Toon posts:

Amd athlon X3 440 tempratuur problemen.

Pagina: 1
Acties:

• Actinide
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11-03-2018
Hallo,

een maand of 2 geleden heb ik een pc in elkaar gezet met een amd athlon x3 440 @ 3.0 ghz (dus stock) erin. De cooling en alles heb ik gewoon stock gelaten. Er zat al koelpasta bij en dat bedekte de hele chip dus het ligt niet daaraan.

Ik heb met idle vaak al tempraturen van 44-48 graden en ik heb sinds een paar dagen last dat opeens de computer totaal freezed. Het ligt niet aan de vidkaart en ook niet aan het ram ofzo daar ben ik al achter.

Nu ging ik eens kijken met speedfan hoe warm alles werd als ik aan het gamen ben want dan loopt mijn pc het meest vast en ik schrok me kapot. Binnen 5 minuten ging de tempratuur van de processor van +- 45 naar bijna !60! graden.

Ik las ergens dat de athlon 440 in iddle maar 23 graden hoort te zijn en dat de maximale tempratuur 55-65 graden is... heeft iemand enkele suggesties over wat ik kan doen om hem koeler te houden?

Mvg,

Jos.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Allereerste is dat je moet kijken op hoeveel rpm de fan van je cpukoeler draait en natuurlijk of die uberhaupt wel draait, en dan ten tweede is het goed om te kijken of die pushpins ( die 4 zwarte pinnen ) goed aangedrukt zijn en er niet 1 per ongeluk is losgeschoten.

Vooral bij die pushpins kan dit nog wel eens gebeuren bij bv het verplaatsen van de pc of dat ze in het begin niet helemaal goed aangedrukt zijn waardoor je koeler geen goed contact maakt met de heatspreader. Ook is het goed om je airflow in de kast eens te bekijken en eens te kijken wat voor temperatuur je moederboard en videokaart hebben.

Overigens is Speedfan niet de beste manier om je temperaturen te meten en kan je beter bv Everest of iets dergelijks hiervoor gebruiken, plus de temperatuur ook in je bios zelf eens te bekijken.

[Voor 13% gewijzigd door Roel1966 op 24-10-2010 18:48]

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:09

epic_gram

undercover moderator

opzich niet iets om je veel zorgen over te maken. Controlleer nog even of je fan er goed op zit, en goed is aangesloten. Verder zou je misschien nog naar je airflow kunnen kijken, maar dit is niet schadelijk voor je CPU.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Actinide
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb even gekeken naar de RPM, pushpins en de tempraturen.
Het volgende heb ik eruit opgemaakt:

De RPM van de cpu fan is 3375 - 3444 dat lijkt me normaal. (100% speed is dat dacht ik)
Mijn videokaart is 45 graden. Dit lijkt me voor een ATI XFX RADEON HD 4850 een normale tempratuur. Dat heb ik ook opgezocht.
Het moederbord (ASROCK M3N78D) is 40 graden.

Ik zal ook even mijn voltages die ik met speedfan zie posten (ik weet niet of die goed zijn, ben meer van de software dan de hardware XD):
Vcore: 1,44v zover ik weet is dat goed.
+12V: 0,79-0,80V (deze vind ik een beetje raar je zou denke dat een +12V 12 volt zou zijn?)
AVcc: 3,30V (geen idee wat dit is)

De pushpins zitten stevig vast dus daar ligt het niet aan. Ik ontdekte wel iets anders: airflow. Toen ik de zijkant uit mn pc haalde ging de tempratuur van 45 naar 39 graden idle. Dat is opzich al een verbetering.

Maar het blijft toch nog te hoog.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Actinide schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 18:57:
Vcore: 1,44v zover ik weet is dat goed.
Vrij hoog wel, heb je Cool en quiet aan?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Actinide
Nou, dat heb ik uitgezet om te testen of me pc nog freezde dan. Ik heb namelijk last dat mn pc zeer willekeurg blijft hangen. Het kan na 1 min al zijn na het op starten of na 5 uur pas. En dan kan ik niks meer, de muis doet het niet meer en ik moet de uitknop 6 secs ingedrukt houden.

edit: tot nu toe helpt het.
en ik denk dat het te maken heeft met de tempratuur van de processor ook. Vandaar dat ik de tempratuur lager wil want de pc freezed bij een hoge tempratuur pas.

(P.S. Met Cool 'n Quit was het dacht ik gewoon hetzelfde? maar ik kan het mis hebben hoor)

meer edit: de 12V is 11,49V in HWMonitor...

[Voor 24% gewijzigd door Actinide op 24-10-2010 19:06]

• R15
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19-09 17:19
@Roel1966

Bij AMD processorkoelers zitten geen pushpins, maar van die drukklepjes.

@TS

Kijk hoe snel de processorkoeler draait. Heb je nog extra fannetjes in je kast en is je airflow goed?

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

R15 schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:06:
@TS

Kijk hoe snel de processorkoeler draait. Heb je nog extra fannetjes in je kast en is je airflow goed?
De RPM van de cpu fan is 3375 - 3444 dat lijkt me normaal.

Als je pc vastloopt met C&Q is er iets meer aan de hand, neem de hangen en opstartproblemen troubleshooter maar eens door. :)

• Actinide
De processorkoeler draait op 3444RPM. Maximaal is dat dacht ik.

Voor de rest heb ik geen extra fans in de kast maar ik ken iemand irl en die zij dat de airflow goed was. Hij heb me zelfs nog geholpen met het wegwerken van kabeltjes enzo voor een betere airflow.

EDIT: Nou, ik weet zeker dat het aan de cpu ligt want de vidkaart blijft netjes 45-50 graden, het ram zou bluescreens veroorzaken en ik heb geen errors met memtest. Dus ik wil proberen de tempratuur te verlagen om te kijken of dat het is.

wat het daarnaast MOGENLIJK ook kan zijn is mijn externe schijf. Daar vanaf start ik ALLES op. En als de pc hangt dan blijft het lampje daarvan branden.

[Voor 48% gewijzigd door Actinide op 24-10-2010 19:15]

• ownage maxim
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44
Ik vindt 60 graden eigenlijk best meevallen, kan me niet voorstellen dat die cpu's daar niet over kunnen. De laatste amd (x2 5600) die ik gebruikt heb, kon daar makkelijk over. Voor een Intel is 60 graden al helemaal niks. Mijn q6600 haalt met 1.67v de 65graden, en na al die jaren nog ooit problemen ondervonden.

Je kunt altijd proberen de cpu te remounten, en nieuw koelpaste toe te passen. Er moet maar een hele dunne laag koelpasta op, zo dun mogelijk. Natuurlijk moet wel de hele heatspreader bedekt worden, maar absoluut niet een hele dikke laag koelpasta aanbrengen.

Probeer in de bios eens te kijken hoe het zit met de temperatuur van de chipset. Veel moederborden hebben chipset koeling dat net voldoende is/zou moeten zijn. Meestal heeft de hitte afkomstig van de cpu invloed op de temperatuur van de chipset en wordt deze te warm. Mijn ervaring is dan ook dat het eerder de chipset is die te heet wordt dan de cpu, aangezien cpu's heel heet kunnen en mogen worden de laatste jaren.

• Roel1966
  • Registratie: december 2009
  • Niet online
Actinide schreef op zondag 24 oktober 2010 @ 19:11:
De processorkoeler draait op 3444RPM. Maximaal is dat dacht ik.

Voor de rest heb ik geen extra fans in de kast maar ik ken iemand irl en die zij dat de airflow goed was. Hij heb me zelfs nog geholpen met het wegwerken van kabeltjes enzo voor een betere airflow.

EDIT: Nou, ik weet zeker dat het aan de cpu ligt want de vidkaart blijft netjes 45-50 graden, het ram zou bluescreens veroorzaken en ik heb geen errors met memtest. Dus ik wil proberen de tempratuur te verlagen om te kijken of dat het is.

wat het daarnaast MOGENLIJK ook kan zijn is mijn externe schijf. Daar vanaf start ik ALLES op. En als de pc hangt dan blijft het lampje daarvan branden.
Ik neem aan dat je wel een fan aan de voorkant en de achterkant van je kast hebt want dat is toch wel aan te raden zeker nadat je al schreef dat de temperatuur opeens 6 graden omlaag ging toen je de zijkant van de kast haalde. Dat is dus een teken dat de airflow niet echt goed is ondanks dat de temperaturen niet echt schokkend zijn qua cpu en videokaart, maar je cpu mag wel ietwat lager alhoewel dat niet echt noodzakelijk is.

Ander punt is dat je schreef dat je alles van de externe schijf haalt en ik denk dat daar het probleem schuilt namelijk sowieso als het via usb gebeurd is de snelheid altijd al een stuk lager bij het inladen en wegschrijven. Dan nog een belangrijk punt is de behuizing van je externe schijf namelijk of deze gekoeld is met een fan of dat het een metalen behuizing is, dit omdat zo'n schijf anders nog wel eens tamelijk warm kan worden.

Ik persoonlijk raad je dan ook aan om een externe schijf alleen voor backup te gebruiken en niet constant zoals helaas eerder wel velen deden, mp3 via de externe spelen en dergelijke en dan in een slecht gekoeld kastje. Beter kan je dus een interne schijf nemen wanneer je gebruik maakt van bv. een ssd en dan die externe echt puur als backup, maar of dit je probleem op lost moet je toch even in de praktijk uit proberen.

• Actinide
ik zal dat met de harde schijf proberen! allemaal hardstikke bedankt voor de tips! nu zal ik eens aan de slag gaan en kijken wat ervan word ;D
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee