Toon posts:

2x dezelfde partitie-offset op 1 disk = bootloader kapot?

Pagina: 1
Acties:

• whitey-d
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-09 23:20
Ik heb na een onhandige actie (OSX86 op dezelfde disk proberen te laten draaien als Windows 7) mijn Windows -partitie stuk gemaakt. De inhoud van de Windows 7 install is nog goed maar hij wil de bootloader niet meer starten.

Om dat te fixen heb ik eerst bootsec.exe /fixmbr (met succes) uitgevoerd, en daarna bootsec.exe /fixboot, maar dat laatste geeft de foutmelding: "the volume does not contain a recognized file system". Nu heb ik vervolgens diskpart opgestart om te kijken hoe het zit met filesystem (=NTFS, nog steeds) en partities.

Blijkt dat er een partition 0 tussen gezet is, of door de OSX86 format, of door /fixmbr... Met een verkeerde offset! Namelijk precies dezelfde als die van Partition 4?? Dat lijkt mij gefixt te moeten worden.

Wat zie ik:

Partition | Type | Size | Offset
-----------------------------------------------------------------
Partition 1 | Primary | 81GB | 16GB | (ongebruikte partitie van oude, verwijderde Vista)
Partition 2 | Primary | 29GB | 97GB | (OSX86, HFS)
Partition 0 | Extended | 67GB | 406GB | (?? hoort geen partitie te zijn, is in een leeg stuk)
Partition 4 | Logical | 67GB | 406GB | (Windows 7)
Partition 3 | Primary | 457GB | 473GB | (docs)

Kan ik met diskpart een repair van Partitie 0 doen, of die deleten zonder Partition 4 te beschadigen? (voordat ik meteen alles opnieuw ga installeren)

[Voor 15% gewijzigd door whitey-d op 24-10-2010 16:45]

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tikje naar OM - daar heb je meer kans op een werkbaar antwoord :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:36

DataGhost

iPL dev

Dat is ook geen echte partitie. Hij wordt al aangegeven als "Extended", wat niks meer is dan een container voor logische partities. In de strikte zin van het woord is het wel een partitie maar je kan hem niet zonder verder te partitioneren met logische partities gebruiken om data in op te slaan. Niks aan de hand dus?

Verder lijkt het me dat je moet gaan kijken naar je bootloader en/of de configuratie ervan, ik denk dat als er iets aan de layout/volgorde van de partities is veranderd hij mogelijk niet meer weet van welke hij moet booten.

edit:
Sowieso is heel je partitielayout gaar? Zoals ik het nu zie is het zo:
code:
1
2
3
4
  leeg   p1 vista   p2 osx   leeg          extended   p3 docs
[ 16GB |   81GB   |  29GB  |    280GB    |   67GB   |    457GB    ]
                                         [   67GB   ]
                                           p4 win7

dus twee best grote stukken ongebruikt? Hoort dat zo?

[Voor 26% gewijzigd door DataGhost op 24-10-2010 23:14]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee