• AmonJo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17-12-2010
Hallo,

Wij hebben momenteel nog internet via adsl, en omdat wij redelijk ver van het verdeelnet wonen, is onze snelheid lang niet zo snel als ons abonnement toelaat.
Normaal zouden wij tegen (theoretisch, ik weet het) 12Mbps kunnen downloaden. Maar omdat wij dus wat verder wonen, haal ik met downloaden hoogstens 3,6Mbps - wat overeen komt met zo'n 450 KB/s.
En sinds een maand of twee, is onze snelheid nog eens gehalveerd! (heb onze provider al verschillende keren geïnformeerd)

Nu zijn wij van plan om over te stappen op kabel (van Telenet).

En nu is mijn vraag: Heb ik met kabel ook een snelheidsverlies op een grotere afstand van het verdeelnet?

Bedankt.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
In mijn ervaring haal je met kabelinternet zeker 90% van de geadverteerde snelheid.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Tvermeulen
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 24-09 11:32
Google zegt dat je minder verlies hebt met kabel.

• AmonJo
Bedankt voor je supersnelle reactie!

Ik hoop dat dat dus ook geldt voor op grotere afstanden..? :)

Tvermeulen, ik zal ook eens zoeken naar wat "minder" is.. :p

[Voor 24% gewijzigd door AmonJo op 24-10-2010 19:34]

• Dick
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Nee, bij kabel heb je hier geen last van. Ook mijn ervaring is dat je bij kabel 90-95% van de geadverteerde snelheid haalt, het is dan vaak ook net wat duurder dan ADSL.

1815

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:13
AmonJo schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:33:
Bedankt voor je supersnelle reactie!

Ik hoop dat dat dus ook geldt voor op grotere afstanden..? :)
Je hebt geen verlies over grotere afstanden bij kabelinternet. Of dat komt omdat de "centrales" dichterbij staan, of een technische reden heeft weet ik echter niet.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• AmonJo
Ok, bedankt allemaal voor de snelle reacties.
Ik ben gerustgesteld :)

edit: heb nog eens opgezocht, en onze afstand is 7,2 km tot de "wijk"centrale.

[Voor 37% gewijzigd door AmonJo op 24-10-2010 19:39]

• Dick
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Voor ADSL zou dit bizar ver zijn, lijkt me nauwelijks mogelijk dat je dan uberhaupt nog een (stabiele) verbinding hebt.
Voor kabel heb ik geen idee wat een normale afstand is, maar dat is gelukkig ook niet relevant :)

1815

• tc982
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 17:30
(jarig!)
Heb je al eens gekeken naar VDSL? Die leveren ze in Belgie ook niet op onder de 16MB, ik had vroeger ook een slecht profiel maar met VDSL is dat opgelost.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:45

Nox

Noxiuz

Dick schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:43:
Voor ADSL zou dit bizar ver zijn, lijkt me nauwelijks mogelijk dat je dan uberhaupt nog een (stabiele) verbinding hebt.
Voor kabel heb ik geen idee wat een normale afstand is, maar dat is gelukkig ook niet relevant :)
Wel degelijk relevant. Echter heeft kabel meer kleine centrales. Vanaf de wijkcentrales gaat het naar 2 of 3 lagen versterkers en daarna pas een eindversterker met multitap op loopafstand van je huis. Als je coax van de kwaliteit die je bij je huis gebruikt op een afstand van 10 kilometer heb je ook een megaverlies. Dit kan alleen met enorm dikke coax (gewild bij junks) of glasvezel. In NL heb je tot aan de wijkcentrales glas liggen, het laatste stukje is dikke coax met veel versterkers ertussen.

Als je op een boerderij woont en je hebt kabelaansluiting heb je vaak bij je oprijpad nog een centrale met versterker staan, alleen dan zonder multitap.

[Voor 8% gewijzigd door Nox op 24-10-2010 20:50]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• AmonJo
NoxiuZ schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 20:50:
[...]

Wel degelijk relevant. Echter heeft kabel meer kleine centrales. Vanaf de wijkcentrales gaat het naar 2 of 3 lagen versterkers en daarna pas een eindversterker met multitap op loopafstand van je huis. Als je coax van de kwaliteit die je bij je huis gebruikt op een afstand van 10 kilometer heb je ook een megaverlies. Dit kan alleen met enorm dikke coax (gewild bij junks) of glasvezel. In NL heb je tot aan de wijkcentrales glas liggen, het laatste stukje is dikke coax met veel versterkers ertussen.

Als je op een boerderij woont en je hebt kabelaansluiting heb je vaak bij je oprijpad nog een centrale met versterker staan, alleen dan zonder multitap.
Ik kan je niet goed volgen.. dus de snelheidsvermindering die ik nu heb, die krijg ik ook bij kabel, maar minder omdat er versterkers aanwezig zijn?? :X

• AmonJo
tc982 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 20:25:
Heb je al eens gekeken naar VDSL? Die leveren ze in Belgie ook niet op onder de 16MB, ik had vroeger ook een slecht profiel maar met VDSL is dat opgelost.
ja, maar vdsl wordt helaas nog niet door mijn wijkcentrale ondersteund.

• AmonJo
Dick schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:43:
nja, verbinding is toch wel stabiel hoor, maar gewoon veel te laag naar mijn goesting :)

ook zou mijn snelheid overeenkomen met de snelheid van iemand op 5,7 km afstand.. wat ook bizar is :p

edit: sorry voor de 3 achtereenvolgende reacties, quoten mislukt mij aardig :/

[Voor 7% gewijzigd door AmonJo op 24-10-2010 21:00]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NoxiuZ schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 20:50:
[...]

Klok-klepelverhaal :o

Bij ADSL is er 1 op 1 relatie tussen paddemping en de snelheid die je kunt halen. Ver weg = traag.

Bij kabel maakt de signaalsterkte niets uit voor snelheid, je moet alleen genoeg signaal hebben up en down om de modem online te houden. Als het te ver zakt kom je daarmee in de problemen.

Maar dat is jouw probleem niet: een kabelaar levert huisaansluitingen (zogenaamde overnamepunten) op met standaard signaalsterkte en -demping op het retour. Als ze vinden dat ze kunnen leveren op jouw adres, dan krijg je hetzelfde signaalsterkte en dezelfde snelheid als iemand die pal naast de mainhub woont.
Kan. Maar maakt nog niets uit voor je internetsnelheid, hooguit dus voor de vraag of er überhaupt retourproducten (internet, telefonie, dat soort meuk) leverbaar zijn.

Bij kabel zie je doorgaans dat er gewoonweg geen beperkende factoren zijn op rustige momenten: als je een 60Mb/s abo afsluit heb je 's nachts en 's ochtends altijd de volle 60Mb/s ter beschikking. Hoe het 's middags en 's avonds zit hangt af van hoe druk het op jouw stuk van het netwerk is - als je geluk hebt zal het een paar uur een paar procent inzakken, als je pech hebt, zal het iedere dag meedere uren met zeker 50% inzakken. Maar goed, waar hebben we het dan over? 20Mb/s in de spits, daarbuiten 60Mb/s. (of welke andere getallen jouw kabelISP aanbiedt). Dat is een wereld van verschil met ADSL op 7km afstand, zelfs al heb je pech en zakt het tot 1/3 in rond 20u.

Kabel moet je wat dat betreft ook niet met ADSL vergelijken maar met VDSL of glasvezel, het zit er qua snelheid, mogelijkheden en techniek redelijk tussenin. ADSL is totaal End Of Life in alles behalve de extreme low-end.

Soittakaa Paranoid!

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:45

Nox

Noxiuz

AmonJo schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 20:56:
[...]

Ik kan je niet goed volgen.. dus de snelheidsvermindering die ik nu heb, die krijg ik ook bij kabel, maar minder omdat er versterkers aanwezig zijn?? :X
De afstand tot centrales en versterkers is gewoon enorm kort. Je zit op enkele meters van de laatste centrale met kabel.

Zowel telefoon en kabel hebben redelijk snel verlies op afstand. Voor kabel is dit wat minder maar voor telefoon gigantisch. Tel daar bij op dat je met kabel een kortere afstand tot de centrale hebt en voila, met een beperkt verlies haal je toch een flinke snelheid. Het verhaal van Dion_B klopt ook wel.

Als je op een rustig gebied woont heb je weinig last van overboeking meestal omdat de versterkers actief zijn in een bepaald gebied en je zodoende weer een uplink compleet voor jezelf hebt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• BeefHazard
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
Conclusie: Kabel wint het heel erg dik van ADSL. Daarom ga ook ik eind deze maand over :)

80D | EF-S 18-135 IS USM | EF-S 10-18 IS STM | EF 70-200 F4/L IS USM | EF 50mm f/1.8 | ThinkPad X1 Extreme G2

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BeefHazard schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 19:22:
Conclusie: Kabel wint het heel erg dik van ADSL. Daarom ga ook ik eind deze maand over :)
Van ADSL met gemak, zodanig zo dat het in alles behalve de ultra low-end gewoon een no-brainer is. Kijk, als het om VDSL zou gaan en je dichtbij de centrale zou zitten, dan is het de moeite waard om wat verder te kijken, maar buiten dat kun je simpel stellen:

ADSL: low-end performance, hopelijk ook prijs
Kabel: solide middenveld, ook qua prijs
Glas: in potentie superieur, alleen beschikbaarheid valt tegen, en overige diensten (TV...) ook.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee