Toon posts:

Core 2 Quad Q8400 ruilen tegen Core i5 650? Of niet...

Pagina: 1
Acties:
  • 622 views

• MNECMotU
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Besten Twiekerts!

Ik heb een prima werkend systeempje momenteel.
Namelijk:

Core 2 Quad 2.66GHz Q8400
Intel 775 mobo
4Gb DDR2 Ram
enz...enz...

Nu komt er een kennis naar mij toe (die ik overigens goed vertrouw) en hij heeft een ruilvoorstel gedaan.
Hij biedt aan een Core i5 650 (3.20GHz) op een Intel mobo met 4Gb DDR3 Ram.

Wat is nu wijsheid?
Ruilen of niet?

Ik heb namelijk totaal geen idee van deze CPU's qua snelheid, kracht.
Voornamelijk gebruik ik dit systeem om te gamen. Soms ook wat HD videobewerking.

Bedankt twiekerts!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Gijs007
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:47
als ik jou was zou ik de quad core houden de core I 5 heeft maar 2 cores.
dit is belangrijk voor video bewerken echter is de core I5 wel beter voor gamen.
dus het is jouw keuze als je wat langer kunt wachten met het bewerken van video's dan zou ik de I5 nemen.

[Voor 3% gewijzigd door Gijs007 op 25-10-2010 01:02]

AMD Ryzen 9 5950X | NZXT Kraken X62 | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16Q-32GTZR | EVGA GeForce RTX 2080 Ti XC Ultra | Corsair AX860I | 2 x WD Black NVMe SSD SN850 2TB | 1 x Intel Optane 900P 480GB

• MNECMotU
Gijs007 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 01:01:
als ik jou was zou ik de quad core houden de core I 5 heeft maar 2 cores.
Oh ok... Ik was er altijd vanuit gegaan dat alle i5's quadcores waren (en de i3 dualcore)...

Hmm... toch een lastige keuze wordt dit...

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• wheez50
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 12:17
Zoals altijd is belangrijk waar je het ding voor gebruikt. Game je veel? Doe je veel aan videobewerking? Gaat het om je uiteindelijke restwaarde?

• thijszor
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11-09 23:59
alleen de i5 750 en 760 zijn quadcore :)

• MNECMotU
wheez50 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 01:34:
Zoals altijd is belangrijk waar je het ding voor gebruikt. Game je veel? Doe je veel aan videobewerking? Gaat het om je uiteindelijke restwaarde?
Hmm... momenteel is het voornamelijk gaming (3D shooters en racegames).
Over een tijdje verwacht ik wat meer met videobewerking bezig te gaan, maar vooralsnog zal het gamen wel de hoofdmoot zijn.

Op mijn huidige Core 2 Quad draaien alle games trouwens helemaal prima.
De i5 zou evt. in de toekomst voor wat zwaardere games misschien een uitkomst kunnen zijn.

Hoe verhouden de Q8400 en de i5 650 zich t.o.v. elkaar in games?

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17-09 16:29

Volvo V60 D5 Polestar @ 230PK & 470NM

• Blord
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Blord

Hello Kitty !

De i5 is over algemeen iets sneller en verbruikt veel minder stroom. Als je naar de toekomst kijkt, kun je de i5 systeem veel beter uitbreiden. De Q8400 kan ge-upgrade worden naar een quadcore Q9 serie maar daar blijft het bij. De i5 kan naar een echte quadcore i5-750/760 gaan en zelfs naar een i7. Deze maakt wel echt brandhout van de Q8***/Q9***.

• dbm_
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
je kan ook vragen om een kleine bijbetaling (bijv 50 euro). Als je dan je cpu te koop aanbiedt hiero en een i5 750/760 op V&A terugkoopt dan zou het wel een vooruitgang zijn. Ligt natuurlijk ook allemaal een beetje aan videokaart e.d.

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020
dbm_ schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 02:47:
je kan ook vragen om een kleine bijbetaling (bijv 50 euro). Als je dan je cpu te koop aanbiedt hiero en een i5 750/760 op V&A terugkoopt dan zou het wel een vooruitgang zijn. Ligt natuurlijk ook allemaal een beetje aan videokaart e.d.
denk dat hij eerder zelf moet bijbetalen... dai i5 systeem is meer waard dan het s775 systeem..

Hardware.info Overclock Team

• MNECMotU
Ok, bedankt voor alle antwoorden, ben in ieder geval weer een stuk wijzer geworden.

Nu kreeg ik vandaag van mijn kennis te horen dat hij ook genoegen neemt met mijn oude computer, te weten een Core 2 Duo 2.66GHz met 2Gb DDR2 op een Asrock bordje.
Wel met 150 euro bijbetaling van mijn kant...

Dan heb ik de i5 en behoud ik ook mijn Q8400.
Is natuurlijk geen slechte zet lijkt me zo...

• michaelmou
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-08 17:27
nedernakker schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 06:36:
[...]

denk dat hij eerder zelf moet bijbetalen... dai i5 systeem is meer waard dan het s775 systeem..
Maar bij de i5 krijgt ie geen systeem.
Hij ruilt zijn volledige systeem tegen een proc, moederbord en geheugen als ik het goed begrijp.

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
MNECMotU schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 00:59:

... (die ik overigens goed vertrouw) ...
Blijkbaar dus niet goed genoeg ;-)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

MNECMotU schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 00:59:

Nu komt er een kennis naar mij toe (die ik overigens goed vertrouw) en hij heeft een ruilvoorstel gedaan.
Hij biedt aan een Core i5 650 (3.20GHz) op een Intel mobo met 4Gb DDR3 Ram.
hij heeft dus over een compleet i5 systeem

• MNECMotU
brilsmurfffje schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 15:27:
[...]

hij heeft dus over een compleet i5 systeem
Ja idd, was misschien niet heel duidelijk, maar het gaat idd over een heel systeem.
De rest van het systeem is niet zo spannend. Gewoon aardige kast, fatsoenlijke voeding, 7600gs kaartje (maar daar zou ik mijn gts250 voor in de plek zetten), 500gb hdd enz...

Ik denk dat ik het volgende aan hem voorstel:
Dit systeem ruilen tegen mijn oude Core 2 Duo 2.66GHz systeempje en 100 euro bijbetaling...

Kijken of ie dat doet... :)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-09 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier op GoT verwachten we dat je zelf doet wat je kunt voordat je een topic opent. Hier vraag je feitelijk niet meer dan hoe een Q8400 presteert tov een i5 650.

Dat is doodsimpel op te zoeken in benchmarks als je nog één stukje info hebt, namelijk welke toepassingen je draait. Het is gewoon een kwestie van kijken hoe de twee CPUs in de relevante toepassingen draaien.

Je hebt blijkbaar zelf de moeite niet genomen om dat op te zoeken en ja, er zijn rechtstreekse vergelijkingen te vinden van beide CPUs in games waar een zeer eenduidig beeld uit komt. Dat hoort toch echt bij de minimale eigen inzet die we hier verwachten. Daarom gaat dit topic dicht.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee