• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:20
Hallo,

Ik heb een problem met het doorsturen van mijn dolby en dts geluid vanaf mijn UPC Cisco Media box en Xtreamer (beide HDMI) door de TV naar een receiver.

Ik heb de xtreamer en de upc box nu direct aangesloten op mijn versterker. Hier komt keurig dolby of dts geluid uit. Mijn receiver geeft deze geluidsmodus keurig weer. Maar gezien de beperkte hoeveelheid optische ingangen die mijn receiver heeft, en het feit dat het geluid dan niet 100% in-sync is met het beeld zou ik graag de audio van beide apparaten via HDMI willen laten afhandelen door de tv (Samsung UE55C6000). De tv wil ik dan aansluiten (optisch) op de receiver.

Helaas krijg ik het niet voor elkaar als ik via de tv de audio laat verlopen, dolby of dts geluid uit de receiver te krijgen. Deze blijft gewoon op stereo staan.

In de tv heb ik de optie gevonden dat je kan kiezen voor PCM output of Dolby Digital. Helaas kan ik de dolby digital optie gewoon niet selecteren, terwijl deze op dat moment wel op een dolby kanaal staat, of een film met dts afgespeeld word.

Heeft iemand hier ervaring mee? of wellicht tips wat ik kan proberen?

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
De meeste tv geven alleen een stereo signaal op de audio out... dit gaat dus gewoon niet lukken!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wellicht is het een beperking van je TV dat die geen op HDMI binnenkomend signaal door kan zetten via de optische uitgang. Dat is een meer een taakje voor een receiver..

Ik zou eens gaan kijken naar de A/V-sync instelling van je receiver, in plaats van deze workaround.

• N1traat
MrAcid schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 09:38:
Ik zou eens gaan kijken naar de A/V-sync instelling van je receiver, in plaats van deze workaround.
Het geluid is iets eerder dan het beeld. Helaas bied de receiver niet de mogelijkheid dit te beïnvloeden :(

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
@Zendith, Kijk eens naar de beeldverbeteringstechnieken die aan staan in het menu van je TV. Een deel daarvan uitzetten geeft vaak al de oplossing. Verder weet ik dat er ooit in een service menu van samsung tv's een audio delay was in te stellen...

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Daar heb je weinig aan als de audio via de receiver gaat. ;)

• N1traat
Het klopt wel, dat als ik de tv op spelmodus zet, dat het verschil kleiner word. Maar de kwaliteit van het beeld gaat dan echt flink achteruit. Het lijkt erop dat ik misschien wel een receiver moet kopen die wel audio delay kan doen.
Pagina: 1