk op de volgende vragen:
  • Hoe bouw ik een “device” inclusief OS en input/output wat zich aanpast aan de unieke eisen die een transparant scherm met zich meebrengt?
  • Wat voor software ga ik mee ontwikkelen?
De andere helft, en binnen de informatica wereld toch een hele belangrijke helft, is mensen. Ik ga in de loop van mijn project met zo veel mogelijk stakeholders (proberen) te praten. Bedenk hierbij instanties zoals… bestaande exploitanten van openbaar vervoer, gemeente en provincie Groningen, en uiteraard: de reiziger. Dit brengt mij tevens op een van de belangrijkste onderdelen van mijn project:

Online reizigersenquête
Om “het standpunt” van de reiziger te bepalen heb ik een online enquête opgezet. Mijn doel hierbij is om zo veel mogelijk te weten te komen, maar ook: om ideeën op te doen! Wat willen jullie? Wat denken jullie dat kan?

Mijn enquête is hier te vinden: http://www.thesistools.com/web/?id=155147. Jullie deelname zou mij ontzettend helpen!

Deelname is volledig vrijwillig en gegarandeerd anoniem. Het enige wat het je kost, is ongeveer 5 minuten van je tijd! Onder de deelnemers verloot ik een bioscoopbon van €15. Om mee te laten kun je in de laatste stap van “mijn” gedeelte je e-mail adres achterlaten. Dit is zowel in mijn enquête als in het algemene stuk van Thesistools niet verplicht. Ik garandeer dat je email adres alleen bij mij bekend wordt, en zodra ik de bon uitgereikt hebt, permanent ge-shift-delete wordt, zelfs zonder recycling van de elektronen waar het in opgeslagen was. Zowel mijn opdrachtgever als de NHL Hogeschool komen het niet te weten!

Discussiepunten
Mijn doel is om jullie zoveel mogelijk up to date te houden over mijn projectvoortgang, en wat er gaat gebeuren. Openheid van informatie is iets wat ik vanaf het begin af aan mijn streven heb gemaakt. Ik ben tweaker, en de tweakers zijn een geweldige bron van informatie en discussie, en uiteraard: mensen die graag over nieuwe dingen praten.

Mijn uiteindelijke doel met het project is om een demonstratiemodel/prototype neer te zetten van een ruit die in een stuk openbaar vervoer neergezet kan worden. Uiteraard is het OV een té algemene noemer, dus de focus zal liggen op stadsvervoer. Bijvoorbeeld tussen het Centraal Station van een stad en een Campus/Ziekenhuis. Hoewel mijn prototype nu gebouwd wordt, richt ik mijn prototype op een introductie in 2016. Wie weet wat er dan in de ICT sector speelt? Het proof of concept zal dan ook vooral dat zijn wat het is: een proof of concept. Maar binnen mijn stagebedrijf is er wel een ideaal platform om zoiets neer te zetten, en het gebeurt ook regelmatig dat iemand een klant al die sci-fi dingen laat zien, waarop de klant zegt: wat kost dat?

Een tramsetting heeft veel problemen die een unieke benadering zoeken waarover gediscussieerd kan worden:
  • Wat voor informatie willen we?
  • Wat voor bediening willen we?
  • Wat voor problemen komen we tegen?
  • Wat bestaat er al?
  • Wat willen we aan advertenties?
  • Augmented reality?
  • Ergonomie?
  • Informatie overflow voor ritjes van 10 minuten?
Jullie zien het… een interessant onderwerp, en jullie kunnen zeker terugkoppel verwachten over mijn voortgang! En geloof me: ik blijf dit topic volgen. Ik ben boven alles benieuwd wat jullie vinden :P

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-05 16:43

talin

My god is the sun!

heb de enquete nog niet gedaan maar ben zelf ook bezig met informatie voorziening binnen het bedrijf en ben bezig 2 paketten te onderzoeken:

http://www.scala.com/digital-signage-products/designer.html

en http://www.digitalsignagemaker.com/de/home/index.asp dan wel http://www.bis.nl/nl/digitalsignage/

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-05 11:55
Qua technologie kan je ook gebruik maken van de theorie achter: http://www.microsoft.com/...ntent/projects/wedge.aspx

Projectie door een zogeheten Bauernfeind Prism (wedge).

• Cornelisjuh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-04-2020
Ingevult :)
Ik zou zelf heel positief zijn als dergelijke ramen worden ingebouwt in bijvoorbeeld bussen of treinen, vooral Augemented Reality kan volgens mij heel leuk zijn !

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig heb ik as donderdag een gesprek vanuit het GVB (Amsterdams stadsOVbedrijf) klantenpanel over infoschermen in de A'damse trams. Volgens mij hebben ze wat minder ambitieuze plannen (gewoon content op bestaande TFTs herzien), maar de feedback daar kan ook hier interessant zijn.

Persoonlijk ben ik trouwens vrij sceptisch over dit soort ding. Twee redenen, eentje technisch, de andere sociaal.

Technisch:
Meerwaarde van dingen op transparante ramen tonen is natuurlijk dat je beeld kunt combineren met achtergrond dat er al is. Probleem is echter eentje van parallax: je krijgt het beeld slechts op één plek exact juist georienteerd met het achtergrond. Dat probleem is hier veel groter dan in Samsung's demo-aquarium, aangezien daar de relatieve afstand van de kijker tov info en achtergrond klein was - een halve meter ernaast betekende daar slechts iets van 5cm ernaast in het aquarium, terwijl het in de tram enorm is. Een halve meter verschil in de tram kan op 100m afstand al gauw 50m ernaast zitten. Als je bedenkt dat tientallen mensen die meters uit elkaar zitten uit dezelfde raam kijken, moet je al snel constateren dat je zo goed als niets nauwkeurig op de achtergrond kunt laten aansluiten voor al die mensen. En dan is de meerwaarde tov traditionele schermen erg discutabel.

Sociaal:
Reizigers zijn niet één pot nat. Heel grof gezegd kun je ze verdelen in drie categorieen:
  • Forensen. Willen geen toeristische info of loze entertainment. Willen wel zoveel mogelijk info over reis en aansluitingen, liefst kort, krachtig en duidelijk.
  • Ongehaaste reizigers ("huismoeders"). Toeristische info wordt de eerste keer gewaardeerd, daarna niet meer. Willen eerder entertainment. Zijn minder geinteresseerd in reisinfo, zeker niet als het telegramstijl gebracht wordt.
  • Toeristen. Willen toeristische info, maar verwar je alleen maar met entertainment, iets wat ook snel gebeurt met reisinfo.
Bovenstaande is natuurlijk niet uniek aan schermen in ramen, maar speelt er net zo goed: hoe ga je in een bomvolle tram content geven dat voor alle mensen (of in ieder geval het grootste deel van die mensen) meerwaarde biedt boven gewoon een doorzichtige ruit? Sowieso, hoe zie je interactieve zaken voor je in een omgeving waar het meerendeel van de reizigers niet eens in de gelegenheid is fysiek in de buurt te komen van je scherm?

Soittakaa Paranoid!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Inmiddels heb ik contact gehad met het Gronings trambureau, en die zijn eigenlijk nog voornamelijk bezig met het schetsen van straten, en hebben geen beeld bij hun informatiewensen. Sterker nog: ik kreeg het idee dat ze dat aan de "aanbieders" over willen laten. Interessant, want ik loop immers stage bij een "aanbieder voor de aanbieders".

Ik moet bekennen dat ik over het parallax probleem nog niet had nagedacht, een scherpe en terechte opmerking. Dit heeft echter geen invloed op de "basis" informatievoorziening, iets waar ik overigens binnen mijn stagebedrijf zelf al wat over heb gevonden, het schijnt dat er voor de NS wat is gedaan in het verleden wat een goede referentie kan zijn. Waar het wel invloed op heeft is op "staande" reizigers. Nu kan ik zeggen dat ik uit ga van toeristen die zitten, of "die richting", maar dat is natuurlijk geen nette oplossing. Ik zat dit dan ook zeker voorleggen! Je zou natuurlijk kunnen denken aan een plaatje in "globaal" de goede richting.

Wat ik tot nu toe vooral zie voorkomen is dat ik geluid en flashyness tot een minimum moet beperken. Geen snel-knipperende RGB patronen dus.

Gezien de touch input kan ik per "raamstoel" uiteraard een bediening geven in de vorm van een simpel "op-pop" schermpje om te wisselen tussen weer, toerisme, reisinfo en bijvoorbeeld graffiti. Maar dat is slechts een voorstelling, het laatste wat ik wil is de reiziger tegen het zere been schoppen. Het product moet een meerwaarde hebben, en zal dus ook zeker wát vaste informatie weergeven (een tramschema bijvoorbeeld zoals de onderstaande afbeelding), maar de dynamische content dient vrijblijvend te zijn. Sowieso is er een beperking omdat het scherm geen "zwart" kan weergeven, hoe donkerder, hoe transparanter, immers.

Ik heb het advies gekregen om vooral een snel proof of concept te bouwen i.p.v. me zorgen te gaan maken om een systeem wat 10 jaar zonder defecten moet werken, en dat is dan ook iets wat ik ga doen, echter wil ik wel degelijk wát rekening houden met embedded en functionele systemen.

Qua ontwikkelingsmogelijkheden ben ik niet heel erg beperkt, interface design heb ik echter veel over te leren, maar tegenover me zit een usability expert die ook alles weet van de zgn. Gorilla arm, ik heb er vertrouwen op dat het goed komt. Ik ben nu een dagje aan het "lezen", eens kijken wat er mogelijk is op Android, Microsoft en Adobe gebied. Ik heb nu al gemerkt bijvoorbeeld dat als ik Android wil gaan gebruiken (een systeem wat zich natuurlijk bij uitstek leent voor plaatsbepaling en embedded systemen), er een "device" van moet maken, en dat google dan eisen gaat stellen zoals het verplicht hebben van een mail client. Uiteindelijk is dat niet iets waar ik op zit te wachten. Microsoft is dan wat opener, en bied een pakket aan in de vorm van Expression Blend en Visual Studio, Expression Blend kan ik zelfs met Photoshop lagen een interface mee maken waar ik dan vervolgens een Silverlight, WPF, of TouchSDK app van kan maken. Een soort van surface-aan-het-raam zou mogelijk zijn, maar er is wel érg veel mogelijk. Adobe Air klinkt leuk, maar er is binnen mijn stagebedrijf en bij mij zelf eigenlijk geen enkele Adobe kennis, en gezien de tijd is het "even leren" niet echt een optie. C#, Java en zelfs VB.net ken ik al, en er zit een heel team hier wat er dagelijks mee werkt die ook mee kunnen helpen. Het interface design is dus meer een punt.

En daarbij is de hulp van Dion_B onschatbaar. Interactiviteit via touch, een gelaagde structuur (zit een toerist en staat een forens?), en/of op tijd gebaseerde informatie is dan erg nuttig. Je kunt je voorstellen dat in de spits informatie wordt getoond over aansluitingen met de meest gebruikte aansluitingen vooraan.

Uiteraard nadenkpunten, een van de reden van dit topic! Ik zal binnenkort wat schetsen gaan maken voor de interface, om ook mijn gesprekspartners die als "leek" te boek staan een beeld te geven van wat mogelijk is en wat er niet mogelijk is. Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Huidige hangpunten:

• De eigenschappen van T-OLED maken slechts een beperkte kleurkeuze mogelijk, interface design dient daar rekening mee te houden, ook met ergonomie
• Parallax
• Reizigerstypen, welk gedeelte interactief en hoe? Bepaalde typen op bepaalde tijdstippen?

[Voor 3% gewijzigd door Umbrah op 26-10-2010 10:53]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ligt het aan mij, maar is het niet totaal de omgekeerde wereld om eerst bedrijven en mensen te zoeken, en dan pas te kijken naar de benodigde platforms en alles wat die bedrijven en mensen niet kennen weg te strepen :?

Misschien voor een proof-of-concept wel geschikt, maar als er uiteindelijk productie gedraaid moet worden zou het de moeite waard zijn om dat eens om te keren en te zorgen dat eerst naar de gewenste toepassing gekeken word, op basis daarvan de meest geschikte platform (wat prima C# en Java mag zijn, maar dan wel om betere redenen dan "die ken ik al") en vervolgens de mensen/bedrijven om het te bouwen daaromheen zoeken...

Ik zou trouwens druk vs rustig in de tram als hangpunt erbij zetten, en evt ook wat er gebeurt bij slechte weersomstandigheden (lees: alle ramen beslagen omdat het regent buiten en iedereen in de tram staat te dampen).

Mbt je enquete heb ik ook m'n bedenkingen. Je uiteindelijke doelgroep zijn de tramreizigers in de regiotram in Groningen. Vervolgens ga je online bij een totaal andere groep (Tweakers in NL en BE) vragen wat ze van het concept vinden. Ik durf de representativiteit van die tweede groep voor de doelgroep nogal in twijfel te trekken. Zou het niet veel sneller, simpeler en beter zijn om even een paar dagen daadwerkelijk naar Groningen te gaan en in de bussen die nu rijden op het traject waar straks de tram komt mensen in persoon te enqueteren :?

Dan weet je zeker dat je de juiste mensen te pakken hebt. Mocht je willen kijken of het uitmaakt, dan kun je een handvol mensen in een middagje zo face-to-face bevragen en vervolgens kijken of de resultaten daarvan statistisch significant afwijken van de respondenten van de online enquete. Als dat wel zo is weet je dat je een probleem hebt, als dat niet zo is staat het verdomd goed in je thesis dat je het gecontroleerd hebt :)

Soittakaa Paranoid!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Groningen is vrij uitzonderlijk in het feit dat ze alles uitbesteden, er is geen gemeentelijk vervoersbedrijf hier. Ze gooien twee aanbestedingen uit, namelijk. Een voor een bedrijf wat de rails gaat leggen, en een voor een bedrijf wat voor zes jaar het OV mag gaan exploiteren (hoewel ik denk dat geen bedrijf zal bieden op maar zes jaar tram exploitatie). Dat heeft in het verleden Arriva belet om hun bussen te vernieuwen (vandaar dat streekvervoer hier soms ging met bussen die polen gedoneerd had aan het Noorden ofzo), in afwachting op de nieuwe aanbesteding. Gelijk hadden ze, een nieuwkomer met een "prijsvechter" reputatie genaamd QBuzz heeft de aanbesteding gewonnen, Arriva is weg nu, hoewel ze nog wel de trein exploiteren met hun Spurt treintjes.

Wat dat betreft snap ik Groningen wel, en ik zit al achter mogelijke bieders aan, hoewel dat véél klanten zijn, en allemaal zijn ze even onwelwillend om te zeggen: "ja, we gaan bieden" of "nee". Puur uit angst dat ik ga lekken o.i.d. Dat is met dit soort opdrachten altijd een punt. Een collega mocht in principe van een andere partner zijn bevindingen niet eens aan zijn beoordelaars publiceren. Om maar even aan te geven hoe zeer je als student soms klem zit.

Druk VS rustig en positie van de informatie aan de hand van het soort reiziger neem ik zeker mee.

De enquête is wel degelijk relevant: regiotram wordt er niet in genoemd, en het is vanaf het begin af aan dan ook mijn bedoeling geweest om het als setting te nemen. Dat het een potentiële implementatie is, is mooi meegenomen. Immers, ik moest de bedrijfskundige kant meenemen. Voor de veiligheid kun je stellen: Stads OV is mijn focus. En in België rijden er wel degelijk bussen en trams. Sterker nog: via mijn zus die Belg is, inmiddels, heb ik wat meer Belgische respondenten. Misschien was ik wat onduidelijk in mijn post. De enquête is dan ook globaler en mikt zich op 200.000+ mensen: alle potentiële OV gebruikers, en dus ook tweakers. Ik heb, rekeninghoudend met een foutmarge van 8%, ongeveer 149 respondenten nodig. Ik zit nu aan de 100, en heb niet het idee dat het een foute doorsnede is.

Het ontwikkelplatform is puur voor mijzelf, het enige wat interviewpartners te zien krijgen zijn "mock ups", zoals gewoon is in de ICT sector. Het boeit die mensen geen hond of ik een "while" of "for" lus gebruik, en of ik dit in VB.net of C# doe.

Overigens houd ik rekening met je laatste alinea: ik geef binnenkort binnen mijn stagebedrijf aan oud afstudeerders (die niet binnen het bedrijf zelf aan de bak zijn gekomen) een workshop.

Ik had mijn opdrachtgever aan de lijn die van de Electronic Plastics conventie afkwam zonet, hij heeft mogelijk in Januari al een verassing voor me...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Umbrah schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 16:50:
Groningen is vrij uitzonderlijk in het feit dat ze alles uitbesteden

[...]
Zucht. Hoe kan een gemeente/provincie het zichzelf en de mensen die ervoor moeten werken onmogelijk maken... duidelijk :/
Druk VS rustig en positie van de informatie aan de hand van het soort reiziger neem ik zeker mee.

De enquête is wel degelijk relevant: regiotram wordt er niet in genoemd, en het is vanaf het begin af aan dan ook mijn bedoeling geweest om het als setting te nemen. Dat het een potentiële implementatie is, is mooi meegenomen. Immers, ik moest de bedrijfskundige kant meenemen. Voor de veiligheid kun je stellen: Stads OV is mijn focus. En in België rijden er wel degelijk bussen en trams. Sterker nog: via mijn zus die Belg is, inmiddels, heb ik wat meer Belgische respondenten. Misschien was ik wat onduidelijk in mijn post. De enquête is dan ook globaler en mikt zich op 200.000+ mensen: alle potentiële OV gebruikers, en dus ook tweakers. Ik heb, rekeninghoudend met een foutmarge van 8%, ongeveer 149 respondenten nodig. Ik zit nu aan de 100, en heb niet het idee dat het een foute doorsnede is.
Ho ff, ik wilde niet zeggen dat er in Belgie geen trams rijden, wel dat een Antwerpenaar of Amsterdammer geen Groninger is, en Tweakers zijn sowieso geen representatieve dwarsdoorsnede van de maatschappij. Een groot deel van de mensen in de tram is bijvoorbeeld digibeet. Die ga je hier niet terugvinden. Toch moet je - juist met een hi-tec ding als dit - zorgen dat je hen ook bedient. Als je alleen uitgaat van wat je online hoort, zeker als het ook bij een niche doelpubliek vandaan komt, dan ga je geen draagvlak vinden onder een groot deel van je reizigers.
Het ontwikkelplatform is puur voor mijzelf, het enige wat interviewpartners te zien krijgen zijn "mock ups", zoals gewoon is in de ICT sector. Het boeit die mensen geen hond of ik een "while" of "for" lus gebruik, en of ik dit in VB.net of C# doe.
Kijk, dan maakt het idd geen drol uit.
Overigens houd ik rekening met je laatste alinea: ik geef binnenkort binnen mijn stagebedrijf aan oud afstudeerders (die niet binnen het bedrijf zelf aan de bak zijn gekomen) een workshop.

Ik had mijn opdrachtgever aan de lijn die van de Electronic Plastics conventie afkwam zonet, hij heeft mogelijk in Januari al een verassing voor me...
Woei. Helaas waarschijnlijk een verrassing waar een dikke NDA aan hangt, ben ik bang. Zo niet: posten hier :P

Maar goed, ik kom net terug van het panelgesprek van de GVB.

Interessante mix mensen - een werkloze moeder, een 50+ zorgmedewerkster, een jonge fiscalist die voor een politieke partij werkt (VVD, heb ik inmiddels opgezocht), een video-editor die daadwerkelijk content geleverd heeft voor de schermen die er nu hangen, een jongere die daadwerkelijk rondkomt van computerhulp aan huis (van wie ik het sterke vermoeden heb dat hij Tweaker is en hier leest, aangezien hij gehoord had van de regiotram Groningen verhaal), en ik dus, de betaalde geek uit de telecomsector.

Zonder verbatim verslag te doen van het geheel zijn er een paar duidelijke dingen naar voren gekomen. Hou in het achterhoofd dat A'dam al zo'n 7 jaar TFT schermen heeft in trams, dus dat iedereen daarmee zat te vergelijken.

Eerst en vooral was de behoefte aan actuele reisinformatie tov entertainment. Entertainment vond iedereen eigenlijk leuk, zelfs reclame was OK, maar het mag nooit relevante info in de weg staan, en die info moet real-time zijn. Momenteel tonen de schermen een slideshow die als het meezit dagelijks ververst wordt en helemaal geen gerichte reisinfo.

Tweede punt wat veel genoemd werd was rust. Dat lijkt me in het geval van beeld op de ramen nog belangrijker. Rust betekent zowel de content in een uniforme (huis)stijl aanbieden, als ook niet te snel verspringen en al helemaal geen flitsende beelden.

Ander punt wat sterk naar voren kwam was de meerwaarde van plaats- en tijdsgebonden info en zelfs reclame. Ik heb zelf geopperd dat dat een heel goede manier zou zijn om vanuit "less is more" gedachte juist minder info te serveren, maar wel veel gerichter en dus nuttiger. Bijkomst in A'dam (dat allicht minder/niet in Groningen op zou gaan) is dat zo iedere lijn andere info zou krijgen, waardoor overstappers niet steeds dezelfde slideshow zouden zien als ze meerdere keren overstapten.

Mbt druk vs rustig werd geopperd dat het systeem dat zelf zou kunnen constateren mbv beveiligingscamerabeelden, en dat bij drukte de lettertypes groter zouden moeten en reisinfo prio zou moeten krijgen over andere soorten content.

Nice to haves:
  • Ipv het scherm afwisselend verschillende soorten info laten tonen, of het scherm in meerdere panelen delen, de reisinfo als ticker onderaan het scherm continu voorbij laten scrollen, ongeacht wat de rest van het scherm toont.
  • links naar externe info, als oplossing voor dilemma veel text <=> TLDR. Evt dmv QR-codes oid.
  • snelheid waarmee content getoond wordt zou aangepast moeten zijn op inhoud (veel text langer in beeld dan weinig text), en dat sowieso gelet moest worden op de leessnelheid van ouderen.
  • meertaligheid (waarbij Engels bedoeld werd) - allicht ook niet zo essentieel in Groningen
  • integratie met omroepberichten: zodra een halte omgeroepen werd zou relevante info op het scherm moeten verschijnen.
  • tonen van tweets over de (tram)lijn op het scherm jawel, in A'dam zijn er mensen die hun tijd verdoen met Twitteren over het al dan niet op tijd zijn van de tram, en - en dit is minder triest - anderen die het volgen als beste real-time info over status van die dingen.
Qua absolute no-nos kwamen maar twee dingen naar voren, maar daar was de panel stellig en unaniem in:
  • geen beveiligingscamerabeelden op de schermen. Mensen voelen zich er zelf niet gemakkelijk bij, betwijfelen sterk of het afschrikkend zou werken op tuig, en het verspilt screen time voor dingen die wel nuttig en/of leuk zouden kunnen zijn.
  • men wil absoluut geen geluid bij de beelden; koppelen beeld aan omroepen die er al zijn is OK, alles wat verder gaat dan dat uit den boze.
Hopelijk kun je hier wat mee, het is natuurlijk ook subjectief, maar bevat juist ook input van digibete werkloze moeders en grijsaards, waar er geheid meer van in de tram zitten dan Tweakers.

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 28-10-2010 22:37]

Soittakaa Paranoid!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Topicstarter
Wow, Dion, wat een schat aan informatie! Dikke NDA's... tsja, nog niks gezien, maar ik beloof dat alles gepost zal worden.

Inmiddels heb ik toegang gekregen tot een systeem voor rit/reis informatie, de backend daarvoor is in principe in orde nu, en ook het onderzoek zelf gaat de goede kant op. T-OLED's hebben nogal wat specifieke kleur eigenschappen, waar erg veel rekening mee moet worden gehouden.

Komende week heb ik een gesprek met iemand van de NS, die mij meer gaat vertellen over de sensor/communicatie array in hedendaagse treinen, en hoe toegankelijk die zijn.

De online enquête zit nog slechts 15 mensen van "target" af, en voorlopig lijkt de doorsnede representatief te zijn, iets waarvoor ik zowel tweakers als een lading geneeskunde studentes voor mag bedanken. Ook de leeftijden lijken "redelijk" in balans, er is genoeg grijs in mijn poll.

Ik heb aan entertainment dmv. de koffiecorners hier een "experimentje" gedraait. Om mijn handschrift verborgen te houden heb ik mijn begeleider op de whiteboards die daar overal staan op laten schrijven: "Hebben jullie nog gelachen vandaag?". Ook heb ik whiteboard markers in de kopjeskasten gelegd. Op één uitzondering na was het resultaat opmerkelijk! Anonimiteit is blijkbaar een reden om hele moppen in stukken op te gaan schrijven. In één geval hebben vijf verschillende mensen aan deze mop gewerkt:

"Er komt een man bij de dokter..."
"zegt die man tegen de dokter: ik heb overal pijn!"
"Als ik met mijn rechter hand op mijn been druk doet het pijn"
"als ik met mijn rechter hand op mijn hoofd druk doet het pijn"
"zegt die dokter: uw vinger is gebroken".

Twitter is een leuke, maar dit is zeer zeker ook iets wat toe te voegen valt voor de zitplaatsen.

Maar voor het echt tweakerswaardige: zolang er geen NDA is, blijf ik posten over alle botten die men mij toegooit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee