Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(Dikgedrukte woorden zijn Edit's)

Een kennis vroeg mij eens langs te komen. Daar hun laptop soms uit viel.
Het betreft een:

Toshiba Satellite Pro A40 ( PSA45E )
P4 2.66ghz (533mhz)
2 x 512 MB Kingston 333mhz
Er draait WinXP op de laptop.
"ACPI BIOS version 1.30"

Na het installeren van Everest Corporate Edition (Trial) kwam ik er al snel achter dat de CPU- temperatuur erg hoog wordt bij belasting.
Zodra er op Youtube (oid) een filmpje wordt afgespeeld, gaat de temperatuur erg omhoog. (+/- 60 - 65 graden).
Als ik er dan ook nog een programma bij open, IE of outlook etc. Schiet de temperatuur naar de 75 graden en klimmend, tot de laptop uitvalt..
Dus ik heb de laptop meegenomen en het volgende geprobeerd.

- Ventilator gecontroleerd, draait helemaal vloeiend en draait door.
- Volledig Stofvrij gemaakt.
- Koelpasta vervangen
- CPU vervangen door identiek model
- Bios reset
- Gezocht naar het aantal RPM van de fan. Deze kan ik echter niet in de bios, noch Everest uitlezen.

Op internet kom ik alleen tegen dat de fan kapot is, processor defect, sensors defect, of de airflow niet oke.
En de andere 99,9% van de resultaten betreffen overclocken, wat dus niet gebeurt is.

Na de andere koelpasta is de temperatuur naar mijn idee wel iets gedaald.

Dus de CPU van de laptop is na het opstarten +/- 50 graden.
Idle, dus nadat ik 5 minuten helemaal niks doe, en vrijwel niks heb openstaan. Is de CPU zo`n 30 graden.

Maar zodra de laptop iets moet doen. (IE, outlook oid) dan schiet de temperatuur zo naar 50 graden.
Doe ik dan nog iets erbij, zoals Youtube, IE én outlook. dan zit de temperatuur over de 60- 70 graden heen, en stijgend.

En houdt ik dit enkele minuten vol, hoor je de fan als een gek draaien en vervolgens valt de laptop uit.

*Edit* Ook heb ik zwaar het vermoeden dat de processor zelf geluid maakt. Hoe onlogisch dat ook klinkt. Dit is overduidelijk niet de fan en naar mijn oren komt dit overduidelijk uit de processor. Dit klinkt als een soort stroompje? Iets dat sluiting maakt. Ik hoor het nu toevallig enkele minuten er staat verder z.g.a. niks open. En de processor meet een temperatuur van +/- 40 graden. (Idle.)

Ik kom er echt niet uit. En ben er nu al uren mee bezig geweest. Laptop volledig uit elkaar, laptop weer volledig in elkaar. Een erg tijdrovende klus, maar in mijn ogen noodzakelijk voor een betrouwbare analyse.
Heeft iemand tips of suggesties voor me? Bij voorbaar veel dank.

(Dit leek me het juiste forum, niet?)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2010 01:10 . Reden: Aanvullende informatie. Edit is dikgedrukt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackice09
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08 11:47
Je hebt de fan gecontroleerd, maar heb je ook het luchtfilter gechecked? Mijn laptop had dit probleem ook in mindere mate. Bij het afspelen van filmpjes gaat de ventilator tekeer en uiteindelijk vertraagd alles op de laptop.
Toen heb ik een grote lap stof uit het filter gehaald, waardoor de koeling weer optimaal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eerlijk gezegd vind ik die temperaturen voor een cpu in een laptop nog wel mee vallen en zeker als ie idle op 28 graden zit en bij belasting rond de 50 graden. Eerder zou ik zelf gaan denken dat er iets mis is met de gpu vooral omdat dit probleem bij het afspelen van filmpjes gebeurd. Houd er rekening mee dat Youbute tegenwoordig de filmpjes op HD kan afspelen en dit belast zowel je cpu als ook je gpu nogal.

Je zou dus eens kunnen kijken waar die gpuchip zit en of daar een heatsink op zit en die eventueel eens er af halen en daar de koelpasta van vernieuwen. En wat ook nog zou kunnen is dat de adapter die erbij zit misschien zijn beste tijd gehad heeft en deze bij stress inzakt qua stroom. Maar qua cpu denk ik dat je alles eraan gedaan hebt en die cpu's in laptops nu eenmaal warm worden door de kleine ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Als je denkt dat je nog iets hoort naast de CPU, zou ik inderdaad de GPU even nakijken. Die kunnen namelijk ook flink heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind net als hierboven al gemeld, de temps niet schrikbarend hoog. Zeker niet omdat het om een notebook gaat.
Wat je zou kunnen nakijken of de acpi waarden niet iets te strikt staan.
Vaak wordt in het BIOS een max temp aangegeven waarboven de laptop zichzelf uitschakelt. Als je deze temp omhoog bijstelt heb je geen last meer van plotseling uitvallen. De CPU zal er niet minder van worden om zo nu en dan 70-80 graden te worden. Het wordt beroerder als het 90-100 graden wordt, maar dan is er echt iets mis. (bij mijn notebook was dit het geval: koelpasta vervangen en het was gefixed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn startpost is inderdaad niet 100% duidelijk opgesteld. Vandaar de edits/ (Deze zijn overigens dikgedrukt.)
Ik heb de gehele laptop stofvrij gemaakt. Dus het koelblok, het filter alles. (Met zo`n lucht-spuitbus ipv mijn persoonlijke luchtverplaatsing: Ikzelf.)
Daarnaast valt de laptop nog altijd uit bij meerdere aplicaties. er draait zo min mogelijk op deze laptop.
Dat wil zeggen, geen thema puur zo`n windows-95 "look". Geen overbodige opstartende applicaties die onnodig veel vreten.
Idle, dus na opstarten, is de laptop hartstikke netjes: 28 graden etc.

Maar zodra ik youtube open (niet op HD-filmpjes maar 240 - 360p) én hierbij outlook en meerdere IE heb openstaan. Schiet de laptop omhoog naar zeker 60 graden. Als ik dan niet alles afsluit stijgt dit tot de laptop uitvalt.

Echter sluit ik weer alles af, omdat ik niet wil dat de laptop uitvalt. Dit kan nooit bevorderlijk zijn voor het beestje.

En wat de bios betreft, de enige bios waar ik in kom is die als ik tijdens het opstarten "Escape" ingedrukt houdt. Vervolgens krijg ik de melding:

"Check system. Then press [F1] key"
Hier kan ik bijna niks aanpassen. Slechts:

System date/time
Battery Save Mode
Password
Boot Priotity
Display (Power on display/ LCD Display stretch)
Others (Power-up mode, Cpu cache, level 2 cache, Dynamic CPU frequency)
Deze laatste staat overigens op "Always High". En dat is overigens standaard.

En op pagina 2:

Configuration (Device config.)
I/O ports
Drives I/O
PCI Bus (IRQ10, IRQ11)
PC card
Peripheral
Legacy Emulation (USB KB/Mouse + USB-FDD)
PCI-Lan (Built-in LAN = Enabled.)

Niet echt een bios zoals ik deze ken. Zou er ergens nog een geavanceerdere bios zitten?
(Dit kan niet met een knopje, althans.. dit is nergens aangegeven.)

Ik kom niet verder dan:
http://www.michaelstevenstech.com/bios_manufacturer.htm
en
http://nl.computers.toshi...ice=NL&FID=TISB0000001131

Ook hier heb ik voor gegoogle'd, maar ik krijg alleen deze zelfde bios ervoor.

Het probleem dat de laptop uitvalt, is pas sinds enkele maanden.

---

Zojuist opgevallen:

In "Lavalys EVEREST CPUID"
Staat het e.e.a. aan informatie.
De CPU clock wilt zo nu en dan eens veranderen.

Momenteel staat deze op:
CPU Clock: 1596.0 mhz
Multiplier: 12x
FSB Clock: 133.0 MHZ
FSB Speed: Trial ......

En de andere snelheid waar die naar toe springt zo nu en dan (In exact dezelde vakjes.)
CPU Clock: 2666.0 mhz
Multiplier: 20x
FSB Clock: 133.0 Mhz

Dit hoort toch ten alle tijden gelijk te zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2010 01:40 . Reden: Aanvullende informatie. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zal wel een 'speedstep' achtig iets werkzaam zijn. Dan wordt de frequentie teruggeklokt zodra de cpu even wat minder te doen heeft. Vooral bij notebooks wordt dat toegepast vanwege het energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
Verwijderd schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 01:02:
Zojuist opgevallen:

In "Lavalys EVEREST CPUID"
Staat het e.e.a. aan informatie.
De CPU clock wilt zo nu en dan eens veranderen.

Momenteel staat deze op:
CPU Clock: 1596.0 mhz
Multiplier: 12x
FSB Clock: 133.0 MHZ
FSB Speed: Trial ......

En de andere snelheid waar die naar toe springt zo nu en dan (In exact dezelde vakjes.)
CPU Clock: 2666.0 mhz
Multiplier: 20x
FSB Clock: 133.0 Mhz

Dit hoort toch ten alle tijden gelijk te zijn?
Het kan zo ingesteld zijn (standaard) dat als hij idle is dat het 1596.0 Mhz is en bij belasting overgaat naar 2666 mhz...

Zo te zien kun je dat niet goed zien in jou BIOS, dus weet ook niet hoe je dit kan meten en bekijken of dit het geval is..

Als dit niet zo is, lijkt het mij er op dat iets niet goed is met de MB van de laptop, Aangezien je van alles hebt gedaan om een goede analyse te krijgen.. Maar kijk inderdaad eerst of de stroom wel goed is... Dit kun je in everes zien, en als je de laptop belast goed zien wat er veranderd.

Heb je toevallig ook in de logboeken gekeken voor eventuele foutmeldingen ??

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een identiek model kunnen vinden. Enige verschil is hier zit een Celeron 2.7 in.
Maar het zelfde moederboord.

Ik ga enkel het moederboord overzetten, om te kijken of hier echt het probleem ligt.

Maar wat bedoel je met of de stroom wel goed is? De stroom, als in die vanuit de stekker de laptop in stroomt?
Pagina: 1