Audio van PC naar receiver

Pagina: 1
Acties:

• Guumuus
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik luister veel muziek via m'n pc en doe dit via een logitech z4 setje die aangesloten is op een onboard geluidskaart van een Asus Rampage Formula. Aangezien ik een stapje hoger wil wat betreft geluidskwaliteit leek het me slim advies aan jullie te vragen.

In principe was ik eerst van plan een compleet setje te kopen, maar ik lees op internet steeds vaker dat je beter (en misschien wel persoonlijker) geluid kan krijgen door een losse receiver te kopen met daarbij luidsprekers van de betere hifi merken.

Ik weet dat je een receiver via SPDIF kan aansluiten op je pc zodat je van goed geluid via receiver en speakers kan genieten. Als ik de potentie van de receiver volledig wil benutten kan ik dan het beste een betere geluidskaart aanschaffen of is dit inherent aan de uiteindelijke geluidskwaliteit? Met andere woorden, zorgt de geluidskaart enkel en alleen voor de connectie met de receiver of heeft deze daadwerkelijk nog invloed op het geluid?

Als laatste, als ik de receivers in de pricewatch bekijk, zie ik vaak behoorlijke verschillen in prijzen, maar niet zozeer in de opties (7.1, hdmi, etc.) Zit dit hem dan in de codecs en kwaliteit van componenten? Ik heb een budget van ongeveer 700 euro en heb m'n ogen gericht op een Marantz SR6004, zou dit een goede instapreceiver zijn en wat zijn eventuele alternatieven?

In eerste instantie wil ik gaan voor een goede stereo opstelling, om uiteindelijk uit te breiden naar een 5.1 set met een behoorlijke subwoofer.

ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen en als jullie nog andere tips hebben wat betreft deze opstelling zou ik dat graag horen

The number one enemy of progress is question

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:55

FeaR

In GoT we trust

"Instap" is natuurlijk een ruim woord. Waar je met 700 euro bij bijvoorbeeld Onkyo en Sony al een middenklasser hebt, heb je bijvoorbeeld bij andere merken nog helemaal niets. Maar de SR6004 is een mooie receiver en wellicht zeer goedkoop te krijgen nu de nieuwere SR6005 al uit is. Persoonlijk zou ik de Marantz SR6000-serie geen instap noemen, eerder middenklasse.

Maar voor 700 euro kan je best veel receiver binnen halen. Tip die ik altijd meegeef is om te kijken naar Denon en dan niet in Nederland, maar bij onze Duitse buren. De prijzen van receivers kunnen daar met gemak enkele honderden euro's schelen, in jouw voordeel.

De verschillen die je in de PriceWatch ziet zijn niet altijd één-op-één te vergelijken. Zo hebben sommige receivers alleen HDMI Switcing en andere HDMI Processing. HDMI Processing is zeker aan te raden (en in 99% van de gevallen al standaard). Verder betaal je natuurlijk ook voor de naam en inderdaad ook voor de gebruikte componenten. Er zijn gewoon merken die goedkoper zijn en die soms meer functies bieden dan andere merken. Een paar dingen die de goedkopere merken dan veelal minder hebben zijn het vermogen (niet dat je je daar blind op moet staren), een slechtere videoprocessor en ga zo maar door.

Heb je de opties van de Marantz die je noemt ook allemaal nodig? Dus dingen als HDMI, HDMI processing (dus HD Audio), etc. Want soms kan het beter zijn om een oudere receiver te kopen van een hogere klasse dan een nieuwere lagere klasse receiver. Maar dat is dus afwegen met welke opties je allemaal wilt.

S/PDIF is niet de enige manier om audio van de PC naar de receiver te krijgen. Als je grafische kaart het ondersteunt kan je ook HDMI naar de receiver leggen om zo beeld en geluid te krijgen. Je kan ook met analoge kabels werken en dan maak je gebruik van 3,5mm jack (PC) naar RCA (receiver). Als je gebruik maakt van digitale opties (HDMI of S/PDIF) dan maakt de geluidskaart veel minder uit. De geluidskaart stuurt namelijk alleen het signaal naar de receiver waar de receiver alles decodeert en afspeelt. Als je voor analoog gaat dan maakt de geluidskaart meer uit: de geluidskaart decodeert dan alles en stuurt een kant en klaar signaal naar de receiver. De receiver speelt dan als het ware alleen maar af. Nu kan er tussen geluidskaarten onderling veel verschil zitten qua DAC's, maar de kans is zeer groot dat de DAC van de receiver beter zal zijn dan die van de geluidskaart. Overigens zijn er mensen die verschil horen tussen bijvoorbeeld onboard S/PDIF naar een receiver en S/PDIF gebruikt van bijvoorbeeld een Asus Xonar. Ik zou nooit meteen een duurdere geluidskaart kopen, als deze al verschil maakt is het zeer miniem. Eerst geld uitgeven aan een receiver en speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Guumuus
  • Niet online
bedankt voor je input! Het liefst wil ik alles digitaal aansluiten en wat betreft de opties, de bedoeling is om de receiver aan te gaan sluiten op m'n pc, maar uiteindelijk zal er ook een TV, blu-ray speler en misschien nog een console op aangesloten gaan worden.

Ik heb tot op heden altijd gebruik gemaakt van 2.1 geluid, vooral omdat ik geen heil zie in surround sound met muziek, dus uitbreiden naar 5.1 heeft bij mij geen voorkeur gehad, maar als ik dan toch ga investeren kan het ik het beter meteen goed doen denk ik altijd.

Goed om te horen dat de geluidskaart bij digitale aansluiting weinig tot geen invloed heeft op het geluid.

Verder snap ik je punt over het verschil tussen de prijsklasses etc. Ik vind design bij een apparaat als een receiver toch ook wel meetellen, omdat zo'n apparaat vaak pontificaal onder de tv oid staat. En dan zie ik mezelf al gauw eindigen bij marantz, denon etc. Naar aanleiding van je tip over denon in duitsland zal ik daar ook eens gaan rondneuzen, zijn daar nog betrouwbare webshops waarbij ik terecht kan?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mag ik nog een optie toevoegen: geef hetzelfde geld uit aan een 2.0 opstelling. Hangt er natuurlijk vanaf hoezeer muziek je prioriteit is, maar met hetzelfde geld krijg je meer kwaliteit in stereo. Is die 700 euro puur voor versterker/receiver?
Kijk ook eens naar actieve monitor speakers, handig voor bij de PC aangezien je geen versterker nodig hebt. Je hebt ze zelfs met digital in, maar dat gaat een beetje over je budget heen denk ik.

voorbeeldjes:
http://www.xtz.se/uk/prod...nics/class-a100-d3-silver (incl DAC)
http://www.avihifi.co.uk/adm9.html (zelfde hier, vrij duur, maar geen versterker nodig ntrlk)

[ Voor 17% gewijzigd door wagenveld op 24-10-2010 20:09 ]

• Guumuus
  • Niet online
die 700 euro is inderdaad voor de receiver, ik heb nog niets beluisterd in een winkel dus ik kan nog niet zeggen welke luidsprekers ik erop wil gaan aansluiten, maar ik vind de monitor audio silver RX2 er prachtig uitzien. Als ze ook zo klinken!

En wat ik zei, het klopt inderdaad dat mijn voorkeur bij 2.1 lag, maar aangezien ik er ook nog home cinema etc. op wil gaan aansluiten lijkt het me beter om voor een surround receiver te kiezen. Dit sluit ook direct het voorstel uit om voor actieve monitors te gaan, aangezien ik dan een centraal aansluitpunt voor de rest van m'n apparatuur mis, laat ik dus zeggen dat dit een investering is met het oog op de toekomst (ik kan het financieel niet bekostigen in een relatief korte tijd een compleet 5.1 systeem aan te schaffen)

Die ADM9T's zien er goed uit, active is een voordeel inderdaad, maar ze zijn duur! Voor het geld waarvoor ik zo'n 2.1 setje koop, kan ik ook een goede receiver en 2 monitors aanschaffen met de mogelijkheid om uit te breiden...

[ Voor 12% gewijzigd door Guumuus op 24-10-2010 20:20 ]

• wagenveld
  • Niet online
Nee, inderdaad ga je dan beter voor een receiver. Kijk ook eens naar de Yamaha RX-V1065, moet zeker op je lijstje staan in die prijsklasse.

• Guumuus
  • Niet online
ik heb nog even gekeken naar stereo versterkers, klopt het dat ik er geen kan vinden die een SPDIF of HDMI aansluiting hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Guumuus op 27-10-2010 15:41 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ze zijn er wel, maar stereoversterker met HDMI en andere digitale ingangen zijn niet echt nuttig. Het voordeel van optische en dergelijke is dat deze meerkanaals geluid door kunnen voeren. Iets wat je met een stereoversterker toch niet gebruikt. Er zijn overigens wel modellen die optische en digitale coax-ingangen hebben, maar met HDMI ben ik ze nog niet tegen gekomen.

• wagenveld
  • Niet online
Goed voorbeeld daarvan is de XTZ die ik al eerder noemde.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-12 00:34
Omdat je focus vooralsnog met name op muziek ligt, zou ik denk ik investeren in een meerkanaals (5.1/7.1) receiver die het ook goed doet met stereo (2.0/2.1) muziek, dat laatste zit wel wat verschil in tussen receivers zover ik weet. Hierop zou ik twee goede luidsprekers op aansluiten (en evt een sub als je dat nodig vindt). Als je op een later tijdstip het geld er voor over hebt kan je de set uitbreiden met extra luidsprekers. De PC zou ik zonder twijfel digitaal (hoe maakt weinig uit wat mij betreft) aansluiten op de receiver.

Ikzelf heb het anders aangepakt: Mijn laptop heeft een coaxiale spdif aansluiting die ik naar mijn CD speler (Harman Kardon HD970) voer. De CD speler is aangesloten op een 'normale' geïntegreerde versterker. Geeft ook prima geluid :)

Er komen de laatste jaren overigens ook veel (high-end) DAC's op de markt met USB aansluiting. Voordeel hiervan is dat je dan zeker weet dat de DA omzetting goed gebeurt, het ding is er namelijk speciaal voor gemaakt! Dit kan je evt weer analoog doorsluizen naar je receiver/versterker. Zeker tweedehands zijn hier wellicht leuke dingen voor te vinden! Geldt ook voor receivers overigens...

• Guumuus
  • Niet online
FeaR1986 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 15:55:
Ze zijn er wel, maar stereoversterker met HDMI en andere digitale ingangen zijn niet echt nuttig. Het voordeel van optische en dergelijke is dat deze meerkanaals geluid door kunnen voeren. Iets wat je met een stereoversterker toch niet gebruikt. Er zijn overigens wel modellen die optische en digitale coax-ingangen hebben, maar met HDMI ben ik ze nog niet tegen gekomen.
voor mij zou het zeker een meerwaarde hebben, want dat betekent dat ik de versterker digitaal zou kunnen aansluiten en dus niet ook nog eens een geluidskaart moet aanschaffen...

de xtz versterker heb ik bekeken, qua design vind ik 'm er spuuglelijk uitzien (smaken verschillen), heb jij persoonlijk ervaring met dat apparaat wagenveld?

ook jij bedankt Thedr, ik ga nog even verder speuren...

Edit: @ wagenveld, de XTZ mist ook de mogelijkheid om de speakers bi-wired aan te sluiten als ik het goed zie?

[ Voor 6% gewijzigd door Guumuus op 27-10-2010 17:31 ]

• wagenveld
  • Niet online
Nee, geen ervaring verder, alleen opgemerkt vanwege de digitale inputs. Geen idee wbt biwire trouwens. Lijkt me ook alleen handig als er daadwerkelijk 2 aparte versterkers inzitten, maar dan heb je het al snel over een andere prijsklasse. Wat ik zelf wel heb gemerkt is met de luidsprekerkabel op de "high" terminal op de speaker en dan doorgelust naar de "low" terminal een prettiger geluid opleverde dan andersom.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Guumuus schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 16:35:
[...]
...de XTZ mist ook de mogelijkheid om de speakers bi-wired aan te sluiten als ik het goed zie?
Bij een goede versterker is het ook niet nodig om te bi-ampen ;)

• Guumuus
  • Niet online
ik ga waarschijnlijk voor de XTZ, ik hoop dat ik deze ergens tweedehands op de kop kan tikken...bedankt voor de tip wagenveld, na wat rond zoeken op internet blijkt dit toch ontzettend veel versterker te zijn voor het geld. Tel daarbij op dat deze apparaten uit de fabriek van Advance Acoustic rollen, dan is de keuze snel gemaakt, dat ik 'm er niet uit vind zien neem ik maar op de koop toe :)

• wagenveld
  • Niet online
Mooi! Post nog even je ervaringen als je m hebt :) Ben ook wel benieuwd ernaar, al kan ik een upgrade waarschijnlijk niet goedpraten bij mrs wagenveld ;)

• Guumuus
  • Niet online
even een update, ik heb nog wat rondgekeken op marktplaats en wat biedingen gedaan. Onder andere op een rotel RB1070 + RC1070 set (a 575 euro) en een NAD C370 (a 375 euro)...mocht ik voor een van deze twee adds gaan, komt er dus wel (ja ja wikken en wegen) een DAC bij.

nog tips aangaande deze twee combinaties? Wat zou een betere deal zijn?

• Thedr
Guumuus schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 18:51:
even een update, ik heb nog wat rondgekeken op marktplaats en wat biedingen gedaan. Onder andere op een rotel RB1070 + RC1070 set (a 575 euro) en een NAD C370 (a 375 euro)...mocht ik voor een van deze twee adds gaan, komt er dus wel (ja ja wikken en wegen) een DAC bij.

nog tips aangaande deze twee combinaties? Wat zou een betere deal zijn?
Kan je zeggen dat die C-370 mij persoonlijk erg goed bevalt! Meer dan genoeg power, mooi strak design en niet teveel poespas. In ieder geval waar voor je geld. Die rotel combo is ook prima overigens... ikzelf ben meer fan van een geïntegreerde versterker.
Belangrijkste voor mij zou zijn dat je met de NAD meer te besteden hebt voor je DAC. Dat is de bron van je muziek wat een veel grotere invloed heeft dan een versterker (in het geval van een transistorversterker).

• Guumuus
  • Niet online
okee thanks Thedr, mag ik vragen welke speakers je aanstuurt met de NAD?

• Thedr
Guumuus schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 20:38:
okee thanks Thedr, mag ik vragen welke speakers je aanstuurt met de NAD?
Tuurlijk! Heb er speakers aanhangen die gebouwd zijn door Frans Heijkamp van de Stemvork (tegenwoordig bekend van Yara design) in Uden. Zijn 3,5 weg vloerstaanders van +-120 W. Geven een erg mooi geluid, gaan erg laag (35Hz volgens Frans) dus heb ook geen sub nodig. Vraag me eigenlijk wel eens af wat ze nog op zouden brengen 8)7 Maja daar zijn andere sites/topics voor

edit@hieronder: als 'ie goed is (en foto ziet er goed uit iig), een versterker verslijt ook niet snel, een prima keuze! Voor morgen vast veel luisterplezier, en laat je niet van de wijs brengen door je eigen hebzucht maar denk er een dagje/nachtje over na ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Thedr op 02-11-2010 22:48 ]

• Guumuus
  • Niet online
ben voor de NAD gegaan, ga hem morgen avond even beluisteren!

• Guumuus
  • Niet online
even een update voor de nieuwsgierigen onder ons, ik heb de NAD aangeschaft en ga deze combineren met een Beresford Caiman. Woensdag aanstaande heb ik een luistersessie in Eindhoven om de XTZ 99.26 monitors te beluisteren dus dat wordt leuk (hoop ik :) ) to be continued...

Edit: de luistersessie in Eindhoven was erg nuttig. Ik heb 2 uur zitten luisteren naar de 99.26 monitors met en zonder baspluggen op de NAD C370 die ik meegenomen had: wat een geluid!

Heb meteen de beslissing genomen om voor de combo 99.26 (piano lak) te gaan op Norstone Stylum stands. De DAC bleef voor mij een issue, maar na wat mailverkeer tussen Marc (enige dealer van XTZ in de Benelux) heb ik besloten om voor de onorthodoxe methode van geluidskaart te gaan (Xonar STX). Daar mijn budget beperkt is leek me dit de perfecte oplossing, ik kon voor mijn budget geen DAC vinden die aan mijn eisen voldoet.

Mocht het geluid van de STX tegenvallen kan ik eerst proberen de Opamps te switchen (zitten in sockets dus geen soldeerwerk) en als dat ook niet bevredigend is kan ik er altijd nog een DAC tussen zetten.

Vanwege de financieën zal ik het hele zwikkie pas op 7 januari op gaan halen in Eindhoven en mijn bevindingen in mijn eigen kamer met toevoeging van enkele foto's posten!

Dus mijne heren, hartelijk dank voor jullie input...misschien een idee om dit topic open te houden voor mensen die met hetzelfde dilemma als mij zitten?

[ Voor 67% gewijzigd door Guumuus op 30-11-2010 17:05 ]

Pagina: 1