Transparante OLEDS en informatievoorziening in het OV
Een korte introductie is op zijn plaats, wie ben ik, en waar gaat dit over? Ik ben een Business & ICT student, en ik loop stage bij een groot ICT bedrijf met een aparte afdeling “innovatie” vanuit mijn opleiding bij de NHL Hogeschool in Leeuwarden. Boven alles ben ik echter een Tweaker, ik kom alleen lang niet zo veel toe aan posten en GOT-ten als dat ik wil
Dit heeft echter een reden: een geweldige opdracht met prachtig speelgoed. Transparante beeldschermen!
Mijn opdracht gaat uit van het feit dat we een stuk ‘glas’ krijgen wat zonder enige vorm van beamer beelden kan weergeven. Of ik kan gaan kijken naar de mogelijkheden en toepassingen voor dit zogenaamde multimediale glas.
Voor dit topic ben ik dankbaar voor de toestemming die Zeef en LuNaTiC mij gegeven hebben.
Inhoudsopgave
1. De Technologie2. De Opdracht
3. Het onderzoek
4. De online Enquête
5. Discussiepunten
De technologie
Om een kort beeld te geven van waar ik het over heb:nieuws: Samsung toont transparante lcd van 46 inch
nieuws: CES: Samsung toont laptop met doorzichtig oled-scherm
TDK’s transparante OLED
Mijn opdracht
Een korte oriëntatie leert me dat deze opdracht zich focust op transparante OLED schermen. Wat kan er met een transparant scherm wat er niet kan met een gewoon scherm? De opdracht moet immers wel innovatief zijn. In overleg met de interne stakeholders kwam ik al snel achter het idee om het openbaar vervoer aan te breken, en dan specifiek: een stuk openbaar vervoer wat nog niet bestaat. Hoewel het belangrijk is om op te merken dat mijn project zich niet exclusief tot mijn “richtpunt” hoeft te beperken, is mijn hoofdfocus komen te liggen op de ramen voor de regiotram die in 2016 in Groningen moet gaan rijden.Mijn opdracht bestaat uit twee fases:
- Onderzoek
- Bouwen
Het Onderzoek