Toon posts:

Nikon AF hulplicht en flitscompensatie in PASM

Pagina: 1
Acties:

• andyy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 22:11
Ik heb een Nikon D5000, en de AF hulp licht wilt het niet doen in 1 van de PASM modi, als ik het op een automatische stand zet. Uiteraard staat dit wel aan in het menu. Alle instellingen resetten en opnieuw instellen werkt niet.
Het vreemde is dat de AF hulplicht(zowel ingebouwd als die van de flitser) het wel doet in de auto modus en bij de meeste scene modi de licht het wel doet.
De flitscompensatie doet het ook niet, +1 en -3 geven exact dezelfde belichting. (ook als ik de sluitertijd, diafragma en ISO vastzet in M)

Iemand die deze problemen eerder voorbij heeft zien komen?
Anders ga ik morgen terug naar de winkel :+
Ik kan er niks over vinden op internet.

[Voor 3% gewijzigd door andyy op 24-10-2010 20:49]

• Teun_2
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 22:52
Het AF-hulplicht werkt enkel in de AF-S stand en niet in de AF-C stand. Bij AF-A beslist de camera of je in AF-S of AF-C werkt en zal het dus daar van afhangen. Ook in de AF-S stand heb je niet altijd het hulplichtje. Zeker de ingebouwde zal na een paar keer gebruik niet meteen weer werken. Dit is een beveiliging tegen overhitting, een externe flitser heeft hier geen/minder problemen mee. Ook hangt het ervan af welk punt je hebt geselecteerd. Een relatief grote hoekslens zal geen af-hulplicht geven op de buitenste punten, omdat het hulplicht die oppervlakte niet zal bellichten. verder werkt de assist ook neit met erg wijde lenzen (<24mm) en telelenzen (>200mm)

De auto stand zal overigens de AF op AF-A zetten en ook je punt automatisch kiezen en je eerdere instellingen daarover ongedaan maken. In automatisch zal dus je camera beslissen of je hulplicht hebt of niet, soms wel en soms niet.

In je handleiding staan vast deze dingetjes ook wel in.

De flistcompensatie zou wel gewoon moeten werken. Post hier eens wat voorbeelden met exif? Wat ik zo meteen kan bedenken is dat de flister niet genoeg vermogen kan leveren voor zelfs -1 ev in de situatie waarin je getest hebt, en dus niet harder kan wanneer het wel zou moeten.

[Voor 34% gewijzigd door Teun_2 op 24-10-2010 21:33]

Te koop: Panasonic 20mm f/1,7 & Olympus ep3 kit

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-09 18:37
Zoals eerder gezegd: zet heb in de AF-S (single) stand en kies voor een test even het middelste focuspunt. Verder de camera ook vertellen dat je gebruik wilt maken van het AF hulplicht (weet niet welk menu item dat is bij de D5000).

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 09-09 23:25
Om eerlijk te zijn, zelfs met een 18-55 moet het wel verrekte donker zijn wil de AF assist echt nodig zijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• andyy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 22:11
Bedankt heren, hij stond idnerdaad in AF-C en de flitscompensatie werkt nu opeens wel weer :?
RTFM geval dus d:)b

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-09 18:37
Read The Fine Manual ;)
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee